A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av blincoln »

mati skrev:
Nu är det nåt som har hänt. Jag har knappat in en uppskattad förbrukning på 300Wh/km vid 110km/h. Det är ganska rimligt och räckviddsberäkningen hamnar hyfsat rätt. Fortfarande lite glädjekalkyl, men det kan ju bero på en massa saker såklart. Däremot så uppskattar ABRP min förbrukning vid 110 till nånstans runt 3000 Wh/km! Alltså fel med faktor 10 ungefär. Hur kommer det sig?
Ooops, jag hade råkat lägga ut lite debugkod på betan. Alla rutter började med 40 kWh förbrukad el Bild
Fixat!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av mati »

Jaha, det förklarar saken. :D
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
otjernberg
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 28 jul 2016 16:42

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av otjernberg »

Funkar mycket bra på datorn men får den inte att funka på iPhone. När man lagt in start och slutpunkt samt klickar på planera så hoppar den tillbaka till startsidan. Känt problem eller bara hos mig?
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av blincoln »

otjernberg skrev:
Funkar mycket bra på datorn men får den inte att funka på iPhone. När man lagt in start och slutpunkt samt klickar på planera så hoppar den tillbaka till startsidan. Känt problem eller bara hos mig?
Det fungerar på min gamla antik-iPad, däremot fungerar det inte med "My Position" (men det kan ju ha att göra med att den saknar GPS). Jag har dock ingen iPhone att testa på, någon annan som har samma problem?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av mati »

Jag upplever svårigheter i bilens webbläsare att mata in en destination, såvida den inte finns i listan med tidigare valda destinationer. Den hoppar alltid tillbaka till sista valda, eller nåt sånt. Lite oklart vad som händer. Jag brukar ta mobilens webbläsare för att mata in en ny rutt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av blincoln »

mati skrev:
Jag upplever svårigheter i bilens webbläsare att mata in en destination, såvida den inte finns i listan med tidigare valda destinationer. Den hoppar alltid tillbaka till sista valda, eller nåt sånt. Lite oklart vad som händer. Jag brukar ta mobilens webbläsare för att mata in en ny rutt.
Ah, du trycker väl inte på enter på skärmtangentbordet? Enter verkar enligt Tesla betyda "ta bort allt du skrivit och submitta". Bara en av grejerna jag hopplöst har försökt göra workaround kring i Teslabrowsern, hoppas på nästa release av browsern :?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av mati »

Ja, det är möjligt att jag gör. Det har jag inte reflekterat över.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av vigge50 »

Min pappa har länge varit sugen på en Tesla och nu låter det som han är närmre att slå till än tidigare men en sak som får honom att fundera lite är vår planerade resa till sommaren. Då ska vi åka fem stycken (fyra chaförrer) i ett sträck från Höllviken(söder om Malmö) till Parma i Italien innan vi ska fortsätta ner till ön Elba. Självklart så kommer de bli stopp på vägen med mat mm men frågan är hur lång tid laddningen kommer ta för den resan, jag slog in följande siffror på vanliga sidan:
Hastighet: 110%
Konsumtion 110 km/h: 210 Wh/km
Start charge: 100%
Charger arrival: 2% (kanske riskabelt för oerfarna?)
Time to open: 2 minuter

Detta fick jag för vanliga sidan
Model S 75: 16:19 körtid, 3:44 laddtid, 20:03 total tid
Model S 90D: 16:00 körtid, 3:06 laddtid, 19:06 total tid.(skönt att slippa stop redan i Danmark :))

När jag sen testade betan däremot för 75 så fick jag 14:00 körtid, 4:44 laddtid, 18:44 total tid.

En total laddtid på lite över 3 timmar är inte så farligt vad jag förstod men när de närmar sig fem timmar så är det nog inte lika frestande dock så är frågan hur den kan räkna med 2 timmar kortare körtid. Vad jag kan se så är det en del av skillnaden mellan Nørre Alslev och Braak(med färjan mellan), den vanliga säger 2:53 körtid och betan säger 2:16 i körtid.

Ni som är lite mer erfarna, vilka av dessa siffror verkar vara rimliga och är mina inställningar rimliga för en sådan resa?
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av blincoln »

Den stora skillnaden här mellan betan och originalet är att betan räknar huvudsakligen med hastighetsgränsen på vägen medan originalet jobbar med Googles pessimistiska hastighetsgissningar. Så med samma inställningar räknar den med att du kör fortare, helt enkelt.
... och i enighet med den gamla Teslasanningen så går det även fortare i total tid även om laddningen blir längre.

