Ägarskapsbyte

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Alzie
Inlägg: 296
Blev medlem: 28 jul 2019 14:45
Ort: Sollentuna

Ägarskapsbyte

Inlägg av Alzie »

Hej,

Vårt senaste tillskott fick vi för lite mer än 1 månad sedan. Vi skickade in ägarbevis osv. till Tesla, men nu 1 månad senare har de fortfarande inte länkat bilen till appen. Vet någon hur lång tid det tar nuförtiden samt om man kan göra något för att snabba på processen?

Tack!
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/erik69077

Re: Ägarskapsbyte

Inlägg av lawgiver »

Hej!

Verkar som det generellt ligger på 1-2 månader nu....(långt ifrån de utlovade 5 dagarna som någon missinformerad Tesla-anställd påstod på SC i augusti.... :) )
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC

Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Alzie
Inlägg: 296
Blev medlem: 28 jul 2019 14:45
Ort: Sollentuna

Re: Ägarskapsbyte

Inlägg av Alzie »

Tack för svar!

Hur kan det ta så lång tid!? :roll:

Har de någon som jobbar halvtid och har hand om Tesla wordlwide ägarbyten? Vad sjukt.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10325
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ägarskapsbyte

Inlägg av Legato »

1-2 månader låter lite överdrivet.

För min sålda S skedde ägarbytet 2/9 och i förrgår 11/9 var appbehörigheten/Teslakontot ändrat.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/erik69077

Re: Ägarskapsbyte

Inlägg av lawgiver »

men vad f...själv är jag inne på 4 veckan av väntan nu....

Det är ett gäng i Holland som sköter detta för Europa enligt uppgift...
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC

Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Alzie
Inlägg: 296
Blev medlem: 28 jul 2019 14:45
Ort: Sollentuna

Re: Ägarskapsbyte

Inlägg av Alzie »

Tack Legato för info.

Jag tycker att det är lite udda att det ska ta så lång tid. Hoppas att de snabbar på :)
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Ägarskapsbyte

Inlägg av Viper »

Det var samma sak för mig för ca 18 månader sedan ... Det tog 6 veckor. Jag köpte min privat / beg.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/erik69077

Re: Ägarskapsbyte

Inlägg av lawgiver »

Framförallt omodernt..... Transportstyrelsens databas har ju varenda bilhandlare tillgång till och BankID har vi väl nästan allihopa...så rimligtvis så skulle det gå att ordna dagen efter om de ville.
Förstår att det kanske är knepigt att bygga något för varje EU-land, men hej...de har ju haft några år på sig. :)
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC

Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Alzie
Inlägg: 296
Blev medlem: 28 jul 2019 14:45
Ort: Sollentuna

Re: Ägarskapsbyte

Inlägg av Alzie »

lawgiver skrev:
Framförallt omodernt..... Transportstyrelsens databas har ju varenda bilhandlare tillgång till och BankID har vi väl nästan allihopa...så rimligtvis så skulle det gå att ordna dagen efter om de ville.
Förstår att det kanske är knepigt att bygga något för varje EU-land, men hej...de har ju haft några år på sig. :)
Jag håller med. Alt. att man kan göra en överföring som säljare när köpet är klart. Dvs föra över ägarskapet till annan epost.

Vet dock inte om det innebär div. säkerhetsbrister.
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: Ägarskapsbyte

Inlägg av samuelsu »

Jag har väntat 6 veckor idag. (Man sade 4-6 veckor när jag frågade.)
Brukar prova logga in i appen 2-3 gånger per dag, men jag ligger inte på mer än så... :geek:
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10325
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ägarskapsbyte

