Mycket snygga o samtidigt helt unika. Skönt aggressiva med den taggiga kanten på "aeromittplattan"AGCF skrev:Tack för att ni kom!
Ni som har sett den nu, på alla ställen, vad tyckte ni om designen?
Hatten av för detta projekt.
Moderator: Redaktion
Mycket snygga o samtidigt helt unika. Skönt aggressiva med den taggiga kanten på "aeromittplattan"AGCF skrev:Tack för att ni kom!
Ni som har sett den nu, på alla ställen, vad tyckte ni om designen?
It is 9,9% reduction of aero friction. To translate this to range you have to scroll back to the chart I posted from Tesla (page 7 in this thread). In this chart, reduce the aero part with one tenth. I practice this means 5% range in 100 km/h and in 130km/h ~7%. RoughlyRemuz skrev:Is it in theory +9.9% range on X too? That would mean going from 285 in 110 to a 260. That would be awesome. Or is it 9.9% with 22” så from 350 to 315 (Which would be awesome, but less so)
Why not sell some sort of hubcaps to make the wheel in to a "disc" to use when you're on a long trip and need the extra range?Sharpie skrev:We have to verify all that in real life.
We could be even more efficient if we would´ve closed the design even more and made steeper changes, but we decided for LOOKS first and foremost.
A disc is what some guys make here in Germany. Super efficient but too "plain" and generic looking, see image attached.
You find us on a cirquit near You or in Germany soon. Maybe we make a documentation.
But again,"X" is depedant on "S" success
Good thing, if we don´t overtax the wheel (max load on X) we can swap the 21" on the "X" and have a rough first impression an that is what we´ll do (@Alex Your "X"maybe?)
Does a round course exist in Sweden?
here´s a "disc", the perfect but boring shape.
AGCF skrev:Totalt för hela bilen.Leo skrev:Bara så jag förstår.
Menar du att den sänker BILENS totala lugtmotstånd med 9,9% eller är det sänkt luftmotstånd hos just FÄLGEN/FÄLGARNA med 9,9?
Hej, Model S angivna Cd värde är med 19" origialfälg. EXA har simulerat model S med Turbin 21" fälg och med vår Razor fälg. Det är en helbilssimulering och inget annat. 9,9% är för hela bilen. Om du tittar på visualiseringen från simuleringen (under wheels och sen fliken efficiency) på vår sida så ser du att det påverkar väldigt mycket bakom bilen. Tänk på att Turbinfälgen är väldigt ofördelaktigt utformad när det kommer till luftströmmen, eftersom den är som en fläkt och dessutom är båda sidor gjutna i samma form, inte spegelvänd.Jeppe_E skrev:AGCF skrev:Totalt för hela bilen.Leo skrev:Bara så jag förstår.
Menar du att den sänker BILENS totala lugtmotstånd med 9,9% eller är det sänkt luftmotstånd hos just FÄLGEN/FÄLGARNA med 9,9?
Alltså förlåt, men nu blir jag lite skeptisk här. Ni kan inte mena att ni sänker luftmotståndet med 9,9% för hela bilen, eftersom bilen inte förändrar sig. Däremot sänker ni (förjoppningsvis) luftmotståndet för fälgarna med 9,9%
Dvs en Model S som har 0.24 CdA kommer omöjligen att ha 0.217 med era fälgar. Det är ett helt orimligt påstående. Om Turbinfälgarna står för 20% av luftmotståndet
så innebär det att en 10% förbättring är 10% av 4.8, således en sänkning av bilens totala luftmotstånd från 0.24 till 0.235.