BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av OfarligTesla »

OlleBack skrev:
OfarligTesla skrev:
TeslaX Anders skrev:
Mycket märklig inställning och kommentarer. När jag tog körkort lärde jag mig att angiven hastighet är högsta tillåtna hastighet. Det var en "nyhet" för mig att skylten visar medelhastighet??!!
Nej du hela ditt resonemang haltar betänkligt.
Var skrev jag att det var en medelhastighet? Jag skrev att hastigheten var satt för ett genomsnitt, dvs av de individerna som är på vägen. Bland alla trötta, alerta, unga, gamla, de med perfekt syn, de utan perfekt syn så är det en hastighet som passar tillräckligt många för att vara rimlig. Vissa skulle i vissa situationer behöva köra 90 för att vara lika säkra som de som kör 110 medan andra skulle kunna köra 130. Det är inte så att 110 är en magisk gräns där alla i trafiken har lika hög risk för olyckor oavsett deras förutsättningar eller förhållanden.
Och samma sak säger väl 60 åringen kan jag tänka mig. ”Jag skämms inte för att jag kör för fort, jag har erfarenhet, de där 25 åringarna däremot...” i mina öron låter det bara som nått man kokat ihop för att få fortsätta bete sig tvivelaktigt, oavsett vilken persona av de du radade upp man är. ”Jag kan men alla andra...”, tror du i ärlighetens namn inte att du kommer byta ursäkt när du blir äldre? :)
Var säger jag att det borde vara åldersstyrt? Jag säger att förutsättningarna får styra och man får bedöma risken. Pigg och alert en varm torr sommardag med få trafikanter på vägen, på en dubbelfilig motorväg? Ja då kan man nog lägga på lite fart, den situationen är den som brukar råda för mig på långresorna. Känner jag mig trött idag? Ja då får jag ta det lugnt, kanske ligga i 100 i högerfilen bakom någon annan?

Jag kör aldrig bil om jag druckit tidigare under dagen då jag vet att det ökar reaktionstiden och minskar vakenheten, trots det ser man det överallt nu för tiden. "Ett glas vin till maten är ju okej, jag är under gränsen senare". Det handlar inte om att "jag kan men alla andra", det handlar om att se på förutsättningarna för dagen och därefter göra en bedömning.
Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av Jerka »

Så det bästa argumentet för att det skulle vara okej att köra för fort är att det finns annat som också är dåligt för trafiksäkerheten?

Jag ska inte låtsas som att jag aldrig kör för fort, men det går faktiskt inte att försvara.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av OfarligTesla »

Om det är vad du fick ut av det föreslår jag att du läser igen. Sen handlar det inte om att försvara eller ej utan mer se på det ur andra synvinklar och inte bara titta på en aspekt.
Användarvisningsbild
cnyb
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 04 maj 2016 22:34
Ort: Rosersberg

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av cnyb »

Kör ibland så jag skäms jag med men... eftersom INGEN kan förutse allt som kan ske i trafiken så handlar det ju om att minimera konsekvenserna av ens egna och andras misstag.
Hastigheten lär ju vara en ganska stor del i det?
Spelar liksom ingen roll att du är världens bästa förare som kan hålla 200 lite överallt när någon annans misstag gjort att du avlider pga det höga krockvåldet som kommer med hastighet.

Väntar på Tesla #3 (röd M3P)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av OfarligTesla »

Ja men det är ju lite det jag menar, värdet på risken kommer ju lite förenklat vara en sannolikhet att något inträffar multiplicerat med utfallet vid dt inträffade, sen har man ju en drös variabler såklart med massa utfall men det är den ekvationen som skall balanseras. Min poäng är att man skall utifrån dagens förhållanden och sina egna förutsättningar just nu göra en riskbedömning, finns det bra omständigheter kan ekvationen ge samma resultat som innan trots högre hastighet.

