Jag tycker detta är nästan lite löjligt. Batterierna håller bevisligen länge hur man än gör, varför grotta ner sig mer i det ? Om man har en mil räckvidd mer än grannen efter ett decennium, vem bryr sig ?jenz skrev:Vi kopplar alltid in vår och laddar till 70%. Ska vi ut på längre tur skruvar jag upp laddnivån några timmar innan med appen. Känns som en rimlig kompromiss.
Laddbeteende för icke daily driver?
Moderator: Redaktion
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Laddbeteende för icke daily driver?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Laddbeteende för icke daily driver?
Jag har min på 60%, drar upp om det behövs.
Men visst, vad spelar det för roll, 60-80? Förmodligen inte mycket.
Enligt uppgift laddar NASA sina saker till 55%. Lite knepigare med service där de är dock.
Men visst, vad spelar det för roll, 60-80? Förmodligen inte mycket.
Enligt uppgift laddar NASA sina saker till 55%. Lite knepigare med service där de är dock.
Re: Laddbeteende för icke daily driver?
Det handlar väl mest om att man vill behandla batteriet så optimalt som möjligt. Även om långtidseffekterna är lite halvluddiga. Det är väl ungefär som med den egna kroppen. Man kan leva sunt, äta bra mat med bra råvaror, motionera regelbundet, hålla sig borta från rök och sprit. Och förhoppningsvis lever man lite längre och ett friskare liv än den som inte bryr sig alls. Men det är inte säkert. Ändå så gör många så.Gustafsson skrev:Jag tycker detta är nästan lite löjligt. Batterierna håller bevisligen länge hur man än gör, varför grotta ner sig mer i det ? Om man har en mil räckvidd mer än grannen efter ett decennium, vem bryr sig ?jenz skrev:Vi kopplar alltid in vår och laddar till 70%. Ska vi ut på längre tur skruvar jag upp laddnivån några timmar innan med appen. Känns som en rimlig kompromiss.
Förhoppningen är ju att batteriet håller sig friskare och lever längre. Det kanske inte spelar någon roll under bilens livstid, men därefter ska ju batterierna få en ny chans och återanvändas till nånting annat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Laddbeteende för icke daily driver?
Ja så är det väl, skulle vara intressant om det finns en korrelation mellan de som laddar extremt försiktigt och de som är extra måna om sin egen hälsa...mati skrev:Det handlar väl mest om att man vill behandla batteriet så optimalt som möjligt. Även om långtidseffekterna är lite halvluddiga. Det är väl ungefär som med den egna kroppen. Man kan leva sunt, äta bra mat med bra råvaror, motionera regelbundet, hålla sig borta från rök och sprit. Och förhoppningsvis lever man lite längre och ett friskare liv än den som inte bryr sig alls. Men det är inte säkert. Ändå så gör många så.Gustafsson skrev:Jag tycker detta är nästan lite löjligt. Batterierna håller bevisligen länge hur man än gör, varför grotta ner sig mer i det ? Om man har en mil räckvidd mer än grannen efter ett decennium, vem bryr sig ?jenz skrev:Vi kopplar alltid in vår och laddar till 70%. Ska vi ut på längre tur skruvar jag upp laddnivån några timmar innan med appen. Känns som en rimlig kompromiss.
Förhoppningen är ju att batteriet håller sig friskare och lever längre. Det kanske inte spelar någon roll under bilens livstid, men därefter ska ju batterierna få en ny chans och återanvändas till nånting annat.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Laddbeteende för icke daily driver?
Jag är ju en av dom som saknar hemmaladdning och ur det perspektivet därmed ”misshandlar” mitt batteri, brukar köra ner det till 10-20% sen ladda till 80%, ibland långsamt i nått garage men oftast på en Ionity-laddare. Det som dock gnager mig lite är det här om laddhastigheten spärras efter mycket snabbladdning, det är mycket surare än nån mil tappad kapacitet tycker jag själv. Det är väl fortfarande lite oklart dock på Model 3.
Personligen är jag dock mer oroad över att när det gått så många år att min batterikapacitet är ett problem, då är väl möjligheten för att avsevärt mycket bättre batterier finns så oavsett om mitt batteri vore i toppskick vill ingen ha det.
Dvs, jag misstänker att batteritekniken i sig är ett större problem än nivån av normalt slitage.
Men precis som alla andra så gissar jag.
Personligen är jag dock mer oroad över att när det gått så många år att min batterikapacitet är ett problem, då är väl möjligheten för att avsevärt mycket bättre batterier finns så oavsett om mitt batteri vore i toppskick vill ingen ha det.
Dvs, jag misstänker att batteritekniken i sig är ett större problem än nivån av normalt slitage.
Men precis som alla andra så gissar jag.
Re: Laddbeteende för icke daily driver?
Lär dröja väldigt många år innan det finns sånt utbud att elbilar med 40-50 mil räckvidd inte är efterfrågade.kenny skrev:Personligen är jag dock mer oroad över att när det gått så många år att min batterikapacitet är ett problem, då är väl möjligheten för att avsevärt mycket bättre batterier finns så oavsett om mitt batteri vore i toppskick vill ingen ha det.
Då är den antagligen skrot...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Laddbeteende för icke daily driver?
Jo, att ladda eller fråga efter laddning för att visa att de behövs är ju något ”vi pionjärer” har gjort. Men numera orkar jag väldigt sällan om jag inte behöver.mati skrev:Jag gjorde det egentligen inte för att spara några kronor utan för att visa att laddstolparna används och att de behövs. Bara så att inte nån begåvad kommunsnubbe kommer på den sinnrika tanken att det där med elbilar bara var en fluga och att stolparna måste plockas bort igen. Man vet ju aldrig.LarsL skrev:Att ni orkar! Jag har i princip aldrig orkat dra fram laddkabeln när jag inte varit tvungen för att komma hem. Kanske på sätt och vis är bra att de tar betalt så att de som måste får laddning och de som inte behöver undviker det.
Men gratisstolparna hinner ju numera aldrig bli kalla innan nästa bil ställer sig och laddar. Och om de svindyra ockerstolparna skulle försvinna eftersom ingen använder dem så kan jag leva med det.
Re: Laddbeteende för icke daily driver?
Nej, det är sant. Och risken att jag står och tar upp en laddstolpe för någon som verkligen måste ladda väger numera tyngre än nyttan jag har av några gratis kilowattimmar. Under "pionjärtiden" stod man ju aldrig i vägen för någon, då var det skit samma. Men nu har antalet laddbara bilar ökat kraftigt, medan antalet laddstolpar inte alls hängt med i samma takt. Åtminstone häromkring..LarsL skrev:Jo, att ladda eller fråga efter laddning för att visa att de behövs är ju något ”vi pionjärer” har gjort. Men numera orkar jag väldigt sällan om jag inte behöver.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14