I betan kan du klicka på rutten och få lite info såsom hastighet i den punkten. 110% hastighet på Autobahn är ganska snabbt, men det beror på hur gasglad man är
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av Monark1954 »

blincoln skrev:
Den stora skillnaden här mellan betan och originalet är att betan räknar huvudsakligen med hastighetsgränsen på vägen medan originalet jobbar med Googles pessimistiska hastighetsgissningar. Så med samma inställningar räknar den med att du kör fortare, helt enkelt.
... och i enighet med den gamla Teslasanningen så går det även fortare i total tid även om laddningen blir längre.

I betan kan du klicka på rutten och få lite info såsom hastighet i den punkten. 110% hastighet på Autobahn är ganska snabbt, men det beror på hur gasglad man är Bild
Toppen att Beta räknar med vägens hastighetsbegränsning men jag gissar att nedanstående kan bero på felaktigheter i databasen?
Resa Hemavan, Storuman 146 km. +103 km till Lycksele och +120 km till Umeå.
300 Wh/km X 90D 1% vid ”Arrivel” 100% hastighet, “slower if needed”.
Vi fyller på 16 kW i 01:20 i Storuman och 11 kW i 00:20 i Lycksele.
De 146 km Hemavan till Storuman vill beta att vi skall köra 60% hastighet och förbruka ca 210 Wh/km.
Ej beta så kör vi knappt 80 km/h och förbrukar ca 250 Wh/km till Storuman.
Ytterligare en skillnad är att Beta bara lägger reducerad hastighet till Storuman, sen är föreslås ingen reducerad hastighet till Umeå.

Ej Beta når fram till bostaden med 15% kvar.
Beta anser att vi har 3% kvar i Bostaden, troligen helt korrekt om Beta räknat med aktuella lite högre hastigheter från Storuman och till Umeå. En markant fördel med Beta sättet att räkna.
Fyller vi inte på en liten skvätt i Lycksele vill Beta att vi från Storuman åker till Skellefteå vid kusten och superladdar, sen tillbaka till Lycksele i inlandet för att därifrån åka till kusten och Umeå.
Undrar varför inte en reducerad hastighet föreslogs av Beta mellan Storuman och Umeå?

Umeå/Mora fungerade dock klockrent med Chademo i Söderhamn.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av vigge50 »

blincoln skrev:
Den stora skillnaden här mellan betan och originalet är att betan räknar huvudsakligen med hastighetsgränsen på vägen medan originalet jobbar med Googles pessimistiska hastighetsgissningar. Så med samma inställningar räknar den med att du kör fortare, helt enkelt.
... och i enighet med den gamla Teslasanningen så går det även fortare i total tid även om laddningen blir längre.

I betan kan du klicka på rutten och få lite info såsom hastighet i den punkten. 110% hastighet på Autobahn är ganska snabbt, men det beror på hur gasglad man är Bild
Okej, jag såg nu att den räknade med 154 km/h på autobahn vilket nog är lite snabbare än vad vi är brukar köra. Sänkte till 100% och fick då en laddtid på 4:11 men en total tid på 19:33. Då räknar den med "bara" 140 km/h.

Om man är fem personer med packning och AC(ska köra i Juli), är 210 Wh/km vid 110 km/h rimligt eller bör de höjas lite för en mer rättvis beräkning?

Ps, smart att du lade in den beräknade hastigheten för varje sträcka, är väldigt hjälpsamt nu när man ska få en uppfattning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av mati »

vigge50 skrev:
Om man är fem personer med packning och AC(ska köra i Juli), är 210 Wh/km vid 110 km/h rimligt eller bör de höjas lite för en mer rättvis beräkning?.
Det beror lite på vilken bil det avser. Jag känner spontant att 210 låter lågt, jag hade satt den på 250 för min bil utan packning. Den står på 300 just nu på vintern och det stämmer ganska bra. Men för en 75D är det kanske ett hyfsat rimligt värde.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av Dansken »

Jag har ännu ett förslag till ny funktion:

Det vore kanon om man kunna ange Reference Speed för varje del av resan.
Jag håller t.ex. på att planera min italienssemester i sommar, och gillar att ha hela resan i samma rutt, med stop vid dom olika övernattningar.
Men som de diskuteras ovan, så kanske inte man inte ligger på 110% på autobahn, men det gör jag garanterat i Sverige.

