Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Inläggav Teslaägare Vidio » 04 jan 2019 12:12

Tjena! Jag skulle behöva lite tips och idéer?

Jag har i två år laddat i min carport (länga med fler bilar), efter att jag fått igenom att samfälligheten byggt om mitt motorvärmaruttag (på min egen bekostnad).

Idag landade dock detta mail i min inbox:

”Hej !
Styrelsen har arbetat hårt i frågan att tillåta el-bilsladdning i vårt område. Vi kan nu berätta att det i vårt område inte är lagligt att tillåta detta. Som underlag har vi lagen om samfälligheter, anläggningsbeslutet och våra stadgar och frågan har fått sitt slutgiltiga svar av förbundsjuristen på Villaägarna. Därför blir vi tvungna att återställa det som är gjort i den carport du använder.
Vi har idag inget datum när detta ska ske, men kommer att meddela detta så fort vi vet.
Hälsningar styrelsen”

Jag tycker detta låter HELT orimligt. Någon som har tips/idéer på vad som kan göras/sägas? Detta omöjliggör mitt elbilsägande och det enda alternativ som kvarstår om detta stämmer är att sälja Teslan... :cry:
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare

Inläggav taliz » 04 jan 2019 12:18

Låter som rent skitsnack. Syna deras bluff. Be dem peka ut EXAKT vad i "lagen om samfälligheter", "anläggningsbeslutet" och stadgarna(som de ju kan ändra) som förhindrar detta.
Senast redigerad av taliz 04 jan 2019 12:20, redigerad totalt 1 gång.
taliz

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inläggav vigge50 » 04 jan 2019 12:18

Är det bara att timern är förbikopplad och sen använder du laddkabel eller har du installerat laddbox? Skulle gärna vilja veta hur de styrker att det är olagligt.
vigge50

Inläggav Jeppe_E » 04 jan 2019 12:20

Trist, men knappast orimligt. Om samfälligheten erbjuder motorvärmaruttag (låg effekt/kort användningstid) till alla och där föreningen står för kostnaden, så blir det ju lite konstigt om du laddar din bil (hög effekt/lång användningstid) och samfälligheten betalar detta.
Förhandsbokat Polestar 2.
"Man kan inte använda media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E

Inläggav Teslaägare 12man » 04 jan 2019 12:21

Samfällighetslagstiftning är knepig minst sagt, finns det någon i föreningen som vill bråka kan det hålla på i flera år, med lantmäteriet som högfakturerande deltagare, kan lätt sluta med 500ksek i kostnader.

Förslag, döp om uttagen till högeffekts motorvärmaruttag med förbättrat jordfelskydd.

Ivf trist som f.., tänk på alla samfälligheter med tjafs om sophantering och kabel-tv och fiberanslutninh
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Vidio » 04 jan 2019 12:23

vigge50 skrev:Är det bara att timern är förbikopplad och sen använder du laddkabel eller har du installerat laddbox? Skulle gärna vilja veta hur de styrker att det är olagligt.

Ja, tyvärr så är lösningen sådan idag. Jag har tidigare kämpat för att laddbox ska sätts upp (på egen bekostnad), men ej fått igenom det.

De styrker inte att det är olagligt mer än detta Mail.
Jag har begärt att få hänvisning till vilka punkter de stödjer sig på.
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Vidio » 04 jan 2019 12:24

Jeppe_E skrev:Trist, men knappast orimligt. Om samfälligheten erbjuder motorvärmaruttag (låg effekt/kort användningstid) till alla och där föreningen står för kostnaden, så blir det ju lite konstigt om du laddar din bil (hög effekt/lång användningstid) och samfälligheten betalar detta.

Jag betalar idag. Jag betalar 4 kr per körd mil till samfälligheten, oavsett var jag laddat.
Så samfälligheten får in mer pengar än jag kostar.
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare

Inläggav taliz » 04 jan 2019 12:25

12man skrev:Samfällighetslagstiftning är knepig minst sagt, finns det någon i föreningen som vill bråka kan det hålla på i flera år, med lantmäteriet som högfakturerande deltagare, kan lätt sluta med 500ksek i kostnader.

Förslag, döp om uttagen till högeffekts motorvärmaruttag med förbättrat jordfelskydd.

Ivf trist som f.., tänk på alla samfälligheter med tjafs om sophantering och kabel-tv och fiberanslutninh

Det är väl just det som är problemet, nån i föreningen är tjurig. Då får man vara tjurig och envis tillbaka..
Trägen vinner!
taliz

Inläggav Jeppe_E » 04 jan 2019 12:31

Vidio skrev:
Jeppe_E skrev:Trist, men knappast orimligt. Om samfälligheten erbjuder motorvärmaruttag (låg effekt/kort användningstid) till alla och där föreningen står för kostnaden, så blir det ju lite konstigt om du laddar din bil (hög effekt/lång användningstid) och samfälligheten betalar detta.

Jag betalar idag. Jag betalar 4 kr per körd mil till samfälligheten, oavsett var jag laddat.
Så samfälligheten får in mer pengar än jag kostar.

Aha, ok, då är det bara konstigt. Någon som stört sig på det kanske och anmält det. Finns säkert någon skrivelse i anläggningslagen som reglerar detta. Lagar är ibland inte alltid aktulla.
Förhandsbokat Polestar 2.
"Man kan inte använda media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E

Inläggav elbilist LarsL » 04 jan 2019 12:37

Flytta till något annat boende, samfälligheter funkar enligt min erfarenhet aldrig.

Vi borde dessutom jobba för samma lag som de har i Norge där det inte går att vägra elbilsladdning.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
LarsL
elbilist

Nästa

Återgå till Generellt