A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Moderator: Redaktion
Re: A Better Routeplanner - 3.5.1
Räknar hastigheten man ställer in GPS-hastighet eller är de enligt bilens mätare? Leafen har ju en felvisning på nästan 10%.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: A Better Routeplanner - 3.5.1
Jag har skapat loggning till eran server för att dela mina data. Sker det i automatik eller måste man starta varje resa?
Hur vet man att det kommit in?
Hur vet man att det kommit in?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: A Better Routeplanner - 3.5.1
Om du clickar på "View Live Data" under Settings->More Settings när du är i bilen så ser du om du får någon data. Då får vi det också!Lophornis skrev:Jag har skapat loggning till eran server för att dela mina data. Sker det i automatik eller måste man starta varje resa?
Hur vet man att det kommit in?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.5.1
Jag är säkert blind men jag hittar inget more settings under settings och något view live data hittar jag inte. Jag kör tourqe pro på Android.blincoln skrev:Om du clickar på "View Live Data" under Settings->More Settings när du är i bilen så ser du om du får någon data. Då får vi det också!Lophornis skrev:Jag har skapat loggning till eran server för att dela mina data. Sker det i automatik eller måste man starta varje resa?
Hur vet man att det kommit in?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: A Better Routeplanner - 3.5.1
I ABRP alltså! Om du är inloggad med ditt ABRP-konto där så ser du din OBD-data.Lophornis skrev:Jag är säkert blind men jag hittar inget more settings under settings och något view live data hittar jag inte. Jag kör tourqe pro på Android.blincoln skrev:Om du clickar på "View Live Data" under Settings->More Settings när du är i bilen så ser du om du får någon data. Då får vi det också!Lophornis skrev:Jag har skapat loggning till eran server för att dela mina data. Sker det i automatik eller måste man starta varje resa?
Hur vet man att det kommit in?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.5.1
Aha där har jag inte varit men då vet jag.blincoln skrev:I ABRP alltså! Om du är inloggad med ditt ABRP-konto där så ser du din OBD-data.Lophornis skrev:Jag är säkert blind men jag hittar inget more settings under settings och något view live data hittar jag inte. Jag kör tourqe pro på Android.blincoln skrev:Om du clickar på "View Live Data" under Settings->More Settings när du är i bilen så ser du om du får någon data. Då får vi det också!Lophornis skrev:Jag har skapat loggning till eran server för att dela mina data. Sker det i automatik eller måste man starta varje resa?
Hur vet man att det kommit in?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: A Better Routeplanner - 3.5.1
Kom på en idé som vore gott det fanns i abrp. När man tar ut en rutt så kan man ju välja temp och väglag. Lite svårt att veta hur väglaget och tempen blir så det vore Nice om man kunde få in vägväder från ex trafikverket hemsidan på den berörda rutten.
Där finns både väg temp och väglag.
Där finns både väg temp och väglag.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: A Better Routeplanner - 3.5.1
Och så kan man ta med om bilen är nyvaxad eller inte och om man spelar högt på stereon i bilen. Eller så fattar man att den precisionen är akademisk och inte har något praktiskt värde.Lophornis skrev:Kom på en idé som vore gott det fanns i abrp. När man tar ut en rutt så kan man ju välja temp och väglag. Lite svårt att veta hur väglaget och tempen blir så det vore Nice om man kunde få in vägväder från ex trafikverket hemsidan på den berörda rutten.
Där finns både väg temp och väglag.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: A Better Routeplanner - 3.5.1
Både väglag och temperatur har iofs hyfsat stor betydelse för förbrukningen, långt över "akademisk".Rennwagen skrev:Och så kan man ta med om bilen är nyvaxad eller inte och om man spelar högt på stereon i bilen. Eller så fattar man att den precisionen är akademisk och inte har något praktiskt värde.Lophornis skrev:Kom på en idé som vore gott det fanns i abrp. När man tar ut en rutt så kan man ju välja temp och väglag. Lite svårt att veta hur väglaget och tempen blir så det vore Nice om man kunde få in vägväder från ex trafikverket hemsidan på den berörda rutten.
Där finns både väg temp och väglag.
Det är ju också lite meckigt att skriva in temperatur och väglag på nytt varje gång man t.ex. trycker på "Reset plan".
En automatisk funktion som fyller i detta skulle iaf jag tycka var praktisk.
Med/motvind skulle man dock kunna skippa, det är alldeles för knepigt att både räkna på och hämta användbart data för.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: A Better Routeplanner - 3.5.1
Här är ett exempel på hur temperatur och väglag påverkar restider och laddstopp, Stockholm - Malmö med min bil (X90D).
+20 grader och torra vägar: -10 grader och "Heavy Rain or Snow": c:a 30% högre förbrukning alltså och 50 minuter längre restid.
/fth
+20 grader och torra vägar: -10 grader och "Heavy Rain or Snow": c:a 30% högre förbrukning alltså och 50 minuter längre restid.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: A Better Routeplanner - 3.5.1
Har nu kollat live data under more setting. Men jag får inte fram några värden från min obd. Jag har en separat telefon som loggar obd data till er server måste den också vara inloggad?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: A Better Routeplanner - 3.5.1
Skicka ett PM till mig med ditt ABRP-kontos mailadress så ska jag kolla. Telefonen som loggar OBD behöver bara köra Torque Pro, inget annat om du inte vill.Lophornis skrev:Har nu kollat live data under more setting. Men jag får inte fram några värden från min obd. Jag har en separat telefon som loggar obd data till er server måste den också vara inloggad?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.5.1
Har upptäckt en bugg tror jag, om jag väljer Model 3 och trycker i att den även ska visa Tesla CCS så försvinner några stationer, tror de som har CCS. Om jag däremot väljer att endast visa Tesla CCS så finns det bara några i södra Europa, måste du lägga in var laddare för sig?
Re: A Better Routeplanner - 3.5.1
Av ren nyfikenhet.
Detta med (markant) ökad energiförbrukning vid regn, snö och/eller motvind, gäller det i lika hög grad för fordon med förbränningsmotorer?
//T
Detta med (markant) ökad energiförbrukning vid regn, snö och/eller motvind, gäller det i lika hög grad för fordon med förbränningsmotorer?
//T
Re: A Better Routeplanner - 3.5.1
Ja de yttre faktorerna påverkar även en bil med förbränningsmotor då rullmotstånd m.m. innebär ett större motstånd att övervinna. Men det märks kanske inte lika mycket eftersom att du i en bil med förbränningsmotor sitter på en tank med ett otroligt stort energiinnehåll i förhållande till vad du får ut på vevaxeln.Delta1 skrev:Av ren nyfikenhet.
Detta med (markant) ökad energiförbrukning vid regn, snö och/eller motvind, gäller det i lika hög grad för fordon med förbränningsmotorer?
//T
Model Y LR.
Model S70D
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: A Better Routeplanner - 3.5.1
Ja, det är samma effekt, en bensinbil beräknas t.ex. ha 12% sämre effektivitet vid -7 jämfört med +25, och våta vägbanor har i olika mätningar gett 12-25% sämre effektivitet, sammantaget borde det ge ungefär samma minskning som ABRP beräknar.Delta1 skrev:Detta med (markant) ökad energiförbrukning vid regn, snö och/eller motvind, gäller det i lika hög grad för fordon med förbränningsmotorer?
En skillnad är att man helt enkelt inte tänker så mycket på detta i en avgasbil, man tankar när det börjar bli tomt, om det då har sörplat 25% snabbare än vanligt tror jag inte man vanligtvis noterar.
I en elbil är man ju alltid medveten om förbrukning och räckvidd, delvis för att informationen är så mycket mer lättillgänglig och exakt i elbilar, men framförallt eftersom man ju faktiskt är mycket mer beroende av räckvidd och lämpliga laddstationer.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: A Better Routeplanner - 3.5.1
fth skrev:Ja, det är samma effekt, en bensinbil beräknas t.ex. ha 12% sämre effektivitet vid -7 jämfört med +25, och våta vägbanor har i olika mätningar gett 12-25% sämre effektivitet, sammantaget borde det ge ungefär samma minskning som ABRP beräknar.Delta1 skrev:Detta med (markant) ökad energiförbrukning vid regn, snö och/eller motvind, gäller det i lika hög grad för fordon med förbränningsmotorer?
En skillnad är att man helt enkelt inte tänker så mycket på detta i en avgasbil, man tankar när det börjar bli tomt, om det då har sörplat 25% snabbare än vanligt tror jag inte man vanligtvis noterar.
I en elbil är man ju alltid medveten om förbrukning och räckvidd, delvis för att informationen är så mycket mer lättillgänglig och exakt i elbilar, men framförallt eftersom man ju faktiskt är mycket mer beroende av räckvidd och lämpliga laddstationer.
/fth
På totalen eller framdriften?
Jag tänker att då en fossilbil är så pass inneffektiv / det går åt så mycket energi att bara hålla motorn / drivlinan igång (friktion) och det mesta energin försvinner som värme.
Jag tänker så här.
Verkningsgraden på en bensinbil (eller bara motorn va? Men vi gör det enkelt) är i bästa fall 30% (under hög belastning / rätt belastning, oftast sämre)
Detta innebär att att av Dessa 30% ger ju en 10% ökning av t.ex. rullmotståndet ett mindre märkbart utslag än på en elbil där större delen går till just till framdrivningen (Runt 80% om jag minns rätt) så påverkar det ju mycket mer.
