Jag är kanske inte en normalbilist, vilket sällan de med Teslor är, men i snitt kör jag nog upp 60kWh /dygn.
Med 3,7kW 3-fas dvs ca 5A per fas tar det 16h drygt eller 5h om jag kan ladda med full ström 16A.
Problemet med 1fas är att det blir snedbeslastning, man kan sällan lasta mer än säg 10A under så pass lång tid och då blir det ohållbara laddtider på stor förbrukning.
Nu har ju jag personligen inte problem att lasta fullt då jag skaffat 63A till fastigheten pga solceller, men de flesta i villor är begränsade till 20-25A i huvudsäkringsstorlek.
Men trefas hjälper definitivt till att inte snedbelasta säkringarna och hålla nere huvudsäkringsstorleken.
Kör man så pass lite att man knappt behöver 3-fas är det ju inte av ekonomiskt skäl man skaffat elbil, och då kan man ju även skaffa större huvudsäkring till huset också. Vad nu anledningen spelar för roll
egentligen.