A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Moderator: Redaktion
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Det ser ju ut som du har valt "Alt route 1", default-rutten kanske inte går via Arboga?
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Riktigt, jag har klickat på alt.vägen runt Arboga istället för den först föreslagna vägen via Sthlm.fth skrev:Det ser ju ut som du har valt "Alt route 1", default-rutten kanske inte går via Arboga?
/fth
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
MYRWD, 2023 Quick Silver
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Hej,
Försökte söka svaret på min fråga, men hittade inget tydligt svar.
Jag ska åka på Autobahn i Tyskland. Vad händer om jag tar bort den begränsade topphastigheten i ABRP? Vilken hastighet räknar den med då?
Jag planerar att marscha i max 170, så jag kan väl sätta max där, men är ändå nyfiken på vad den räknar på om jag tar bort begränsningen.
Försökte söka svaret på min fråga, men hittade inget tydligt svar.
Jag ska åka på Autobahn i Tyskland. Vad händer om jag tar bort den begränsade topphastigheten i ABRP? Vilken hastighet räknar den med då?
Jag planerar att marscha i max 170, så jag kan väl sätta max där, men är ändå nyfiken på vad den räknar på om jag tar bort begränsningen.
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Har tyvärr inte svar på din fråga, men blir alltid nyfiken på högfartskörning med Teslan...Vidio skrev:Hej,
Försökte söka svaret på min fråga, men hittade inget tydligt svar.
Jag ska åka på Autobahn i Tyskland. Vad händer om jag tar bort den begränsade topphastigheten i ABRP? Vilken hastighet räknar den med då?
Jag planerar att marscha i max 170, så jag kan väl sätta max där, men är ändå nyfiken på vad den räknar på om jag tar bort begränsningen.
Varför hålla 170 när det innebär att du kommer långsammare fram? Jag fattar verkligen att man kan vilja köra snabbt med en fossilbil, men en Tesla som går snabbast i någonstans 140-150 har jag inte förstått poängen att köra långa sträckor snabbt med?
(Undantaget givetvis om du ska åka riktigt korta sträckor och ladda på natten).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
För att det är roligt att köra fort, så man inte somnarLegato skrev:Har tyvärr inte svar på din fråga, men blir alltid nyfiken på högfartskörning med Teslan...Vidio skrev:Hej,
Försökte söka svaret på min fråga, men hittade inget tydligt svar.
Jag ska åka på Autobahn i Tyskland. Vad händer om jag tar bort den begränsade topphastigheten i ABRP? Vilken hastighet räknar den med då?
Jag planerar att marscha i max 170, så jag kan väl sätta max där, men är ändå nyfiken på vad den räknar på om jag tar bort begränsningen.
Varför hålla 170 när det innebär att du kommer långsammare fram? Jag fattar verkligen att man kan vilja köra snabbt med en fossilbil, men en Tesla som går snabbast i någonstans 140-150 har jag inte förstått poängen att köra långa sträckor snabbt med?
(Undantaget givetvis om du ska åka riktigt korta sträckor och ladda på natten).
Sen om det tar några minuter extra, det kan jag leva med
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
OK! Personligen kör jag aldrig om jag riskerar att somna. Högre hastighet innebär ju (avsevärt) högre risk, den risken kan jag vara beredd att ta för att komma fram snabbare. Att ta högre risk och komma fram långsammare är för mig ett konstigt val.Vidio skrev:För att det är roligt att köra fort, så man inte somnarLegato skrev:Har tyvärr inte svar på din fråga, men blir alltid nyfiken på högfartskörning med Teslan...Vidio skrev:Hej,
Försökte söka svaret på min fråga, men hittade inget tydligt svar.
Jag ska åka på Autobahn i Tyskland. Vad händer om jag tar bort den begränsade topphastigheten i ABRP? Vilken hastighet räknar den med då?
Jag planerar att marscha i max 170, så jag kan väl sätta max där, men är ändå nyfiken på vad den räknar på om jag tar bort begränsningen.
Varför hålla 170 när det innebär att du kommer långsammare fram? Jag fattar verkligen att man kan vilja köra snabbt med en fossilbil, men en Tesla som går snabbast i någonstans 140-150 har jag inte förstått poängen att köra långa sträckor snabbt med?
(Undantaget givetvis om du ska åka riktigt korta sträckor och ladda på natten).
Sen om det tar några minuter extra, det kan jag leva med
Jag skulle ha lättare att förstå om planen var att sova när bilen laddar, på det viset kan ju hög hastighet vara "effektivast"
Personligen tycker jag inte hög hastighet gör motorvägskörning roligare, men jag är väl lite skadad av att ha kört snabba hojar. I bil känns det aldrig snabbt oavsett, bättre att ta det hyfsat lugnt imo.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Jag skojade givetvis lite.Legato skrev:OK! Personligen kör jag aldrig om jag riskerar att somna. Högre hastighet innebär ju (avsevärt) högre risk, den risken kan jag vara beredd att ta för att komma fram snabbare. Att ta högre risk och komma fram långsammare är för mig ett konstigt val.Vidio skrev:För att det är roligt att köra fort, så man inte somnarLegato skrev:Har tyvärr inte svar på din fråga, men blir alltid nyfiken på högfartskörning med Teslan...Vidio skrev:Hej,
Försökte söka svaret på min fråga, men hittade inget tydligt svar.
Jag ska åka på Autobahn i Tyskland. Vad händer om jag tar bort den begränsade topphastigheten i ABRP? Vilken hastighet räknar den med då?
Jag planerar att marscha i max 170, så jag kan väl sätta max där, men är ändå nyfiken på vad den räknar på om jag tar bort begränsningen.
Varför hålla 170 när det innebär att du kommer långsammare fram? Jag fattar verkligen att man kan vilja köra snabbt med en fossilbil, men en Tesla som går snabbast i någonstans 140-150 har jag inte förstått poängen att köra långa sträckor snabbt med?
(Undantaget givetvis om du ska åka riktigt korta sträckor och ladda på natten).
Sen om det tar några minuter extra, det kan jag leva med
Jag skulle ha lättare att förstå om planen var att sova när bilen laddar, på det viset kan ju hög hastighet vara "effektivast"
Personligen tycker jag inte hög hastighet gör motorvägskörning roligare, men jag är väl lite skadad av att ha kört snabba hojar. I bil känns det aldrig snabbt oavsett, bättre att ta det hyfsat lugnt imo.
Jag kör fort på Autobahn för att den är så förbannat tråkig och blir helt olidlig om man dessutom kör långsamt.
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Så för att svara på frågan så antar ABRP 180 km/h om det är fri fart och man inte säger annat. Om jag minns rätt, ska dubbelkolla.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Halloj,
Är det någon mer än mig son får konstiga förslag i t.ex. Täby?
Jag får alltid en konstig rutt när jag åker hem, har testat lite i kväll och oavsett var i krokarna jag sätter mål så ger det samma konstiga rutt.
Kolla denna skumma rutt, en liten åktur utefter Bertorpsvägen i Täby resulterar i en rejäl avstickare.
Är det någon mer än mig son får konstiga förslag i t.ex. Täby?
Jag får alltid en konstig rutt när jag åker hem, har testat lite i kväll och oavsett var i krokarna jag sätter mål så ger det samma konstiga rutt.
Kolla denna skumma rutt, en liten åktur utefter Bertorpsvägen i Täby resulterar i en rejäl avstickare.
MS LR -23
MS 100D -18
MS 100D -18
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Du kanske behöver mjölk?hanst skrev:Halloj,
Är det någon mer än mig son får konstiga förslag i t.ex. Täby?
Jag får alltid en konstig rutt när jag åker hem, har testat lite i kväll och oavsett var i krokarna jag sätter mål så ger det samma konstiga rutt.
Kolla denna skumma rutt, en liten åktur utefter Bertorpsvägen i Täby resulterar i en rejäl avstickare.
Skickat från min SM-G390F via Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Någon har lagt in en "barrier" mitt på Bergtorpsvägen. Jag bor i området så jag tar mig friheten att ta bort den från OpenStreetMap. För det är väl OSM som används av ruttplaneraren?
/J
/J
hanst skrev:Halloj,
Är det någon mer än mig son får konstiga förslag i t.ex. Täby?
Jag får alltid en konstig rutt när jag åker hem, har testat lite i kväll och oavsett var i krokarna jag sätter mål så ger det samma konstiga rutt.
Kolla denna skumma rutt, en liten åktur utefter Bertorpsvägen i Täby resulterar i en rejäl avstickare.
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Japp, tack för insatsen! Lite nyfiken över sådana där plötsliga hinder i OSM, låg det något verkligt stopp bakom den där?joje skrev:Någon har lagt in en "barrier" mitt på Bergtorpsvägen. Jag bor i området så jag tar mig friheten att ta bort den från OpenStreetMap. För det är väl OSM som används av ruttplaneraren?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Vad jag vet så ska det vara hindersfritt. Bergtorpsvägen är inte direkt vägen man stänger av helt. Får se när det slår igenom i ruttplaneraren, den visar fortfarande fel för mig i alla fall.blincoln skrev:Japp, tack för insatsen! Lite nyfiken över sådana där plötsliga hinder i OSM, låg det något verkligt stopp bakom den där?joje skrev:Någon har lagt in en "barrier" mitt på Bergtorpsvägen. Jag bor i området så jag tar mig friheten att ta bort den från OpenStreetMap. För det är väl OSM som används av ruttplaneraren?
/J
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Jag använder inte A Better Routeplanner så ofta, men tycker det är ett GRYMT verktyg när jag väl gör det
I slutet av veckan skall vi upp till Fjällen (hoppas vi, så länge inte bränderna sticker åt vårt håll.. )
Men märkte att det numera är svårare att hitta rätt adress.
Åker från Maskingatan 10 i Arlandastad/Märsta (Sigtuna kommun) och detta hittar den endast om jag skriver hela adressen med postnummer. (195 60)
(Annars får den för sig att Maskingatan ligger på ett helt annat ställe i kommunen, vid en Kyrka...)
Ska till Utsiktsvägen i Klövsjö/Bergs kommun, denna hittar den inte alls i sökning (men på Kartan ser man vägnamnet).
Båda adresserna hittas lätt på t.ex. Google och Eniro...
/Jocce
I slutet av veckan skall vi upp till Fjällen (hoppas vi, så länge inte bränderna sticker åt vårt håll.. )
Men märkte att det numera är svårare att hitta rätt adress.
Åker från Maskingatan 10 i Arlandastad/Märsta (Sigtuna kommun) och detta hittar den endast om jag skriver hela adressen med postnummer. (195 60)
(Annars får den för sig att Maskingatan ligger på ett helt annat ställe i kommunen, vid en Kyrka...)
Ska till Utsiktsvägen i Klövsjö/Bergs kommun, denna hittar den inte alls i sökning (men på Kartan ser man vägnamnet).
Båda adresserna hittas lätt på t.ex. Google och Eniro...
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Jag har också märkt att sökfunktionen fungerar helt annorlunda än förut, och tyvärr mycket sämre, undrar vad som har hänt?Jocce skrev:Men märkte att det numera är svårare att hitta rätt adress.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Blincoln har tydligen byt Google mot en open source för att söka platser pga en kraftig prisökning hos Google.fth skrev:Jag har också märkt att sökfunktionen fungerar helt annorlunda än förut, och tyvärr mycket sämre, undrar vad som har hänt?Jocce skrev:Men märkte att det numera är svårare att hitta rätt adress.
/fth
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Stämmer, den tar adressförslag från en OSM-databas nu. Du kan dock skriva in en adress som den inte föreslår och då används Googles uppslagning när du väl trycker på Plan.vigge50 skrev:Blincoln har tydligen byt Google mot en open source för att söka platser pga en kraftig prisökning hos Google.fth skrev:Jag har också märkt att sökfunktionen fungerar helt annorlunda än förut, och tyvärr mycket sämre, undrar vad som har hänt?Jocce skrev:Men märkte att det numera är svårare att hitta rätt adress.
/fth
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.0
ABRP 3.0!
Då har ABRP tagit steget att stödja fler bilmärken än bara Tesla och börjar med Chevy Bolt/Opel Ampera-e som den första någorlunda seriösa långrese-elbilen utanför Tesla. För att klara det har ruttplaneringen för icke-SuC snabbats upp ordetligt, vilket ju kommer till nytta även för oss Tesla-ägare. Utöver det har vi såklart förbättrat en massa småsaker på ABRP. Jag säger "vi" eftersom vi har dubblat utvecklarteamet till två personer; Bolt-ägare Jason har lagt ner en massa arbete på att stödja fler bilmodeller och kommer vara ansvarig för att Bolt-modellen är tip-top!
Enjoy!
Då har ABRP tagit steget att stödja fler bilmärken än bara Tesla och börjar med Chevy Bolt/Opel Ampera-e som den första någorlunda seriösa långrese-elbilen utanför Tesla. För att klara det har ruttplaneringen för icke-SuC snabbats upp ordetligt, vilket ju kommer till nytta även för oss Tesla-ägare. Utöver det har vi såklart förbättrat en massa småsaker på ABRP. Jag säger "vi" eftersom vi har dubblat utvecklarteamet till två personer; Bolt-ägare Jason har lagt ner en massa arbete på att stödja fler bilmodeller och kommer vara ansvarig för att Bolt-modellen är tip-top!
Enjoy!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.0
blincoln skrev:ABRP 3.0!
Då har ABRP tagit steget att stödja fler bilmärken än bara Tesla och börjar med Chevy Bolt/Opel Ampera-e som den första någorlunda seriösa långrese-elbilen utanför Tesla. För att klara det har ruttplaneringen för icke-SuC snabbats upp ordetligt, vilket ju kommer till nytta även för oss Tesla-ägare. Utöver det har vi såklart förbättrat en massa småsaker på ABRP. Jag säger "vi" eftersom vi har dubblat utvecklarteamet till två personer; Bolt-ägare Jason har lagt ner en massa arbete på att stödja fler bilmodeller och kommer vara ansvarig för att Bolt-modellen är tip-top!
Enjoy!
Kul att du fått tillskott i utvecklingsteamet. Lycka till med vad som redan innan 3.0 var en fantastisk webbtjänst. Tack för att ni håller den uppdaterad.
MYP
X90d
Re: A Better Routeplanner - 3.0
Toppen! Smidigt att få upp även Typ2-stolpar för att kunna lägga upp waypoints. Vilken databas använder ni? Har ni planer på fler bilmodeller? En app?blincoln skrev:ABRP 3.0!
Då har ABRP tagit steget att stödja fler bilmärken än bara Tesla och börjar med Chevy Bolt/Opel Ampera-e som den första någorlunda seriösa långrese-elbilen utanför Tesla. För att klara det har ruttplaneringen för icke-SuC snabbats upp ordetligt, vilket ju kommer till nytta även för oss Tesla-ägare. Utöver det har vi såklart förbättrat en massa småsaker på ABRP. Jag säger "vi" eftersom vi har dubblat utvecklarteamet till två personer; Bolt-ägare Jason har lagt ner en massa arbete på att stödja fler bilmodeller och kommer vara ansvarig för att Bolt-modellen är tip-top!
Enjoy!
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Re: A Better Routeplanner - 3.0
Här finns lite mer info om 3.0, de söker även personer som är villiga att samla data för andra elbilar så att dessa kan läggas till så de beror väll på vem som ställer upp och hjälper till(och vilken bil den har såklart).perkabolo skrev:Toppen! Smidigt att få upp även Typ2-stolpar för att kunna lägga upp waypoints. Vilken databas använder ni? Har ni planer på fler bilmodeller? En app?blincoln skrev:ABRP 3.0!
Då har ABRP tagit steget att stödja fler bilmärken än bara Tesla och börjar med Chevy Bolt/Opel Ampera-e som den första någorlunda seriösa långrese-elbilen utanför Tesla. För att klara det har ruttplaneringen för icke-SuC snabbats upp ordetligt, vilket ju kommer till nytta även för oss Tesla-ägare. Utöver det har vi såklart förbättrat en massa småsaker på ABRP. Jag säger "vi" eftersom vi har dubblat utvecklarteamet till två personer; Bolt-ägare Jason har lagt ner en massa arbete på att stödja fler bilmodeller och kommer vara ansvarig för att Bolt-modellen är tip-top!
Enjoy!
https://abetterrouteplanner.com/blog/in ... /abrp-3-0/
Re: A Better Routeplanner - 3.0
Fråga, när man testar ABRP med model 3 Long Range och Aero-wheels så föreslår den 160Wh/km i 110km/h. Stämmer detta värde bra i fint väder? Antar att det bara är Pontus här som kan bekräfta egentligen, men man är ju nyfiken.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: A Better Routeplanner - 3.0
Bo, ser du skillnad i förbrukningen svensk kontra kontinental asfalt?
ms 76132 "Eleamore"
Re: A Better Routeplanner - 3.0
För att se till att datan som ABRP sparar verkligen är anonym så sparas aldrig positionen. Därför kan jag tyvärr inte svara på frågan med statistik - däremot kan jag ljuga på andra sätt12man skrev:Bo, ser du skillnad i förbrukningen svensk kontra kontinental asfalt?
Kan dock bekräfta baserat på egen körning i sommar, vi låg ganska konstant under 190 Wh/km i 110 km/h i Tyskland. Hemma i Sverige igen drog den över 200. Men om det är asfalten eller annat kan jag såklart inte säga något om.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.0
Nåt är det ju. I fossilkretsar brukar man hävda att bränslet är mer potent nere på kontinenten utan inblandning av t ex etanol eller tallolja. Men möjligt att det helt enkelt rullar lättare då energin inte behöver gå till vibrationer och ljud pga grov asfalt.blincoln skrev:För att se till att datan som ABRP sparar verkligen är anonym så sparas aldrig positionen. Därför kan jag tyvärr inte svara på frågan med statistik - däremot kan jag ljuga på andra sätt12man skrev:Bo, ser du skillnad i förbrukningen svensk kontra kontinental asfalt?
Kan dock bekräfta baserat på egen körning i sommar, vi låg ganska konstant under 190 Wh/km i 110 km/h i Tyskland. Hemma i Sverige igen drog den över 200. Men om det är asfalten eller annat kan jag såklart inte säga något om.