Bilar med sladd: SAAB:s resa – från fossil till elbil
I detta avsnitt:
Idag har vi med oss Frank Smit, Vice President Engineering & Product Development på NEVS. Frank har rötter i SAAB och berättar om resan om hur SAAB blev NEVS. Hur är det att bygga bilar för den kinesiska marknaden? Anders får en lösning på sina hotelladdningsproblem, och Fabian har fått ett större hotell i Stockholm att gå all in på elbilsladdning. Dessutom diskuterar vi farorna med självkörande bilar, med bakgrund av dödsolyckan som en av Ubers självkörande Volvobilar var inblandad i.
Prenumerera & lyssna här: https://bilarmedsladd.se
BMS S01E05: SAAB:s resa – från fossil till elbil
Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion
BMS S01E05: SAAB:s resa – från fossil till elbil
Nytt avsnitt av Bilar med sladd! Diskutera avsnittet i denna tråden.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: BMS S01E05: SAAB:s resa – från fossil till elbil
Intressant avsnitt. Kul att höra er gäst.
Svart X90D, bokat en M3.
Re: BMS S01E05: SAAB:s resa – från fossil till elbil
...var det bara gästen det var kul att höra?Anders77 skrev:Intressant avsnitt. Kul att höra er gäst.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: BMS S01E05: SAAB:s resa – från fossil till elbil
Birger jarl har också Tesla destinatinationsladdare! 2 eller 3 st. Kolla bilderna i tråden på forumet här om invigningen på birger jarl.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Re: BMS S01E05: SAAB:s resa – från fossil till elbil
Att de jobbar med att ta fram en autonom godstransportbil är intressant! Lite SCOOP va?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: BMS S01E05: SAAB:s resa – från fossil till elbil
Jag vågar inte använda ordet scoop numeraAGCF skrev:Att de jobbar med att ta fram en autonom godstransportbil är intressant! Lite SCOOP va?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: BMS S01E05: SAAB:s resa – från fossil till elbil
Ni glömde fråga:
1. När kommer kombiversionen?
2. Kommer den med dragkrok och varför inte det?
En 9-3 kombi med dragkrok skulle sälja som smör i solsken! Förmodligen fler bilar än vad SAAB någonsin lyckades sälja per år... Hallå! Kör igång för tusan!
1. När kommer kombiversionen?
2. Kommer den med dragkrok och varför inte det?
En 9-3 kombi med dragkrok skulle sälja som smör i solsken! Förmodligen fler bilar än vad SAAB någonsin lyckades sälja per år... Hallå! Kör igång för tusan!
Re: BMS S01E05: SAAB:s resa – från fossil till elbil
Intressant när man tror så olika.LarsL skrev:Ni glömde fråga:
1. När kommer kombiversionen?
2. Kommer den med dragkrok och varför inte det?
En 9-3 kombi med dragkrok skulle sälja som smör i solsken! Förmodligen fler bilar än vad SAAB någonsin lyckades sälja per år... Hallå! Kör igång för tusan!
Personligen tror jag bilen skulle vara i princip osäljbar i Sverige. Har verkligen svårt att föreställa mig någon som skulle köpa en ny bil med en kaross designad för 15 år sedan.
Visst, skulle den bli löjligt billig så kanske, men man har ju svårt att se att den skulle kunna bli billigare än Leaf, Zoe osv.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: BMS S01E05: SAAB:s resa – från fossil till elbil
Nu var det ju ett tag sedan jag lyssnade på detta avsnitt, men jag vill minnas att de skulle börja provköra sina bilar i trafik nu under hösten. Är det någon som har bättre minne än vad jag har som har koll?
Det vore ju coolt om man gör som Tesla gjort, rullar med en elbil kamouflerad som fossilbil i trafiken. Jag vill minnas att ingenjörerna på Tesla konverterade en Merca till elbil och limmade dit avgasrör för att ingen skulle misstänka något....
Jag blir misstänksam när man inte hör några direkta nyheter från bolaget, de borde pumpa ut nyheter och tala gott om sig själva och sin produkt vid det här laget kan jag tycka.
Det vore ju coolt om man gör som Tesla gjort, rullar med en elbil kamouflerad som fossilbil i trafiken. Jag vill minnas att ingenjörerna på Tesla konverterade en Merca till elbil och limmade dit avgasrör för att ingen skulle misstänka något....
