Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av GreenMachine »

DanPerFer skrev:
jonsalgerier skrev:

Jag plockade bort en tredjeparts app som jag körde med tokens, dels på grund av denna oklarhet (stölder) och dels av andra anledningar..
Väldigt smidigt att tredjeparts appar kan skapa egna tokens när de gamla är på väg att löpa ut men vet man med säkerhet att det inte går att ha flera parallella aktiva tokens? Det bör inte gå från ett konto men..
Det känns som om det är TeslaFi som Du syftar på? Den räknade jag inte med så det är visst på 6st ställen som mitt lösenord använts. Nu är det rensat dock bara 2st kvar.

Undrar vilka tredjepartsappar våra otursbröder använt sig av???
Läs tråden från början. Tråden har redan avhandlat detta resonemang och konstaterat att det inte är vare sig inte appar eller konton eller lösenord som användts för dessa stölder.
Användarvisningsbild
DanPerFer
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 26 mar 2017 11:54

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av DanPerFer »

jonsalgerier skrev:
Men sades det inte i denna tråden att passive entry inte fungerar på det sättet.
Dvs fobben behöver skicka en signal som bara skickas om man aktivt väljer att låsa upp, och det gör inte nyckeln när den ligger i en låda.
Eller stämmer inte det?

Och om inte lösningen är riktigt bakom flötet borde inte replay-attacker funka heller så det hjälper inte att spela in när nyckeln används för att låsa upp.
Passive Entry är ju precis som det låter, att Du inte behöver göra något förutom att närma Dig bilen med fobben. Eller rättare sagt när signalen från fobben når bilen tex. genom signalförstärkare från ytterdörren...
Användarvisningsbild
DanPerFer
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 26 mar 2017 11:54

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av DanPerFer »

Min bil är med trots att jag bor i urskogen norr om Göteborg. Känns sådär halvkul...
Användarvisningsbild
DanPerFer
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 26 mar 2017 11:54

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av DanPerFer »

GreenMachine skrev:
DanPerFer skrev:
jonsalgerier skrev:

Jag plockade bort en tredjeparts app som jag körde med tokens, dels på grund av denna oklarhet (stölder) och dels av andra anledningar..
Väldigt smidigt att tredjeparts appar kan skapa egna tokens när de gamla är på väg att löpa ut men vet man med säkerhet att det inte går att ha flera parallella aktiva tokens? Det bör inte gå från ett konto men..
Det känns som om det är TeslaFi som Du syftar på? Den räknade jag inte med så det är visst på 6st ställen som mitt lösenord använts. Nu är det rensat dock bara 2st kvar.

Undrar vilka tredjepartsappar våra otursbröder använt sig av???
Läs tråden från början. Tråden har redan avhandlat detta resonemang och konstaterat att det inte är vare sig inte appar eller konton eller lösenord som användts för dessa stölder.
Har läst hela tråden, men många av inläggen är lite vaga angående huruvida tredjepartsapparna är inblandade eller ej. Men nu kan vi nog andas ut lite eftersom att det inte verkar handla om det.
Senast redigerad av DanPerFer, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av jonsalgerier »

DanPerFer skrev:
jonsalgerier skrev:
Men sades det inte i denna tråden att passive entry inte fungerar på det sättet.
Dvs fobben behöver skicka en signal som bara skickas om man aktivt väljer att låsa upp, och det gör inte nyckeln när den ligger i en låda.
Eller stämmer inte det?

Och om inte lösningen är riktigt bakom flötet borde inte replay-attacker funka heller så det hjälper inte att spela in när nyckeln används för att låsa upp.
Passive Entry är ju precis som det låter, att Du inte behöver göra något förutom att närma Dig bilen med fobben. Eller rättare sagt när signalen från fobben når bilen tex. genom signalförstärkare från ytterdörren...
ah sorry.. läste fel. trodde att Passive Entry var av-aktiverat på bilen som blev stulen..
Användarvisningsbild
Anders1
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 28 apr 2019 17:57

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av Anders1 »

Hur skyddar man sig?
  1. Ingen passive entry
    Pin to drive
    Nyckelmojängen i en plåtburk hemmavid
    Teslaappen urloggad när jag inte använder den
    Inga tredjepartsappar
    Sentry aktiverat.
Vad mer kan man göra?
Tesla Model S "Raven" Long range FSD 2019
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av GreenMachine »

Anders1 skrev:
Hur skyddar man sig?
  1. Ingen passive entry
    Pin to drive
    Nyckelmojängen i en plåtburk hemmavid
    Teslaappen urloggad när jag inte använder den
    Inga tredjepartsappar
    Sentry aktiverat.
Vad mer kan man göra?
Foliehatt och så kör du bilen över kajkanten när du parkerar. Dom kommer aldrig att hitta den på botten om det är tillräckligt djupt ;) :D
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av [JM] »

