blincoln skrev:Den stora skillnaden här mellan betan och originalet är att betan räknar huvudsakligen med hastighetsgränsen på vägen medan originalet jobbar med Googles pessimistiska hastighetsgissningar. Så med samma inställningar räknar den med att du kör fortare, helt enkelt.
... och i enighet med den gamla Teslasanningen så går det även fortare i total tid även om laddningen blir längre.
I betan kan du klicka på rutten och få lite info såsom hastighet i den punkten. 110% hastighet på Autobahn är ganska snabbt, men det beror på hur gasglad man är
Toppen att Beta räknar med vägens hastighetsbegränsning men jag gissar att nedanstående kan bero på felaktigheter i databasen?
Resa Hemavan, Storuman 146 km. +103 km till Lycksele och +120 km till Umeå.
300 Wh/km X 90D 1% vid ”Arrivel” 100% hastighet, “slower if needed”.
Vi fyller på 16 kW i 01:20 i Storuman och 11 kW i 00:20 i Lycksele.
De 146 km Hemavan till Storuman vill beta att vi skall köra 60% hastighet och förbruka ca 210 Wh/km.
Ej beta så kör vi knappt 80 km/h och förbrukar ca 250 Wh/km till Storuman.
Ytterligare en skillnad är att Beta bara lägger reducerad hastighet till Storuman, sen är föreslås ingen reducerad hastighet till Umeå.
Ej Beta når fram till bostaden med 15% kvar.
Beta anser att vi har 3% kvar i Bostaden, troligen helt korrekt om Beta räknat med aktuella lite högre hastigheter från Storuman och till Umeå. En markant fördel med Beta sättet att räkna.
Fyller vi inte på en liten skvätt i Lycksele vill Beta att vi från Storuman åker till Skellefteå vid kusten och superladdar, sen tillbaka till Lycksele i inlandet för att därifrån åka till kusten och Umeå.
Undrar varför inte en reducerad hastighet föreslogs av Beta mellan Storuman och Umeå?
Umeå/Mora fungerade dock klockrent med Chademo i Söderhamn.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro