A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Moderator: Redaktion
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare
Minnet är åter, nu minns programmet vilken bil vi har.
Även stora skärmen hängde sig i dag innan jag hann testa. Även ressätt av den med tumhjulen. Har nog inget med ABR att göra.
Tackar igen för inlägget av Destinationsladdare, finns där när man zoomar in. Super.
Även stora skärmen hängde sig i dag innan jag hann testa. Även ressätt av den med tumhjulen. Har nog inget med ABR att göra.
Tackar igen för inlägget av Destinationsladdare, finns där när man zoomar in. Super.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare
Hej!
Återigen stort tack för en mycket bra app, jag använder den i stort sett dagligen!
En liten tanke som slog mig är att det skulle vara kul att kunna planera rutter med Superchargers som ännu inte är i drift?
T.ex. skulle man då kunna planera framtida roadtrips till Aten, Lissabon, Moskva, etc via planerade SuC.
Det kanske skulle kunna vara en Setting, typ "Use planned Superchargers"?
/fth
Återigen stort tack för en mycket bra app, jag använder den i stort sett dagligen!
En liten tanke som slog mig är att det skulle vara kul att kunna planera rutter med Superchargers som ännu inte är i drift?
T.ex. skulle man då kunna planera framtida roadtrips till Aten, Lissabon, Moskva, etc via planerade SuC.
Det kanske skulle kunna vara en Setting, typ "Use planned Superchargers"?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare
Jag förstår precis tanken! Dock ser jag framför mig hur supportmailen ser ut från folk som råkat klicka i det och står i ingenstans utan laddning... Ja, en del klickar och fyller i allt möjligt utan att förstå.
Det du kan göra är att lägga till de laddarna som waypoints och sätta 120 kW i en viss tid som destinationsladdning (elkontaktsymbolen vid en waypoint).
Det du kan göra är att lägga till de laddarna som waypoints och sätta 120 kW i en viss tid som destinationsladdning (elkontaktsymbolen vid en waypoint).
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare
Vill du hjälpa till att skapa bättre laddning- och förbrukningsmodeller i ABRP? Genom att logga ut ur ABRP MyTesla och sedan in igen med "Share Data" påslaget så kommer anonym data om bilen sparas på ABRPs server, t.ex. när den laddar. På så sätt kan jag skapa bättre laddkurvor, estimera förbrukningen bättre osv.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Nu börjar statistiksamlingen ge resultat efter ett par veckors samlande. Se min post på TMC för lite laddkurvor för olika batterityper - intressant läsning om man är nördig som jag
Kort sammanfattning: Vi behöver mer data från BTX8, d.v.s 85 kWh i en 75a och naturligtvis från BT37, Model 3 Long Range!
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2431852/
Kort sammanfattning: Vi behöver mer data från BTX8, d.v.s 85 kWh i en 75a och naturligtvis från BT37, Model 3 Long Range!
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2431852/
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Nu vet jag inte på rak arm om jag delar data, men gör jag det så kan jag ev. sabba statistiken en del. Jag har nämligen ställt in bilen som en S70, även om batteriet på papperet har 85 kWh. Däremot har det nog degraderats så att det mer motsvarar en 70:a nu.
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Väldigt spännande statistik men vist vore de ännu mer spännande att se lite mer av modell 3
Hoppas du får in mer data på den snart....
Hoppas du får in mer data på den snart....
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Det är ingen fara, jag läser batteritypen direkt från MyTeslas option codes.Simon skrev:Nu vet jag inte på rak arm om jag delar data, men gör jag det så kan jag ev. sabba statistiken en del. Jag har nämligen ställt in bilen som en S70, även om batteriet på papperet har 85 kWh. Däremot har det nog degraderats så att det mer motsvarar en 70:a nu.
För övrigt kan man se sina option codes i ABRP nu när man loggar in i MyTesla.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Nu ett inlägg om hur mycket Model S och X drar vid körning utifrån ABRP-data: https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2453079/
Vi behöver någon som kan köra fortare! Fortare!
Vi behöver någon som kan köra fortare! Fortare!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Grym data, är det tillräckligt för att du ska ändra beräkningarna på hemsidan eller ska du vänta på mer data?blincoln skrev:Nu ett inlägg om hur mycket Model S och X drar vid körning utifrån ABRP-data:
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2453079/
Vi behöver någon som kan köra fortare! Fortare!
Har du fått in något mer om supercharging på Model 3 eller har du fortfarande bara en laddning?
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Vågar inte riktigt ändra på modellen i ABRP ännu, måste kolla mer på data och tvätta bort en del först. Jag fick löfte av en Model 3-ägare att han skulle köra en roadtrip i helgen med ABRP igång på telefonen, men tyvärr har det inte dykt upp någon data ännu. Model 3 behöver en kass webbrowser i bilen som inte duger till annat än ABRPvigge50 skrev:Grym data, är det tillräckligt för att du ska ändra beräkningarna på hemsidan eller ska du vänta på mer data?blincoln skrev:Nu ett inlägg om hur mycket Model S och X drar vid körning utifrån ABRP-data:
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2453079/
Vi behöver någon som kan köra fortare! Fortare!
Har du fått in något mer om supercharging på Model 3 eller har du fortfarande bara en laddning?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Ja, utan webbläsare så är chansen såklart mindre att man har det igång.blincoln skrev:Vågar inte riktigt ändra på modellen i ABRP ännu, måste kolla mer på data och tvätta bort en del först. Jag fick löfte av en Model 3-ägare att han skulle köra en roadtrip i helgen med ABRP igång på telefonen, men tyvärr har det inte dykt upp någon data ännu. Model 3 behöver en kass webbrowser i bilen som inte duger till annat än ABRPvigge50 skrev:Grym data, är det tillräckligt för att du ska ändra beräkningarna på hemsidan eller ska du vänta på mer data?blincoln skrev:Nu ett inlägg om hur mycket Model S och X drar vid körning utifrån ABRP-data:
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2453079/
Vi behöver någon som kan köra fortare! Fortare!
Har du fått in något mer om supercharging på Model 3 eller har du fortfarande bara en laddning?
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Först och främst infaller jag i hyllningskören.
Så här i vintertider vore det kanske intressant med en "winter" eller "cold start" Knapp som man kunde trycka ned före beräkningen. Då slipper man gå in och justera förbrukning vid korta resor och man får med räckviddsminskningen vid start. Har man varm eller förvärmd bil behöver den inte tryckas ned.
Kan det vara en idé blincoln?
Så här i vintertider vore det kanske intressant med en "winter" eller "cold start" Knapp som man kunde trycka ned före beräkningen. Då slipper man gå in och justera förbrukning vid korta resor och man får med räckviddsminskningen vid start. Har man varm eller förvärmd bil behöver den inte tryckas ned.
Kan det vara en idé blincoln?
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Hmmm, ja, jo, det kanske skulle vara görbart. Intressant att litiumjonbatterier är fyra gånger lättare att värma upp än motsvarande massa vatten, men det blir ändå 6 kWh som går åt för att värma ett batteripack från -20 till +20 grader.
Mååånga osäkerheter kring spillvärme från motorn och avkylning mot omgivningen osv dock. Modellen kommer bli väldigt grov innan vi lärt oss ungefär vad som gäller.
Användargränssnittet skulle då bli en "Car temp at start"-input. Skulle det kunna vara användbart?
Mååånga osäkerheter kring spillvärme från motorn och avkylning mot omgivningen osv dock. Modellen kommer bli väldigt grov innan vi lärt oss ungefär vad som gäller.
Användargränssnittet skulle då bli en "Car temp at start"-input. Skulle det kunna vara användbart?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Det tycker jag låter utmärkt. Tempdata finns tillgänglig och även om kalkylen blir grov med tanke på osäkerheterna du nämner så förbättrar det noggrannheten då man åker kort och med kall bil i norden.blincoln skrev:Hmmm, ja, jo, det kanske skulle vara görbart. Intressant att litiumjonbatterier är fyra gånger lättare att värma upp än motsvarande massa vatten, men det blir ändå 6 kWh som går åt för att värma ett batteripack från -20 till +20 grader.
Mååånga osäkerheter kring spillvärme från motorn och avkylning mot omgivningen osv dock. Modellen kommer bli väldigt grov innan vi lärt oss ungefär vad som gäller.
Användargränssnittet skulle då bli en "Car temp at start"-input. Skulle det kunna vara användbart?
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Ok, ska titta på det. Peka gärna ut länkar till data om temperatur och dess påverkan på Teslor.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Alltså seriöst, den är så sjukt bra. Den säger tom att man har 1% kvar vid suc 1-2min innan bilen fattat det. Den är så löjligt exakt nu efter jag trimmat in den för min bil.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Håller med. Jag litar på den mycket mer än på bilens hopplösa gissningar.Remuz skrev:Alltså seriöst, den är så sjukt bra. Den säger tom att man har 1% kvar vid suc 1-2min innan bilen fattat det. Den är så löjligt exakt nu efter jag trimmat in den för min bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Ibland önskar jag "Charger Depart Charge", dvs hur mycket man max vill ladda innan man fortsätter
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Min teori är att du antingenRemuz skrev:Alltså seriöst, den är så sjukt bra. Den säger tom att man har 1% kvar vid suc 1-2min innan bilen fattat det. Den är så löjligt exakt nu efter jag trimmat in den för min bil.
a) Är jäkligt bra på att gissa din referensförbruking eller
b) Anpassar körningen vartefter så att det stämmer med planen
Hur laddar din 90a vid 1% förresten?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Vid 1% så laddar den drygt 50kW. Sedan är den uppe i max 110kW) vid 8% ungefär. Vid 55% börjar det sakta dala.
Jag har skickat in statistik hela mellandagarna
Jag känner att jag vet ungefär hur jag ska sätta ref-förbrukning beroende på väder nu. Dessutom så kör jag med inforutan framme så när det blir 1% så ser jag till att hålla mig där. Vore dock optimalare att komma fram med 5% troligen, men det känns lite fegt. Rullade in i Ödeshög med 30% idag, klurade ett tag på att chansa på sillekrog och köra chademo i Norrköping om det knep, men barnen ville ha BK, så det blev rejält laddat
Jag har skickat in statistik hela mellandagarna
Jag känner att jag vet ungefär hur jag ska sätta ref-förbrukning beroende på väder nu. Dessutom så kör jag med inforutan framme så när det blir 1% så ser jag till att hålla mig där. Vore dock optimalare att komma fram med 5% troligen, men det känns lite fegt. Rullade in i Ödeshög med 30% idag, klurade ett tag på att chansa på sillekrog och köra chademo i Norrköping om det knep, men barnen ville ha BK, så det blev rejält laddat
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Tack för data, jag ska rätta till laddningsmodellerna lite för riktigt låga SoC. Nästan ingen av användarna vågar köra så lågt - spänning i vardagen för välanpassade medborgare
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Märkligt, jag har alltid som mål att komma till suc med mindre än 1% (under 4km kvar). Annars hade man ju kunnat köra snabbare istället..?
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Det är du och Herr X som har skräck för gamla elektroner
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Så, då har jag lagt in en mer realistisk laddeffekt för nyare batterier (75, 90, 100) under 10% SoC. Det innebär intressant nog att om man ställer "Charger arrival" till 1% så kommer den inte välja att planera för 1% vid ankomst om man har t.ex. en S90d eftersom det inte är tidsoptimalt för det batteriet, men däremot kommer den göra det med en S85d.
Jag skulle behöva data från er med 75or med BTX8, d.v.s 85 kWh-batteriet vid riktigt låg SoC (%). Kurvorna jag har så långt ser ut att likna gamla 85-batteriet väldigt mycket så då innebär det at ni också kan köra lågt utan att det går långsamt att ladda.
Jag skulle behöva data från er med 75or med BTX8, d.v.s 85 kWh-batteriet vid riktigt låg SoC (%). Kurvorna jag har så långt ser ut att likna gamla 85-batteriet väldigt mycket så då innebär det at ni också kan köra lågt utan att det går långsamt att ladda.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com