Beg S90D eller ny 3LR

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Beg S90D eller ny 3LR

Inlägg av Verdi »

MDurante skrev:

Detta stämmer inte Verdi, jag har två 85or med senaste programvaran och ingen har strypning på SuC eller strypning på tillgänglig batterikapacitet.
Jag skrev "en del". Finns ju folk här på forumet som råkat ut för det.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Beg S90D eller ny 3LR

Inlägg av NEO »

Verdi skrev:
MDurante skrev:

Detta stämmer inte Verdi, jag har två 85or med senaste programvaran och ingen har strypning på SuC eller strypning på tillgänglig batterikapacitet.
Jag skrev "en del". Finns ju folk här på forumet som råkat ut för det.
Enligt interna uppgifter jag fått nys om är det 1.4% av alla 85kWh batterier som är drabbade. Mao rätt få bilar.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Beg S90D eller ny 3LR

Inlägg av Legato »

MDurante skrev:
Verdi skrev:
Jag _tror_ det är tystare och bekvämare att sitta och nöta E4 och andra stora vägar i en S. S har även ingen begränsning på batterigarantin. Model 3 har 19 200 mil eller nåt? Iofs tar det ett tag även med er körsträcka att nå dit men en liten faktor är det ju.

Ungefärlig tillgänglig kapacitet som nya:
100D: 98 kWh - 600 km EPA
90D: 82 kWh - 473 km EPA
85D: 77 kWh - 430 km EPA
75D: 72 kWh - 417 km EPA

Sen sägs det att 90D tappar kapacitet snabbare än andra. Men å andra sidan har en del 85-bilar fått sänkt kapacitet och sänkt laddhastighet på Superchargers nyligen. (Men det kanske finns olika 85-pack?)

I vilket fall tar det ju ganska lång tid innan en 90 är nere på samma räckvidd som en 85. Så jag skulle absolut välja en 90 över en 85 om de kostade lika mycket.

Jag tror även faceliftade bilar går aningen snålare än pre facelift. Så en facelift 75D är inte så långt från en 85D. Bara 13 km enligt EPA. Det är "ingenting".

Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S
4år 80000km från att du hämtar ut den. Hade aldrig tänkt tanken på LR3 mot denna i din sits.

https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7E2XGF130548
I hans sits hade du nog definitivt tänkt tanken med tanke på: "dragkrok en stark merit".

Håller med om att S är något tystare.

Stabiliteten i "svenska" farter så är ju även Model 3 extremt stabil, så där gör det IMO ingen skillnad. Pratade vi Autobahn hade jag tyckt det var relevant däremot.

Sätena i 3 tycker jag är likvärdiga med S.

Du glömmer också några fördelar för 3an på långfärd i form av lägre förbrukning, snabbare laddning och möjlighet till CCS-laddning.

Sen tycker jag personligen hela utseendefördelen för Model S försvinner totalt om man börjar kolla på bilar med "noskon". Tycker det ser hemskt ut. Går iofs att lösa, men är rätt dyrt.

Om man vill ha en Model S så hade jag valt mellan följande alternativ beroende på budget:
"Billigt":
En gammal och långmilad S85 eller S85D

"Mellan":
En ny eller nästan ny S75D

"Dyr":
En ny eller nästan ny S100D/SLR
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Beg S90D eller ny 3LR

Inlägg av Verdi »

MDurante skrev:
Verdi skrev:
MDurante skrev:

Detta stämmer inte Verdi, jag har två 85or med senaste programvaran och ingen har strypning på SuC eller strypning på tillgänglig batterikapacitet.
Jag skrev "en del". Finns ju folk här på forumet som råkat ut för det.
Enligt interna uppgifter jag fått nys om är det 1.4% av alla 85kWh batterier som är drabbade. Mao rätt få bilar.
Ok. Det visar ju svårigheten att få grepp om omfattningen på ett problem via ett forum som detta. :)
Användarvisningsbild
Vikingkr0n0s
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 15 jul 2019 15:05
Referralkod: ts.la/Jonas86585