Sen kan man ju blanda in etiska aspekter som huruvida det någonsin är okej att inte göra sitt yttersta för att minimera allt detta såklart.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av LarsL »

Hua! När man läser här om alla som tror att de är bättre förare än alla andra när de beviserligen är sämre... :roll:
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
Hua! När man läser här om alla som tror att de är bättre förare än alla andra när de beviserligen är sämre... :roll:
Det sägs ju att 90 % av bilförarna tror sig vara bland de 10 % bästa. Alla andra kör som idioter.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Bjorn N
Inlägg: 123
Blev medlem: 09 sep 2016 09:33

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av Bjorn N »

Om man ökar hastigheten från 110 till 150 ökar rörelseenergin och allt som beror av den (bromssträcka, krockvåld, väggrepp som behövs för att göra en undanmanöver m.m.) med 86%, (kombinerat med att reaktionssträckan har ökat med 36%). Om det då händer något oförutsett är det inte troligt att kattlika reflexer hjälper så mycket....
Alla vet egentligen att bromssträckan är proportionell mot kvadraten av hastigheten, för det har man lärt sig både i högstadiefysiken och på körskolan, men det är lätt att glömma vad det faktiskt innebär när man ska intala sig att det nog är ok att köra fort.

Det har t.ex. inte hindrat mig från att göra det många gånger, men med stigande ålder (och ansvar för barn) så är det i alla fall mer och mer sällan jag kan intala mig att det är värt det.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av Teslaspolen »

Elbil gav raka motsatta effekten för oss. Jag har alltid kört som det står på skyltarna; men resten av familjen har gillat att "blåsa på" då dom skulle på resa långt någonstans. Nu med el så får man feedback mer direkt om hur mycket mer energi som går åt vid ökad hastighet.

Själv som kör mest Leaf 24 kWh, jag ligger oftast lagligt som hastighetsmätaren visar, vilket då blir i runda slängar 10% långsammare i verkligheten. Man kommer (relativt) låååångt då! :lol:
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av bonath »

Teslaspolen skrev:
Elbil gav raka motsatta effekten för oss. Jag har alltid kört som det står på skyltarna; men resten av familjen har gillat att "blåsa på" då dom skulle på resa långt någonstans. Nu med el så får man feedback mer direkt om hur mycket mer energi som går åt vid ökad hastighet.

Själv som kör mest Leaf 24 kWh, jag ligger oftast lagligt som hastighetsmätaren visar, vilket då blir i runda slängar 10% långsammare i verkligheten. Man kommer (relativt) låååångt då! :lol:
"Långa köer idag"...
"Ja, men vi ligger i alla fall först"... :D :D
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av Kulingen »

Teslaspolen skrev:
Elbil gav raka motsatta effekten för oss. Jag har alltid kört som det står på skyltarna; men resten av familjen har gillat att "blåsa på" då dom skulle på resa långt någonstans. Nu med el så får man feedback mer direkt om hur mycket mer energi som går åt vid ökad hastighet.

Själv som kör mest Leaf 24 kWh, jag ligger oftast lagligt som hastighetsmätaren visar, vilket då blir i runda slängar 10% långsammare i verkligheten. Man kommer (relativt) låååångt då! :lol:
Feedbacken på hur mycket mee bilen drar finns ju även på alla fosilare :lol:
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av Teslaspolen »

bonath skrev:
Teslaspolen skrev:
Elbil gav raka motsatta effekten för oss. Jag har alltid kört som det står på skyltarna; men resten av familjen har gillat att "blåsa på" då dom skulle på resa långt någonstans. Nu med el så får man feedback mer direkt om hur mycket mer energi som går åt vid ökad hastighet.

Själv som kör mest Leaf 24 kWh, jag ligger oftast lagligt som hastighetsmätaren visar, vilket då blir i runda slängar 10% långsammare i verkligheten. Man kommer (relativt) låååångt då! :lol:
"Långa köer idag"...
"Ja, men vi ligger i alla fall först"... :D :D
Haha, nä. Är bara landsväg som jag kör så pass långt på. Motorväg finns inte här ikring! Kör så klart inte FÖR långsamt så att det blir kö.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av nek0 »

Kulingen skrev:
Teslaspolen skrev:
Elbil gav raka motsatta effekten för oss. Jag har alltid kört som det står på skyltarna; men resten av familjen har gillat att "blåsa på" då dom skulle på resa långt någonstans. Nu med el så får man feedback mer direkt om hur mycket mer energi som går åt vid ökad hastighet.

Själv som kör mest Leaf 24 kWh, jag ligger oftast lagligt som hastighetsmätaren visar, vilket då blir i runda slängar 10% långsammare i verkligheten. Man kommer (relativt) låååångt då! :lol:
Feedbacken på hur mycket mee bilen drar finns ju även på alla fosilare :lol:
Jo men det är lätt att läsa fel. Körde i förrgår 73km och snitt farten var 73 km/h förbrukningen blev 4,1l/100km
Igår körde jag 158km snitt farten 62 km/h förbrukningen blev 4,4l/100km
Tydligen måste man öka farten på en diesel för att sänka förbrukningen . Logiskt eller hur? :D
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av Teslaspolen »

Kulingen skrev:
Teslaspolen skrev:
Elbil gav raka motsatta effekten för oss. Jag har alltid kört som det står på skyltarna; men resten av familjen har gillat att "blåsa på" då dom skulle på resa långt någonstans. Nu med el så får man feedback mer direkt om hur mycket mer energi som går åt vid ökad hastighet.

Själv som kör mest Leaf 24 kWh, jag ligger oftast lagligt som hastighetsmätaren visar, vilket då blir i runda slängar 10% långsammare i verkligheten. Man kommer (relativt) låååångt då! :lol:
Feedbacken på hur mycket mee bilen drar finns ju även på alla fosilare :lol:
Egentligen inte. Inte med konkreta % siffror. Att ena dagen drog det X% och andra Y% till jobbet eller mataffären, osv.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av _TonyV »

tack för ännu en podd med trevlig lyssning.
Om man får klaga lite så tycker jag att ni klankar ner på övrig icke Supercharger snabbladdning väl mycket.
Oftast när det kommer upp på tal så är det krångligt, osäkert och långsamt. Låter som det är plågsamt att behöva ta till en Chademo.
För oss icke Tesla ägare så är dessa DC laddare otroligt bra, de som möjliggör länge körningar när man lämnat tryggheten med hemmaladdning.
Då tror jag att även om ni är väldigt Tesla inriktade fortfarande så lägg av att problematisera 50 kwh laddare om ni ska verka för en elektrifiering
av transporter. Det hjälper det inte att vara så negativ då. Det finns en värld utanför 75-90-100 kwh och autopilot. Tack för ordet. :-)
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av mans71 »

Passande bild som råkade visas i Teslan när man lyssnade :D
utan-sladd.jpg
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av tehjimos »

_TonyV skrev:
tack för ännu en podd med trevlig lyssning.
Om man får klaga lite så tycker jag att ni klankar ner på övrig icke Supercharger snabbladdning väl mycket.
Oftast när det kommer upp på tal så är det krångligt, osäkert och långsamt. Låter som det är plågsamt att behöva ta till en Chademo.
För oss icke Tesla ägare så är dessa DC laddare otroligt bra, de som möjliggör länge körningar när man lämnat tryggheten med hemmaladdning.
Då tror jag att även om ni är väldigt Tesla inriktade fortfarande så lägg av att problematisera 50 kwh laddare om ni ska verka för en elektrifiering
av transporter. Det hjälper det inte att vara så negativ då. Det finns en värld utanför 75-90-100 kwh och autopilot. Tack för ordet. :-)
Men ej-Teslas DC laddning är ofta krånligt. Har nog kanske strul 35% av gångerna med ej Tesla laddare... med Teslas laddare, ALDRIG. Under totalt 12 000mil och 2.5 år med Tesla så har den aldrig strulat, och då har jag besökt över 100st superladdare i Europa.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 372
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av Nyren »