Ett alternativ, som jag föreslagit tidigare, är jo o man kan spara sina rutter. Då blir det lättare att bygga t.ex. Stockholm till Rødby, Rødby till Knüllwald etc.
Då kan man lättare styra detta. Speciellt om man spara dessa inställningar tillsammans med varje rutt.

jag inser att detta kanske är lite överkurs. Men jäkla va bra det kunna bli om du får till detta :)
Jag la precis en liten donation till dig, hoppas den spårar dig lite att fortsätta att göra ABRP bättre.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av vigge50 »

Testade olika modeller och olika hastigheter och fick dessa totala restider med laddtider separat nedanför. Om man funderar på 90D så är hoppet upp till 100D lockande men prisskillnaden från 75 till 90D känns för stor. Känns lite konstigt om man kollar på 90D t.ex. om man laddar 17 minuter längre så kan den totala restiden bli 54 minuter kortare.
restid.png
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av Monark1954 »

A Better Routplanner är beroendeframkallande. :)
Hur skall vi nu ta oss hem när sidan sover? :?:
Längtar till den är igång igen.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av blincoln »

Sorry, lite nätverkstrassel i natt. Nu är den igång igen.
Tack för alla donationer och bra förslag, jag jobbar vidare på det!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Verdi

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av Verdi »

vigge50 skrev:
Testade olika modeller och olika hastigheter och fick dessa totala restider med laddtider separat nedanför. Om man funderar på 90D så är hoppet upp till 100D lockande men prisskillnaden från 75 till 90D känns för stor. Känns lite konstigt om man kollar på 90D t.ex. om man laddar 17 minuter längre så kan den totala restiden bli 54 minuter kortare.
restid.png

En S60 är väl lika som en S75 på långfärd också? Börjar man kolla på det så har jag ingen som helst motivation att ta ett större batteri än 60 kWh.

Till vardags så är 60kWh absolut tillräckligt. Ska man åka lite längre 2-3 ggr per år så får man väl ta några extra bensträckar-pauser och ladda lite mer. Är ju inte hela världen direkt. För mig blir en S90D nästan 4000:-/mån dyrare än en S60D. Betala 50 tusen om år för att slippa ladda ett tiotal ggr extra? 5000:-/laddning. :) 0-100 på 4,4 eller 5,4 sekunder i familjebilen är helt egalt för mig också. 5,4 är mer än tillräckligt snabbt.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av Gustafsson »

I en annan tråd diskuteras fartkameror i teslakartan. Möjlighet att få dessa som en (betal-) option i abr ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av vigge50 »

Verdi skrev:
vigge50 skrev:
Testade olika modeller och olika hastigheter och fick dessa totala restider med laddtider separat nedanför. Om man funderar på 90D så är hoppet upp till 100D lockande men prisskillnaden från 75 till 90D känns för stor. Känns lite konstigt om man kollar på 90D t.ex. om man laddar 17 minuter längre så kan den totala restiden bli 54 minuter kortare.
Bilagan restid.png finns inte längre

En S60 är väl lika som en S75 på långfärd också? Börjar man kolla på det så har jag ingen som helst motivation att ta ett större batteri än 60 kWh.

Till vardags så är 60kWh absolut tillräckligt. Ska man åka lite längre 2-3 ggr per år så får man väl ta några extra bensträckar-pauser och ladda lite mer. Är ju inte hela världen direkt. För mig blir en S90D nästan 4000:-/mån dyrare än en S60D. Betala 50 tusen om år för att slippa ladda ett tiotal ggr extra? 5000:-/laddning. :) 0-100 på 4,4 eller 5,4 sekunder i familjebilen är helt egalt för mig också. 5,4 är mer än tillräckligt snabbt.
Kollade det och ja, det är nästan samma tid. Nu har vi ändrat planerna lite så vi kommer ta nattfärga ner från Trelleborg till Travemünde först och då blir tiderna följande.
restid.png
Visst är skillnaden inte så stor men samtidigt så börjar timmarna rinna iväg då vi inte kan välja när vi kommer lämna Travemünde och inte vill komma ner för sent då vi ska upp hyfsat tidigt morgonen efter. Jag kom även på att laddning under natten är en förutsättning för att det ska funka innan vi fortsätter ner mot Piombino dagen efter där vi ska ta färja som vi inte får missa...

