MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att duga?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

krivik
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 nov 2016 21:09

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av krivik »

Bjelke skrev:
11kW för lite drygt 20 tusen och typ 10 tusen mer för 22kW har jag haft offert på iaf...
Drygt 20'000kr för en 3-fas DC-laddare låter ju väldigt intressant! Inkl moms eller exkl? Märke?

Sitter själv på en beställning på en e-Niro och funderar mycket på hur man ska hantera problemet med 1-fasladdaren i den.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av Bjelke »

krivik skrev:
Bjelke skrev:
11kW för lite drygt 20 tusen och typ 10 tusen mer för 22kW har jag haft offert på iaf...
Drygt 20'000kr för en 3-fas DC-laddare låter ju väldigt intressant! Inkl moms eller exkl? Märke?

Sitter själv på en beställning på en e-Niro och funderar mycket på hur man ska hantera problemet med 1-fasladdaren i den.
Minns inte säkert men kan försöka komma ihåg att kolla när jag kommer hem...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av jeppe_sthlm »

För mig, som inte har laddning hemma, är 3-fas räddningen. Finns ganska gott om publika 11 och 22kW-laddare, vilka gör elbilslivet betydligt enklare.

I lördags var vi t.ex. och kollade på spektaklet i Friends Arena. Fanns ledig Destinationsladdare. Kom dit med 25% och åkte hem med 90. Nu klarar vi oss den här veckan.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av Bjelke »

Bjelke skrev:
krivik skrev:
Bjelke skrev:
11kW för lite drygt 20 tusen och typ 10 tusen mer för 22kW har jag haft offert på iaf...
Drygt 20'000kr för en 3-fas DC-laddare låter ju väldigt intressant! Inkl moms eller exkl? Märke?

Sitter själv på en beställning på en e-Niro och funderar mycket på hur man ska hantera problemet med 1-fasladdaren i den.
Minns inte säkert men kan försöka komma ihåg att kolla när jag kommer hem...
Nu hittade jag bara två av dom jag fick offerter från men den ena är iaf svensk men dyr, PPAM som vill ha 32tkr + moms för 10kW och 57tkr för 20kW,
den andra är en SETEC-laddare och byggs väl i Kina och säljs via Polen eller nåt (minns inte längre) och där var priserna för ett år sedan
10kW 2200 dollar (+moms antar jag) och 20kW 4450 dollar, men dom har flera olika modeller och det var en portabel variant jag frågade på då.
Jag vill minnas att jag läst här om liknande priser förra året men det kanske var just SETEC-POWER det skrevs om även då...
http://setec-power.com/
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av frippe »

Måste och måste, finns väl inga måsten egentligen.

Men, ett minimum tycker jag det är att en laddare till en bil ska kunna ladda batteriet fullt eller så när fullt på 10-12 timmar. Så där sätter jag kravet som jag går efter när jag tittar på olika bilaalternativ. Detta samtidigt som huset i övrigt ska fungera på ett acceptablet sätt och utan att behöva säkra upp huvudsäkringarna.

Därför ser jag trefas som ett behov för att klara detta. Då kan jag ladda batteriet fullt, på en låg strömstyrka men även leva normalt i huset.
Model Y LR.
Model S70D
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av Mickep »

Jag skulle vilja nyansera och säga att trefas är en bekvämlighet, men inget som "behövs", man klarar sig med en fas, typ motorvärmar hastighet. och jag tror inte heller man behöver få full tank på 10-12h (beroende på att batterierna blir större och större) jag skulle säga att får man 10-20 mil så klarar man sig till snabbladdare om man skulle åka långt. De flesta resor man gör är under 5 km. De som bor i glesbygd har nog med största sannolikhet 3fas vedklyv på gården (annars har de flesta i mindre städer tillgång till motorvärmaruttag). Det är i storstäder där det är brist på parkeringsrutor som utmaningarna är(ja, tog till politikertermen för problem som kommer vara jäv**** svårlöst, iom man har giriga mark och hyrasvärdar att göra med).
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av Jerker »

Man klarar sig nog lite bättre med enfas om man har en bil med riktig snabbladdning. Att Zoen har 3-fas är guld värt, särskilt på modellerna med 41 kWh. Det är en stor hjälp att kunna starta med fullt batteri på morgonen och slippa stanna för att fylla på eftersom den som snabbast laddar med 22 kW. Inte roligt om man måste börja resan med att långsamladda på offentlig laddare.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av jonas »

Jag är kanske inte en normalbilist, vilket sällan de med Teslor är, men i snitt kör jag nog upp 60kWh /dygn.
Med 3,7kW 3-fas dvs ca 5A per fas tar det 16h drygt eller 5h om jag kan ladda med full ström 16A.

Problemet med 1fas är att det blir snedbeslastning, man kan sällan lasta mer än säg 10A under så pass lång tid och då blir det ohållbara laddtider på stor förbrukning.
Nu har ju jag personligen inte problem att lasta fullt då jag skaffat 63A till fastigheten pga solceller, men de flesta i villor är begränsade till 20-25A i huvudsäkringsstorlek.

Men trefas hjälper definitivt till att inte snedbelasta säkringarna och hålla nere huvudsäkringsstorleken.

Kör man så pass lite att man knappt behöver 3-fas är det ju inte av ekonomiskt skäl man skaffat elbil, och då kan man ju även skaffa större huvudsäkring till huset också. Vad nu anledningen spelar för roll :-) egentligen.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av LarsL »

Konstigt då min diesel räkning var lika stor som min kapitalkostnad är nu...