Re: Beg S90D eller ny 3LR

Inlägg av Vikingkr0n0s »

Problemet med att köpa begagnat från Tesla är ju att dom tagit bort free Super Charging.
Blå/Svart Model Y LR 2024
Vit/Vit Model 3 LR Highland 2024
Såld: Röd/Creme Tesla Model X Plaid 2023
Såld: Svart, svart Tesla Model S performance 2021
Såld: Blå, vit Tesla Model 3 LR AWD "19" m drag
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Beg S90D eller ny 3LR

Inlägg av Legato »

Vikingkr0n0s skrev:
Problemet med att köpa begagnat från Tesla är ju att dom tagit bort free Super Charging.
Bra poäng. Brukar generellt anse att det är ganska negligerbart, men kör man så mycket långkörningar som TS så gör det ju definitivt signifikant skillnad.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Beg S90D eller ny 3LR

Inlägg av NEO »

Legato skrev:
MDurante skrev:
Verdi skrev:
Jag _tror_ det är tystare och bekvämare att sitta och nöta E4 och andra stora vägar i en S. S har även ingen begränsning på batterigarantin. Model 3 har 19 200 mil eller nåt? Iofs tar det ett tag även med er körsträcka att nå dit men en liten faktor är det ju.

Ungefärlig tillgänglig kapacitet som nya:
100D: 98 kWh - 600 km EPA
90D: 82 kWh - 473 km EPA
85D: 77 kWh - 430 km EPA
75D: 72 kWh - 417 km EPA

Sen sägs det att 90D tappar kapacitet snabbare än andra. Men å andra sidan har en del 85-bilar fått sänkt kapacitet och sänkt laddhastighet på Superchargers nyligen. (Men det kanske finns olika 85-pack?)

I vilket fall tar det ju ganska lång tid innan en 90 är nere på samma räckvidd som en 85. Så jag skulle absolut välja en 90 över en 85 om de kostade lika mycket.

Jag tror även faceliftade bilar går aningen snålare än pre facelift. Så en facelift 75D är inte så långt från en 85D. Bara 13 km enligt EPA. Det är "ingenting".

Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S
4år 80000km från att du hämtar ut den. Hade aldrig tänkt tanken på LR3 mot denna i din sits.

https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7E2XGF130548
I hans sits hade du nog definitivt tänkt tanken med tanke på: "dragkrok en stark merit".

Håller med om att S är något tystare.

Stabiliteten i "svenska" farter så är ju även Model 3 extremt stabil, så där gör det IMO ingen skillnad. Pratade vi Autobahn hade jag tyckt det var relevant däremot.

Sätena i 3 tycker jag är likvärdiga med S.

Du glömmer också några fördelar för 3an på långfärd i form av lägre förbrukning, snabbare laddning och möjlighet till CCS-laddning.

Sen tycker jag personligen hela utseendefördelen för Model S försvinner totalt om man börjar kolla på bilar med "noskon". Tycker det ser hemskt ut. Går iofs att lösa, men är rätt dyrt.

Om man vill ha en Model S så hade jag valt mellan följande alternativ beroende på budget:
"Billigt":
En gammal och långmilad S85 eller S85D

"Mellan":
En ny eller nästan ny S75D

"Dyr":
En ny eller nästan ny S100D/SLR
Mig veterligen var fri SuC tillbaka?

Är han ute efter dragkrok är ju inte S ett alternativ ens.

Nja jag snittade 220Wh/km med min 3a på 1200km, körde aldrig track mode.

