Har tjuven väl kommit in i bilen och stängt av larmet så är slaget förlorat. Om stölden är planerad och pin2drive påslaget så behövs det minutrar (istället för sekunden) för att kunna köra iväg.
Någon som vet hur många försök med p2d man kan göra innan det låses?
Eftersom p2d inte flyttar siffrorna utan bara själva placeringen av knappsatsen så borde det vara ganska enkelt att se de senaste p2d inmatningarna i form av fingeravtryck....särskilt på nyligen putsad skärm och därmed gissa rätt på ganska få gissningar. Så med foliehatt på, putsa alltid skärmen för natten...eller putsa aldrig skärmen.
Har tjuven väl kommit in i bilen och stängt av larmet så är slaget förlorat. Om stölden är planerad och pin2drive påslaget så behövs det minutrar (istället för sekunden) för att kunna köra iväg.
Svenssons skrev:
Pin2Drive funkar som skydd.
Har ni något som stödjer dessa (motstridiga) påståenden?
Det är inte exakt samma påstående.
Pin2drive skyddar dig för en spontan stöld eller tex nyckelförlust. Vid en planerad stöld så räcker det med minutrar för att ta sig runt det.
Har tjuven väl kommit in i bilen och stängt av larmet så är slaget förlorat. Om stölden är planerad och pin2drive påslaget så behövs det minutrar (istället för sekunden) för att kunna köra iväg.
Svenssons skrev:
Pin2Drive funkar som skydd.
Har ni något som stödjer dessa (motstridiga) påståenden?
Det är inte exakt samma påstående.
Pin2drive skyddar dig för en spontan stöld eller tex nyckelförlust. Vid en planerad stöld så räcker det med minutrar för att ta sig runt det.
Berätta gärna mer.
Model 3 LR RWD Midnight Silver/svart, 18", beställd 7/8 -19 och uthämtad 2/9 -19
Model 3 Performance blå/vit, 20" beställd 6/8 -21, uthämtad 28/9 -21
Model Y LR AWD blå/svart, 20" beställd 5/8 -21, uthämtad 31/8 -21
Om du har någon teknik för hur man kommer runt p2d som funkar så bör du informera om den, antingen här eller till Tesla. Det är ju helt meningslöst att jag håller på med denna jobbiga kod om den inte ger något skydd. Tjuvar kommer alltid veta mer än någon på ett forum så risken att de lär sig från oss är minimal.
Brute force kan ju gå så klart men jag antar att det finns en gräns för antal försök att slå koden.
Okej, förlåt. Men tills vidare så lutar jag åt att P2D är tillräckligt säkert för att bilen blir kvar på uppfarten. Så till vida att man inte ätit en kanelbulle precis innan man knappar in PIN-koden och lämnar spår för vilken siffra du tryckt, då kan det handla om minuter.
Model 3 LR RWD Midnight Silver/svart, 18", beställd 7/8 -19 och uthämtad 2/9 -19
Model 3 Performance blå/vit, 20" beställd 6/8 -21, uthämtad 28/9 -21
Model Y LR AWD blå/svart, 20" beställd 5/8 -21, uthämtad 31/8 -21
Tänkte bringa lite klarhet i detta med relästölderna. Så slipper ni spekulera.
Jag gjorde nämligen tester av Model S och X säkerhet i keyless tillsammans med Larmtjänst och Polisen för några veckor sedan. Både en äldre Model S samt en helt ny Raven Model S. Så jag har personlig erfarenhet och kunskap av dessa relästölder som skett. Vi gjorde tester med dels utrustning som gränspolisen beslagtagit ifrån professionella biltjuvar, dels med inköpt reläutrustning och kan konstatera att det finns en hel del brister.
Vill du skydda dig mot relästölderna så rekommenderas följande efter våra tester. Med dessa inställningar skyddar ni er mot den typ av stölder som skett i närtid med reläutrustning. Sårbarheterna som utnyttjats gäller Model S & X. Ej Model 3, men fortfarande rekommenderas pin to drive som höjer säkerheten även för alla modeller, även Model 3.
1. Stäng av passive entry.
2. Aktivera pin 2 drive.
Sårbarheter som vi hittade är rapporterade till Teslas säkerhetsfunktion.
Min sons Tesla Model S blev stulen i natt till Söndag. Han som körde var nog inte riktigt inkörd på den bilen. Han hade tydligen trampat plattan i bott vid ingången till en rondell vid Coop i Kristinehamn. Han skulle förmodligen svänga till höger i rondellen men att ösa på för fullt med en bil som gör 0 till hundra på 2.5 sekunder är inte så bra om man skall hinna med att svänga. Bilen gick spikrakt och plöjde upp ett stålräcke från asfalten och landade inne på Coops parkering med något som inte längre liknade en Tesla eller någon annan bil heller för den delen.
