75 blir 80?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare
Inlägg: 374
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

75 blir 80?

Inlägg av Wilson »

Min i3a är sjuk (lång historia, vi tar det en annan gång), så nu åker jag Merca-diesel till dess att den har frisknat till igen. Tog en sväng till MoS, och väl där måste man ju hälsa på hos Tesla. Egentligen livsfarligt när man känner så där sig lite extra övertalningsbar, efter några dagar i fossilträsket.

Hursomhelst fick jag besked om att 75an är på väg ut, och i framtiden är det 80 och 100kWh som gäller för S och X. Att 90an skulle försvinna visste jag, men 80 var nytt för mig. Kan ju iofs vara ett missförstånd, men säljaren verkade säker på sin sak.

Någon av er som hört något liknande? Gissningsvis är det väl då en mindre variant av 100-batteriet, med den nya paketeringen. För inte kan det väl vara så att man redan nu börjar stoppa in 2170-celler i de stora bilarna?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: 75 blir 80?

Inlägg av HelectriC »

Det var ju verkligen nåt nytt. Inte läst på amerikanska sidor om det.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 75 blir 80?

Inlägg av vigge50 »

Wilson skrev:
Min i3a är sjuk (lång historia, vi tar det en annan gång), så nu åker jag Merca-diesel till dess att den har frisknat till igen. Tog en sväng till MoS, och väl där måste man ju hälsa på hos Tesla. Egentligen livsfarligt när man känner så där sig lite extra övertalningsbar, efter några dagar i fossilträsket.

Hursomhelst fick jag besked om att 75an är på väg ut, och i framtiden är det 80 och 100kWh som gäller för S och X. Att 90an skulle försvinna visste jag, men 80 var nytt för mig. Kan ju iofs vara ett missförstånd, men säljaren verkade säker på sin sak.

Någon av er som hört något liknande? Gissningsvis är det väl då en mindre variant av 100-batteriet, med den nya paketeringen. För inte kan det väl vara så att man redan nu börjar stoppa in 2170-celler i de stora bilarna?
Jag trodde tidigare att 2170 skulle komma till Model S och Model X först till hösten men jag mindes nog fel av följande sen juli förra året.
At the Gigafactory event yesterday, Elon Musk said that the first vehicle battery packs will come out of the factory in about 6 months and will be used as development battery pack for the Model 3.

In 8 to 9 months, battery packs for the Model S and X will also rollout for validation and for production in the following months.
Jag förstod det som 6-9 månader efter batteriproduktionen hade startat men om de är sen de uttalandet så borde de ha börjat testa 2170 batterier i Model S och Model X nu under våren och kanske snart är redo att släppa det till försäljning.

Spännande men även lite förvirrande att de fortsätter ändra batteristorlekarna, vi får se om de höjer priserna för de extra 5 kWh.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 75 blir 80?

Inlägg av vigge50 »

Undra om vi pratar om att de kommer ske nu samtidigt som 90 försvinner eller om de är senare i år?
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare
Inlägg: 374
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: 75 blir 80?

Inlägg av Wilson »

HelectriC skrev:
Det var ju verkligen nåt nytt. Inte läst på amerikanska sidor om det.
Nej, egentligen brukar väl Electrec och gänget vara snabbast på att snappa upp sådant, så det tyder väl på att det inte är helt säkert.

vigge50 skrev:
Jag trodde tidigare att 2170 skulle komma till Model S och Model X först till hösten men jag mindes nog fel av följande sen juli förra året.
vigge50 skrev:
Jag förstod det som 6-9 månader efter batteriproduktionen hade startat men om de är sen de uttalandet så borde de ha börjat testa 2170 batterier i Model S och Model X nu under våren och kanske snart är redo att släppa det till försäljning.

Spännande men även lite förvirrande att de fortsätter ändra batteristorlekarna, vi får se om de höjer priserna för de extra 5 kWh.
Säljaren sade att de själva fick informationen i förra veckan. Jag fick ingen indikation om tidshorisont eller prisnivå. Men din första spaning om hösten är ju faktiskt inte så förfärligt långt bort.

Om detta stämmer är det väl ett tecken på att Tesla försöker att ytterligare differentiera 3 från S och X. Nu är väl konsensus att 3an får 60 och 75 kWh?
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: 75 blir 80?

Inlägg av Seregon »

Wilson skrev:
Om detta stämmer är det väl ett tecken på att Tesla försöker att ytterligare differentiera 3 från S och X. Nu är väl konsensus att 3an får 60 och 75 kWh?
Elon har väl skrivit att det största som får plats är 70 kWh, och sedan verkar det troligt att grundutförandet är på under 60 kWh. De siffror som flyter runt som mest frekvent vad jag har sett är 55 och 70 kWh.
Sedan kanske det blir så att S/X landar på 80/100(/120) när de väl får de nya cellerna.
Model S85D -15, "Voltaire"
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: 75 blir 80?

Inlägg av Smutt »

Seregon skrev:
Wilson skrev:
Om detta stämmer är det väl ett tecken på att Tesla försöker att ytterligare differentiera 3 från S och X. Nu är väl konsensus att 3an får 60 och 75 kWh?
Elon har väl skrivit att det största som får plats är 70 kWh, och sedan verkar det troligt att grundutförandet är på under 60 kWh. De siffror som flyter runt som mest frekvent vad jag har sett är 55 och 70 kWh.
Sedan kanske det blir så att S/X landar på 80/100(/120) när de väl får de nya cellerna.[/quote

Spionen på fabriken sa minsta 60 i M3
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: 75 blir 80?

Inlägg av Seregon »

Smutt skrev:
Spionen på fabriken sa minsta 60 i M3
Ah, det har jag missat. Det lovar ju gott och innebär att det kanske inte finns något jätteskäl att behöva vänta på det större batteriet om det bara är 10 kWh skillnad.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare
Inlägg: 374
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: 75 blir 80?

Inlägg av Wilson »

Det verkar som att Elon sagt 75 som max, men jag minns också rykten om att man testat just ett 70kWh paket i 3an.

vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 75 blir 80?

Inlägg av vigge50 »

Allt detta gör mig väldigt fundersam, om de skulle byta ut 75 kWh batteriet mot ett 80 kWh batteri så har jag svårt och tänka mig att de skulle höja priset, dyrare instegsmodell av Model S och Model X är nog det sista Tesla behöver just nu. Samtidigt så skilljer det nu över 300 000 kr mellan Model S 75 och Model S 100D, om skillnaden i batteristorlek minskar men prisskillnaden är kvar så lär ännu färre gå för ett 100 kWh batteri även om både uppdaterad laddare och luffjädring ingår. En prissänkning av 100D känns också osanolikt kort efter den senaste höjningen men denna uppdateringen kanske inte kommer förrän i höst då kanske det är andra förutsättningar.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: 75 blir 80?

Inlägg av MSO »

vigge50 skrev:
Allt detta gör mig väldigt fundersam, om de skulle byta ut 75 kWh batteriet mot ett 80 kWh batteri så har jag svårt och tänka mig att de skulle höja priset, dyrare instegsmodell av Model S och Model X är nog det sista Tesla behöver just nu. Samtidigt så skilljer det nu över 300 000 kr mellan Model S 75 och Model S 100D, om skillnaden i batteristorlek minskar men prisskillnaden är kvar så lär ännu färre gå för ett 100 kWh batteri även om både uppdaterad laddare och luffjädring ingår. En prissänkning av 100D känns också osanolikt kort efter den senaste höjningen men denna uppdateringen kanske inte kommer förrän i höst då kanske det är andra förutsättningar.
Nu är ett 80-pack väldigt ologiskt. Å andra sidan är ett sådant kanske inte helt oväntat när Model 3 väl är uppe och snurrar. Det skulle ju öka avståndet till, och minska kannibaliseringen på, Model S.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: 75 blir 80?

Inlägg av Surfaren »

Märkligt ändå om en säljperson i MoS skulle fått info om detta och vi inte hört ett knyst om det på internet i övrigt. Organisationen i Sverige får ju tyvärr ofta veta saker av att läsa det här eller på Elons twitter.

Jag hade hoppats på 80 till Model 3 men Elon har som sagt redan berättat att 75 är det mesta som får plats i nuläget. Om Model 3 finns med 75 och Model S med 80 så kanske dom får ungefär samma räckvidd?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: 75 blir 80?

Inlägg av Smutt »

Borde ju bli M3 60 M3 75 S 100 S 120 för att dela upp kunderna rätt mellan modellerna
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Re: 75 blir 80?

Inlägg av mattiasottosson »

Surfaren skrev:
Märkligt ändå om en säljperson i MoS skulle fått info om detta och vi inte hört ett knyst om det på internet i övrigt. Organisationen i Sverige får ju tyvärr ofta veta saker av att läsa det här eller på Elons twitter.
Beställde en S75D idag och fick lite ont i magen när jag såg det här. Säljaren i Täby hade ingen vetskap om att det var några förändringar på gång gällande 75 -> 80, men han sa samtidigt att de oftast inte har tillgång till mer info än allmänheten när något nytt är på gång.
Så här sitter jag med mitt magknip... :roll:
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: 75 blir 80?

Inlägg av Smutt »

mattiasottosson skrev:
Surfaren skrev:
Märkligt ändå om en säljperson i MoS skulle fått info om detta och vi inte hört ett knyst om det på internet i övrigt. Organisationen i Sverige får ju tyvärr ofta veta saker av att läsa det här eller på Elons twitter.
Beställde en S75D idag och fick lite ont i magen när jag såg det här. Säljaren i Täby hade ingen vetskap om att det var några förändringar på gång gällande 75 -> 80, men han sa samtidigt att de oftast inte har tillgång till mer info än allmänheten när något nytt är på gång.
Så här sitter jag med mitt magknip... :roll:
Jag har en S60 räcker alldeles utmärkt så du kommer bli sjukt nöjd :D
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: 75 blir 80?

Inlägg av Gustafsson »

Cellerna utvecklas ju hela tiden, var det inte ca 5% / år i ökad kapacitet ? I så fall räcker det ju med att man använder de senaste cellerna av samma fysiska storlek å antal som tidigare. Inga ändringar i montering eller verktyg mm behövs ju då. Bara ny batterikemi eller nåt. Det var väl så 70 blev 75 ? Känns snart dags för uppdatering till 80 kan jag tycka.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 75 blir 80?

Inlägg av bjelkeman »

mattiasottosson skrev:
Surfaren skrev:
Märkligt ändå om en säljperson i MoS skulle fått info om detta och vi inte hört ett knyst om det på internet i övrigt. Organisationen i Sverige får ju tyvärr ofta veta saker av att läsa det här eller på Elons twitter.
Beställde en S75D idag och fick lite ont i magen när jag såg det här. Säljaren i Täby hade ingen vetskap om att det var några förändringar på gång gällande 75 -> 80, men han sa samtidigt att de oftast inte har tillgång till mer info än allmänheten när något nytt är på gång.
Så här sitter jag med mitt magknip... :roll:
De började bygga AP2 bilar när min AP1 bil fortfarande var på en båt till Europa. Bara att vänja sig. Här haglar det nya uppgraderingar titt som tätt. 5kWh är i princip inte en skillnad man märker.

(Min AP1 är dock fortfarande bättre än AP2 ;) )
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: 75 blir 80?