tehjimos skrev:
_TonyV skrev:
tack för ännu en podd med trevlig lyssning.
Om man får klaga lite så tycker jag att ni klankar ner på övrig icke Supercharger snabbladdning väl mycket.
Oftast när det kommer upp på tal så är det krångligt, osäkert och långsamt. Låter som det är plågsamt att behöva ta till en Chademo.
För oss icke Tesla ägare så är dessa DC laddare otroligt bra, de som möjliggör länge körningar när man lämnat tryggheten med hemmaladdning.
Då tror jag att även om ni är väldigt Tesla inriktade fortfarande så lägg av att problematisera 50 kwh laddare om ni ska verka för en elektrifiering
av transporter. Det hjälper det inte att vara så negativ då. Det finns en värld utanför 75-90-100 kwh och autopilot. Tack för ordet. :-)
Men ej-Teslas DC laddning är ofta krånligt. Har nog kanske strul 35% av gångerna med ej Tesla laddare... med Teslas laddare, ALDRIG. Under totalt 12 000mil och 2.5 år med Tesla så har den aldrig strulat, och då har jag besökt över 100st superladdare i Europa.
Hände tyvärr mig i Tanum idag. Kom dit med ganska lågt SOC, ca 5%. Då ville inte laddningen starta ordentligt och gick mellan 0 och 10kW hela tiden. Så jag kopplade in mig på en AC laddare intill i 10 min för att testa. Då gick det bra men skulle ta 5 timmar, så jag provade en (tredje) SUC. Fick meddelande att laddning inte kunde starta och att jag skulle dra ut pluggen och prova igen. Då funkade det till slut - i 10 minuter! Sen fick jag meddelande att laddningen stoppats. Så jag sprang tillbaka till bilen, bara för att se att det hade startats igen av sig själv. Sen funkade det, men jäkla stressigt när jag hade en tid att passa!
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av Legato »

Nyren skrev:
tehjimos skrev:
_TonyV skrev:
tack för ännu en podd med trevlig lyssning.
Om man får klaga lite så tycker jag att ni klankar ner på övrig icke Supercharger snabbladdning väl mycket.
Oftast när det kommer upp på tal så är det krångligt, osäkert och långsamt. Låter som det är plågsamt att behöva ta till en Chademo.
För oss icke Tesla ägare så är dessa DC laddare otroligt bra, de som möjliggör länge körningar när man lämnat tryggheten med hemmaladdning.
Då tror jag att även om ni är väldigt Tesla inriktade fortfarande så lägg av att problematisera 50 kwh laddare om ni ska verka för en elektrifiering
av transporter. Det hjälper det inte att vara så negativ då. Det finns en värld utanför 75-90-100 kwh och autopilot. Tack för ordet. :-)
Men ej-Teslas DC laddning är ofta krånligt. Har nog kanske strul 35% av gångerna med ej Tesla laddare... med Teslas laddare, ALDRIG. Under totalt 12 000mil och 2.5 år med Tesla så har den aldrig strulat, och då har jag besökt över 100st superladdare i Europa.
Hände tyvärr mig i Tanum idag. Kom dit med ganska lågt SOC, ca 5%. Då ville inte laddningen starta ordentligt och gick mellan 0 och 10kW hela tiden. Så jag kopplade in mig på en AC laddare intill i 10 min för att testa. Då gick det bra men skulle ta 5 timmar, så jag provade en (tredje) SUC. Fick meddelande att laddning inte kunde starta och att jag skulle dra ut pluggen och prova igen. Då funkade det till slut - i 10 minuter! Sen fick jag meddelande att laddningen stoppats. Så jag sprang tillbaka till bilen, bara för att se att det hade startats igen av sig själv. Sen funkade det, men jäkla stressigt när jag hade en tid att passa!
Inte säkert det var fel på laddaren. Om du kom till SUCen med kallt batteri (framförallt risk om du använt range mode) och med låg SOC så tar det lång tid. Ibland går det inte alls. Samma vid andra snabbladdare typ Chademo. AC-laddare funkar dock oavsett batteritemp och soc (dock värmer den ju batteriet först så kan ta en stund innan laddningen påbörjas).

Om du hade stått lite längre vid AC-laddaren och värmt batteriet så hade nog SUCen funkat fint sen...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av Jerker »

Googlade lite angående diskussionen om olycksrisker och fann denna intressanta artikel:

BMW-förare tio gånger mer olycksdrabbade än Toyota-förare
folksam-olycksdrabbade-bilmarken-980x498.jpg
Det visade sig också att risken för att vara inblandad i en olycka är som minst när man är i min ålder 8-)
folksam-olycksdrabbade-alder-forare-980x565.jpg
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av OfarligTesla »

Japp, det är så det ser ut, det är ju inget nytt egentligen utan det är ju bara att kolla på försäkringspremien. Den är dyr för unga och blir billigare med åldern (till en viss gräns). Premierna är ju mer eller mindre helt baserade på stistiken.
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 372
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av Nyren »

Legato skrev:
Nyren skrev:
tehjimos skrev:
_TonyV skrev:
tack för ännu en podd med trevlig lyssning.
Om man får klaga lite så tycker jag att ni klankar ner på övrig icke Supercharger snabbladdning väl mycket.
Oftast när det kommer upp på tal så är det krångligt, osäkert och långsamt. Låter som det är plågsamt att behöva ta till en Chademo.
För oss icke Tesla ägare så är dessa DC laddare otroligt bra, de som möjliggör länge körningar när man lämnat tryggheten med hemmaladdning.
Då tror jag att även om ni är väldigt Tesla inriktade fortfarande så lägg av att problematisera 50 kwh laddare om ni ska verka för en elektrifiering
av transporter. Det hjälper det inte att vara så negativ då. Det finns en värld utanför 75-90-100 kwh och autopilot. Tack för ordet. :-)
Men ej-Teslas DC laddning är ofta krånligt. Har nog kanske strul 35% av gångerna med ej Tesla laddare... med Teslas laddare, ALDRIG. Under totalt 12 000mil och 2.5 år med Tesla så har den aldrig strulat, och då har jag besökt över 100st superladdare i Europa.
Hände tyvärr mig i Tanum idag. Kom dit med ganska lågt SOC, ca 5%. Då ville inte laddningen starta ordentligt och gick mellan 0 och 10kW hela tiden. Så jag kopplade in mig på en AC laddare intill i 10 min för att testa. Då gick det bra men skulle ta 5 timmar, så jag provade en (tredje) SUC. Fick meddelande att laddning inte kunde starta och att jag skulle dra ut pluggen och prova igen. Då funkade det till slut - i 10 minuter! Sen fick jag meddelande att laddningen stoppats. Så jag sprang tillbaka till bilen, bara för att se att det hade startats igen av sig själv. Sen funkade det, men jäkla stressigt när jag hade en tid att passa!
Inte säkert det var fel på laddaren. Om du kom till SUCen med kallt batteri (framförallt risk om du använt range mode) och med låg SOC så tar det lång tid. Ibland går det inte alls. Samma vid andra snabbladdare typ Chademo. AC-laddare funkar dock oavsett batteritemp och soc (dock värmer den ju batteriet först så kan ta en stund innan laddningen påbörjas).

Om du hade stått lite längre vid AC-laddaren och värmt batteriet så hade nog SUCen funkat fint sen...
Jo, fast jag hade precis kört 25 mil på motorväg så batteriet var varmt. Hur som helst så gick det ju efter ett tag.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av Herr X »

_TonyV skrev:
tack för ännu en podd med trevlig lyssning.
Om man får klaga lite så tycker jag att ni klankar ner på övrig icke Supercharger snabbladdning väl mycket.
Oftast när det kommer upp på tal så är det krångligt, osäkert och långsamt. Låter som det är plågsamt att behöva ta till en Chademo.
För oss icke Tesla ägare så är dessa DC laddare otroligt bra, de som möjliggör länge körningar när man lämnat tryggheten med hemmaladdning.
Då tror jag att även om ni är väldigt Tesla inriktade fortfarande så lägg av att problematisera 50 kwh laddare om ni ska verka för en elektrifiering
av transporter. Det hjälper det inte att vara så negativ då. Det finns en värld utanför 75-90-100 kwh och autopilot. Tack för ordet. :-)
Vi som använder elbilen som förstabil har behov av stabil, snabb och säker laddning. Ute på utlandsresa, som den jag beskrev i podden, står strödda CHAdeMO-laddare för det precis motsatta. Under resan blev hela familjen sittande och ladda på en 30kW-CHAdeMO i ett industriområde. När vi var så uttråkade att barnen började bråka, körde vi vidare. Vi hade då fått så lite laddning att laddstapeln fortfarande inte hade lämnat rött/orange. Det är i mina ögon inget annat än uselt och jag har svårt att uppbringa några positiva ord om den erfarenheten. Visst skulle man kunna vara tyst och låtsas som att allt alla gånger är perfekt för att på så sätt få fler personer att skaffa elbil, men jag tycker att det är bättre att vara ärlig. De som skaffar elbil i tron att infrastrukturen är perfekt utbyggd överallt, och inte får ordnat med nattladdning på utlandsresa, kommer inte vara några goda ambassadörer för elbilism.

Genom att belysa problem så finns det möjligheter att de löses.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av chaffis75 »

Herr X skrev:
Vi som använder elbilen som förstabil har behov av stabil, snabb och säker laddning. Ute på utlandsresa, som den jag beskrev i podden, står strödda CHAdeMO-laddare för det precis motsatta. Under resan blev hela familjen sittande och ladda på en 30kW-CHAdeMO i ett industriområde. När vi var så uttråkade att barnen började bråka, körde vi vidare. Vi hade då fått så lite laddning att laddstapeln fortfarande inte hade lämnat rött/orange. Det är i mina ögon inget annat än uselt och jag har svårt att uppbringa några positiva ord om den erfarenheten. Visst skulle man kunna vara tyst och låtsas som att allt alla gånger är perfekt för att på så sätt få fler personer att skaffa elbil, men jag tycker att det är bättre att vara ärlig. De som skaffar elbil i tron att infrastrukturen är perfekt utbyggd överallt, och inte får ordnat med nattladdning på utlandsresa, kommer inte vara några goda ambassadörer för elbilism.

Genom att belysa problem så finns det möjligheter att de löses.
Förstår verkligen den, men batterier i teslas storlek så är dagens chademo varkligen för slöa, däremot är de heltok till oss som har små 24-40 kwh batterier... Men även tillförlitlighet och tillgäng till flera laddare på varje plats saknas idag på i princip alla laddare utsom just Tesla. ska jag vara helt ärlig så tror jag teslas laddnätverk nästan är de som skiljer mest mellan de elbilar/märken som finns idag, OBS, mest de finns många fler skillnader..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Verdi

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av Verdi »

Bjorn N skrev:
Om man ökar hastigheten från 110 till 150 ökar rörelseenergin och allt som beror av den (bromssträcka, krockvåld, väggrepp som behövs för att göra en undanmanöver m.m.) med 86%, (kombinerat med att reaktionssträckan har ökat med 36%). Om det då händer något oförutsett är det inte troligt att kattlika reflexer hjälper så mycket....
Alla vet egentligen att bromssträckan är proportionell mot kvadraten av hastigheten, för det har man lärt sig både i högstadiefysiken och på körskolan, men det är lätt att glömma vad det faktiskt innebär när man ska intala sig att det nog är ok att köra fort.

Det har t.ex. inte hindrat mig från att göra det många gånger, men med stigande ålder (och ansvar för barn) så är det i alla fall mer och mer sällan jag kan intala mig att det är värt det.

Det fiffiga med glest trafikerade motorvägar är att det väldigt sällan inträffar nåt som kräver snabba reflexer. Det är garanterat mycket säkrare att köra 150 km/h på motorväg en torr sommardag än 90 km/h på 90-väg utan viltstängsel genom skog i mörker och underkylt regn . Så sent som igår mötte jag en idiot som körde om precis framför mig. Jag fick alltså panikbromsa för att undvika en möjlig frontalkrock.

Då kan man resonera att ALLA förhöjda risker är oacceptabla. Fast då kan jag argumentera för att man inte ska köra bil alls å andra sidan. Så snälla bespara oss från moralkakorna.
Skriv svar