Teslapodden: Back in business
I detta avsnitt:
Teslapodden är tillbaka med nya krafter i en helt ny säsong. I veckans avsnitt talar vi om hur man skyddar sin bil från att bli stulen, om hur terroristbrotten i Europa kan accelerera övergången till autonoma bilar och hur det går till när mjukvarustrypta Teslabatterier uppgraderas. Dessutom får vi höra hur Fabian ordnat destinationsladdare till Hotell Birger Jarl och om Anders Teslaupplevelser i Kalifornien.
Prenumerera & lyssna här: http://www.teslapodden.se
S03E01: Back in business
Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion
S03E01: Back in business
Nytt avsnitt av Teslapodden! Diskutera avsnittet i denna tråden.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: S03E01: Back in business
Så skönt att ha er tillbaka! Har saknat er i sommar
FOB-skydden som det pratas om i avsnittet har jag fortfarande några kvar av. Mer info här om någon är intresserad och vill beställa.
Leveranstid 1-2 dagar.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 90#p187895
FOB-skydden som det pratas om i avsnittet har jag fortfarande några kvar av. Mer info här om någon är intresserad och vill beställa.
Leveranstid 1-2 dagar.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 90#p187895
- TeslaX Anders
- Teslaägare
- Inlägg: 162
- Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
- Ort: Mölndal
Re: S03E01: Back in business
Härligt att ni är tillbaka igen. Ser framemot många intressanta och roliga avsnitt.
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Re: S03E01: Back in business
Härligt att ni är tillbaks.
Varför inte sätta upp ett Swish nummer eller Paypal så vi kan ge bidrag.
Varför inte sätta upp ett Swish nummer eller Paypal så vi kan ge bidrag.
Senast redigerad av Toja, redigerad totalt 1 gånger.
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: S03E01: Back in business
Inte så dum idé! Många poddar som gör just så - ska bolla detta med Anders!Toja skrev:Härligt att ni är tillbaks.
Varför inte sätta upp et Swish nummer eller Paypal så vi kan ge bidrag.
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: S03E01: Back in business
Roligt att höra att ni är tillbaka!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: S03E01: Back in business
Kul med ett nytt avsnitt! Med det namnet är det omöjligt att inte börja nynna på denna...
https://www.youtube.com/watch?v=pbpxCnS ... be&t=1m10s
https://www.youtube.com/watch?v=pbpxCnS ... be&t=1m10s
Model S P85DL+
Re: S03E01: Back in business
Ja även jag har saknat er i sommar, bonus avsnittet var ju perfekt när saknaden var som störst...
Ska bli en spännande höst även man nu tyvärr bara får höra er varannan vecka men jag förstår detta, tar ju lite tid att skapa avsnitten och ökar ni kvalitet ännu mer så kommer man såklart uppskatta podden än mer..
Ska bli en spännande höst även man nu tyvärr bara får höra er varannan vecka men jag förstår detta, tar ju lite tid att skapa avsnitten och ökar ni kvalitet ännu mer så kommer man såklart uppskatta podden än mer..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: S03E01: Back in business
Vafan är ni tillbaka????
Hur kunde jag missa detta igår. Får helt klart ta fram skäms kudden, samt sticka från kontoret lite tidigare för att lyssna på er.
Hur kunde jag missa detta igår. Får helt klart ta fram skäms kudden, samt sticka från kontoret lite tidigare för att lyssna på er.
Svart X90D, bokat en M3.
Re: S03E01: Back in business
Kanon! Jag fick avbryta lyssnandet, gå ut till bilen och ställa backspeglarna i en profil för trånga parkeringsgarage! Tack för tipset! (Jag passade även på att göra en profil för lätt I och urstigning. Lämplig för oviga personer med kritisk inställning till Model S! )Herr X skrev:Nytt avsnitt av Teslapodden! Diskutera avsnittet i denna tråden.
Teslapodden: Back in business
I detta avsnitt:
Teslapodden är tillbaka med nya krafter i en helt ny säsong. I veckans avsnitt talar vi om hur man skyddar sin bil från att bli stulen, om hur terroristbrotten i Europa kan accelerera övergången till autonoma bilar och hur det går till när mjukvarustrypta Teslabatterier uppgraderas. Dessutom får vi höra hur Fabian ordnat destinationsladdare till Hotell Birger Jarl och om Anders Teslaupplevelser i Kalifornien.
Prenumerera & lyssna här: http://www.teslapodden.se
Model S P85D,
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: S03E01: Back in business
Kul med nytt avsnitt. Tumregel kring åska, kan den hoppa 2km från molnen och ner (eller tvärt om) så kan den hoppa 10cm till över bilens däck till marken också Så vid direktträff är det kört oavsett vilka skydd man har. Jag vet inte om det går att skydda sig så mycket att det inte slår ner, men slår det ner som i direktträff så är det kört.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: S03E01: Back in business
Anledningen till att en bil är säker vid åska är inte gummihjulen utan att den är en stålbur. Är man innesluten i en Faraday-bur så är man skyddat emot åskan eftersom det är lättare att åka runt en än igenom.
Re: S03E01: Back in business
Det var ett tag sedan vi debatterade självkörande bilar och hur det kommer påverka oss. Jag är ju av åsikten att effekten av detta är överskattad. Jag tror inte att dagens bilägare kommer att ändra sina vanor i någon revolutionerande omfattning. Jag väljer ju hellre att åka med egen bil än med taxi även när företaget betalar resan.
1. Det är så mycket enklare att ha allt man behöver i bilen direkt. Det kan vara barnstolar, solglösögon, vattenflaskor mm. Jämför med upplevelsen när HerrX fick lämna bilen till en parkeringsvakt, så blir det varje dag med delade bilar.
2. Många bilar används samtidigt ungefär mellan 6.30 och 8.30 morgonen. Det kommer alltså att behövas ungefär lika många bilar och de behöver åka tomma ut till förorterna och hämta folk.
3. Det påstås att de kommer bli billigare för att bilarna utnyttjas bättre. Nu har alla mina bilar gått urtjänst pågrund av många mil och inte ålder. Säg att bilen klarar att köra 30000mil innan den är slut och ska återanvändas, det är ungefär så långt jag kör mina bilar. Så oavsett om bilen åkt 30000mil i självkörandeläge eller om jag kört dessa 30000mil så har bilen utnyttjats till 100%. Milkostnaden måste i så fall bil exakt samma när det gäller kapital delen.
1. Det är så mycket enklare att ha allt man behöver i bilen direkt. Det kan vara barnstolar, solglösögon, vattenflaskor mm. Jämför med upplevelsen när HerrX fick lämna bilen till en parkeringsvakt, så blir det varje dag med delade bilar.
2. Många bilar används samtidigt ungefär mellan 6.30 och 8.30 morgonen. Det kommer alltså att behövas ungefär lika många bilar och de behöver åka tomma ut till förorterna och hämta folk.
3. Det påstås att de kommer bli billigare för att bilarna utnyttjas bättre. Nu har alla mina bilar gått urtjänst pågrund av många mil och inte ålder. Säg att bilen klarar att köra 30000mil innan den är slut och ska återanvändas, det är ungefär så långt jag kör mina bilar. Så oavsett om bilen åkt 30000mil i självkörandeläge eller om jag kört dessa 30000mil så har bilen utnyttjats till 100%. Milkostnaden måste i så fall bil exakt samma när det gäller kapital delen.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: S03E01: Back in business
Jag är också lite skeptisk till självkörande bilar, men det är frsmförallt på grund av där jag bor, långt från någon storstad. Här lär det dröja länge, länge innan vi slutar äga bil. Hade jag bott i en stad hade jag nog inte velat ha bil, verkar väldigt krångligt.
Men, jag kan ju ha fel. Den som lever får se.
Men, jag kan ju ha fel. Den som lever får se.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: S03E01: Back in business
Jag tror säkert att stadsbor som kan tänka sig att åka taxi idag om det vore gratis kommer att haka på självkörande bilar också.
Jag tror också att mina barn kommer att fokusera på självkörande bilar och kommer förmodligen inte ta körkort. Sen om de äger bilen eller inte beror nog mest på kostnadsbilden och var de väljer att bo.
Min gissning är att det fortfarande kommer vara billigare att äga än att hyra, precis som för allt annat. När du hyr betalar du för en tjänst, någon ska ha köpt bilen, någon ska underhålla och tvätta den. Det här måste du betala för när du hyr den.
Jag tror också att mina barn kommer att fokusera på självkörande bilar och kommer förmodligen inte ta körkort. Sen om de äger bilen eller inte beror nog mest på kostnadsbilden och var de väljer att bo.
Min gissning är att det fortfarande kommer vara billigare att äga än att hyra, precis som för allt annat. När du hyr betalar du för en tjänst, någon ska ha köpt bilen, någon ska underhålla och tvätta den. Det här måste du betala för när du hyr den.
Re: S03E01: Back in business
Tippar att det kommer vara roligt att gå tillbaka till den kommentaren i framtiden. Det har potential att bli lite som Bill Gates (påstådda) kommentar från början av 80-talet om att datorer aldrig kommer behöva mer än 640kb RAM-minne.LarsL skrev:Det var ett tag sedan vi debatterade självkörande bilar och hur det kommer påverka oss. Jag är ju av åsikten att effekten av detta är överskattad. Jag tror inte att dagens bilägare kommer att ändra sina vanor i någon revolutionerande omfattning. Jag väljer ju hellre att åka med egen bil än med taxi även när företaget betalar resan.
1. Det är så mycket enklare att ha allt man behöver i bilen direkt. Det kan vara barnstolar, solglösögon, vattenflaskor mm. Jämför med upplevelsen när HerrX fick lämna bilen till en parkeringsvakt, så blir det varje dag med delade bilar.
2. Många bilar används samtidigt ungefär mellan 6.30 och 8.30 morgonen. Det kommer alltså att behövas ungefär lika många bilar och de behöver åka tomma ut till förorterna och hämta folk.
3. Det påstås att de kommer bli billigare för att bilarna utnyttjas bättre. Nu har alla mina bilar gått urtjänst pågrund av många mil och inte ålder. Säg att bilen klarar att köra 30000mil innan den är slut och ska återanvändas, det är ungefär så långt jag kör mina bilar. Så oavsett om bilen åkt 30000mil i självkörandeläge eller om jag kört dessa 30000mil så har bilen utnyttjats till 100%. Milkostnaden måste i så fall bil exakt samma när det gäller kapital delen.
1. Det här med barnstolar och babyskydd kommer marknaden givetvis att ordna på något käckt sätt i och med att behovet är så stort. Idag måste jag plocka ut barnstolarna om jag ska köra andra personer - det är ett tungt arbete som jag helt slipper i och med att jag kan beställa precis den bil jag behöver. Vill jag ha babyskydd så beställer jag det, om inte så beställer jag en bil utan. Att förvara solglasögonen i bilen är nice, men är det värt att binda upp flera hundra tusen kronor i en bil för det, plus den gigantiska värdeförlusten?
2. I San Fransisco hade Uber verkligen tagit fart på grund av möjligheten till ride sharing. Autonoma bilar som byggs för bildelning kan konstrueras helt annorlunda - kanske som min 6-säters Model X med utrymme mellan stolarna även bak? I framtiden kommer du kanske kunna välja vilken typ av personer du vill bildela med? Du kommer då kanske kunna välja folk bara från ditt företag, eller personer som arbetar i samma sektor som du...
Dessutom kommer bättre trafikflyt göra att bilarna kan användas flera gånger även i rusningstrafik.. en bil som idag används till att köra en person till jobbet kl. 7, kan användas till att köra flera personer kl. 7, 8 och 9. Om det kostar en femtedel av priset att bildela med fem andra så kommer nog ekonomin styra för väldigt många. Man kan välja att resa till jobbet med andra för 30 kronor eller åka ensam för 150kr.
3. Elbilar håller enormt mycket längre än bensinbilar - 30 000 mil är ingenting för en batteribil. Batterierna är dessutom enkla att byta, så om en batteribil rullar 150 000 mil innan batteripaketet blivit för dåligt, så kan du bara sätta i ett nytt till en bråkdel av priset för en ny bil. Det kommer säkert vara andra saker som gör att autonoma bilar tas ur tjänst - jag tippar på invändigt slitage.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: S03E01: Back in business
Om en elbil håller längre så kan jag också köra den längre. Så samma resonemang håller fortfarande. Jag hävdar fortfarande att det är billigare att ägs än att hyra pga administrationskostnader.
Jag har tex valt att köpa min bostad. Jag skulle kunnat hyra en, men det hade blivit dyrare och den hade inte varit min.
Jag har också valt att inte hyra ut min bostad när jag inte använder den. Jag hyr inte ens ut delar av den, vilket andra iofs gör. Och det blir nog ungefär så med bilar också. Endel kommer välja att hyra ut bilen andra inte. Jag som kör lite längre sträckor, bor med friparkering och har ungar väljer förmodligen att köpa bilen då det blir billigast per mil.
Jag har tex valt att köpa min bostad. Jag skulle kunnat hyra en, men det hade blivit dyrare och den hade inte varit min.
Jag har också valt att inte hyra ut min bostad när jag inte använder den. Jag hyr inte ens ut delar av den, vilket andra iofs gör. Och det blir nog ungefär så med bilar också. Endel kommer välja att hyra ut bilen andra inte. Jag som kör lite längre sträckor, bor med friparkering och har ungar väljer förmodligen att köpa bilen då det blir billigast per mil.
Re: S03E01: Back in business
Jag håller med dig i stort... De som kan bli skillnad är att de som kör väldigt lite får ett alternativ som kan vara ekonimiskt ok.LarsL skrev:Om en elbil håller längre så kan jag också köra den längre. Så samma resonemang håller fortfarande. Jag hävdar fortfarande att det är billigare att ägs än att hyra pga administrationskostnader.
Jag har tex valt att köpa min bostad. Jag skulle kunnat hyra en, men det hade blivit dyrare och den hade inte varit min.
Jag har också valt att inte hyra ut min bostad när jag inte använder den. Jag hyr inte ens ut delar av den, vilket andra iofs gör. Och det blir nog ungefär så med bilar också. Endel kommer välja att hyra ut bilen andra inte. Jag som kör lite längre sträckor, bor med friparkering och har ungar väljer förmodligen att köpa bilen då det blir billigast per mil.
De man måste tänka på är ju att om jag ska "hyra" ut min bil så vill jag ju självklart tjäna lite pengar på de då jag tar risken, jag måste underhålla bilen, jag måste torka spyan mm... Ja tittar på hu ren buss ser ut...
Ja helt ärligt tror jag aldrig jag skulle vilja hyra ut min bil. Jag har dessutom en hobby som gör att jag har en hel del saker i bagaget, ska jag ta ut dessa varje gång min bil ska på uppdrag, jo kanske men då ska jag få betalt för min tid...
De jag tror kommer hända när vi får självkörande bilar är att vi får billigare "Taxi" och därmed blir gruppen som inte behöver en egen bil något större...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: S03E01: Back in business
Patreon kanske? Så kan man "prenumerera".djFabbe skrev:Inte så dum idé! Många poddar som gör just så - ska bolla detta med Anders!Toja skrev:Härligt att ni är tillbaks.
Varför inte sätta upp et Swish nummer eller Paypal så vi kan ge bidrag.
Re: S03E01: Back in business
Fast i det här fallet menar dom nog inte att man skall skydda sig själv i bilen, utan att bilens elektronik ryker vis ett nedslag. Så moln-hustak-laddare-kopparkablar-stålburen-10cm luft-jord.LarsL skrev:Anledningen till att en bil är säker vid åska är inte gummihjulen utan att den är en stålbur. Är man innesluten i en Faraday-bur så är man skyddat emot åskan eftersom det är lättare att åka runt en än igenom.
Instämmer att det är gött att ha tillbaks podden!!
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 981
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: S03E01: Back in business
Har försökt att lyssna på denna och några av era äldre poddar i bilen, via Teslans egna mediagränssnitt, ett par dagar nu, men får bara loading error. Är det bara min bil som "censurerar", eller är det ett känt problem?
Model S 90D -2017 Titanium
Re: S03E01: Back in business
Håller inte med om resonemanget. Bilarna kommer givetvis anpassas för att möta det nya sättet att färdas på - jag ser inte framför mig att det kommer åka runt nerspydda och illaluktande autonoma bilar. Eller, det alternativet kanske kommer finnas för den som vill färdas riktigt billigt.chaffis75 skrev:Jag håller med dig i stort... De som kan bli skillnad är att de som kör väldigt lite får ett alternativ som kan vara ekonimiskt ok.LarsL skrev:Om en elbil håller längre så kan jag också köra den längre. Så samma resonemang håller fortfarande. Jag hävdar fortfarande att det är billigare att ägs än att hyra pga administrationskostnader.
Jag har tex valt att köpa min bostad. Jag skulle kunnat hyra en, men det hade blivit dyrare och den hade inte varit min.
Jag har också valt att inte hyra ut min bostad när jag inte använder den. Jag hyr inte ens ut delar av den, vilket andra iofs gör. Och det blir nog ungefär så med bilar också. Endel kommer välja att hyra ut bilen andra inte. Jag som kör lite längre sträckor, bor med friparkering och har ungar väljer förmodligen att köpa bilen då det blir billigast per mil.
De man måste tänka på är ju att om jag ska "hyra" ut min bil så vill jag ju självklart tjäna lite pengar på de då jag tar risken, jag måste underhålla bilen, jag måste torka spyan mm... Ja tittar på hu ren buss ser ut...
Ja helt ärligt tror jag aldrig jag skulle vilja hyra ut min bil. Jag har dessutom en hobby som gör att jag har en hel del saker i bagaget, ska jag ta ut dessa varje gång min bil ska på uppdrag, jo kanske men då ska jag få betalt för min tid...
De jag tror kommer hända när vi får självkörande bilar är att vi får billigare "Taxi" och därmed blir gruppen som inte behöver en egen bil något större...
Jämför när man hyr bil idag - jag är inte rädd för att hyra från Hertz eller Avis eftersom jag vet att jag får en ren, hyfsat modern och välfungerande bil. Hyr jag jättebilligt från "Hederlige Helges Hyfsade Hyrbilar HB" så förstår jag att jag kanske inte får en bil som lever upp till min standard, men det är ju i så fall ett val jag gör.
Det kommer vara så mycket pengar i autonoma bilar att de olika aktörerna kommer anpassa sig till precis samtliga kundönskemål så att upplevelsen att välja autonom bil blir bättre än att äga en egen.
Om du har fiske som hobby så kommer kanske en bil med inbyggd kylbox för fisk och skärbräda för att rensa den?
Det kanske inte är lika roligt att åka med fiskbilen när du hämtar upp tant Märta och hennes fisk- och skaldjursallergiska tremänning Holger - då kanske du hade föredragit en SUV? Inte minst för att ha hög tröskel, och därmed skona Holgers långt gångna åderbråck.
Känt problem som många andra poddar har/haft problem med och vi har inte klarat att lista ut vad det beror på. Vi har testat allt från att ändra bitrate till innehåll i ID3-taggar utan att hitta en lösning. Om någon klarar att lista ut vad det beror på så kommer jag att rikta ett personligt tack i nästa podd-avsnitt.Generalbogge skrev:Har försökt att lyssna på denna och några av era äldre poddar i bilen, via Teslans egna mediagränssnitt, ett par dagar nu, men får bara loading error. Är det bara min bil som "censurerar", eller är det ett känt problem?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: S03E01: Back in business
Om du ska ha en ren bil så måste du betala för det. Och det är en kostnad som ligger utöver vad ett ägande kommer göra.