Tesla is working on new and improved battery cells

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla is working on new and improved battery cells

Inlägg av Svenssons »

Niklas Z skrev:
Svenssons skrev:
Förstår inte vitsen med 120 kWh direkt, särskilt inte om bilarna kommer att väga mindre med 100 kWh batteripack och därmed förbruka mindre, få längre räckvidd och bättre köregenskaper vad gäller acceleration, kurvtagning och inbromsning t.ex. Med 120 kWh batteripack så kommer det inte bli en direkt lättare bil och därmed inte heller bättre vägegenskaper eller lägre förbrukning förutsatt att 20% förbättring är på vikten.
Det är nog främst vid snabb motorvägskörning som några kan tycka att 100 kWh är för lite och vid den typen av körning är det ändå luftmotståndet som spelar störst roll för förbrukningen, inte vikten.
Annars skulle man väl kunna tänka sig att t ex de som åker på husvagnssemester kan vara intresserade av större batteri.
Hur ofta behöver eller ens vill man ligga i marchfart på motorväg i 4 timmar i sträck och där motorvägskörning är i princip den enda körning man gör?

Husvagn kan jag förstå men det är inte många som konstant kör med husvagn. Bättre vägengenskaper, billigare/effektivare drift och längre räckvidd vid lägre hastigheter har man alltid nytta av och kan rädda liv tack vare kortare bromssträcka.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Tesla is working on new and improved battery cells

Inlägg av apkungen »

Tror inte att det handlar om nya celler, bara ett nytt sätt att bygga pack på.

Cellerna uppdaterar de löpande vad jag förstått det som men jag tror inte att det är det som är grejen för att få de förbättringar Musk pratat om
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla is working on new and improved battery cells

Inlägg av Zalman3 »

Här pratar Elon om hur 200kWh batteriet i Roadster ska lösas.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tesla is working on new and improved battery cells

Inlägg av Pontus »

Varför måste det vara antingen eller. Hoppas det kommer ett större och ett lättare typ i 90 kWh storleken så kanske de flesta kan välja det dom vill.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla is working on new and improved battery cells

Inlägg av Niklas Z »

Svenssons skrev:
Niklas Z skrev:
Svenssons skrev:
Förstår inte vitsen med 120 kWh direkt, särskilt inte om bilarna kommer att väga mindre med 100 kWh batteripack och därmed förbruka mindre, få längre räckvidd och bättre köregenskaper vad gäller acceleration, kurvtagning och inbromsning t.ex. Med 120 kWh batteripack så kommer det inte bli en direkt lättare bil och därmed inte heller bättre vägegenskaper eller lägre förbrukning förutsatt att 20% förbättring är på vikten.
Det är nog främst vid snabb motorvägskörning som några kan tycka att 100 kWh är för lite och vid den typen av körning är det ändå luftmotståndet som spelar störst roll för förbrukningen, inte vikten.
Annars skulle man väl kunna tänka sig att t ex de som åker på husvagnssemester kan vara intresserade av större batteri.
Hur ofta behöver eller ens vill man ligga i marchfart på motorväg i 4 timmar i sträck och där motorvägskörning är i princip den enda körning man gör?

Husvagn kan jag förstå men det är inte många som konstant kör med husvagn. Bättre vägengenskaper, billigare/effektivare drift och längre räckvidd vid lägre hastigheter har man alltid nytta av och kan rädda liv tack vare kortare bromssträcka.
Det är nog snarare så att man kör slut på ett 100 kWh batteri på tre timmar än fyra. Säg att bilen drar 2,6 kWh/mil i 140 km/h och att det finns 95 kWh tillgängligt. Då kommer man 36 mil, vilket tar 2,6 timmar.
Hur husvagnsägare väljer att prioritera är väl upptill dem om de tycker att det är värt ett 120 kWh-batteri. Jag har aldrig hört talas om någon som konstant kör med husvagn, men de kanske vill ha bättre förutsättningar vad gäller batteri de gånger de kopplar på husvagnen. Själv ser jag ingen som helst anledning att ha husvagn alls, men å andra sidan har jag inga problem att tänka mig att andra människor har andra uppfattningar och att de i så fall kan vara beredda att betala extra för ett batteri batteri på 120 kWh i stället för 100 kWh. Jag skulle antagligen inte vara det, men vill för den skull inte vara mästrande mot människor som kan tänka sig det.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla is working on new and improved battery cells

