Teslared skrev:Det är ju därför man ska ha typ B, dvs om bilen skulle läcka likström via anslutningen.
Så här ser reglerna ut
Enligt 4 kap 4 § ELSÄK-FS 2008:1 ska det i bostäder finnas jordfelsbrytare som skydd mot fel i de grundläggande skyddsåtgärderna. Vilken typ av jordfelsbrytare som ska användas beror på elanläggningen, men för vanliga bostäder utan solceller eller laddbox gäller normalt typ A. För laddningsstationer/laddboxar finns tilläggskrav i Elinstallationsreglerna, SS 436 40 00, avsnitt 722.531.2.101. Där krävs att åtgärder mot likströmsfelströmmar vidtas, förutom när sådant skydd finns inbyggt i laddningsstationen. Alltså ska jordfelsbrytare av typ B användas, eller jordfelsbrytare av typ A, samt utrustning som säkerställer frånkoppling vid felströmmar som är högre än 6 mA likström. För solcellsanläggningar finns ett liknande tillägg i Elinstallationsreglerna avsnitt 712.530.3.101, som kräver att där jordfelsbrytare används som skydd för solcellsanläggningar, ska de vara av typ B.
Tyvärr har många missförstånd skapats och benämningar används och förstås fel.
Jordfelsbrytare skyddar för strömmen i riktning från elnätet.
Viss utrustning, som elbilars likriktare, skapar lite underliga saker i elnätet.
I princip förvrängs sinuskurvans form en del.
Fenomenet kallas DC-komponenter i elnätet, men dessa kommer inte från elbilars batteri.
Det är något som skapas i elnätet, på grund av att du laddar en elbil.
Ovanstående kan slinka igenom en jordfelsbrytare typ A, skulle det väldigt ovanliga felet, att elbilen blivit strömförande från elnätet dyka upp, kommer det då behövas en något större felström än 30mA för att lösa ut typ A jordfelsbrytaren.
Typ B fångar upp även detta och löser lite tidigare.
En extra bra jordfelsbrytare helt enkelt.