Sen det med CCS laddning och snabbare laddning är ju inte helt sant heller, du glömmer att inte alla SuC har CCS samt att man som 3 ägare ibland får köa för att få rätt laddare. Som S ägare slipper du detta problem och kan dessutom ladda snabbare med en CCS adapter om du har nyare S eller uppgraderat bilen till det. Nosecone bilar har också fördelen att de kan vara utrustade med 22kW laddning om de har dubbelladdare ombord. Detta har räddat mig otaliga gånger och jag tycker 11kW blir något lite i 3an. Många shoppingcenter och butiker har 22kW som dessutom är gratis runt om i landet. Ljudnivån i kupéen var betydligt sämre i min 3a än i min fem år gamla S, det bättre ljudsystemet hade ingen fördel i högre farter då ljudnivån påverkade musiken negativt. Sätena i 3an tycker jag är likvärdiga med de gamla platta Bitron sätena 2013-2014. Sommartid när det är 50°C i kupén är det inte heller skönt att sätta sig i fake-skinn.

Fördel med 3an är väl:

Modernare bil med bättre förvaring fram
Bättre motorer
Sentry mode (slukar en hel del ström dock)
Trådlös laddning (behöver köpas extra)
Lägre förbrukning i 90km/h
Snabbare laddning om du laddar på SuC med CCS eller Hyperchargers (finns det tre i landet eller blandar jag ihop med Norge?)
Bättre och lättare batteri
Billigare däck s/v


Nackdel:

Sämre batterigaranti (192k mot oändlig)
Sämre ihopsatt (Skarvar, dåligt lackerade, ingen premiumkänsla)
Stålkaross (korroderar i obekräftad omfattning)
Stenskottsbenägen (sprutar sönder bakpartier)
Inte lika premium (bakluckan saknar tyg överallt)
Sämre ljudisolering (Mot bilar efter årsskiftet 14/15)
Något sämre stabilitet vid höga farter
Ingen möjlighet att höja och sänka
Ingen elbaklucka
Sämre förvaring exkl. kupé
Sämre baksäte, märkligt sittställning bak med vinkeln på dynan.
Ingen taklucka
Ingen dubbelladdare
Ingen fri SuC
Inga skinnstolar
Ingen alcantara
Mycket phantom braking på AP
Ingen summon
Ingen autopark
Ingen lane change mot AP1 som ingår utan att betala 66000kr
Ingen egen spak för autopilot (integrerad i växelspaken)'
Osäkert andrahandsvärde mtp Teslas prissänkningar
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Beg S90D eller ny 3LR

Inlägg av Legato »

MDurante:

Nej, ingen Fri SUC, bara på nya bilar.

3an drar givetvis mindre än S, påverkas dock mycket av vilka fälgar man har på respektive bil.

Jo alla SUC utom Upplands Väsby har CCS, tror dessutom alla eller nästan alla har det på samtliga platser nu.

I din lista med fördelar och nackdelar så "cherry pickar" du från olika generationer av S, plus att mycket är väldigt subjektivt. Men några grejer:
* Finns väl 7 eller 8 Ionity idag, och de ökar ju snabbt. Kommer aldrig bli bättre än SUC tror jag, men att ha tillgång till båda är ju superbra om man kör långt mycket.
* Ang "ihopsatt" så tycker jag Model 3 är ännu mer gediget hopsatt än min S och X. Det var också en av fördelarna som videon jag la upp ansåg med Model 3, dvs att den är betydligt mer välbyggd. Så det blir väldigt subjektivt vad man anser där.
* Inte lika premium håller jag med om, men samtidigt mycket modernare. Fick jag byta och sätta in min 3-interiör i min S så hade jag gjort det direkt.
* Jag tycker syntetskinnet är mycket bättre än skinn. Dock vet i tusan om jag inte gillar textilklädseln allra bäst.
* Summon, autopark och flera FSD-funktioner som ej finns i en gammal S får du med en FSD-3a.
* Fördel med extra spakar? På vilket sätt? Hade det varit två funktioner man någonsin ville aktivera samtidigt hade jag förstått det. Nu är det ju en ren fördel IMO att slippa onödiga reglage.
* "Osäkert andrahandsvärde"? Jag skulle vara väldigt mycket mer oroad över andrahandsvärdet på en gammal S85D för 600k... Jämför man tex med USA så ligger priserna på gamla Model S alldeles för högt i Sverige.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Beg S90D eller ny 3LR

Inlägg av Jeppe_E »

MDurante skrev:

Nja jag snittade 220Wh/km med min 3a på 1200km, körde aldrig track mode.

Sen det med CCS laddning och snabbare laddning är ju inte helt sant heller, du glömmer att inte alla SuC har CCS samt att man som 3 ägare ibland får köa för att få rätt laddare.
Imponerande körning! Jag har svårt att komma över 200Wh förutom på extremt korta körningar. Efter 600 loggade mil har jag ett snitt på 161Wh/km med min Model 3. Om du har samma körstil med en MS så kommer den ju att dra +300Wh/km ;)
Alla SuC har numera CCS, de flesta har väl dessutom konverterat alla platser nu? Men jo, det kommer att gå ännu snabbare framöver.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Beg S90D eller ny 3LR

Inlägg av ippii »

Jeppe_E skrev:
MDurante skrev:

Nja jag snittade 220Wh/km med min 3a på 1200km, körde aldrig track mode.

Sen det med CCS laddning och snabbare laddning är ju inte helt sant heller, du glömmer att inte alla SuC har CCS samt att man som 3 ägare ibland får köa för att få rätt laddare.
Imponerande körning! Jag har svårt att komma över 200Wh förutom på extremt korta körningar. Efter 600 loggade mil har jag ett snitt på 161Wh/km med min Model 3. Om du har samma körstil med en MS så kommer den ju att dra +300Wh/km ;)
Alla SuC har numera CCS, de flesta har väl dessutom konverterat alla platser nu? Men jo, det kommer att gå ännu snabbare framöver.
Hehe, ja, över 200 Wh/km är omöjligt om man inte kör i regn med värmen på full effekt. Min har snittat 172, då kör jag rätt fort och "gasar" på så mycket jag kan. Typ 150 mil Autobahn i 160+km/h.
3LRAWD.JPG
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
Daf
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 20 aug 2017 22:14
Ort: Tornedalen

Re: Beg S90D eller ny 3LR

Inlägg av Daf »

Jag får citera en kompis som äntligen skulle på studiebesök i bilen. Jag hade för en vecka bytt bil med sonen så jag hade fel Tesla. Kompisen sa då: ”Fel Tesla” finns inte, bara varianter av rätt!

Det stämmer till stor del men som boende i samma område - typ - och med liknande krav så skulle jag nog framför allt undvika de små batterierna och stora fälgarna. De flesta på forumet bor i områden där laddstruktur är en självklarhet sedan några år, du tänker röra dig utanför det området. ALLA snabbladdare i Norrbotten utom Teslas Superchargers är vid kusten. För några månader sedan hade jag inte ens behövt skriva undantaget.

I min kommun finns 0 laddplatser, möjligen ett trefasuttag på OK. Jag har två års erfarenhet av att köra i laddöknen med min X100D, sonen tre år med sin S90D. Range is gold på en helt annan nivå än i Mellansverige, kolla på inläggen från 2014-15 så har du samma situation där nere som vi har här. Rost, komfort och annat blir snabbt sekundärt när du märker att du inte kan göra planerad resa. Åk till Gällivare tor på vintern. Töre underlättar men du måste genvägen till Puoltikasvaara 5 mil enkel väg om du inte kan stå ett par timmar för att ladda. Hyr fossilbil annars.

Allt blir bättre, situationen i dag med Superchargers och Chademo/CCS i norr är mycket bättre än för ett år sedan.

Skaffa en Tesla, fel bil finns inte! Men om du inte prioriterar stora batterier och räckviddspositiva grepp som mindre fälgar, kanske undviker P-modeller etc kan du behöva fossilbil ibland med de långkörningar du beskriver.

Skicka PM om du behöver mer erfarenheter av Tesla i Norrbotten.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Beg S90D eller ny 3LR

Inlägg av Legato »

"Omöjligt" är det inte...

Jag som ju precis "predikat" Model 3s lägre förbrukning men har faktiskt över 200 wh/km i snitt över mina 600 mil. Jag kör snabbt, men absolut inget extremt.

Förklaringen är dock mina törstiga OZ 20" fälgar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Beg S90D eller ny 3LR

Inlägg av HX100 »

Aktiv luftfjädring är guld värt för Norrlandsvägar.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Beg S90D eller ny 3LR

Inlägg av BrooklynS »

Tack för bra input!

Jag är 100% ointresserad av breda fälgar utan kör alltid på så smala däck som möjligt, av komfort- och ekonomiskäl. Dragkrok är "good-to-have"; jag har en 19 år gammal Toyota Landcruiser som är en ganska hygglig dragbil, om än lite törstig. Å andra sidan så är det sällan man drar släp... Jag kan absolut ha kvar den, den är betald och frisk.

Jag har provkört både S75D och 3LR, jag tycker att de kändes lika i mycket men upplevdes mycket olika inuti. Lastutrymmet i S är definitivt mer lättanvänt men 3 känns förstås modernare.

Frågan är vad kostnaden per mil blir, eller snarare TCO sett över 6 år eller så.

Fler synpunkter?
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Beg S90D eller ny 3LR

Inlägg av Jeppe_E »

BrooklynS skrev:
Tack för bra input!

Jag är 100% ointresserad av breda fälgar utan kör alltid på så smala däck som möjligt, av komfort- och ekonomiskäl. Dragkrok är "good-to-have"; jag har en 19 år gammal Toyota Landcruiser som är en ganska hygglig dragbil, om än lite törstig. Å andra sidan så är det sällan man drar släp... Jag kan absolut ha kvar den, den är betald och frisk.

Jag har provkört både S75D och 3LR, jag tycker att de kändes lika i mycket men upplevdes mycket olika inuti. Lastutrymmet i S är definitivt mer lättanvänt men 3 känns förstås modernare.

Frågan är vad kostnaden per mil blir, eller snarare TCO sett över 6 år eller så.

Fler synpunkter?
Om vi kokar ner det till TCO 6 år så kan ju en S med fri SuC vara bra, med tanke på att ni kör "ganska" många mil. Men, det är ju inte så att alla mil laddas på SuC. Om vi får göra lite antagande, såg att 40% av milen är med SuC-laddning, då kommer en Model 3, som vi säger drar 1,75kW/mil att innebära ca 11.000 kronor per år i laddningar på SuC. Men, de tre första åren kommer försäkringen på Model 3 att vara *minst* 6000 kr billigare. Så bara med de två variablerna, så kommer en MS att kosta er 72000 kr i försäkring under 6 år, medan en Model 3 med SuC kosta er typ 50000 kr i laddning under 6 år. Samt en försäkringskostnad på ca 48000 kr. Så 98.000 kr, alltså 28000 kr mer/6 år = 4700 per år.
Det går alltid och vända på argumentet beroende på utfallet. T.ex. om du bara laddar 1500 mil SuC per år och du kör lite lugnare, då hamnar kalkylen för en Model 3 bara på 84000 kr, dvs 16000 kr på 6 år eller 225 kr/mån.

Men man får förstås räkna på allt för att få en mer rättvisande TCO.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Beg S90D eller ny 3LR

Inlägg av BrooklynS »

Till yttermera visso så kostar en ny M3 ungefär som en beg S av lämplig modell...

Svårt det här, verkligen.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Beg S90D eller ny 3LR

Inlägg av frippe »

BrooklynS skrev:
Till yttermera visso så kostar en ny M3 ungefär som en beg S av lämplig modell...

