Nytt avsnitt av Bilar med sladd, ute nu! Chefen för Industriella Aktiviteter i EU:s Battery Alliance gästar!
Diskutera avsnittet i denna tråden.
Bilar med sladd: Nu kommer batterierna
I detta avsnitt:
I denna veckas avsnitt samtalar vi med batteriexperten Bo Normark som är ledare för arbetsområdet “industriella aktiviteter” i EU:s batteriallians. Vi hör också om Stockholms laddgator, bensinmackar, vätgas-snubben och Northvolt.
Dessutom har Anders hittat på en ny affärsidé inom elbilar och Fabian har vaccinerat sig.
Nytt avsnitt av Bilar med sladd, ute nu! Chefen för Industriella Aktiviteter i EU:s Battery Alliance gästar!
Diskutera avsnittet i denna tråden.
Bilar med sladd: Nu kommer batterierna
I detta avsnitt:
I denna veckas avsnitt samtalar vi med batteriexperten Bo Normark som är ledare för arbetsområdet “industriella aktiviteter” i EU:s batteriallians. Vi hör också om Stockholms laddgator, bensinmackar, vätgas-snubben och Northvolt.
Dessutom har Anders hittat på en ny affärsidé inom elbilar och Fabian har vaccinerat sig.
Trevligt, det skall lyssnas på.
Ni får gärna lägga till innehåll med hålltider. Programmet är så långt och det är inte alla som har tiden att lyssna klart, tror jag?
Tack igen för ett mycket bra program!
Otroligt intressanta tankar om framtiden för bilindustrin mfl. förmedlade av er gäst Bo Normark.
Snöbollen rullar allt fortare...
Om din Hakka R2 känns sladdriga så pumpa upp dom till 3.1 så blir dom stabila.
Dom är egentligen gjorda för ett kallare klimat , så dom blir inte bra förrän vid 4-5 minusgrader.
S P85D -15 | röd | S 100D -18 | röd | 3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Bra och intressant program, ni som "programledare" blir också allt bättre på att intervjua era gäster, tycker det är skillnad nu jfrt med tidigare program.
Och återigen väldigt intressant gäst.
En sak som återkommer när det blir tal om Tesla vilket även Bo kommenterade var antalet anställda i Teslas fabrik i Fremont. Det lät som att han ansåg att de inte är speciellt effektiva iom att de har förhållandevis många anställda jfrt med andra aktörers fabriker. Det är en kritik som även framförts av Bob Lutz, tidigare stark man på GM. Det är klart man kan jämföra så men anledningen är troligen att Tesla är mer vertikalt integrerade jfrt med andra. Det som är intressant är väl bruttomarginalen på bilarna och den såg väl rätt bra ut vid Q3.
Model 3 LR RWD svart/svart 18'', levererad 5/6 2019
@Herr X: Bra avsnitt! Mycket intressant gäst och bra intervju.
Lyssnar/tittar nu på filmen med Bo :
"Bo Normark föreläser om Batteriteknik i vårt närliggande fossilfria samhälle. Uppsala Klimataktion 15/11"
Jag hamnar ibland i diskussion om det här med tåg vs bil eller kanske förnybar el i Sverige över 50% eller kanske det där härliga argumentet med bara kolkraft i elbilen, alla dessa grejer tar Bo upp, känns gött att ha ännu någon svensk gedigen referens att peka på.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Om din Hakka R2 känns sladdriga så pumpa upp dom till 3.1 så blir dom stabila.
Dom är egentligen gjorda för ett kallare klimat , så dom blir inte bra förrän vid 4-5 minusgrader.
"Insändaren" som tyckte det var onödigt slöseri att ha en Tesla pga hög förbrukning med hög prestanda hade nog en annan tanke i huvudet tror jag:
Fossilbilar drar ju mer soppa om de har stora och kraftfulla motorer. Detta oavsett hur de körs. Det finns ett fåtal undantag där man tex stänger av cylindrar vid låg belastning, men i de allra flesta fall drar en V12a extremt mycket soppa även när man kör lugnt.
Har faktiskt inte reflekterat så mycket över detta tidigare, men det är ju ytterligare ett argument för Tesla... Trots monsterprestandan så kan man köra snålt om man vill!
HerrX: Om du fortfarande jagar någon som vill testa din retargetande video så gör jag det gärna. Jag driver http://www.regawatches.com och testar gärna
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Nytt avsnitt av Bilar med sladd, ute nu! Chefen för Industriella Aktiviteter i EU:s Battery Alliance gästar!
Diskutera avsnittet i denna tråden.
Bilar med sladd: Nu kommer batterierna
I detta avsnitt:
I denna veckas avsnitt samtalar vi med batteriexperten Bo Normark som är ledare för arbetsområdet “industriella aktiviteter” i EU:s batteriallians. Vi hör också om Stockholms laddgator, bensinmackar, vätgas-snubben och Northvolt.
Dessutom har Anders hittat på en ny affärsidé inom elbilar och Fabian har vaccinerat sig.
PÅ Skogsforum väcktes upprörda känslor över att Bo Normark hävdar att Husqvarna lägger ner sina bensinsågar.
Det vore bra om Bo får förklara sig, eftersom Husqvarna tydligen förnekar att man går över helt till eldrift.
"Husqvarna lägger ner alla fossilprodukter om fyra år. Påståendet kom från videon som länkades in och det sägs av Bo Normark, ledamot i Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien samt styrelsemedlem i Svenska Kraftnät.
Ordagrant sägs följande:
Det finns ett Svenskt företag som heter Husqvarna. Dom har alltså bestämt sig att om fem år kommer dom inte sälja en enda pryl som har förbränningsmotor. Samtliga maskiner elektrifieras och kommer ha batterier."
"Det är en ganska stor nyhet som jag personligen inte hört talas om så jag ringde och pratade med Husqvarna. Efter samtal med dem så visar det sig att det finns inte alls något sådant beslut inom företaget!" https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=1 ... 73#p535673
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Kan det ha handlat om Husqvarnas konsumentprodukter kanske? Har svårt att se att det blir praktiskt med batteridrivna motorsågar som används vid exempelvis arbete i skogen, de skulle bli väldigt tunga...