Inlägg av Legato »

lawgiver skrev:
Framförallt omodernt..... Transportstyrelsens databas har ju varenda bilhandlare tillgång till och BankID har vi väl nästan allihopa...så rimligtvis så skulle det gå att ordna dagen efter om de ville.
Förstår att det kanske är knepigt att bygga något för varje EU-land, men hej...de har ju haft några år på sig. :)
Sen beror det ju lite på vad man menar med "dagen efter". De 9 dagar jag skrev om ovan var från det att DNB hade flyttat leasingavtalet till den nya ägaren. Räknar man dagar från det att den nya ägaren fick tillgång till bilen så var det nog ungefär det dubbla. Men att Tesla inte kan flytta över innan leasingbolaget "flyttat" är ju iaf logiskt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ägarskapsbyte

Inlägg av bylund »

lawgiver skrev:
Framförallt omodernt..... Transportstyrelsens databas har ju varenda bilhandlare tillgång till och BankID har vi väl nästan allihopa...så rimligtvis så skulle det gå att ordna dagen efter om de ville.
Förstår att det kanske är knepigt att bygga något för varje EU-land, men hej...de har ju haft några år på sig. :)
Tesla vill nog inte bygga ett särskilt system för ägarbyte i Sverige, men förhoppningsvis löser de det på ett sätt som gör att man som tidigare ägare kan godkänna att den förs över till nya ägarens konto eller något, så att man inte är beroende av någon överarbetad person i Amsterdam.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Ägarskapsbyte

Inlägg av mans71 »

Väntar också på ägarbyte sedan några veckor. Skickade ännu ett mail för att kolla hur det går och skrev också några rader hur dom enkelt borde lösa problemet internationellt med samma system;

1. Inför extra lager vid inlogg, sms-kod, när man loggar på tesla.com

2. Låt nuvarande ägare på resp. fordon klicka på knappen ”överför bil” > ange nya ägarens epost -> signera -> klart

Dom skulle ju dessutom slippa kladda med det här om ägarna löser det själva... Jättemärkligt att Tesla som försöker vara så långt fram på så många områden är så stenålder på just detta.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
TheJonas
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 29 jun 2019 19:46
Ort: Sandared

Re: Ägarskapsbyte

Inlägg av TheJonas »

Tesla är inte i fas med den ökade andrahandsmarknaden därav den långa väntan.
Tesla Model S 70D 2015 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, NexGen, Luftfjädring, AP1, Svart skinn
Serving Tesla Dreams since 2012
Användarvisningsbild
staliv
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 aug 2018 09:34
Ort: Torshälla

Re: Ägarskapsbyte

Inlägg av staliv »

Jag hade väntat i fem veckor i förrgår, därefter slutade förarhandtaget att åka ut. Blev tvungen att ringa Tesla och lyckades komma fram till en person som i bakgrunden skickade meddelande till en kollega som direkt tittade på mitt mail och godkände mitt konto som ägare till bilen, utan att jag bad om det. Hon försökte med en grej på distans för att fixa dörrhandtaget, lyckades tyvärr ej.

Chattade även med dem för någon vecka sedan då jag ville bli godkänd för att kunna beställa Wall Connector. Fick då svaret att man håller på att ändra processen just för att det tar så lång tid men att det inte fanns något jag kunde göra i dagsläget.

Nu när jag är godkänd kan jag dock fortfarande inte beställa Wall Connectorn av någon anledning. Hur länge jag måste köra med tejp runt dörrhandtaget återstår också att se.
Användarvisningsbild
rollo
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 aug 2019 22:19

Re: Ägarskapsbyte

Inlägg av rollo »

Köpte en begagnad Tesla och anmälde mej för anslutning till appen för en månad sen. Inte ett pip från Tesla...
Har som andra försökt att kontakta dem för service mm, men får inga svar, går ej att ringa service eller nå dem på något sätt! Bilen är fantastisk men att inte kunna komma i kontakt med service när man behöver det är Horribelt!!
P85D 2015-4 fyrsitsig
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: Ägarskapsbyte

Inlägg av samuelsu »

samuelsu skrev:
Jag har väntat 6 veckor idag. (Man sade 4-6 veckor när jag frågade.)
Brukar prova logga in i appen 2-3 gånger per dag, men jag ligger inte på mer än så... :geek:
Idag! Plötsligt hände det...
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Användarvisningsbild
rollo
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 aug 2019 22:19

Re: Ägarskapsbyte

Inlägg av rollo »

Köpte en begagnad Tesla och anmälde mej för anslutning till appen för en månad sen. Inte ett pip från Tesla...
Har som andra försökt att kontakta dem för service mm, men får inga svar, går ej att ringa service eller nå dem på något sätt! Bilen är fantastisk men att inte kunna komma i kontakt med service när man behöver det är Horribelt!!
Två dagar efter jag skrev ovanstående fick jag äntligen kopplat min bil till appen. Undrar om Tesla läser inläggen här...... :o
P85D 2015-4 fyrsitsig
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/erik69077

Re: Ägarskapsbyte

Inlägg av lawgiver »

Igår hände det....äntligen tillgång till Appen. :)

Det tog 4.5 veckor. Inte ett pip från Tesla under tiden och inte ett pip om att det var klart och inte ett pip om att "ledsen för att det tog sådan tid" i inkorgen på appen när man loggade in.
Det känns verkligen att Tesla fortfarande är ett väldigt ungt företag som inte lärt sig hur mycket badwill i form av missnöjda kunder kostar senare....men det kommer dom bli varse...och tyvärr uselt för vårt andrahandsvärde.

Så dagsnoteringen för ägarbyte hos Tesla är 4.5 veckor.
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC

Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/erik69077

Re: Ägarskapsbyte

Inlägg av lawgiver »

Legato skrev:
lawgiver skrev:
Framförallt omodernt..... Transportstyrelsens databas har ju varenda bilhandlare tillgång till och BankID har vi väl nästan allihopa...så rimligtvis så skulle det gå att ordna dagen efter om de ville.
Förstår att det kanske är knepigt att bygga något för varje EU-land, men hej...de har ju haft några år på sig. :)
Sen beror det ju lite på vad man menar med "dagen efter". De 9 dagar jag skrev om ovan var från det att DNB hade flyttat leasingavtalet till den nya ägaren. Räknar man dagar från det att den nya ägaren fick tillgång till bilen så var det nog ungefär det dubbla. Men att Tesla inte kan flytta över innan leasingbolaget "flyttat" är ju iaf logiskt.
Helt sant, givetvis är det tiden från att Tesla fått alla nödvändiga uppgifter tills att bytet är gjort som räknas och i mitt fall så fort Transportstyrelsen reggat om ägarskapet iom att jag köpte direkt från handlare utan leasingbolag inblandat.
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC

Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Alzie
Inlägg: 296
Blev medlem: 28 jul 2019 14:45
Ort: Sollentuna

Re: Ägarskapsbyte

Inlägg av Alzie »

Jag fick också min igår :) wihoo!
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Ägarskapsbyte

Inlägg av mans71 »

Idag hände det - 20 dagar tog det för mig :)
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
jcarlson
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 sep 2019 10:48

Re: Ägarskapsbyte

Inlägg av jcarlson »

9 dagar, var rädd att det skulle ta 2 månader. Känns konstigt att det enda sättet att förvärma bilen är via appen (räknar inte "smart" preconditioning, varför inte ha en enkel programmerbar timer?)
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/erik69077

Re: Ägarskapsbyte

Inlägg av lawgiver »

jcarlson skrev:
9 dagar, var rädd att det skulle ta 2 månader. Känns konstigt att det enda sättet att förvärma bilen är via appen (räknar inte "smart" preconditioning, varför inte ha en enkel programmerbar timer?)
Lyckost där, gjorde du något speciellt för att det skulle hända eller skådar vi ett trendbrott? :)
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC

Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Ägarskapsbyte

Inlägg av BrooklynS »

jcarlson skrev:
9 dagar, var rädd att det skulle ta 2 månader. Känns konstigt att det enda sättet att förvärma bilen är via appen (räknar inte "smart" preconditioning, varför inte ha en enkel programmerbar timer?)
Appen "Tesla Plus" har den funktionen... eller Teslafi då, via webgränssnitt.
Tesla Y LR -22 EAP
Skriv svar