Min sons Tesla Model S blev stulen i natt till Söndag. Han som körde var nog inte riktigt inkörd på den bilen. Han hade tydligen trampat plattan i bott vid ingången till en rondell vid Coop i Kristinehamn. Han skulle förmodligen svänga till höger i rondellen men att ösa på för fullt med en bil som gör 0 till hundra på 2.5 sekunder är inte så bra om man skall hinna med att svänga. Bilen gick spikrakt och plöjde upp ett stålräcke från asfalten och landade inne på Coops parkering med något som inte längre liknade en Tesla eller någon annan bil heller för den delen.
Detta är väl enda gången man tycker det är synd att Tesla är så säkra bilar...
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Min sons Tesla Model S blev stulen i natt till Söndag. Han som körde var nog inte riktigt inkörd på den bilen. Han hade tydligen trampat plattan i bott vid ingången till en rondell vid Coop i Kristinehamn. Han skulle förmodligen svänga till höger i rondellen men att ösa på för fullt med en bil som gör 0 till hundra på 2.5 sekunder är inte så bra om man skall hinna med att svänga. Bilen gick spikrakt och plöjde upp ett stålräcke från asfalten och landade inne på Coops parkering med något som inte längre liknade en Tesla eller någon annan bil heller för den delen.
Detta är väl enda gången man tycker det är synd att Tesla är så säkra bilar...
Troligen lämnat en massa DNA efter sig iallafall. Nu skall det bara hittas någon att matcha emot...
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör Model 3 LR AWD 2019, PearlWhite, Vit interiör, 18" Aero, FSD Nissan Leaf Tekna 2013
Min sons Tesla Model S blev stulen i natt till Söndag. Han som körde var nog inte riktigt inkörd på den bilen. Han hade tydligen trampat plattan i bott vid ingången till en rondell vid Coop i Kristinehamn. Han skulle förmodligen svänga till höger i rondellen men att ösa på för fullt med en bil som gör 0 till hundra på 2.5 sekunder är inte så bra om man skall hinna med att svänga. Bilen gick spikrakt och plöjde upp ett stålräcke från asfalten och landade inne på Coops parkering med något som inte längre liknade en Tesla eller någon annan bil heller för den delen.
Nu kanske bilen kommer med på Folksams lista då?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Min sons Tesla Model S blev stulen i natt till Söndag. Han som körde var nog inte riktigt inkörd på den bilen. Han hade tydligen trampat plattan i bott vid ingången till en rondell vid Coop i Kristinehamn. Han skulle förmodligen svänga till höger i rondellen men att ösa på för fullt med en bil som gör 0 till hundra på 2.5 sekunder är inte så bra om man skall hinna med att svänga. Bilen gick spikrakt och plöjde upp ett stålräcke från asfalten och landade inne på Coops parkering med något som inte längre liknade en Tesla eller någon annan bil heller för den delen.
Nu kanske bilen kommer med på Folksams lista då?
+1
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Nu kan jag inte språket på länkade sidan, men om det stämmer som du skrivit så är jag jävligt glad att gränspolisen gjort sitt jobb! Har suttit i gränskön några gånger och det känns ibland som att det är hopplös slöseri då alla vet att alla bilar kontrolleras noga. Nu åkte nån visst dit så antingen en muta som inte funka eller nått annat som avgjorde detta, kul iaf
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Nu kan jag inte språket på länkade sidan, men om det stämmer som du skrivit så är jag jävligt glad att gränspolisen gjort sitt jobb! Har suttit i gränskön några gånger och det känns ibland som att det är hopplös slöseri då alla vet att alla bilar kontrolleras noga. Nu åkte nån visst dit så antingen en muta som inte funka eller nått annat som avgjorde detta, kul iaf
Använd Google Translate. Att gå direkt till svenska från språk som polska blir sällan bra men till engelska brukar bli fullt läsbart:
Tesla cars are unfortunately very popular among thieves. Most copies stolen in Northern and Western Europe later go east. A similar fate was to await the Tesla model x found in Dorohusk on the Polish-Ukrainian border.
Border Guard officers from Dorohusk detained a 41-year-old Ukrainian citizen who was driving a tesla model x worth about 400,000 zlotys. Detailed inspection showed that the car was recently stolen in Norway. Then it came to Poland, from where it was to be transported east.
Model X is currently the largest offer in the Tesla range, which is particularly popular in the USA and Scandinavian countries. It is Sweden and Norway that are now a real paradise for Tesla thieves. A large portion of the stolen copies appear temporarily on Polish territory. The car found in Dorohusk is not the first stolen vehicle of high value that was attempted to be exported to Ukraine.
So far, it has not been possible to determine whether the detained 41-year-old was aware that he was transporting a car from a crime or only someone had ordered him to transport tesla. For the time being he was heard as a witness. Border guards and police officers will now try to find out as much detail as possible about this case.