Tips för laddning av Tesla i Danmark

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Tips för laddning av Tesla i Danmark

Inlägg av Teslaspolen »

Ja familjen var iväg till Danmark för ett par veckor sedan. Såklart hamnade dom i ett hushåll med knasiga kontakter. Första halvan av vistelsen körde dom till en SuC 30-40 km bort, en gång, men det var ju lite osmidigt. Sedan begav dom sig till en elaffär och införskaffade sig en sådan här:

Bild

Bild

Fungerade tydligen klanderfritt, även när dom laddade 13A av misstag, dock är den typad för 16A. Kostade 40 Kr. :)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Tips för laddning av Tesla i Danmark

Inlägg av danni »

Är inte det där standardkontakter i Danmark? Jag har köpt en adapter till UMC från Tesla som passar i danska uttag. Kostade en förmögenhet. Och 13 A är väl max man kan ladda ur ett vanligt uttag?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Tips för laddning av Tesla i Danmark

Inlägg av Teslaspolen »

danni skrev:
Är inte det där standardkontakter i Danmark? Jag har köpt en adapter till UMC från Tesla som passar i danska uttag. Kostade en förmögenhet. Och 13 A är väl max man kan ladda ur ett vanligt uttag?
Det är standard schuko ibland, på nybyggen. Men det finns en äldre standard som lever kvar. Den har en pigg mitt i sig som gör att Teslas sladd/kontakt inte kan vändas åt rätt håll, dvs det blir jordfel.

Ja, 13A är max. Men det betyder inte nödvändigtvis att uttaget är säkrat för mer än 10A som är det vanligaste, och då känns det inte bra att dra mer än så i över ett dygn.
Skriv svar