Svårt det här, verkligen.
Jag tycker den stora faktorn för mig är garantierna.
Går det att hitta en CPO via Tesla med fyra nya år i garanti, då är en begagnad model S intressant. Om inte tveksamt om det körs så mycket.
Å andra sidan, slitdelar som hjulupphängning m.m., går väl inte på garanti ändå?
Men däremot om MCU bryter ihop.
Model Y LR.
Model S70D
Verdi

Re: Beg S90D eller ny 3LR

Inlägg av Verdi »

frippe skrev:
BrooklynS skrev:
Till yttermera visso så kostar en ny M3 ungefär som en beg S av lämplig modell...

Svårt det här, verkligen.
Jag tycker den stora faktorn för mig är garantierna.
Går det att hitta en CPO via Tesla med fyra nya år i garanti, då är en begagnad model S intressant. Om inte tveksamt om det körs så mycket.
Å andra sidan, slitdelar som hjulupphängning m.m., går väl inte på garanti ändå?
Men däremot om MCU bryter ihop.
Helförsäkring på en Model S är bra mycket dyrare än halvförsäkring på Model 3. Också en faktor att beakta.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Beg S90D eller ny 3LR

Inlägg av nek0 »

På 4 år har du förbrukat alla garantier på en M3.
Har ingen Tesla, men om jag skulle välja mellan MS och M3 skulle jag ta MS alla dagar i veckan.
MDurante har skrivit de flesta varför :)
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Beg S90D eller ny 3LR

Inlägg av BrooklynS »

HX100 skrev:
Aktiv luftfjädring är guld värt för Norrlandsvägar.
Just det, markfrigång är inte alls dumt där jag kör... Åtminstone vid krypkörning är det ju guld på sämre vägar.

Hur hög resp låg blir markfrigången i de olika lägena?
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Beg S90D eller ny 3LR

Inlägg av Kilowatt »

BrooklynS skrev:
HX100 skrev:
Aktiv luftfjädring är guld värt för Norrlandsvägar.
Just det, markfrigång är inte alls dumt där jag kör... Åtminstone vid krypkörning är det ju guld på sämre vägar.

Hur hög resp låg blir markfrigången i de olika lägena?
”Aktiv” luftfjädring finns bara i Raven S och X.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Beg S90D eller ny 3LR

Inlägg av KnightRider »

Kilowatt skrev:
BrooklynS skrev:
HX100 skrev:
Aktiv luftfjädring är guld värt för Norrlandsvägar.
Just det, markfrigång är inte alls dumt där jag kör... Åtminstone vid krypkörning är det ju guld på sämre vägar.

Hur hög resp låg blir markfrigången i de olika lägena?
”Aktiv” luftfjädring finns bara i Raven S och X.
Är inte den nya luftfjädringen adaptiv medans den äldre kallades just aktiv?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Beg S90D eller ny 3LR

Inlägg av BrooklynS »

Helst vill jag inte ha något automatläge utan sköta det manuellt...


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Beg S90D eller ny 3LR

Inlägg av Kilowatt »

KnightRider skrev:
Kilowatt skrev:
BrooklynS skrev:
HX100 skrev:
Aktiv luftfjädring är guld värt för Norrlandsvägar.
Just det, markfrigång är inte alls dumt där jag kör... Åtminstone vid krypkörning är det ju guld på sämre vägar.

Hur hög resp låg blir markfrigången i de olika lägena?
”Aktiv” luftfjädring finns bara i Raven S och X.
Är inte den nya luftfjädringen adaptiv medans den äldre kallades just aktiv?
Hm, bra fråga... Men vad ska anses vara "aktivt" med den gamla? Ska vara automatisk höjning/sänkning på sparade platser då kanske.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Beg S90D eller ny 3LR

Inlägg av BrooklynS »

Ingen som mätt/kan mäta markfrigång i de olika lägena?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Skriv svar