Det är ganska många som kör en hel del mil i tjänsten, och nej, det är inte jätteintressant när man jämför mellan olika Teslor, men helt klart intressant när man tittar på möjligheten att byta från en fossilbil till en Tesla. Jag tycker definitivt detta ska vara med i kalkylen.
Om du tittar på möjligheten att byta från en bensinbil till en Tesla så blir skillnaden på milersättningen exakt 0 kr. Det du sparar är redan inräknat i bränslekostnaden i kalkylen. Om du jämför med en dieselbil så får du ett skattefritt uttag på 3 kr till per mil vilket såklart gör litegranna skillnad. Det är väldigt lätt att lägga in i kalkylen om du vill.
Håller med om det du skriver när man tittar på skillnader, men borde inte månadskostnaden gå ner mer än i din kalkyl om man kör många tjänstemil eftersom en hel del pengar kommer föraren tillgodo skattefritt (9,5 kr/mil)? Varför inte komplettera kalkylen med en ruta till där man för in tjänstemil? Om du gör det kan även sänkningen av förmånsvärdet om man kör över 3 000 mil per år automatiskt räknas in.
Jag tycker att din kalkyl är toppen, men den kan bli ännu lite bättre!
Det är ganska många som kör en hel del mil i tjänsten, och nej, det är inte jätteintressant när man jämför mellan olika Teslor, men helt klart intressant när man tittar på möjligheten att byta från en fossilbil till en Tesla. Jag tycker definitivt detta ska vara med i kalkylen.
Om du tittar på möjligheten att byta från en bensinbil till en Tesla så blir skillnaden på milersättningen exakt 0 kr. Det du sparar är redan inräknat i bränslekostnaden i kalkylen. Om du jämför med en dieselbil så får du ett skattefritt uttag på 3 kr till per mil vilket såklart gör litegranna skillnad. Det är väldigt lätt att lägga in i kalkylen om du vill.
Håller med om det du skriver när man tittar på skillnader, men borde inte månadskostnaden gå ner mer än i din kalkyl om man kör många tjänstemil eftersom en hel del pengar kommer föraren tillgodo skattefritt (9,5 kr/mil)? Varför inte komplettera kalkylen med en ruta till där man för in tjänstemil? Om du gör det kan även sänkningen av förmånsvärdet om man kör över 3 000 mil per år automatiskt räknas in.
Jag tycker att din kalkyl är toppen, men den kan bli ännu lite bättre!
Ju mer tjänstemil du kör desto mer kommer ju dig tillgodo med tanke på den låga kostnaden du har på el. Testa också laborera med detta exelark, med milersättning. Dessutom för att se brutto- samt nettolöneavdrag.
Det är ganska många som kör en hel del mil i tjänsten, och nej, det är inte jätteintressant när man jämför mellan olika Teslor, men helt klart intressant när man tittar på möjligheten att byta från en fossilbil till en Tesla. Jag tycker definitivt detta ska vara med i kalkylen.
Om du tittar på möjligheten att byta från en bensinbil till en Tesla så blir skillnaden på milersättningen exakt 0 kr. Det du sparar är redan inräknat i bränslekostnaden i kalkylen. Om du jämför med en dieselbil så får du ett skattefritt uttag på 3 kr till per mil vilket såklart gör litegranna skillnad. Det är väldigt lätt att lägga in i kalkylen om du vill.
Håller med om det du skriver när man tittar på skillnader, men borde inte månadskostnaden gå ner mer än i din kalkyl om man kör många tjänstemil eftersom en hel del pengar kommer föraren tillgodo skattefritt (9,5 kr/mil)? Varför inte komplettera kalkylen med en ruta till där man för in tjänstemil? Om du gör det kan även sänkningen av förmånsvärdet om man kör över 3 000 mil per år automatiskt räknas in.
Jag tycker att din kalkyl är toppen, men den kan bli ännu lite bättre!
Absolut, visst finns rum för förbättring. Kalkylen är i första hand för mig och jag har inte haft behovet, så det har aldrig kommit in. Men det är bra synpunkter och jag lägger upp dem i backloggen
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com