The New Aero - ny tolkning av aerofälg 21” ROADSHOW
Moderator: Redaktion
Re: The New Aero - ny tolkning av aerofälg 21” ROADSHOW
Vi ses utanför Burger King Eriksberg kl 11:15 och framåt är jag på plats!
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: The New Aero - ny tolkning av aerofälg 21” ROADSHOW
Why not sell some sort of hubcaps to make the wheel in to a "disc" to use when you're on a long trip and need the extra range?Sharpie skrev:We have to verify all that in real life.
We could be even more efficient if we would´ve closed the design even more and made steeper changes, but we decided for LOOKS first and foremost.
A disc is what some guys make here in Germany. Super efficient but too "plain" and generic looking, see image attached.
You find us on a cirquit near You or in Germany soon. Maybe we make a documentation.
But again,"X" is depedant on "S" success
Good thing, if we don´t overtax the wheel (max load on X) we can swap the 21" on the "X" and have a rough first impression an that is what we´ll do (@Alex Your "X"maybe?)
Does a round course exist in Sweden?
here´s a "disc", the perfect but boring shape.
Re: The New Aero - ny tolkning av aerofälg 21” ROADSHOW
En sådan
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... rs.113542/
Men vi borde splitta ut det till en annan tråd
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... rs.113542/
Men vi borde splitta ut det till en annan tråd
Re: The New Aero - ny tolkning av aerofälg 21” ROADSHOW
Blev det nåt här? Finns fälgarna att köpa? Försöker jag gå in på fälgens hemsida får jag bara upp att servern inte svarar
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: The New Aero - ny tolkning av aerofälg 21” ROADSHOW
Det är på g
Webhoasting pekas om tar en stund innan dns kickar igång
F5
Webhoasting pekas om tar en stund innan dns kickar igång
F5
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: The New Aero "on tour"
AGCF skrev:Totalt för hela bilen.Leo skrev:Bara så jag förstår.
Menar du att den sänker BILENS totala lugtmotstånd med 9,9% eller är det sänkt luftmotstånd hos just FÄLGEN/FÄLGARNA med 9,9?
Alltså förlåt, men nu blir jag lite skeptisk här. Ni kan inte mena att ni sänker luftmotståndet med 9,9% för hela bilen, eftersom bilen inte förändrar sig. Däremot sänker ni (förjoppningsvis) luftmotståndet för fälgarna med 9,9%
Dvs en Model S som har 0.24 CdA kommer omöjligen att ha 0.217 med era fälgar. Det är ett helt orimligt påstående. Om Turbinfälgarna står för 20% av luftmotståndet
så innebär det att en 10% förbättring är 10% av 4.8, således en sänkning av bilens totala luftmotstånd från 0.24 till 0.235.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: The New Aero - ny tolkning av aerofälg 21” ROADSHOW
Det stämmer säkert rätt bra. Fälgarnas design gör stor skillnad.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: The New Aero "on tour"
Hej, Model S angivna Cd värde är med 19" origialfälg. EXA har simulerat model S med Turbin 21" fälg och med vår Razor fälg. Det är en helbilssimulering och inget annat. 9,9% är för hela bilen. Om du tittar på visualiseringen från simuleringen (under wheels och sen fliken efficiency) på vår sida så ser du att det påverkar väldigt mycket bakom bilen. Tänk på att Turbinfälgen är väldigt ofördelaktigt utformad när det kommer till luftströmmen, eftersom den är som en fläkt och dessutom är båda sidor gjutna i samma form, inte spegelvänd.Jeppe_E skrev:AGCF skrev:Totalt för hela bilen.Leo skrev:Bara så jag förstår.
Menar du att den sänker BILENS totala lugtmotstånd med 9,9% eller är det sänkt luftmotstånd hos just FÄLGEN/FÄLGARNA med 9,9?
Alltså förlåt, men nu blir jag lite skeptisk här. Ni kan inte mena att ni sänker luftmotståndet med 9,9% för hela bilen, eftersom bilen inte förändrar sig. Däremot sänker ni (förjoppningsvis) luftmotståndet för fälgarna med 9,9%
Dvs en Model S som har 0.24 CdA kommer omöjligen att ha 0.217 med era fälgar. Det är ett helt orimligt påstående. Om Turbinfälgarna står för 20% av luftmotståndet
så innebär det att en 10% förbättring är 10% av 4.8, således en sänkning av bilens totala luftmotstånd från 0.24 till 0.235.
Jämför exempelvis med model 3. Där före detta VP inom aerodynamik säger att plastlocken ger ca 10% bättre aero, och det är en 18" fälg så där är det mindre att spela med (däcksidan är relativt slät redan).
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com