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: A Better Routeplanner - 3.5.1
På framdriften, eller "netto", dvs Miles per Gallon minskar med 12% vid våt vägbana:Jocce skrev:På totalen eller framdriften?
https://www.fueleconomy.gov/feg/coldweather.shtml
Fossilmotorns dåliga effektivitet är ju faktiskt en "fördel" i låga temperaturer eftersom det inte kostar något extra att värma upp kupén med all överskottsvärme, i en elbil måste man ju använda batteriet till detta.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: A Better Routeplanner - 3.5.1
Tack för snabba informativa svar!
En mer ABRP-näre fråga. Kanske för att jag inte använt den så ofta, men nu kommer göra det på väg ner till St Anton på fredag.
Om man börjar köra med en viss väderlek och väglag, kan man på ett smidigt sätt omplanera om vädret ändras markant, t ex om det börjar snöa eller regna kraftigt? Kan man göra det "on the go", eller måste man planera en ny rutt med nya förutsättningar från den plats man befinner sig på?
//T
En mer ABRP-näre fråga. Kanske för att jag inte använt den så ofta, men nu kommer göra det på väg ner till St Anton på fredag.
Om man börjar köra med en viss väderlek och väglag, kan man på ett smidigt sätt omplanera om vädret ändras markant, t ex om det börjar snöa eller regna kraftigt? Kan man göra det "on the go", eller måste man planera en ny rutt med nya förutsättningar från den plats man befinner sig på?
//T
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: A Better Routeplanner - 3.5.1
Det går förstås alltid att planera om, du anger ju normalt "My position" som startpunkt i din rutt, då är det bara trycka "Back" och "Plan Route" för att få en uppdaterad plan.Delta1 skrev:Om man börjar köra med en viss väderlek och väglag, kan man på ett smidigt sätt omplanera om vädret ändras markant, t ex om det börjar snöa eller regna kraftigt? Kan man göra det "on the go", eller måste man planera en ny rutt med nya förutsättningar från den plats man befinner sig på?
Jag brukar planera rutten hemma i förväg och spara en screenshot med alla laddstopp etc som referens.
Sen lägger jag in första SuC som destination i bilen, kör dit och pluggar in.
Där ruttar jag om, och om väder och/eller temperatur skiljer sig markant från tidigare så ändrar jag parametrarna.
Sen lägger jag in nästa SuC från ABRP som destination i bilen, och upprepar tills jag är framme.
Den ursprungliga planen tittar jag på då och då för att se hur jag ligger till mot den ursprungliga planeringen.
Den modellen har funkat bra för mig på ett antal långresor.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: A Better Routeplanner - 3.5.1
Det ligger mycket, eller något i det.Jocce skrev:fth skrev:Ja, det är samma effekt, en bensinbil beräknas t.ex. ha 12% sämre effektivitet vid -7 jämfört med +25, och våta vägbanor har i olika mätningar gett 12-25% sämre effektivitet, sammantaget borde det ge ungefär samma minskning som ABRP beräknar.Delta1 skrev:Detta med (markant) ökad energiförbrukning vid regn, snö och/eller motvind, gäller det i lika hög grad för fordon med förbränningsmotorer?
En skillnad är att man helt enkelt inte tänker så mycket på detta i en avgasbil, man tankar när det börjar bli tomt, om det då har sörplat 25% snabbare än vanligt tror jag inte man vanligtvis noterar.
I en elbil är man ju alltid medveten om förbrukning och räckvidd, delvis för att informationen är så mycket mer lättillgänglig och exakt i elbilar, men framförallt eftersom man ju faktiskt är mycket mer beroende av räckvidd och lämpliga laddstationer.
/fth
På totalen eller framdriften?
Jag tänker att då en fossilbil är så pass inneffektiv / det går åt så mycket energi att bara hålla motorn / drivlinan igång (friktion) och det mesta energin försvinner som värme.
Jag tänker så här.
Verkningsgraden på en bensinbil (eller bara motorn va? Men vi gör det enkelt) är i bästa fall 30% (under hög belastning / rätt belastning, oftast sämre)
Detta innebär att att av Dessa 30% ger ju en 10% ökning av t.ex. rullmotståndet ett mindre märkbart utslag än på en elbil där större delen går till just till framdrivningen (Runt 80% om jag minns rätt) så påverkar det ju mycket mer.
/Jocce
Har för närvarande en Toyota Yaris där jag nyligen körde i ganska trist väder till Skåne och tillbaka till Mälardalen där jag körde söderut nattetid i minus 13 grader.