Inlägg av Zalman3 »

Jag har nu med min S75D kört ca 6700 mil i Norrland.
Jag hade valt 120kWh batteri om jag skulle byta bil idag.
Eftersom det finns så få laddstolpar i inlandet i Västerbotten och Norrbotten, hade 120kWh varit värt guld.
Att sitta och ladda 11kW länge för att kunna ta sig hem igen är inte kul när det är -25 grader, när man med 120kWh batteri hade klarat hela dagens arbetspass utan att behöva ladda.
Det är bilköpare som ska kunna välja hur stort batteri man ska ha, inte biltillverkaren.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Tesla is working on new and improved battery cells

Inlägg av mickeisol »

Zalman3 skrev:
Jag har nu med min S75D kört ca 6700 mil i Norrland.
Jag hade valt 120kWh batteri om jag skulle byta bil idag.
Eftersom det finns så få laddstolpar i inlandet i Västerbotten och Norrbotten, hade 120kWh varit värt guld.
Att sitta och ladda 11kW länge för att kunna ta sig hem igen är inte kul när det är -25 grader, när man med 120kWh batteri hade klarat hela dagens arbetspass utan att behöva ladda.
Det är bilköpare som ska kunna välja hur stort batteri man ska ha, inte biltillverkaren.
Helt klart bara fördelar att kunna välja ett större batteri, att kunna öka radien från 15-20 mil upp till 25 30 mil i kyla är ju väldigt bra.
Det kommer ju också minska belastningen på supercharger stationerna i och med att det förmodligen går att ladda snabbare (upp mot 250kw som det har talats om ) och kanske man oftast inte behöver använda snabbladdarna alls.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Tesla is working on new and improved battery cells

Inlägg av Henrik Torphammar »

mati skrev:
Det står faktiskt ingenting om Model S/X utan bara Model 3.
Följer man diskussionen så säger dom ett batteripaket som är lättare, effektivare etc. Nu i sista videon så säger Jerome att man även löpande utvecklar cellerna (no shit).

Alltså inget nytt under solen!
Pontus skrev:
Varför måste det vara antingen eller. Hoppas det kommer ett större och ett lättare typ i 90 kWh storleken så kanske de flesta kan välja det dom vill.
Exakt, en Model 3 med 30kWh(inkl CCS, gärna utan dragkrok och takräcke) hade passat mig perfekt.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla is working on new and improved battery cells

Inlägg av Zalman3 »

Nu bygger ju Ionity 350kWh laddare var 10 mil hela vägen upp till Sundsvall-Östersund.
Finns det 350kW laddare även norr om denna linje så hade många klarat sig med ett mindre batteri.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Tesla is working on new and improved battery cells

Inlägg av Henrik Torphammar »

Zalman3 skrev:
Nu bygger ju Ionity 350kWh laddare var 10 mil hela vägen upp till Sundsvall-Östersund.
Finns det 350kWh laddare även norr om denna linje så hade många klarat sig med ett mindre batteri.
kW*
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Tesla is working on new and improved battery cells

Inlägg av mickeisol »

Henrik Torphammar skrev:
Zalman3 skrev:
Nu bygger ju Ionity 350kWh laddare var 10 mil hela vägen upp till Sundsvall-Östersund.
Finns det 350kWh laddare även norr om denna linje så hade många klarat sig med ett mindre batteri.
kW*
Jo hejsan, försök att klara ladda ett mindre batteri med 350kw med dagens batterityper (möjligen litium polymer).

Större batterier möjliggör laddning till högre effekt dvs mera mil/minut samt färre stopp vid snabbladdarna.
Verdi

Re: Tesla is working on new and improved battery cells

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Hur ofta behöver eller ens vill man ligga i marchfart på motorväg i 4 timmar i sträck och där motorvägskörning är i princip den enda körning man gör?
a.
Bor man i t ex Uppsala som jag och Niklas Z gör så är 4 timmar motorväg inte så konstigt. Så fort man ska ner mot södra Sverige eller Europa så är det mil efter mil på motorväg som gäller. Även norrut längs kusten innebär långa sträckor med hög fart.
Skriv svar