BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: djFabbe, Herr X, Redaktion

BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Inläggav Teslaägare Herr X » 09 okt 2018 07:34

Nytt avsnitt av Bilar med sladd, ute nu!

Diskutera avsnittet i denna tråden.
Bild
Bilar med sladd: Anti-anti-elbilspropaganda

I detta avsnitt:
Vi diskuterar anti-elbilspropaganda och Toyotas tveksamma reklamfilmer. Vi avhandlar PSA:s bilmodell DS och rätar ut en del frågetecken kring bensinpriset genom tiderna. Vi har fått in en hel drös lyssnarbrev till redaktionen. Och så har Fabian praktiserat civil olydnad.

Prenumerera & lyssna här: https://bilarmedsladd.se
Model X 90D

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största podcast om elbilar och framtida resande! http://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet: http://ts.la/anders8042.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Inläggav Sventsh » 09 okt 2018 12:52

I avsnittet pratar ni om eldrivna lantbruksmaskiner: Jag tror inte det finns så mycket elektriskt än för de stora maskinerna. Som ni säger finns det ju en del elektriska motorsågar och röjsågar. Rörande röjsågar tror jag att de nu har nått nivån att de elektriska är bättre än de bensidrivna för de allra flesta, även professionella. På motorsågssidan är de elektriska fortfarande mest på hobbynivå.

Detta har diskuterats en del i Skogspodden, där Björn Ferry naturligtvis också har varit gäst, han har ju en hel del skog.

Skogspodden: http://www.skogspodden.se/
Sventsh

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 09 okt 2018 14:03

Anders, du sa kW istället för kWh vid ett tillfälle! Tro inte att vi inte märker. ;)
Mörkröd 2016 Leaf 24 kWh - 30 maj 2016 -> Tillbaks 31 maj 2018. Saknad och älskad!

Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249

Forumregel nr 1. Don't mention the kärnkraft! ;)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inläggav ochso » 09 okt 2018 14:16

Teslaspolen skrev:Anders, du sa kW istället för kWh vid ett tillfälle! Tro inte att vi inte märker. ;)

Jag reagerade också på detta vid ett tillfälle men spolade tillbaka och lyssnade en gång till och kunde tyvärr konstatera att han sa kWh.
ochso

Inläggav elbilist LarsL » 09 okt 2018 18:16

”Bilar är en sällanköpsvara så folk tar ofta reda på mer innan de köper” eller hur var det? Efter att ha läst forum och Facebook i snart 5 år om elbilar så kan jag bara konstatera - Nej! Hur många inläggnings det inte med folk som undrar hur de ska använda bilen. En hel del vet inte ens hur de ska ladda ”bilen kommer på måndag, räcker ett stickproppsuttag?” är ju inte en helt ovanlig fråga. Kan garantera att någon av dessa skulle tro på att den här bilen laddar sig själv. Jag har själv hör IRL att folk tror att de inte behöver fylla på bränsle till bränslecellsbilen, det ska ju skapas i bilen... inget förvånar längre.

Det finns ett få tal eldrivna jordbrukstraktorer. Problemet med just jordbruksmaskiner är att de går på fulleffekt under väldigt lång tid, till skillnad mot en bil som bara använder den höga effekten vid acceleration. Därför tror jag att just jordbrukare är något av det svåraste att elektrifiera. Men tillslut kommer det hända även där, när batteripriset är tillräckligt lågt.

Fendt har en variant: https://www.fendt.com/int/fendt-e100-vario.html
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Bokat Model 3, med dragkrok!
LarsL
elbilist

Inläggav Teslaägare mati » 09 okt 2018 19:16

Jag har också fått frågan om jag fortfarande måste ladda mina bilar, det finns ju numera självladdande bilar. Det är ju en sån man ska köpa såklart.
Man ska absolut inte underskatta folks totala tekniska inkompetens. Jag tror inte att många begriper att det är fysikaliskt omöjligt att bygga en evighetsmaskin. Och Toyota har tydligen kommit på hur man gör.
e-Golf 2018
Model S som andrabil
Förbokat Audi e-tron med dragkrok!
mati
Teslaägare

Inläggav elbilist Jerker » 09 okt 2018 21:09

mati skrev:Jag har också fått frågan om jag fortfarande måste ladda mina bilar, det finns ju numera självladdande bilar. Det är ju en sån man ska köpa såklart.
Man ska absolut inte underskatta folks totala tekniska inkompetens. Jag tror inte att många begriper att det är fysikaliskt omöjligt att bygga en evighetsmaskin. Och Toyota har tydligen kommit på hur man gör.

:lol: Som ung levde jag i den tron att de flesta människor var rationellt tänkande varelser som fattade väl underbyggda beslut, klarade av att ta in fakta, värdera dem och dra korrekta slutsatser. Tyvärr har jag med tiden insett att det finns förvånansvärt många som inte kvalar in i den kategorin.
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inläggav Teslaägare Bjelke » 10 okt 2018 06:19

mati skrev:Jag har också fått frågan om jag fortfarande måste ladda mina bilar, det finns ju numera självladdande bilar. Det är ju en sån man ska köpa såklart.

"VI VÄLJER EL UTAN SLADD. VI VÄLJER ELHYBRID"
Ja jävlar vilka historiskt episka puckon.
Jag blir fortfarande lite förbannad när jag ser deras reklam.
Även jag har en refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få lite mer fri Supercharging.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inläggav Teslaägare mati » 10 okt 2018 06:57

Jerker skrev:

:lol: Som ung levde jag i den tron att de flesta människor var rationellt tänkande varelser som fattade väl underbyggda beslut, klarade av att ta in fakta, värdera dem och dra korrekta slutsatser. Tyvärr har jag med tiden insett att det finns förvånansvärt många som inte kvalar in i den kategorin.

Jag växte upp med en mamma som var lärare, jag läste matte och fysik på gymnasiet, sedan dataingenjör på universitet. Därefter har jag såklart enbart jobbat som ingenjör bland ingenjörer. Jag växte upp och levde i en bubbla. Jag inser egentligen först idag mer och mer att folk runtomkring mig (utanför bubblan) inte begriper vad jag säger. Och i och med att alla kan googla fram precis allt de vill - även om det är komplett bullshit - så ser man sig mer och mer konfronterad med saker som inte går att bemöta med vetenskapliga argument. Alla är experter på allt. Samtidigt som den egna expertisen ganska ofta ifrågasätts. Tycke och tro anses vara likvärdigt med vetenskap och fakta. Det är i alla fall så jag upplever det.
e-Golf 2018
Model S som andrabil
Förbokat Audi e-tron med dragkrok!
mati
Teslaägare

Inläggav elbilist LarsL » 10 okt 2018 07:04

mati skrev:Jag växte upp med en mamma som var lärare, jag läste matte och fysik på gymnasiet, sedan dataingenjör på universitet. Därefter har jag såklart enbart jobbat som ingenjör bland ingenjörer. Jag växte upp och levde i en bubbla. Jag inser egentligen först idag mer och mer att folk runtomkring mig (utanför bubblan) inte begriper vad jag säger...

Hur lyckas du med den bubblan? I de företag jag jobbat går det inte undvika icke ingenjörer, alltså folk som inte kan ta in fakta och vetenskapliga tester.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Bokat Model 3, med dragkrok!
LarsL
elbilist

Nästa

Återgå till Bilar med sladd