Jag blir misstänksam när man inte hör några direkta nyheter från bolaget, de borde pumpa ut nyheter och tala gott om sig själva och sin produkt vid det här laget kan jag tycka.
Re: BMS S01E05: SAAB:s resa – från fossil till elbil
Fast en kombi av hyfsad storlek skulle nog tilltala folk i gemen mer än udda skapelser som Leaf och småbilar som Zoe.Legato skrev:Intressant när man tror så olika.LarsL skrev:Ni glömde fråga:
1. När kommer kombiversionen?
2. Kommer den med dragkrok och varför inte det?
En 9-3 kombi med dragkrok skulle sälja som smör i solsken! Förmodligen fler bilar än vad SAAB någonsin lyckades sälja per år... Hallå! Kör igång för tusan!
Personligen tror jag bilen skulle vara i princip osäljbar i Sverige. Har verkligen svårt att föreställa mig någon som skulle köpa en ny bil med en kaross designad för 15 år sedan.
Visst, skulle den bli löjligt billig så kanske, men man har ju svårt att se att den skulle kunna bli billigare än Leaf, Zoe osv.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: BMS S01E05: SAAB:s resa – från fossil till elbil
Leaf är ingen udda skapelse nuförtiden.Verdi skrev:Fast en kombi av hyfsad storlek skulle nog tilltala folk i gemen mer än udda skapelser som Leaf och småbilar som Zoe.
Re: BMS S01E05: SAAB:s resa – från fossil till elbil
Denna? Ja, den är inte fullt så ful som förut. Helt ok. Men fortfarande ingen skönhet direkt. Och ingen kombi. Och ingen dragkrok. Tror även en del gamla Saab-fantaster skulle kunna köpa en Nevs och sätta dit Saab-märken. Vore lite coolt.TiborBlomhall skrev:Leaf är ingen udda skapelse nuförtiden.Verdi skrev:Fast en kombi av hyfsad storlek skulle nog tilltala folk i gemen mer än udda skapelser som Leaf och småbilar som Zoe.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: BMS S01E05: SAAB:s resa – från fossil till elbil
Håller med, jag tycker den är riktigt najs numera, men väghållningen är fortfarande bedrövlig när man pressar den lite (det är ju samma bil under skalet så...).TiborBlomhall skrev:Leaf är ingen udda skapelse nuförtiden.Verdi skrev:Fast en kombi av hyfsad storlek skulle nog tilltala folk i gemen mer än udda skapelser som Leaf och småbilar som Zoe.
Även invändigt är den mycket najsigare
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: BMS S01E05: SAAB:s resa – från fossil till elbil
Jahapp, idag kom nyheten att det nu går att förhandsboka nya elektriska Nevs 9-3 i Kina. 35 mil på 45 kWh, tot ca motsvarande 223 000 SEK.ochso skrev:Nu var det ju ett tag sedan jag lyssnade på detta avsnitt, men jag vill minnas att de skulle börja provköra sina bilar i trafik nu under hösten. Är det någon som har bättre minne än vad jag har som har koll?
Det vore ju coolt om man gör som Tesla gjort, rullar med en elbil kamouflerad som fossilbil i trafiken. Jag vill minnas att ingenjörerna på Tesla konverterade en Merca till elbil och limmade dit avgasrör för att ingen skulle misstänka något....
Jag blir misstänksam när man inte hör några direkta nyheter från bolaget, de borde pumpa ut nyheter och tala gott om sig själva och sin produkt vid det här laget kan jag tycka.
Länk
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: BMS S01E05: SAAB:s resa – från fossil till elbil
35 mil på 45kWh, nytt rekord nästan
Nåja, det är samma NEDC som för alla andra så...
Kul iaf om SAAB lyckas leva vidare lite grand
Nåja, det är samma NEDC som för alla andra så...
Kul iaf om SAAB lyckas leva vidare lite grand
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: BMS S01E05: SAAB:s resa – från fossil till elbil
45kWh Netto eller Brutto? Snackar ni Netto är det definitivt inte illa om bilen har lågt drag coefficient.Bjelke skrev:35 mil på 45kWh, nytt rekord nästan
Nåja, det är samma NEDC som för alla andra så...
Kul iaf om SAAB lyckas leva vidare lite grand
Men några 35 mil tror jag knappast på, kanske under hypermilling.