Inlägg av rightnow »

mattiasottosson skrev:
Surfaren skrev:
Märkligt ändå om en säljperson i MoS skulle fått info om detta och vi inte hört ett knyst om det på internet i övrigt. Organisationen i Sverige får ju tyvärr ofta veta saker av att läsa det här eller på Elons twitter.
Beställde en S75D idag och fick lite ont i magen när jag såg det här. Säljaren i Täby hade ingen vetskap om att det var några förändringar på gång gällande 75 -> 80, men han sa samtidigt att de oftast inte har tillgång till mer info än allmänheten när något nytt är på gång.
Så här sitter jag med mitt magknip... :roll:
Ne, ha inte det! Din 75 blir knappast omodern bara för att det kommer en 80. Jag köpte en 90 med vetskapen att den försvinner idag.

Skickat från min LON-L29 via Tapatalk
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: 75 blir 80?

Inlägg av Smutt »

Det som skulle orsaka enorm magsmärta skulle vara ett liv utan någon Tesla :?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: 75 blir 80?

Inlägg av apkungen »

Ganska säker på att batterierna i 90an är av samma konstillation som 70an och 75an är samma som 100an. Tror att det här med 80an är nån på tesla som inte har koll. Skulle inte vara första gången de anställt pappskallar. Tur att de gör så bra bildar att de säljer dig själva!
Senast redigerad av apkungen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 75 blir 80?

Inlägg av LarsL »

Funkar bilen nu så funkar den även om det kommer något bättre. Och ska du vänta på den bästa Teslan så får du vänta läääänge.
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Re: 75 blir 80?

Inlägg av mattiasottosson »

Det råder inga tvivel om att jag kommer vara helnöjd med bilen även om konfigurationen ändras på sikt. Har längtat som ett barn på julafton på att ekonmin ska tillåta en beställning. Kommer däremot inte ifrån att det ändå skulle svida lite om man hamnar mitt i en brytpunkt för en produkt som kostar nära miljonen. Hade exempelvis aldrig beställt en ny macbook med skylake en vecka innan wwdc, även om den fungerar lika bra nu som när den släpptes i höstas.

Gillar ändå att det går framåt så snabbt hos Tesla, både på mjukvaru- och hårdvarufronten, jämfört med de mer traditionella bilmärkena. Där känns det som att kommer en facelift och sen står det still i tre-fyra år.

70-packet fanns väl bara ett år innan det ersattes av 60/75 tex?
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 75 blir 80?

Inlägg av vigge50 »

Gustafsson skrev:
Cellerna utvecklas ju hela tiden, var det inte ca 5% / år i ökad kapacitet ? I så fall räcker det ju med att man använder de senaste cellerna av samma fysiska storlek å antal som tidigare. Inga ändringar i montering eller verktyg mm behövs ju då. Bara ny batterikemi eller nåt. Det var väl så 70 blev 75 ? Känns snart dags för uppdatering till 80 kan jag tycka.
Cellerna utvecklas inte hela tiden, forskningen går framåt hela tiden men det är inte allt som sätts in i Teslas produkter. 90 kWh batteriet är en 6% förbättring över 85 och 100 kWh batteriet var endast ny design av packeteringen så ska man titta på cellerna så har de endast förbättrats med 6% sen 2012.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: 75 blir 80?

Inlägg av Gustafsson »

Har för mig att Musk hävdade just det dock.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 75 blir 80?

Inlägg av vigge50 »

Gustafsson skrev:
Har för mig att Musk hävdade just det dock.
Ja, de har sagt att batteripacket till Model 3 är 30% energi tätare än de första i Model S 2012 så de blir i snitt 5,4% per år men de ska vara räknat på packet och inte cellen i sig. Vi vet ju också att Tesla Model S ska få 2170 batterier så om de kommer senare i år så har de förbättrats i snitt 5,4% per år. Detta betyder dock inte att de har släppt nya batterier varje år utan förbättringarna av Model S tillförs stegvis när Tesla anser att de känns lägligt. Vi vet att steget mellan 90 till 100 kWh batteriet egentligen var 16% men de delade inte upp detta på tre steg bara för att ha 6% förbättring mellan varje uppdatering.
Skriv svar