Självbedrägeri eller är det verkligen så här?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Självbedrägeri eller är det verkligen så här?

Inlägg av LarsL »

När jag förstknappar In siffrorna i Teslakalkylen ser det nästan för bra ut, måste tänkt fel någonstans?

Jag tittar alltså på vad det skulle kosta oss att byta ut Mercedesen mot en Model 3, nu när den fått dragkrok. Jag har värderat Mercedesen på KVD och tog där det lägsta värdet jag hittade. Jag satte det värdet till 100% kontant insats, eftersom det inte är några lån på bilen. Jag gissar att den med nuvarande tempo i mil räcker i 3 år till och servicen/reparationer har kostat mig 10000kr/år nu i år och det lär inte bli mindre de kommande åren.
Teslan är en SR+ med dragkrok och grå färg, lite lyx måste man ha ;).

Jag får det alltså till att bilen kommer kosta mig 500kr/mån mer? Eller ska man egentligen titta på sista raden och få det till 1500kr/mån. Då har jag väl tagit hänsyn till att jag får bidrag till kontantinsatsen från försäljningen av Mercedesen? Jag misstänker att jag lurat mig själv någonstans... :?

Jag har förträngt vinterdäck och laddbox, men det ingår väl i standard självbedrägeriet :D
653057DC-815D-4743-9E23-9BD8929F4649.jpeg
https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 0007bd4a17
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Självbedrägeri eller är det verkligen så här?

Inlägg av Remuz »

Du måste absolut ha med kontantinsatsen, men i övrigt är det väl ok. Restvärdet du sätter slår ganska mycket
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Megaman
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 29 sep 2017 09:03

Re: Självbedrägeri eller är det verkligen så här?

Inlägg av Megaman »

Ändrar du bränslepriset från 12kr till 16kr så blir Teslan billigare
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Självbedrägeri eller är det verkligen så här?

Inlägg av nek0 »

Megaman skrev:
Ändrar du bränslepriset från 12kr till 16kr så blir Teslan billigare
Jo men det var 12kr/mil och inte 12kr/l
Vill man så kan man lura sig, men sedan kommer dagen då man ska betala för sina synder :)
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Självbedrägeri eller är det verkligen så här?

Inlägg av loftux »

Du äger redan Mercedesen? Om tre år är den ju värd mer än 0 så du kanske ska ha högre restvärde. Sen kommer du ju inte äga Tesla efter 3 år, så då kan det kosta köpa loss eller leasa ny, beroende på hur du resonerar kanske ska ta hänsyn till det.

Men oavsett om det blir 500 kr eller mer är det nog värt det (påstår jag som bara har en beställning än och inte hunnit med mer än provköra :D)
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Självbedrägeri eller är det verkligen så här?

Inlägg av LarsL »

Remuz skrev:
Du måste absolut ha med kontantinsatsen, men i övrigt är det väl ok. Restvärdet du sätter slår ganska mycket
Ja, den sista siffran 7911kr är ju med kontantinsatsen utslagen. Men den bör då jämföras med 6392kr eftersom jag annars slarvar bort 75000kr för Mercedesen som ju kommer vara del av kontantinsatsen för Teslan.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Självbedrägeri eller är det verkligen så här?

Inlägg av LarsL »

nek0 skrev:
Megaman skrev:
Ändrar du bränslepriset från 12kr till 16kr så blir Teslan billigare
Jo men det var 12kr/mil och inte 12kr/l
Vill man så kan man lura sig, men sedan kommer dagen då man ska betala för sina synder :)
Precis, jag har räknat med 16kr/liter men bilen är ju hyggligt modern och drar inte 1l/mil.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Självbedrägeri eller är det verkligen så här?

Inlägg av LarsL »

loftux skrev:
Du äger redan Mercedesen? Om tre år är den ju värd mer än 0 så du kanske ska ha högre restvärde. Sen kommer du ju inte äga Tesla efter 3 år, så då kan det kosta köpa loss eller leasa ny, beroende på hur du resonerar kanske ska ta hänsyn till det.

Men oavsett om det blir 500 kr eller mer är det nog värt det (påstår jag som bara har en beställning än och inte hunnit med mer än provköra :D)
Tro mig Mercedesen är inne på de sista milen. Den har levt på nåder i 3 år nu, typ.

Som jag förstår det så löper det Tesla kallar privatleasing på 3 år med garanterat restvärde. Förmodligen fortsätter jag sedan på samma sätt med resten av lånet i 3 år till om jag inte vill byta. Men här är jag osäker.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Självbedrägeri eller är det verkligen så här?

Inlägg av iAkita »

Restvärdet verkar baserat på pris innan bonus. Tycker nog det är bättre att sätta det till 50% av priset efter bonus. Gör ingen jätteskillnad, knappt 1000 kr per månad. Men hellre ta det utspritt än att riskera en smäll på 30000 kr om tre år.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Självbedrägeri eller är det verkligen så här?

Inlägg av pejvic »

Jag tror att du får bättre kalkyl än så.
Bränslekostnad bör bli lite lägre. Du använder en referral samt laddar gratis lite överallt. Jag snittar 40öre milen på tre mån. Samtidigt så kommer priserna på Dieseln sannolikt höjas under tiden/

Sen bör du ej serva teslan för 3000/år. Fylla på spolarvätska mm kan man göra själv. Det bör bli billigare att köra Teslan mot en ganska så slut mercadiesel.

Men som allt annat så är allt en chansning.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Självbedrägeri eller är det verkligen så här?

Inlägg av Jeppe_E »

LarsL skrev:
När jag förstknappar In siffrorna i Teslakalkylen ser det nästan för bra ut, måste tänkt fel någonstans?

Jag tittar alltså på vad det skulle kosta oss att byta ut Mercedesen mot en Model 3, nu när den fått dragkrok. Jag har värderat Mercedesen på KVD och tog där det lägsta värdet jag hittade. Jag satte det värdet till 100% kontant insats, eftersom det inte är några lån på bilen. Jag gissar att den med nuvarande tempo i mil räcker i 3 år till och servicen/reparationer har kostat mig 10000kr/år nu i år och det lär inte bli mindre de kommande åren.
Teslan är en SR+ med dragkrok och grå färg, lite lyx måste man ha ;).

Jag får det alltså till att bilen kommer kosta mig 500kr/mån mer? Eller ska man egentligen titta på sista raden och få det till 1500kr/mån. Då har jag väl tagit hänsyn till att jag får bidrag till kontantinsatsen från försäljningen av Mercedesen? Jag misstänker att jag lurat mig själv någonstans... :?

Jag har förträngt vinterdäck och laddbox, men det ingår väl i standard självbedrägeriet :D
Bilagan 653057DC-815D-4743-9E23-9BD8929F4649.jpeg finns inte längre
https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 0007bd4a17
Ja, du har tänkt fel med priset på mercan. Det är ju 0. Du har ingen kostnad för din merca idag. Men i kalkylen räknar du på att du betalar 75000 kr för den och 0 i restvärde. Det blir (i mina ögon) sjukt missvisande.

Men, du jämför ju inte äpplen med äpplen. Det är ALLTID dyrare med en ny bil. Om mercan nu sjunger på sista versen så är det en helt annan kalkyl du ska räkna på. Nämligen att köpa en annan bil.
Skärmavbild 2019-06-09 kl. 19.27.11.png
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Självbedrägeri eller är det verkligen så här?

Inlägg av Remuz »

Bra poäng Jeppe, den var riktigt lurig :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Emg
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 09 aug 2017 10:28

Re: Självbedrägeri eller är det verkligen så här?

Inlägg av Emg »

Jeppe_E skrev:
LarsL skrev:
När jag förstknappar In siffrorna i Teslakalkylen ser det nästan för bra ut, måste tänkt fel någonstans?

Jag tittar alltså på vad det skulle kosta oss att byta ut Mercedesen mot en Model 3, nu när den fått dragkrok. Jag har värderat Mercedesen på KVD och tog där det lägsta värdet jag hittade. Jag satte det värdet till 100% kontant insats, eftersom det inte är några lån på bilen. Jag gissar att den med nuvarande tempo i mil räcker i 3 år till och servicen/reparationer har kostat mig 10000kr/år nu i år och det lär inte bli mindre de kommande åren.
Teslan är en SR+ med dragkrok och grå färg, lite lyx måste man ha ;).

Jag får det alltså till att bilen kommer kosta mig 500kr/mån mer? Eller ska man egentligen titta på sista raden och få det till 1500kr/mån. Då har jag väl tagit hänsyn till att jag får bidrag till kontantinsatsen från försäljningen av Mercedesen? Jag misstänker att jag lurat mig själv någonstans... :?

Jag har förträngt vinterdäck och laddbox, men det ingår väl i standard självbedrägeriet :D
653057DC-815D-4743-9E23-9BD8929F4649.jpeg
https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 0007bd4a17
Ja, du har tänkt fel med priset på mercan. Det är ju 0. Du har ingen kostnad för din merca idag. Men i kalkylen räknar du på att du betalar 75000 kr för den och 0 i restvärde. Det blir (i mina ögon) sjukt missvisande.

Men, du jämför ju inte äpplen med äpplen. Det är ALLTID dyrare med en ny bil. Om mercan nu sjunger på sista versen så är det en helt annan kalkyl du ska räkna på. Nämligen att köpa en annan bil.
Skärmavbild 2019-06-09 kl. 19.27.11.png
Njaa..., bara för att bilen är skuldfri kostar den ju knappast 0kr. Den kan ju säljas och pengarna användas till annat.
Värdeminskningen finns ju där oavsett vilken skuld LarsL har. Jag tycker det är kapitalkostnaden som man kan diskutera om nu bilen är skuldfri.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Självbedrägeri eller är det verkligen så här?

Inlägg av Remuz »

En bil lär väl inte vara värd 75k idag och 0kr om tre år. Verkar ju smått omöjligt. Om den är så nära att rasa helt kan den ju knappast värderas till 75k
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Självbedrägeri eller är det verkligen så här?

Inlägg av LarsL »

pejvic skrev:

Sen bör du ej serva teslan för 3000/år. Fylla på spolarvätska mm kan man göra själv.
I dessa 3000kr ligger däck, bromsar och annat slitage och underhåll.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Självbedrägeri eller är det verkligen så här?

Inlägg av LarsL »

Remuz skrev:
En bil lär väl inte vara värd 75k idag och 0kr om tre år. Verkar ju smått omöjligt. Om den är så nära att rasa helt kan den ju knappast värderas till 75k
Ja, det är svårt med den nuvarande bilen. Det är klart att den planar ut någon gång men hittills har den fallit i den här takten, ungefär. Jag skulle kunna ge den 20000kr i restvärde, men då öka underhållet med 5000kr/år.
granlundii
Inlägg: 291
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Självbedrägeri eller är det verkligen så här?

Inlägg av granlundii »

Om jag tänkte rätt så räcker det att höja restvärdet för Mercedesen litet för att få jämförelsen rätt. Då blir månadskostnaden kanske 5700 vs 7900 för Teslan.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Självbedrägeri eller är det verkligen så här?

Inlägg av LarsL »

Jeppe_E skrev:

Ja, du har tänkt fel med priset på mercan. Det är ju 0. Du har ingen kostnad för din merca idag. Men i kalkylen räknar du på att du betalar 75000 kr för den och 0 i restvärde. Det blir (i mina ögon) sjukt missvisande.

Men, du jämför ju inte äpplen med äpplen. Det är ALLTID dyrare med en ny bil. Om mercan nu sjunger på sista versen så är det en helt annan kalkyl du ska räkna på. Nämligen att köpa en annan bil.
Någonstans måste ju värdet nuvarande bil ta vägen. De skulle ju kunna vara gratis pengar in till kontant insatsen istället. Men jag tror det ändå är rättvisast att lägga det på den gamla och inte på den nya.

Jag vill göra jämförelsen så här för det är så här valet ser ut fortsätta att äga dieseln eller åka ny bil. Det är inget val för mig att köpa en begagnad eller ny dieselbil tex.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Självbedrägeri eller är det verkligen så här?

Inlägg av LarsL »

Jag har lagt in ett värde på 10000kr i restvärde på Mercedesen. De kanske är rimligt eller lika rimligt som 75000kr idag.
DCCADA0D-DA46-4C1B-ACAD-1CC8CAE4C1BE.jpeg
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Självbedrägeri eller är det verkligen så här?

Inlägg av Jeppe_E »

LarsL skrev:
Jeppe_E skrev:

Ja, du har tänkt fel med priset på mercan. Det är ju 0. Du har ingen kostnad för din merca idag. Men i kalkylen räknar du på att du betalar 75000 kr för den och 0 i restvärde. Det blir (i mina ögon) sjukt missvisande.

Men, du jämför ju inte äpplen med äpplen. Det är ALLTID dyrare med en ny bil. Om mercan nu sjunger på sista versen så är det en helt annan kalkyl du ska räkna på. Nämligen att köpa en annan bil.
Någonstans måste ju värdet nuvarande bil ta vägen. De skulle ju kunna vara gratis pengar in till kontant insatsen istället. Men jag tror det ändå är rättvisast att lägga det på den gamla och inte på den nya.

Jag vill göra jämförelsen så här för det är så här valet ser ut fortsätta att äga dieseln eller åka ny bil. Det är inget val för mig att köpa en begagnad eller ny dieselbil tex.
Absolut, men den skall inte läggas in som en kostnad i kalkylen för din befintliga bil. För det är den ju inte. Det enda som kostar dig just nu med mercan är driftskostnaden. Skatt, försäkring, reparationer och drivmedel.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Självbedrägeri eller är det verkligen så här?

Inlägg av Pontus »

Behåller du Mercan kostar den 51.500 kr/år och det blir 154.500 kr på 3 år - 20.000 i restvärde så totalt 134.500 kr om du säljer den efter 3 år.
Säljer du Mercan nu och köper en Tesla, så kostar den 5.827 kr/mån om man drar bort 75.000 (för Mercan) delat på 36 månader. Säljer man den för restvärdet har den då kostat 209.800 kr totalt.
Dvs i båda fallen står du utan bil efter 3 år och Teslan har då kostat dig 2.000 kr/mån. Sedan kan man ju ifrågasätta milkostnad och restvärde.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Självbedrägeri eller är det verkligen så här?

Inlägg av LarsL »

Jeppe_E skrev:

Absolut, men den skall inte läggas in som en kostnad i kalkylen för din befintliga bil. För det är den ju inte. Det enda som kostar dig just nu med mercan är driftskostnaden. Skatt, försäkring, reparationer och drivmedel.
Jag har ingen ränta på pengarna, vilket jag kunde haft.

Jag skulle kunna sälja bilen och börja cykla istället. Då hade jag haft 75000 på kontot istället.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Självbedrägeri eller är det verkligen så här?

Inlägg av LarsL »

Pontus skrev:
Behåller du Mercan kostar den 51.500 kr/år och det blir 154.500 kr på 3 år - 20.000 i restvärde så totalt 134.500 kr om du säljer den efter 3 år.
Säljer du Mercan nu och köper en Tesla, så kostar den 5.827 kr/mån om man drar bort 75.000 (för Mercan) delat på 36 månader. Säljer man den för restvärdet har den då kostat 209.800 kr totalt.
Dvs i båda fallen står du utan bil efter 3 år och Teslan har då kostat dig 2.000 kr/mån. Sedan kan man ju ifrågasätta milkostnad och restvärde.
Jag får det också till 2000kr mer om jag har restvärde på Mercedesen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Självbedrägeri eller är det verkligen så här?

Inlägg av taliz »

Räcker väl med att fråga sig om månadskostnaden för Teslan känns rimlig?
Sitta och sura i ett dieselmonster är väl inget kul, oavsett vad kalkylen säger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Självbedrägeri eller är det verkligen så här?

Inlägg av ellerstrom »

LarsL skrev:
Jeppe_E skrev:

Ja, du har tänkt fel med priset på mercan. Det är ju 0. Du har ingen kostnad för din merca idag. Men i kalkylen räknar du på att du betalar 75000 kr för den och 0 i restvärde. Det blir (i mina ögon) sjukt missvisande.

Men, du jämför ju inte äpplen med äpplen. Det är ALLTID dyrare med en ny bil. Om mercan nu sjunger på sista versen så är det en helt annan kalkyl du ska räkna på. Nämligen att köpa en annan bil.
Någonstans måste ju värdet nuvarande bil ta vägen. De skulle ju kunna vara gratis pengar in till kontant insatsen istället. Men jag tror det ändå är rättvisast att lägga det på den gamla och inte på den nya.

Jag vill göra jämförelsen så här för det är så här valet ser ut fortsätta att äga dieseln eller åka ny bil. Det är inget val för mig att köpa en begagnad eller ny dieselbil tex.
Om du vill jämföra din nuvarande Merca med en Model 3, så har du gjort helt rätt att sätta det uppskattade värdet som "inköpspris" (även om den är betald). Bara att tänka så här: Du säljer Mercan för 75k och står nu utan bil. Ska du köpa tillbaka Mercan (för samma 75k) eller en Model 3 (och använda de 75k till kontantinsats)?
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Skriv svar