AP1 vs AP2+

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

AP1 vs AP2+

Inlägg av fth »

Min X90 AP1 är på SC ett par dagar, och jag fick en X100 AP2 som lånebil, så jag passade på att jämföra AP2 mot min AP1.

Jag har ju läst många inlägg och sett många videos om utvecklingen av AP2, och dom flesta verkar vara överens om att AP2 nu har passerat AP1 med råge.

Jag är dock inte lika övertygad... :?

Saker jag noterade:
+ bilen har imponerande bra koll på trafiken runt omkring, både bakom och framför bilen, så säkerheten bör ju vara betydligt bättre
+ på Centralbron och i Söderledstunneln där det är mycket smala filer kändes det helt tryggt att köra på AP2, här kan jag bli lite nervös själv med min AP1 som jag kan tycka ligger "fel" i filerna ibland

- körningen var betydligt mer "nervös" än med AP1, ryckig inbromsning/acceleration när jag hann ikapp andra bilar eller bytte fil, min dotter som var passagerare blev nästan illamående.
- vid ett tillfälle använde jag vindrutetorkare och rätt mycket spolarvätska, då tappade bilen koncepterna helt och började vingla över hela vägen, jag fick ta över för att inte krocka
- bilen gjorde flera ganska kraftiga inbromsningar av okänd anledning när det inte fanns något synligt hinder
- bilen hade nästan noll koll på hastighetsbegränsningen, jag antar att det beror på att AP2 fortfarande inte läser skyltar?

Är det någon annan som har gjort direkt jämförelse nyligen, och vad kom ni i så fall fram till?

Jag blev lite besviken faktiskt, eftersom NOA ännu inte finns i Europa så var det ju inga nya features, det kändes egentligen bara som samma sak men med sämre komfort... :(

Lånebilen hade 2019.8.3, min AP1 har 2018.50.6

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
AKarlsson
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 16 jun 2018 15:46

Re: AP1 vs AP2+

Inlägg av AKarlsson »

Det blir nog lite missvisande att göra så kort test. Du är ju inkörd på AP1, din körning är anpassad därefter och du vet vad den kan och inte.

Det blir samma med AP2, du får lära dig vad den är bra på och inte. Därmed inte sagt att dina observationer inte stämmer men det behövs nog mer tid för att bli kompis med systemet.

AP2 är ju ex tuffare med hastighetsbegräsningen vilket blir lite fel när den inte läser skyltar (än iaf). AP1 fick man väl större frihet att välja fart. Den funktionen är väl egentligen bra säkerhetsmässigt men kan upplevas som komfortsänkande.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: AP1 vs AP2+

Inlägg av Legato »

Jag har nyligen sålt min X som hade AP1, fram tills dess så hade jag "en av varje" och körde dem ungefär lika mycket.

Personligen upplevde jag AP 2.5 som avsevärt bättre. Väldigt mycket bättre på att "läsa" filer, framförallt vid dåligt väder, snö osv. AP1 bilen "skenade" ofta i skarpa kurvor osv när radarn inte längre såg bilen framför, detta problem var inte alls lika stort i AP 2.5.

Tyvärr upplever jag dock att AP 2.5 blivit "nervösare" i och med de senaste uppdateringarna. Den "spökbromsar" helt klart oftare.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: AP1 vs AP2+

Inlägg av bjelkeman »

Legato skrev:
Jag har nyligen sålt min X som hade AP1, fram tills dess så hade jag "en av varje" och körde dem ungefär lika mycket.

Personligen upplevde jag AP 2.5 som avsevärt bättre. Väldigt mycket bättre på att "läsa" filer, framförallt vid dåligt väder, snö osv. AP1 bilen "skenade" ofta i skarpa kurvor osv när radarn inte längre såg bilen framför, detta problem var inte alls lika stort i AP 2.5.

Tyvärr upplever jag dock att AP 2.5 blivit "nervösare" i och med de senaste uppdateringarna. Den "spökbromsar" helt klart oftare.
Version 2019.8.3 tycker jag är inge vidare så fort det är lite mer trafik. Dock har jag läst att 8.4 och 8.5 är betydligt mindre nervig. Hoppas få en av de snart.

Jag har nyligen flyttat från AP1 (en av de sista tillverkade) till AP2.5. Men väntar med vad jag tycker tills jag får en uppgradering till.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: AP1 vs AP2+

Inlägg av fth »

Jag fick tillbaka min X90 AP1 idag, så jag körde exakt samma sträcka, vid samma tidpunkt, samma väderlek, vägförhållanden, trafiktäthet etc.

Vad gäller bilens förmåga att uppfatta omgivningen så är det ju ingen konkurrens, AP2 har ju minst dubbelt så bra koll, i AP1 slutar ju visningen vid backluckan, bilen har ju i praktiken ingen aning vad som försigår bakåt. Säkerheten, inte minst vid filbyte, bör alltså vara betydligt högre med AP2.

Jag gissar också som ni skrev ovan att AP2 är bättre under sämre förhållanden. Min bil får t.ex. problem när det är reparerade spår i vägen, på E4 norr om Uppsala finns det t.ex. långa sträckor där man har reparerat med asfalt av en något avvikande kulör, där vägrar min bil att styra själv.

Med detta sagt, så är komforten väsentligt högre i AP1, när jag nu kunde göra en direkt jämförelse under exakt samma förhållanden så blev det extra tydligt.

AP1 är "silkeslen" med inbromsning och gaspådrag när framförvarande bil ökar/minskar hastigheten, AP2 var väldigt nervös och ryckig i samma situation. Det är ju lite märkligt eftersom det här verkligen inte är "rocket science", hysteres/ återkoppling/utjämning är ju väl kända principer som funkar bra i en termostat för en hundring, det här kan man nog helt enkelt inte ha prioriterat ännu i AP2.

Filbyten är också betydligt mer distinkta i AP1, i AP2-bilen jag körde så var det en fördröjning på några sekunder vid varje filbyte. Iofs kan det bero på att den gör fler kontroller och därmed är mycket säkrare, men det var frustrerande när man är van vid mycket snabbare byten. Det kändes ungefär som när filbyten aktiverades i AP1 första gången för ett par år sedan, då var det också en märkbar fördröjning.

Min bil gjorde inte heller en enda omotiverad inbromsning på hela sträckan, AP2-bilen "spökbromsade" ganska kraftigt kanske 5-6 gånger på samma sträcka.

Min slutsats är iaf att AP2 nog ändå är bättre (och enligt uppgift sannolikt mycket bättre under svårare förhållanden), men att AP1 fortfarande erbjuder jämförbar prestanda under bra förhållanden, och utan tvekan en betydligt mer "polerad" upplevelse.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: AP1 vs AP2+

Inlägg av jpetters »

Stämmer bra med min upplevelse i nuläget. Jag har en av varje och med 8.3 blev 2.5 lite mer nervös igen. Det blir spännande när man får 8.5 eller vilken release det nu är som har nyaste NN för NoA, m.m. Den verkar ju riktigt bra.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: AP1 vs AP2+

Inlägg av frippe »

Hade också en lånebil vid service, gissar att den lånebilen hade ap2,5 då den var byggd våren 2018.
Men har samma upplevelser som du, skrev om det i någon tråd här.
Jag tyckte inte det var tillräckligt stor skillnad i funktion för att det skulle vara värt att byta bort min ap1 bil.
Fungerande regnsensor till torkarna och helljusautomatik är ganska trevligt att ha.
Men när NOA kommer då skulle det kunna bli intressant möjligen.

Det enda som kan få oss att byta just nu är att vår garanti går ut sent i höst.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: AP1 vs AP2+

Inlägg av fth »

Jag använder ju AP endast på motorväg och liknande, och där är det som sagt inte så stor skillnad, och snarare en fördel för AP1, men det här testet visar ju hur långt Tesla har kommit med AP2+ under sämre förhållanden:

https://insideevs.com/news/348726/video ... ot-1-vs-2/

Det är ju helt olika divisioner, FSD 2019/2020 känns ju faktiskt inte helt orealistiskt när man ser hur mycket som har hänt på ett par år.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar