Fick uppdateringen imorse, riktigt imponerad av hur stabilt det kändes. Några observationer från en tur under lunchen:
* Känns som att bilen ser mycket längre. När jag närmade mig ett par bilar som stod vid ett rödljus så bromsade den in betydligt tidigare än den brukar.
* Känns som att den väljer fil med mycket högre konfidens när enfil delar upp sig i två, eller två filer blev till en.
* Inget ping-pongande vid backkrön (Har bara åkt över ett krön men där har den alltid tidigare svajat till)
* Linjerna som ritas upp på displayen stämmer bättre med verkligheten, vissa vägar visare den som bredare nu än vad den visat tidigare. Som om att den tidigare varit begränsad i hur breda vägar den valt att rita upp på displayen (alternativt att den tidiagre aldrig ansett att vägar haft mer än en viss bredd.
* Gick överlag att aktivera mycket snabbare, förut kändes det som att man ofta behövde köra en 3 sekunder med tydliga linjer innan man kan aktivera autopiloten, nu kan man aktivera autopiloten i stort sett omedelbart när förhållanden tillåter det.
Kanske bara hade en tursam körning den här gången med den kändes som att antaler gånger man behöver ta över (vid tex luriga kurvor, backkrön, filuppdelning) minskat kraftigt.
Det låter kanon. Det blir till att köpa bananer på vägen hem, eller hur var det nu?
Kan parkeringssensorerna fram också hosta igång så är det en ren bonus.
Kan jag göra nått för att skynda på en uppdatering eller är det snällt sitta och vänta på att det dyker upp på min X som gäller?
Testa att åka till Väsby Service center och ställ dig utanför (nära) så kan det hoppa igång en nedladdning om
man har tur (jag har gjort så två ggr iaf)
Kan jag göra nått för att skynda på en uppdatering eller är det snällt sitta och vänta på att det dyker upp på min X som gäller?
Testa att åka till Väsby Service center och ställ dig utanför (nära) så kan det hoppa igång en nedladdning om
man har tur (jag har gjort så två ggr iaf)
Tack. Ska testa det.
Kia EV9 GT-line 2024
Tesla Model X90D 2016 (såld)
Nissan Leaf 40kwh 2018 (såld)
Tesla Model S75D 2018 (såld)
VW e-Golf 2019 (såld)
Fick uppdateringen imorse, riktigt imponerad av hur stabilt det kändes. Några observationer från en tur under lunchen:
* Känns som att bilen ser mycket längre. När jag närmade mig ett par bilar som stod vid ett rödljus så bromsade den in betydligt tidigare än den brukar.
* Känns som att den väljer fil med mycket högre konfidens när enfil delar upp sig i två, eller två filer blev till en.
* Inget ping-pongande vid backkrön (Har bara åkt över ett krön men där har den alltid tidigare svajat till)
* Linjerna som ritas upp på displayen stämmer bättre med verkligheten, vissa vägar visare den som bredare nu än vad den visat tidigare. Som om att den tidigare varit begränsad i hur breda vägar den valt att rita upp på displayen (alternativt att den tidiagre aldrig ansett att vägar haft mer än en viss bredd.
* Gick överlag att aktivera mycket snabbare, förut kändes det som att man ofta behövde köra en 3 sekunder med tydliga linjer innan man kan aktivera autopiloten, nu kan man aktivera autopiloten i stort sett omedelbart när förhållanden tillåter det.
Kanske bara hade en tursam körning den här gången med den kändes som att antaler gånger man behöver ta över (vid tex luriga kurvor, backkrön, filuppdelning) minskat kraftigt.
Coolt! Det kanske äntligen har blivit dags att slänga ut sommarjobbarlösningen de har haft för vision-biten så långt och plugga in ett eget neuralt nät. Låter som att de kan ha slutat att dra ner kameraupplösningen till hälften det första de gör. Förhoppningsvis innebär det att de börjar köra sidokamerorna ordentligt också. Jag kommer bli riktigt imponerad den dag de lägger till auto lane change, det skulle verkligen göra AP ännu mer användbar.
Fick uppdateringen imorse, riktigt imponerad av hur stabilt det kändes. Några observationer från en tur under lunchen:
* Känns som att bilen ser mycket längre. När jag närmade mig ett par bilar som stod vid ett rödljus så bromsade den in betydligt tidigare än den brukar.
* Känns som att den väljer fil med mycket högre konfidens när enfil delar upp sig i två, eller två filer blev till en.
* Inget ping-pongande vid backkrön (Har bara åkt över ett krön men där har den alltid tidigare svajat till)
* Linjerna som ritas upp på displayen stämmer bättre med verkligheten, vissa vägar visare den som bredare nu än vad den visat tidigare. Som om att den tidigare varit begränsad i hur breda vägar den valt att rita upp på displayen (alternativt att den tidiagre aldrig ansett att vägar haft mer än en viss bredd.
* Gick överlag att aktivera mycket snabbare, förut kändes det som att man ofta behövde köra en 3 sekunder med tydliga linjer innan man kan aktivera autopiloten, nu kan man aktivera autopiloten i stort sett omedelbart när förhållanden tillåter det.
Kanske bara hade en tursam körning den här gången med den kändes som att antaler gånger man behöver ta över (vid tex luriga kurvor, backkrön, filuppdelning) minskat kraftigt.
Coolt! Det kanske äntligen har blivit dags att slänga ut sommarjobbarlösningen de har haft för vision-biten så långt och plugga in ett eget neuralt nät. Låter som att de kan ha slutat att dra ner kameraupplösningen till hälften det första de gör. Förhoppningsvis innebär det att de börjar köra sidokamerorna ordentligt också. Jag kommer bli riktigt imponerad den dag de lägger till auto lane change, det skulle verkligen göra AP ännu mer användbar.
Instämmer
APn är efter uppdateringen mycket mjukare i de flesta situationer. Men tyvärr så reder den inte ut rondellerna, filbyten och ett par skarpa kurvor på 2+1 vägen från jobbet. Men ett stort steg framåt! Längtar till nästa finputsning
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
När man hör detta, så blev det ändå svårare att gå över till nåt annat än Tesla. Det skulle kännas som ett stort steg tillbaks att inte få dessa nyheter
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
ÄNTLIGEN!!!
Har förvisso bara hunnit med en kortare testrunda nu efter uppdateringen, men sensorerna fram fungerar än så länge. Tyckte också att AP placerar sig bättre på 30 vägen utanför mig, där den tidigare ville ligga farligt nära kanten ibland. Och rondeller eller 90-graders kurvor klarar den inte.
Även om vi inte lär se så stora förbättringar ofta så känns detta helt klart bra att utgå ifrån detta framöver. Ska bli spännande att följa utvecklingen av detta även om man inte har en bil eller Model 3 reservation.
Allt detta är AP2 som man bara låser upp om man idag köper en tesla med AP paketet för 50k eller? Är utvecklingen helt still på AP1?
Programvaruppdateringar får man. Jag fick en häromdagen. Men inget nytt på AP1, om jag kommer ihåg rätt, på ett tag. Men jag undrar om AP1 blir så mycket bättre än vad den är nu? Den är betydligt bättre, tycker jag, än när jag fick bilen 1.5 år sedan, så jag tycker inte att man kan klaga.
Utvecklingsteamet har säkert händerna fulla, med Model 3, AP2, Semi etc.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
märkligt detta med versioner. Det verkar som jag konstant ligger en bak senaste uppdatering. Precis när jag läser att folk börjar få 2018.11, så får jag 2018.10 och samma innan dess.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
märkligt detta med versioner. Det verkar som jag konstant ligger en bak senaste uppdatering. Precis när jag läser att folk börjar få 2018.11, så får jag 2018.10 och samma innan dess.
Ojämna verkar vara beta versioner så om du skulle fått 2018.11 så skulle jag och många andra nog blivit väldigt förvånade. Enligt Teslafi så har 291 eller 20% av bilarna nu 2018.10.4 och 2 har 2018.11
märkligt detta med versioner. Det verkar som jag konstant ligger en bak senaste uppdatering. Precis när jag läser att folk börjar få 2018.11, så får jag 2018.10 och samma innan dess.
Ojämna verkar vara beta versioner så om du skulle fått 2018.11 så skulle jag och många andra nog blivit väldigt förvånade. Enligt Teslafi så har 291 eller 20% av bilarna nu 2018.10.4 och 2 har 2018.11
ok, så de flesta kommer aldrig få 2018.11 då? du menar den blir antagligen kallad 2018.12 när den går från beta och in i vanlig version?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
märkligt detta med versioner. Det verkar som jag konstant ligger en bak senaste uppdatering. Precis när jag läser att folk börjar få 2018.11, så får jag 2018.10 och samma innan dess.
Ojämna verkar vara beta versioner så om du skulle fått 2018.11 så skulle jag och många andra nog blivit väldigt förvånade. Enligt Teslafi så har 291 eller 20% av bilarna nu 2018.10.4 och 2 har 2018.11
ok, så de flesta kommer aldrig få 2018.11 då? du menar den blir antagligen kallad 2018.12 när den går från beta och in i vanlig version?
Precis!
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid Tesla Model 3 LR AWD Tesla Model X P100DL Tesla Model X 90D
märkligt detta med versioner. Det verkar som jag konstant ligger en bak senaste uppdatering. Precis när jag läser att folk börjar få 2018.11, så får jag 2018.10 och samma innan dess.
Ojämna verkar vara beta versioner så om du skulle fått 2018.11 så skulle jag och många andra nog blivit väldigt förvånade. Enligt Teslafi så har 291 eller 20% av bilarna nu 2018.10.4 och 2 har 2018.11
ok, så de flesta kommer aldrig få 2018.11 då? du menar den blir antagligen kallad 2018.12 när den går från beta och in i vanlig version?
Så som jag har förstått det så ja, eller just de funktionerna som kom i 2018.11 kanske kommer senare men om det inte kommer någon ny 2018.10.x så skulle jag tro nästa är 2018.12 för allmänheten.
Jag kör med 2018.10 sedan igår och har inte lyckats se några bilar i angränsande körfält på displayen. Har Tesla tagit bort funktionen? Jag ser enbart bilen framför mig i min fil.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3