Märkte under färden att bränsle förbrukningen var nästan 10-15% högre än normalt och när jag kom nedanför Hallandåsen föll förbrukningen något - men motvind över Skåne-slätten gjorde att den höll sig relativt högt ändå. Fick också förstås stanna för tankning betydligt tidigare än jag hade räknat med.
Ja, elbilar har fördelen att du kan se din faktiska förbrukning extremt tydligt. Men jag har ju mött många ägare som bara tycker det är bra och inget problem.
Re: A Better Routeplanner - 3.5.1
Hej.
Nu har jag planerat en resa ner till St Anton från Falkenberg. Har tänkt köra i kväll och då vi är tre så kör vi natten igenom. Abpr genererar sex stycken laddstopp på vägen då vi väljer att inte ta någon färja (det blir fem om vi skulle ta färjan) Det blir säkert bra.
Dock, planeringen gjordes i går kväll, och nu på morgonen gjorde jag för skojs skull om den. Till min förvåning skiljer den sig från den planeringen jag gjorde i går kväll. Det skiljer inte mycket, men några procent hit eller dit (1-4%) vag gäller hur många % jag har kvar vid ankomst till SC. Jag har inte gjort några ändringar i inställningar såsom temp, vind, vikt etc. Vad beror skillnaderna på . . . . ?
//T
Nu har jag planerat en resa ner till St Anton från Falkenberg. Har tänkt köra i kväll och då vi är tre så kör vi natten igenom. Abpr genererar sex stycken laddstopp på vägen då vi väljer att inte ta någon färja (det blir fem om vi skulle ta färjan) Det blir säkert bra.
Dock, planeringen gjordes i går kväll, och nu på morgonen gjorde jag för skojs skull om den. Till min förvåning skiljer den sig från den planeringen jag gjorde i går kväll. Det skiljer inte mycket, men några procent hit eller dit (1-4%) vag gäller hur många % jag har kvar vid ankomst till SC. Jag har inte gjort några ändringar i inställningar såsom temp, vind, vikt etc. Vad beror skillnaderna på . . . . ?
//T
Re: A Better Routeplanner - 3.5.1
Hoppsan! Jag gjorde just samma kakyl, snö och nollgradigt och 94% i batteriet från Falkenberg. Jag behöver 9 laddningar! 18,5 timmar. 5% framme i St Anton! Lite lågt. Vi 40% framme behöver jag 10 laddningar och 19+ timmar. Vag kör du för bil?Delta1 skrev:Hej.
Nu har jag planerat en resa ner till St Anton från Falkenberg. Har tänkt köra i kväll och då vi är tre så kör vi natten igenom. Abpr genererar sex stycken laddstopp på vägen då vi väljer att inte ta någon färja (det blir fem om vi skulle ta färjan) Det blir säkert bra.
Dock, planeringen gjordes i går kväll, och nu på morgonen gjorde jag för skojs skull om den. Till min förvåning skiljer den sig från den planeringen jag gjorde i går kväll. Det skiljer inte mycket, men några procent hit eller dit (1-4%) vag gäller hur många % jag har kvar vid ankomst till SC. Jag har inte gjort några ändringar i inställningar såsom temp, vind, vikt etc. Vad beror skillnaderna på . . . . ?
//T
(Jag tänker doch inte åka!)
Model S P85D,
Re: A Better Routeplanner - 3.5.1
Jag har inte räknat med snö heller då jag förutsätter att vägarna till absolut största delan är snöfria. Men det kanske visar sig vara fel . . . .Foluke skrev:Hoppsan! Jag gjorde just samma kakyl, snö och nollgradigt och 94% i batteriet från Falkenberg. Jag behöver 9 laddningar! 18,5 timmar. 5% framme i St Anton! Lite lågt. Vi 40% framme behöver jag 10 laddningar och 19+ timmar. Vag kör du för bil?Delta1 skrev:Hej.
Nu har jag planerat en resa ner till St Anton från Falkenberg. Har tänkt köra i kväll och då vi är tre så kör vi natten igenom. Abpr genererar sex stycken laddstopp på vägen då vi väljer att inte ta någon färja (det blir fem om vi skulle ta färjan) Det blir säkert bra.
Dock, planeringen gjordes i går kväll, och nu på morgonen gjorde jag för skojs skull om den. Till min förvåning skiljer den sig från den planeringen jag gjorde i går kväll. Det skiljer inte mycket, men några procent hit eller dit (1-4%) vag gäller hur många % jag har kvar vid ankomst till SC. Jag har inte gjort några ändringar i inställningar såsom temp, vind, vikt etc. Vad beror skillnaderna på . . . . ?
//T
(Jag tänker doch inte åka!)