Sen går det inte att komma ifrån att det är väldigt mycket pengar.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av blincoln »

Gustafsson skrev:
I en annan tråd diskuteras fartkameror i teslakartan. Möjlighet att få dessa som en (betal-) option i abr ?
Tekniskt är det inga problem alls, det är mer att på grund av diverse lagstiftning i olika länder så verkar kameradatabaserna omges av en viss ljusskygghet. Om det finns en trevlig communitydatabas som är fri att använda så lägger jag gärna in funktionen.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Verdi

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av Verdi »

vigge50 skrev:
Kollade det och ja, det är nästan samma tid. Nu har vi ändrat planerna lite så vi kommer ta nattfärga ner från Trelleborg till Travemünde först och då blir tiderna följande.
restid.png
Visst är skillnaden inte så stor men samtidigt så börjar timmarna rinna iväg då vi inte kan välja när vi kommer lämna Travemünde och inte vill komma ner för sent då vi ska upp hyfsat tidigt morgonen efter. Jag kom även på att laddning under natten är en förutsättning för att det ska funka innan vi fortsätter ner mot Piombino dagen efter där vi ska ta färja som vi inte får missa...

Sen går det inte att komma ifrån att det är väldigt mycket pengar.

Hur mycket får den där resan egentligen kosta? En S90D är åtminstone 4 tusen kronor i månaden dyrare än en S60D. Runt 150 tusen på 3 år. Kan ni inte tänka er att åka en dag tidigare och ta en övernattning längs vägen? Låter ju lite vrickat att ett så pass stort inköp som en ny bil ska baseras på EN bilresa där man inte kan rucka på minsta lilla detalj i planen. :)
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av vigge50 »

Verdi skrev:
vigge50 skrev:
Kollade det och ja, det är nästan samma tid. Nu har vi ändrat planerna lite så vi kommer ta nattfärga ner från Trelleborg till Travemünde först och då blir tiderna följande.
restid.png
Visst är skillnaden inte så stor men samtidigt så börjar timmarna rinna iväg då vi inte kan välja när vi kommer lämna Travemünde och inte vill komma ner för sent då vi ska upp hyfsat tidigt morgonen efter. Jag kom även på att laddning under natten är en förutsättning för att det ska funka innan vi fortsätter ner mot Piombino dagen efter där vi ska ta färja som vi inte får missa...

Sen går det inte att komma ifrån att det är väldigt mycket pengar.

Hur mycket får den där resan egentligen kosta? En S90D är åtminstone 4 tusen kronor i månaden dyrare än en S60D. Runt 150 tusen på 3 år. Kan ni inte tänka er att åka en dag tidigare och ta en övernattning längs vägen? Låter ju lite vrickat att ett så pass stort inköp som en ny bil ska baseras på EN bilresa där man inte kan rucka på minsta lilla detalj i planen. :)
Okej, jag vill hellre att han köper bilen än vad han vill. Idag har pappa en BMW 5:serie som han är väldigt nöjd med så det är stor sannolikhet att han inte kommer köpa en Tesla eller annan ny bil nu men jag har försökt säga att det inte är så stor skillnad i restid.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av MSO »

Skulle du kunna göra det konfigurerbart att visa laddkostnaden eller ej? Det är ju orelevant info för oss som har fri laddning och den "bloatar" resultaten en del. :geek:
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av blincoln »

MSO skrev:
Skulle du kunna göra det konfigurerbart att visa laddkostnaden eller ej? Det är ju orelevant info för oss som har fri laddning och den "bloatar" resultaten en del. :geek:
Sant. Kanske ta bort den helt? Det var mest för att visa hur små summor det rör sig om när det annonserades.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av Monark1954 »

Har upptäckt två för mej nya funktioner.

Den högupplösta elevationsgrafen är super. Bra hjälp om men är osäker på att man valt rätt referensförbrukning, förklarar förändringar i förbrukningen vid samma hastighet.

Automatisk referenshastighet hade jag inte upptäckt. Tidigare har jag omplanerat massor av gånger när förbrukningen har förändrats på ej 110 vägar, antagit en ny 110 km/h förbrukning. Nu har jag provat i 36 mil som jag tidigare inte förstått beräkningarna för. Ser även ut som om rekommenderad lägre hastighet stämmer mellan Umeå och Hemavan där jag tidigare var osäker om något var fel i databasen.

Trodde jag skulle föreslå att vid omplanering av rutten från aktuell position så skulle programmet utgå från aktuell laddgrad, men det behövs ju inte om man inte behöver omplanera så ofta.

Kom till slutmålet med hela 1% marginal, toppat upp lite 2 mil före slutdestination till vad A better Routplanner / Beta föreslog och testat några nya laddare för uppladdning.nu.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Skriv svar