Anders1 skrev:
Hur skyddar man sig?
  1. Ingen passive entry
    Pin to drive
    Nyckelmojängen i en plåtburk hemmavid
    Teslaappen urloggad när jag inte använder den
    Inga tredjepartsappar
    Sentry aktiverat.
Vad mer kan man göra?
Parkera alltid med 0% kvar i batteriet :roll:
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av nek0 »

[JM] skrev:
Anders1 skrev:
Hur skyddar man sig?
  1. Ingen passive entry
    Pin to drive
    Nyckelmojängen i en plåtburk hemmavid
    Teslaappen urloggad när jag inte använder den
    Inga tredjepartsappar
    Sentry aktiverat.
Vad mer kan man göra?
Parkera alltid med 0% kvar i batteriet :roll:
Då är det bättre att man tar batteriet med sig till sovrummet :)
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av frippe »

Anders1 skrev:
Hur skyddar man sig?
  1. Ingen passive entry
    Pin to drive
    Nyckelmojängen i en plåtburk hemmavid
    Teslaappen urloggad när jag inte använder den
    Inga tredjepartsappar
    Sentry aktiverat.
Vad mer kan man göra?
Ett rejält och bra lösenord till teslakontot och det kopplade mejlkontot. Till det en två faktorsverifiering till mejlkontot. Så är det en bra start fram tills tesla lägger till egen tvåfaktorsverifiering i sin app.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av Walker »

...eller så byter man bil till en 4 år gammal passat som är iskall bland tjuvarna.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1558
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av Klintan »

Ny stöld i natt, troligtvis sydliga västkusten - från FB: "Då var det dags för min S att försvinna. De är smarta grabbar. De kopierade inte keyfob. Inte via mitt konto. De använder något nytt. Min extra spårsändare tog de ut. SCP610. Ser ni något ring polisen."
Ingen mer info om PIN to drive var aktiv.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av frippe »

Klintan skrev:
Ny stöld i natt, troligtvis sydliga västkusten - från FB: "Då var det dags för min S att försvinna. De är smarta grabbar. De kopierade inte keyfob. Inte via mitt konto. De använder något nytt. Min extra spårsändare tog de ut. SCP610. Ser ni något ring polisen."
Ingen mer info om PIN to drive var aktiv.
Hmm, börjar bli en epidemi detta. Låter lite för enkelt i mina öron att sno tesla just nu.
I tävlingen mellan Tesla och tjuvarna, leder tjuvarna just nu ganska stort. Vad vi vet eftersom att vi inte vet hur många misslyckade stöldförsök det går på varje lyckat.
Model Y LR.
Model S70D
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av termosen »

Det blir inga roliga försäkringspremier nästa år...
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
Daniel_S
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 27 mar 2019 00:58
Ort: Göteborg

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av Daniel_S »

Klintan skrev:
Ny stöld i natt, troligtvis sydliga västkusten - från FB: "Då var det dags för min S att försvinna. De är smarta grabbar. De kopierade inte keyfob. Inte via mitt konto. De använder något nytt. Min extra spårsändare tog de ut. SCP610. Ser ni något ring polisen."
Ingen mer info om PIN to drive var aktiv.
På ämnet "extra spårsändare" så undrar jag om någon vet vart GPS-antennen sitter i en X?
Funderar på att sätta en i GPS-tracker och vill ha den så långt från bilens egna som möjligt. Några idéer?
Model X DualMotor PL+ Raven -19 Midnight Silver, svarta ventilerade säten, HW3, 22" Silver Turbine W & 22" Onyx Turbine S
BMW i3 94Ah BEV -17 Svart Comfort Advanced CCS Såld
Polestar 2 avbokad
XC90 T8, 7950 mil 0,088l/mil Såld
Användarvisningsbild
robpow
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 26 feb 2016 13:55
Ort: Nacka

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av robpow »

Daniel_S skrev:
Klintan skrev:
Ny stöld i natt, troligtvis sydliga västkusten - från FB: "Då var det dags för min S att försvinna. De är smarta grabbar. De kopierade inte keyfob. Inte via mitt konto. De använder något nytt. Min extra spårsändare tog de ut. SCP610. Ser ni något ring polisen."
Ingen mer info om PIN to drive var aktiv.
På ämnet "extra spårsändare" så undrar jag om någon vet vart GPS-antennen sitter i en X?
Funderar på att sätta en i GPS-tracker och vill ha den så långt från bilens egna som möjligt. Några idéer?
Enligt Teslatap så:
GPS – Under the top of back hatch glass, left-side
Användarvisningsbild
Daniel_S
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 27 mar 2019 00:58
Ort: Göteborg

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av Daniel_S »

robpow skrev:
Enligt Teslatap så:
GPS – Under the top of back hatch glass, left-side
Perfect - tackar!
Model X DualMotor PL+ Raven -19 Midnight Silver, svarta ventilerade säten, HW3, 22" Silver Turbine W & 22" Onyx Turbine S
BMW i3 94Ah BEV -17 Svart Comfort Advanced CCS Såld
Polestar 2 avbokad
XC90 T8, 7950 mil 0,088l/mil Såld
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av Xmag »

Skall man ha en extra gps tracker bör det vara en batteridriven, väl såld, och som är tyst tills man frågar efter positionen. Nån gång stänger de av störsändaren, nån gång tar de fram bilen i dagsljuset. Då finns möjlighet att avslöja hela ligan. Finns det ens en sån tracker som inte avslöjar sig själv?
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av dd88 »

Xmag skrev:
Skall man ha en extra gps tracker bör det vara en batteridriven, väl såld, och som är tyst tills man frågar efter positionen. Nån gång stänger de av störsändaren, nån gång tar de fram bilen i dagsljuset. Då finns möjlighet att avslöja hela ligan. Finns det ens en sån tracker som inte avslöjar sig själv?
Ska du slå på den remote så kommer den behöva vara ansluten mot ett nät och kommer då skicka en signal som kan mätas.

Rent teoretiskt så borde det gå att aktivera med timer, men när ska den triggas? Sen är det omöjligt att säga om det tar två dagar eller två veckor innan den kommer ur en zon som inte har störsändare.

Vet att tullen har börjat titta på lösningar för att spåra störsändare, men det kommer troligtvis bara innebära att bilarna plockas ner i Sverige.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av boreno »

dd88 skrev:
Xmag skrev:
Skall man ha en extra gps tracker bör det vara en batteridriven, väl såld, och som är tyst tills man frågar efter positionen. Nån gång stänger de av störsändaren, nån gång tar de fram bilen i dagsljuset. Då finns möjlighet att avslöja hela ligan. Finns det ens en sån tracker som inte avslöjar sig själv?
Ska du slå på den remote så kommer den behöva vara ansluten mot ett nät och kommer då skicka en signal som kan mätas.

Rent teoretiskt så borde det gå att aktivera med timer, men när ska den triggas? Sen är det omöjligt att säga om det tar två dagar eller två veckor innan den kommer ur en zon som inte har störsändare.

Vet att tullen har börjat titta på lösningar för att spåra störsändare, men det kommer troligtvis bara innebära att bilarna plockas ner i Sverige.
Om någon klurig ingenjör fick för sig att bygga en bättre spårsändare, så skulle en funktion i den vara att den är vilande (helt tyst) så länge den inte detekterar en störsändare. Om en störsändare detekteras, så ska spårsändaren fortsätta vara tyst, och skicka signal så snart störsändaren har deaktiverats. I den mån GPS/WiFi/RDS kan tas emot (trots störsändaren) ska så mycket information som möjligt från dem lagras under tiden. Utöver det finns mer avancerade möjligheter, t.ex en tvåkomponentlösning där en misstänkt stöldsituation triggar att en separat komponent fysiskt lossnar från bilen, för att komma undan störsändare och larma.

Behöver mer design för att undvika falska positiver (tunnlar t.ex) så klart.

Med det sagt måste jag säga att det är mycket frustrerande att inte få en helhetsbild från ens en enda av alla dessa stölder, i termer av hur bilen var konfigurerad, vilken hårdvaruversion det var (nya eller gamla FOB tex), om det kommit några meddelanden i Tesla-appen (som med standardinställningar talar om när bilen slutar ladda t.ex) och vad man faktiskt vet om hur stölden har gått till respektive hur den inte har gått till (tex hur FOB var förvarad, var laddning inkopplad, om det var inbrott etc.). Jag menar så klart inte att det är någon slags skyldighet för de drabbade att hålla mig informerad :-)
Senast redigerad av boreno, redigerad totalt 2 gång.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av bonath »

Går ju att söka upp ägarna via bilregistret, de borde väl vara lika sugna på svar som vi på forumet är... :?
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
ChrisTesla
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 21 jun 2019 22:54

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av ChrisTesla »

Klintan, kan du fråga personen på Facebook om PIN var aktiverat? Keyless entry?

Roligt att spekulera men vi behöver fakta.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av dstr »

Jag skulle vilja ha mailnotifiering när någon ny loggar in på mitt teslakonto. Vem tweetar Elon?
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1558
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av Klintan »

ChrisTesla skrev:
Klintan, kan du fråga personen på Facebook om PIN var aktiverat? Keyless entry?

Roligt att spekulera men vi behöver fakta.
Flera som frågat men inte fått svar på den frågan. Däremot hade ägaren kamera vid entrén som måste passeras för att vara i närheten av nyckeln, den hade inte fångat någon rörelse.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1558
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av Klintan »

Hur många inloggningsförsök har man på Tesla-appen? Brute force?
Elbilist sedan 2014
Skriv svar