Jag kör 7 mil varje dag och har alltid fullt med 10A1-fas. Idag blev det lite längre så batteriet är helt tomt och dessutom kom jag hem lite senaren vanligt, vi får se imorgon men jag gissar på 100% laddning ändå.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av Henrik Torphammar »

jonas skrev:
Problemet med 1fas är att det blir snedbeslastning, man kan sällan lasta mer än säg 10A under så pass lång tid och då blir det ohållbara laddtider på stor förbrukning.
Snedbelastning måste vara ett påhittat ord.

Jag ser det snarare som en möjlighet att kunna lasta bara en fas och ha två lediga. Men den möjligheten finns ju även om bilen kan ladda 3fas också.

Alla mina prylar hemma är 1fas så jag kan ha bilen på en egen fas i princip.

Pendlar 5+5mil och behöver inte speciellt mycket juice till bilen hemma. Närmare bestämt sällan någonting alls faktiskt.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av Teslaspolen »

Henrik Torphammar skrev:
jonas skrev:
Problemet med 1fas är att det blir snedbeslastning, man kan sällan lasta mer än säg 10A under så pass lång tid och då blir det ohållbara laddtider på stor förbrukning.
Snedbelastning måste vara ett påhittat ord.

Jag ser det snarare som en möjlighet att kunna lasta bara en fas och ha två lediga. Men den möjligheten finns ju även om bilen kan ladda 3fas också.

Alla mina prylar hemma är 1fas så jag kan ha bilen på en egen fas i princip.

Pendlar 5+5mil och behöver inte speciellt mycket juice till bilen hemma. Närmare bestämt sällan någonting alls faktiskt.
Påhittat och påhittat... I Tyskland är det tydligen olagligt att snedbelasta faser allt för mycket.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av bullen »

Tycker det är alldeles för många som ser till sitt eget körmönster o sen säger att så är det för alla. Jag och min sambo åker ett par dagar i veckan dagsturer mellan 35 o typ mil o kommer då hem på kvällen med nästan tomt batteri o ska sedan iväg på morronen igen. Vi skulle inte klara oss utan 3 fas. Men det betyder inte att alla behöver det.
WP8
Inlägg: 7
Blev medlem: 11 mar 2019 22:11

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av WP8 »

Trådskaparen har naturligtvis 100% rätt i allt han skriver. Om man inte förstår det har man nog intellektuella utmaningar i livet.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av bullen »

WP8 skrev:
Trådskaparen har naturligtvis 100% rätt i allt han skriver. Om man inte förstår det har man nog intellektuella utmaningar i livet.
Om den kommentaren var till mig vill jag svara 2 saker.
För det första gällde mitt svar främst flera av de som svarat.
För det andra lyckades TS trots ett så långt inlägg totalt missa att det finns de som behöver 3 fas. Kommer man hem kl 20 med 4-5 mil kvar o behöver i princip fullt på morgonen har jag 11 timmar på sig att få i 70 kwh. Det skulle då kräva nästan 30 A enfas, eller 10A 3fas som jag brukar ladda med.
Jag vet inte vilka intellektuella utmaningar du förknippar med det? Men det scenariot har jag i snitt 1-2 ggr i veckan. Sedan vet jag att de flesta inte har de behoven. Men det är fel att påstå att ingen har dom på det sätt TS gör
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av nek0 »

bullen skrev:
WP8 skrev:
Trådskaparen har naturligtvis 100% rätt i allt han skriver. Om man inte förstår det har man nog intellektuella utmaningar i livet.
Om den kommentaren var till mig vill jag svara 2 saker.
För det första gällde mitt svar främst flera av de som svarat.
För det andra lyckades TS trots ett så långt inlägg totalt missa att det finns de som behöver 3 fas. Kommer man hem kl 20 med 4-5 mil kvar o behöver i princip fullt på morgonen har jag 11 timmar på sig att få i 70 kwh. Det skulle då kräva nästan 30 A enfas, eller 10A 3fas som jag brukar ladda med.
Jag vet inte vilka intellektuella utmaningar du förknippar med det? Men det scenariot har jag i snitt 1-2 ggr i veckan. Sedan vet jag att de flesta inte har de behoven. Men det är fel att påstå att ingen har dom på det sätt TS gör
+1
Rätt konstigt att en del folk alltid vet vad andra har för behov.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av apkungen »

Jag håller helt och fullt med dig där Leo! För mig räcker 1kW laddning hemma. Behöver jag snabbare laddning räcker inte 11 kW på långa vägar. Då är det SuC som gäller. Mycket bra inlägg!
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av jonas »

Som sagts ovan 1fas kan räcka för vissa vid vissa tillfällen men 3fas täcker in så otroligt många fler möjligheter och i sammanhanget till en löjligt liten merkostnad.

I Teslas fall är det ju inte ens hårdvaran internt som saknas, bara en annan umc.

Btw
"Snedbelastning"
är ett ord som existerar i SAOL och är alltså godkänt att användas i Alfapet, men lyckas man lägga ordet har man nog tänjt på reglerna med några brickor extra.

Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av mickeisol »

Vilken konstig tråd.
Men ok, man kan säga helt klart att alla elbilar inte måste ha 3 fas för att duga.
Vi har två ebilar, en tesla med trefas samt en i-miev med enfas.
I-miev:en duger till att pendla med 6 -7 mil och där funkar enfas.

Normalt laddas teslan med 2 faser 13A, och i-mieven 1 fas 13A (max vad laddaren i den klarar).
Har jag bråttom med teslan byter jag kontakt och kör upp till 22 kw (händer nån gång ibland)

Men med två likvärdiga bilar med ungefär samma pris och en har trefas och en har enfas, då väljer jag i allafall den med trefas.
Skriv svar