Kanske någon som har byggt om en Proterra till husbuss men glömde fylla luft i däcken och lägga handbromsen?
Allteftersom den allmänna kunskapsnivån ökar blir det längre och längre mellan direkta lögnar. Jag läste tråden utan att vara inloggad så jag såg inga bilder. Men de flesta fördomar bemöttes ju faktiskt. På tal om fördomar är min att sura bakåsträvande miljölikgiltiga gubbar är överrepresenterade bland husbilsägare
Den fördomen får jag nog justera lite. Flera användare visar åldern och att de har lagt tid på att uppdatera sig med nytt om elfordon. Men oavsett ålder är det glädjande att kunskapen ökar:
Kanske någon som har byggt om en Proterra till husbuss men glömde fylla luft i däcken och lägga handbromsen?
Allteftersom den allmänna kunskapsnivån ökar blir det längre och längre mellan direkta lögnar. Jag läste tråden utan att vara inloggad så jag såg inga bilder. Men de flesta fördomar bemöttes ju faktiskt. På tal om fördomar är min att sura bakåsträvande miljölikgiltiga gubbar är överrepresenterade bland husbilsägare
Den fördomen får jag nog justera lite. Flera användare visar åldern och att de har lagt tid på att uppdatera sig med nytt om elfordon. Men oavsett ålder är det glädjande att kunskapen ökar:
Mycket bra, konkreta siffror som inte är gripna ur luften är bättre än allmänna luddiga åsikter.
En annan vanlig invänding är den om elpriset i framtiden. "Vänta bara tills fler köper elbil, då blir strömmen hutlös dyr." Det finns åtminstone två bromsar på elpriset. Svensson som sitter vid köksbordet och kollar priser på solceller är en. Sen har vi industrin som hotar med att flytta arbetsplatser utomlands så snart frågan tas upp. Jag brukar erkänna att förr eller senare har vi dubbla priser på el. Och bränsle. Så sitter man och räknar bilbudget inför nybilsköp bör man göra en alternativ uträkning med dubbla kostnader. Då vinner elbilen förstås även på ännu kortare körsträckor.
Vi kan ta fördom till: "Jag har läst att det kostar fyra gånger så mycket för strömmen på en snabbladdare". Det är även dyrare att äta på restaurang än hemma. Ändå finns det en marknad. Om man äter ute / snabbladdar ett par gånger i månaden blir det inte någon större ändring på matkontot / driftskostnaden.
Jeg ble spurt hva jeg gjør når bilen går tom for strøm. Jeg svarte at den aldri går tom for strøm. Den bare går og går. Vedkommende syntes det var et godt svar.
Har senaste veckan fått höra flera ggr typ
"Har du hört att elbilar är mycket smutsigare än vanliga" + lite till...
Dom har såklart sett det på TV...
Skitkul
Min enkla amatörmässiga slutsats är att det där jävla inslaget har satt sina spår bigtime hos många...
Har senaste veckan fått höra flera ggr typ
"Har du hört att elbilar är mycket smutsigare än vanliga" + lite till...
Dom har såklart sett det på TV...
Skitkul
Min enkla amatörmässiga slutsats är att det där jävla inslaget har satt sina spår bigtime hos många...
Så tröttsamt med sånna rubriknyheter som bara tar upp ena sidan och inte kan läsa rapporten ordetligt heller. Elbilar och dess batterier KAN vara rätt dåliga för miljön... men med en sån här nyhet där många bara läser rubriken, och där det står otydligt i artiklarna om varför, så ger det inte tillräckligt för att folk ska förstå att det är många faktorer som går att påverka och att jämförelsen också haltar lite när man jämför den största och starkaste elbilen med den minsta och svagaste fossilbilen. :/
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Har senaste veckan fått höra flera ggr typ
"Har du hört att elbilar är mycket smutsigare än vanliga" + lite till...
Dom har såklart sett det på TV...
Skitkul
Min enkla amatörmässiga slutsats är att det där jävla inslaget har satt sina spår bigtime hos många...
Tyvärr har journalister och snygg grafik på TV stort genomslag. För de som inget vet verkar de som säger sig veta vara pålästa. Siffror som är eller åtminstone har varit korrekta men plockas ur sitt sammanhang kan extrapoleras till vad som helst. Träffade en fd bilverkstadsägare. "Men det blir så mycket utsläpp när man tillverkar batterier." Jag påpekade att det pågår en omställning när det gäller elproduktion. Även om man räknar på hur det har varit förut vinner elbilen i längden, alla gånger, avgasbilen är snart omkörd när det gäller totala utsläppen per km. Självklart ska man ställa krav på elhandelsbolaget vart de skickar pengarna.
"Why electric cars are always green (and how they could get greener)
Mobility and Clean Tech Correspondent" i de Correspondent, en holländsk webbtidning som är riktigt bra i sin journalistik rent allmänt, enligt min holländska bättre hälft.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Det som koster energi er produksjon av batteriene. Å produsere en bensintank koster ikke noe. Først forbruket i hverdagen er det som gir utslipp. Man regner med at du må kjøre en Tesla ca 50000 km før CO2-utslippet er det samme som hos en bensinbil forutsatt at du lader med vanlig strøm. Lading med solcelle- eller grønn strøm forkorter dette betraktelig. Men i snitt er det 50000 km som er fellespunktet. Fra 50000 km går Teslaen i pluss sammenlignet med bensinbil.
Billigere blir det når gamle batterier gjenbrukes i nye biler det koster også energi, men ikke like mye som å bygge opp et batteri fra bunn av.
I det øyeblikket batteriproduksjonen skjer med solcelleenergi (som Tesla jobber frem imot) og du lader med grønn strøm så vil også den siste elbil-kritikeren måtte innse at slaget er tapt.
Om det är 10000, 20000 eller 50000 km spelar egentligen inte så stor roll i sammanhanget eftersom ingen bil skrotas efter den körsträckan. Detta innebär att även en med ful-el tillverkad och körd Tesla kör så småningom om även den renaste bensinbilen. Alla resterande mil i bilens liv (dvs större delen av vad bilen kommer att rulla innan den skrotas) är ren vinst för miljön. Och då har man inte ens räknat in alla oljebyten osv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Har senaste veckan fått höra flera ggr typ
"Har du hört att elbilar är mycket smutsigare än vanliga" + lite till...
Dom har såklart sett det på TV...
Skitkul
Min enkla amatörmässiga slutsats är att det där jävla inslaget har satt sina spår bigtime hos många...
Den bästa motfrågan är - I hur många år? De vanligaste svaren är 2-8 år eller liknande. Och då kan man bara retoriskt följa upp med - Och efter det då?
Det är nästan lite ansträngande att försöka skriva ihop bra svar på folks fördomar på alltid.se:s annonser på facebook, men förhoppningsvis kan iaf någon få lite bättre förståelse.
Har senaste veckan fått höra flera ggr typ
"Har du hört att elbilar är mycket smutsigare än vanliga" + lite till...
Dom har såklart sett det på TV...
Skitkul
Min enkla amatörmässiga slutsats är att det där jävla inslaget har satt sina spår bigtime hos många...
Den bästa motfrågan är - I hur många år? De vanligaste svaren är 2-8 år eller liknande. Och då kan man bara retoriskt följa upp med - Och efter det då?
Då tror dom att man slänger batterierna i soptunnan o köper nya....
En väldigt vanlig fördom märker jag är att elbilar på något sätt skulle vara känslolösa och tråkiga att köra jämfört med fossilare, men jag har svårt att bemöta det iom att jag faktiskt inte ens har suttit i en elbil själv. Finns det måhända någon i Uppsalatrakten som skulle vilja ha en ursäkt att köra lite mer och ta med mig på en kortare rundtur?
Gasresponsen på en elbil är direkt. När du trycker på acceleratorn så känns det som att trycka på bromsen i en vanlig bil, den reagerar direkt.
Och du är alltid i rätt växel med fullt vridmoment ut ur varje kurva.
En väldigt vanlig fördom märker jag är att elbilar på något sätt skulle vara känslolösa och tråkiga att köra jämfört med fossilare, men jag har svårt att bemöta det iom att jag faktiskt inte ens har suttit i en elbil själv. Finns det måhända någon i Uppsalatrakten som skulle vilja ha en ursäkt att köra lite mer och ta med mig på en kortare rundtur?
Är själen borta ur en båt bara för att den råkar ha segel istället för en utombordare?
En väldigt vanlig fördom märker jag är att elbilar på något sätt skulle vara känslolösa och tråkiga att köra jämfört med fossilare, men jag har svårt att bemöta det iom att jag faktiskt inte ens har suttit i en elbil själv. Finns det måhända någon i Uppsalatrakten som skulle vilja ha en ursäkt att köra lite mer och ta med mig på en kortare rundtur?
Det går att simulera en avgasbil i en elbil om man vill. Bara släppa och trycka på gasen lite då och då för att simulera växlandet och får man börja väsnas med brummande för att simulera ljudet från avgasmotorn. De lågfrekventa vibrationerna är lite svårare att få till visserligen men det finns lågfrekventa vibratorer att köpa.
Själv är jag glad att jag slipper rycken från växlandet, oväsendet och de sövande vibrationerna och tråkig är det sista som min bil är.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Gasresponsen på en elbil är direkt. När du trycker på acceleratorn så känns det som att trycka på bromsen i en vanlig bil, den reagerar direkt.
Och du är alltid i rätt växel med fullt vridmoment ut ur varje kurva.
Bra argument. Tack.
Teslaspolen skrev:
Är själen borta ur en båt bara för att den råkar ha segel istället för en utombordare?
Jag gjorde jämförelsen med att om personen vill ha en organisk och levande känsla för att ta sig någonstans så rekommenderar jag att han börjar rida.