Beg S90D eller ny 3LR

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1827
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Beg S90D eller ny 3LR

Inlägg av BrooklynS »

Till yttermera visso så kostar en ny M3 ungefär som en beg S av lämplig modell...

Svårt det här, verkligen.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2257
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Beg S90D eller ny 3LR

Inlägg av frippe »

BrooklynS skrev:
Till yttermera visso så kostar en ny M3 ungefär som en beg S av lämplig modell...

Svårt det här, verkligen.
Jag tycker den stora faktorn för mig är garantierna.
Går det att hitta en CPO via Tesla med fyra nya år i garanti, då är en begagnad model S intressant. Om inte tveksamt om det körs så mycket.
Å andra sidan, slitdelar som hjulupphängning m.m., går väl inte på garanti ändå?
Men däremot om MCU bryter ihop.
Model Y LR.
Model S70D
Verdi

Re: Beg S90D eller ny 3LR

Inlägg av Verdi »

frippe skrev:
BrooklynS skrev:
Till yttermera visso så kostar en ny M3 ungefär som en beg S av lämplig modell...

Svårt det här, verkligen.
Jag tycker den stora faktorn för mig är garantierna.
Går det att hitta en CPO via Tesla med fyra nya år i garanti, då är en begagnad model S intressant. Om inte tveksamt om det körs så mycket.
Å andra sidan, slitdelar som hjulupphängning m.m., går väl inte på garanti ändå?
Men däremot om MCU bryter ihop.
Helförsäkring på en Model S är bra mycket dyrare än halvförsäkring på Model 3. Också en faktor att beakta.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4197
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Beg S90D eller ny 3LR

Inlägg av nek0 »

På 4 år har du förbrukat alla garantier på en M3.
Har ingen Tesla, men om jag skulle välja mellan MS och M3 skulle jag ta MS alla dagar i veckan.
MDurante har skrivit de flesta varför :)
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1827
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Beg S90D eller ny 3LR

Inlägg av BrooklynS »

HX100 skrev:
Aktiv luftfjädring är guld värt för Norrlandsvägar.
Just det, markfrigång är inte alls dumt där jag kör... Åtminstone vid krypkörning är det ju guld på sämre vägar.

Hur hög resp låg blir markfrigången i de olika lägena?
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Beg S90D eller ny 3LR

Inlägg av Kilowatt »

BrooklynS skrev:
HX100 skrev:
Aktiv luftfjädring är guld värt för Norrlandsvägar.
Just det, markfrigång är inte alls dumt där jag kör... Åtminstone vid krypkörning är det ju guld på sämre vägar.

Hur hög resp låg blir markfrigången i de olika lägena?
”Aktiv” luftfjädring finns bara i Raven S och X.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Beg S90D eller ny 3LR

Inlägg av KnightRider »

Kilowatt skrev:
BrooklynS skrev:
HX100 skrev:
Aktiv luftfjädring är guld värt för Norrlandsvägar.
Just det, markfrigång är inte alls dumt där jag kör... Åtminstone vid krypkörning är det ju guld på sämre vägar.

Hur hög resp låg blir markfrigången i de olika lägena?
”Aktiv” luftfjädring finns bara i Raven S och X.
Är inte den nya luftfjädringen adaptiv medans den äldre kallades just aktiv?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1827
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Beg S90D eller ny 3LR

Inlägg av BrooklynS »

Helst vill jag inte ha något automatläge utan sköta det manuellt...


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Beg S90D eller ny 3LR

Inlägg av Kilowatt »

KnightRider skrev:
Kilowatt skrev:
BrooklynS skrev:
HX100 skrev:
Aktiv luftfjädring är guld värt för Norrlandsvägar.
Just det, markfrigång är inte alls dumt där jag kör... Åtminstone vid krypkörning är det ju guld på sämre vägar.

Hur hög resp låg blir markfrigången i de olika lägena?
”Aktiv” luftfjädring finns bara i Raven S och X.
Är inte den nya luftfjädringen adaptiv medans den äldre kallades just aktiv?
Hm, bra fråga... Men vad ska anses vara "aktivt" med den gamla? Ska vara automatisk höjning/sänkning på sparade platser då kanske.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1827
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Beg S90D eller ny 3LR

Inlägg av BrooklynS »

Ingen som mätt/kan mäta markfrigång i de olika lägena?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5529
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Beg S90D eller ny 3LR

Inlägg av Gustafsson »

BrooklynS skrev:
Ingen som mätt/kan mäta markfrigång i de olika lägena?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Står i manualen om jag inte minns fel. Kan laddas hem väl (eller måste man äga en Tesla kanske ... :roll: ).
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1827
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Beg S90D eller ny 3LR

Inlägg av BrooklynS »

Bara för att avsluta tråden så blev det en ny M3 LR (jaja P-). Tack för alla råd. :)
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10380
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Beg S90D eller ny 3LR

Inlägg av Legato »

BrooklynS skrev:
Bara för att avsluta tråden så blev det en ny M3 LR (jaja P-). Tack för alla råd. :)
Ännu bättre! Stort grattis till en magisk bil!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar