Första roadtripen

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Första roadtripen

Inlägg av kenny »

Tänkte att det kunde vara kul kanske att sammanfatta lite tankar jag fick nu när vi gjort vår första roadtrip över semestern. För min del är det första längre roadtrip/bilsemester jag gjort i livet, det är första elbilen och därför också första gången jag kombinerar de två. Totalt blev det 640mil på ca 2.5 veckor, 1024kwh, snittförbrukningen hamnade på 160w/km. Specifikt har jag en Model 3 AWD LR med Aero-hjul och jag körde med hjulsidorna på.

Rutten blev ungefär Malmö -> Leipzig -> Innsbruck -> Florens -> Mougins (utanför Cannes) -> Barcelona -> Paris -> Amsterdam -> Malmö. Möjligen något överambitiöst, blev två nätter per ställe ungefär, vilket jag skulle påstå gav ca 1 hel dag att uppleva varje ställe, så det är lite snålt. Nästa gång blir det nog färre ställen helt enkelt. De drygaste körningarna var Malmö -> Leipzig, Barcelona -> Paris samt Amsterdam -> Malmö, där alla låg kring 90 mil. Jag tycker det är för segt asså, hade nog gärna inte förflyttat mig mer än 30 mil per kör-dag faktiskt såhär i efterhand, vissa undantag får man nog göra om man vill "komma fram" mellan vissa ställen. Dock hann vi se många ställen med snabba stopp mellan de större stoppen. Portofino i Italien var definitivt en favorit tex, där kommer det bli fler besök.

Så iaf, jag tänkte att jag ska göra en liten punklista med lite iakttagelser. :)

* Det här med hur svårt det är att hantera laddningen är verkligen ett ickeproblem som är svårt att förklara med ord. Rent praktiskt så är min uppfattning, precis som många säger, att det är ytterst enkelt, även om det är svårt att tro/föreställa sig innan man testar. Då syftar jag dock på det väldigt konkreta att bilen ska laddas istället för att tankas. Den enda skillnaden jag tänkte på är att man kan inte riktigt chansa på samma sätt som en annan bil, man får ju ha lite koll på att man kommer dit man ska, och också kommer åtminstone därifrån till närmsta laddare. Så ja, just det där i sig var väldigt enkelt (körde mestadels A better route planner).

* Personligen föredrog jag faktiskt att ladda ofta och kort, för jag behöver ändå gå på dass stup i kvarten. För min del funkar ca 1h45min körning mellan laddpauser skitbra, även om det tekniskt inte behöver vara så. I verkligheten varierade det lite dock, men just det intervallet kändes jävligt bekvämt liksom.

* Det här att "man ska ändå äta lite osv" gäller inte riktigt mig dock, jag tyckte det fanns inte ett enda ställe där jag ville äta. Det kan bero på att jag är vegeratian etc, men jag bara tycker det är rätt mycket skit. Många av ställena är ganska ångestladdade kan jag tycka, för jag är nog inte riktigt med på det där att "laddarna ligger alltid bra till". Speciellt i Italien tyckte jag det var kasst, men jag besökte å andra sidan inte skitmånga laddstationer. Så nä, i de flesta fall åt vi för att vi var tvungna typ, men i några fall körde vi in i samhällena för att få lite riktig mat.

* Destination charging blev för mig en ren bonus, jag tycker inte att det är värt att kladda med med i planeringen riktigt om man inte måste faktiskt. Försökte boka det vi två hotell men det liksom sket sig när jag kom fram av olika anledningar, men jag kom hela tiden fram med mer laddning än förväntat så jag insåg att för min del nöjer jag mig med superchargers. Däremot stötte jag på en destination charger vid en sevärdhet, vilket ju var en perfekt bonus på så vis.

* Kombinationen av laddstationer och tullvägar suger lite faktiskt, eftersom dom alltid låg så att man måste av den förbannade tullvägen, och sen på den igen i princip. Så ur just den specifika aspekten tyckte jag det var rätt kasst jämfört med tex en bensinstation som fanns längs med tullvägarna. Så även om laddtiden ofta var 10-15 minuter, så gick det ju åt en del tid att ta till och från laddaren, och den tiden behövs inte riktigt om man ska tanka, så jag tycker det är legitimt att inkludera den tiden i laddtiden för att få en total siffra där, om man nu är intresserad av att prata om laddtider.

* Enligt historiken i mitt Tesla-konto så var två eller tre av laddningarna i Italien gratis. Oklart varför, har inte hört innan om att vissa stationer är gratis?

* En av laddplatserna i Frankrike som jag inte minns namnet på var det värsta kaos jag varit med om på flera år asså. Jag tror nog det är ett nav för hela europas bil-resenärer haha.

* Ju längre jag körde, desto mindre använde jag autopiloten. Jag föreställde mig att det skulle vara tvärt om, det är nog subjektivt, men jag tyckte det var lite krävande att köra med autopilot på en väg jag inte kände till, så mot slutet körde jag i princip manuellt hela tiden.

* Jag insåg inte riktigt hur ovan jag är att köra på motorvägar med mer än två filer, så vägen ner genom Tyskland var rätt krävande. ;)

* Vägarna var ju genomgående jäkligt najs yt-kvalitet (framförallt Italien, Frankrike och Spanien), det är ju fördelen med tullvägar möjligen. I Frankrike låste jag dock hjulen när jag kom över ett krön och insåg att jag skulle svänga av och vägen var våt. Det var rätt obehagligt faktiskt, tror det var lite en effekt av att asfalten var mycket slätare där än tex här i Sverige.

* Jag insåg inte heller hur mycket min höjdrädsla skulle påverka mig när jag körde på diverse "bergsvägar". Över Brennerpasset var jag tvungen att stanna för att andas haha, fyfan vad hemskt det var. Handsvetten var total vid flertalet tillfällen, såhär i efterhand kan man ju skratta åt det dock.

* På temat ovan så ruttade GPS'en oss via en mindre väg pga trafikstockning mellan Cannes och St Tropez, vilket tog oss upp via en klassisk liten landsväg i bergen där jag som Skåning fick acceptera döden som utfall och sen bara hoppas på det bästa. ;) Att köra "dit", dvs på insidan av vägen var rätt ok ändå, men att köra tillbaka på utsidan var fanimig bland det värsta jag varit med om, haha.

* A better route planner är riktigt gött, jag behöver dock hitta min personliga förbrukning för jag kom konstant fram med ganska mycket mer laddning kvar än planen, tror jag kör rätt snålt.

* Den inbyggda GPS'en ruttade mig käpprätt åt helvete vid några påfarter i Italien vid tre tillfällen. När jag slog av "trip planner"-beta-funktionen så ruttade den mig rätt direkt, ingen katastrof dock.

* Jag är riktigt jävla nöjd med ljudanläggningen i min Model 3 (detta har ju nämnts i andra trådar)

* Jag är inte lika nöjd med klimatanläggningen (har också nämnts tidigare), jag förstår mig inte riktigt på hur den mäter tempen i kupén faktiskt - jag ser inget mönster. Den fungerar ju oftast, men det är ändå lite för ofta jag fick liksom arbeta upp den till 25 grader för att inte fullständigt frysa ihjäl, och andra gånger jag fick arbeta ner den till 16 grader för att få vad jag skulle tro var 20-21 grader osv. Nä den behöver förbättras. Själva luftkvaliteten i bilen är dock jäkligt najs, på nått vis liksom.

* Två sol-madrasser på Club 55 i St Tropez kostar 68 euro och maten är skit, åk för fan inte dit.

* Inne i den gamla bykärnan i Mougins asså, det var som ett paradis på något oförklarligt sätt. :)

Ja, där var lite lösa tankar. :)

EDIT: har förtydligat vad jag har för bil, tyckte någon frågade men vetefan om den frågan togs bort medan jag svarade. :)
Senast redigerad av kenny, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Första roadtripen

Inlägg av helix »

Tack för trevlig rapport och kul läsning med lite nya infallsvinklar. Tumme upp!
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Första roadtripen

Inlägg av kenny »

helix skrev:
Tack för trevlig rapport och kul läsning med lite nya infallsvinklar. Tumme upp!
Tack, kul att du gillar det!
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Första roadtripen

Inlägg av kenny »

Jag dubbelkollade precis, de stationer som var gratis var Varazze och Firenze i Italien. Det är de enda två stationer jag laddade i Italien, varför dom var gratis har jag ingen aning om som sagt, någon annan kanske vet?

Den hemska rastplatsen jag syftade på i Frankrike tror jag var Aire du Caylar, fyfan asså, jag ville bara där ifrån, det kändes som ett helvete på jorden. ;)
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Första roadtripen

Inlägg av kenny »

haha, jag glömde helt en rolig situation i min lista i första inlägget:

I Paris så körde vi "rakt in i stan" mot ett parkeringsgarage som låg nära boendet. När vi väl kom dit så var där en fransk skylt som jag misstänkte betydde att enbart abonnenter fick parkera i garaget. Men vi körde ner i det ändå för att försöka reda ut det. Nu verkar ju fransmännen gilla trånga utrymmen, så väl nere var där en "spiral-väg" ner till nästa plan som var rätt trång, där valde jag att tråckla ner mig vidare, och det jag inte såg var att där var en nivåskillnad mellan golvet och där nedfarten började, som i kombination med lutningen på nedfarten i sig gjorde att jag drog i hela underredet på bilen. Där började aggressionen liksom sippra ut genom huden på mig. Väl nere på plan två insåg jag att vi får faktiskt inte stanna här, så jag måste upp igen, varpå jag smyger över kanten på vägen upp, vilket ändå inte hjälpte och jag drog underredet en gång till där. Nu var jag riktigt förbannad, "sabbat bilen" och fick inte ut ett skit av det. Så körde upp på gatan igen, hittade en annan parkering i närheten, varvid jag körde på trottoarkanten med bakfälgen när jag svängde in på den genom deras förbannade smala gångar. Då var jag så förbannad att min sambo liksom började må dåligt av det.

Så på tio minuter i Paris skadade jag bilen mer än jag gjort typ sen jag hämtade den 1a april. ;)

I praktiken var det ingen fara dock, jag hade några märken på fälgen sen innan, men i stunden där var mitt humör inte på topp så att säga. Det här med fälgarna asså, i mitt liv som bilförare har jag bara kört i en fälg 1 gång i mitt liv i en rondell där jag blev pressad in i mitten av en annan bil. Men på min Model 3 har jag på några månader totalt kört i fälgarna 6-7ggr, det är ju förfan värdelöst, där är inget utrymme alls för misstag, det är riktigt sjukt.
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Första roadtripen

Inlägg av boreno »

Jättekul läsning! En massa som jag inte håller med om och det är jättebra :-D Verkar ha varit en toppenresa, bara att göra en till. Och en till. Osv.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Första roadtripen

Inlägg av M3apan »

Tack för kul läsning!

Angående fälgarna så fick jag höra en grej här om dagen som jag inte reflekterat över förut. Aerofälgarna sticker tydligen utanför gummit på däcken och skadas därför lättare än på andra bilar, som ofta har fälgar som skyddas en del av gummit. Har inte dubbelkollat själv, men vill att det ska låta logiskt så jag kan försvara två skrapade fälgar.

Håller med om släta betalvägar i Frankrike och Italien. MEN en trevlig grej, om man inte har bråttom där nere, är att slå på funktionen "undvik betalvägar" på navigatorn. Vi gjorde det på våran roadtrip i somras och fick se väldigt mycket trevligt på vägen, som man annars missar från dom stora motorvägarna.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Första roadtripen

Inlägg av StefL »

kenny skrev:
I praktiken var det ingen fara dock, jag hade några märken på fälgen sen innan, men i stunden där var mitt humör inte på topp så att säga. Det här med fälgarna asså, i mitt liv som bilförare har jag bara kört i en fälg 1 gång i mitt liv i en rondell där jag blev pressad in i mitten av en annan bil. Men på min Model 3 har jag på några månader totalt kört i fälgarna 6-7ggr, det är ju förfan värdelöst, där är inget utrymme alls för misstag, det är riktigt sjukt.
Det är ännu ett skäl till att jag är skeptiskt till hjul som består av "fälg med ett varv eltejp ytterst" istället för att i huvudsak bestå av däck som klarar kontakt med kanter bättre. Har 16" sommar- och 15" vinterfälgar på nuvarande bilen och kommer att välja minsta möjliga fälg och högsta möjliga däckprofil den dag jag eventuellt slår till på en Model 3. 18" är väl standard, jag hoppas bromsoken är såpass små att man kan klämma dit 17" iaf...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Första roadtripen

Inlägg av kenny »

boreno skrev:
Jättekul läsning! En massa som jag inte håller med om och det är jättebra :-D Verkar ha varit en toppenresa, bara att göra en till. Och en till. Osv.
Tack, kul! :)
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Första roadtripen

Inlägg av kenny »

StefL skrev:
Det är ännu ett skäl till att jag är skeptiskt till hjul som består av "fälg med ett varv eltejp ytterst" istället för att i huvudsak bestå av däck som klarar kontakt med kanter bättre. Har 16" sommar- och 15" vinterfälgar på nuvarande bilen och kommer att välja minsta möjliga fälg och högsta möjliga däckprofil den dag jag eventuellt slår till på en Model 3. 18" är väl standard, jag hoppas bromsoken är såpass små att man kan klämma dit 17" iaf...
M3apan skrev:
Angående fälgarna så fick jag höra en grej här om dagen som jag inte reflekterat över förut. Aerofälgarna sticker tydligen utanför gummit på däcken och skadas därför lättare än på andra bilar, som ofta har fälgar som skyddas en del av gummit. Har inte dubbelkollat själv, men vill att det ska låta logiskt så jag kan försvara två skrapade fälgar.

Håller med om släta betalvägar i Frankrike och Italien. MEN en trevlig grej, om man inte har bråttom där nere, är att slå på funktionen "undvik betalvägar" på navigatorn. Vi gjorde det på våran roadtrip i somras och fick se väldigt mycket trevligt på vägen, som man annars missar från dom stora motorvägarna.
ang. fälgarna så stämmer det ja att det är "mindre gummi" än "normalt". Jag vet inte om jag skulle säga att fälgarna sticker utanför direkt, men där är definitivt ingen skyddskant som man kan se på en del däck och sådär, dessutom lutar däcksidorna något inåt, tror Tesla har valt en smalade dimension på däcken jämfört med fälgen, än vad som annars kanske är "standard" på en personbil, det ser lite mer tuning ut. :)

Ang. att undvika betalvägar så hade vi det som plan ja, men det visade sig inte finnas tid till det, hehe. Men ja jag har hört för att det är ett bra tips. Å andra sidan hade jag väl hamnat på smala bergsvägar hela tiden då och behövt köra med blöja kanske. :)
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Första roadtripen

Inlägg av bonath »

...då är det kanske bäst att hålla sig till 235/45/18 på vinterdäcken och inte ta smalare däck.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Första roadtripen

Inlägg av taliz »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar