Sveriges främste bensinlobbyist...
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Sveriges främste bensinlobbyist...
Håkan Matson på bl a Dagens Industri har skrivit så många negativa artiklar om Tesla att jag misstänkt att han på något sätt har en agenda utöver att informera och underhålla som journalist. I dagens DI skriver han en artikel där han påstår att "svart på vitt om elbilen" är att elbilar leder till högre utsläpp på flera marknader genom att de leder till ökad förbrukning av el producerad av kol. Om det orsakssambandet inte känns helt övertygande för er, kunde det kanske också varit på plats att berätta vad Matson glömmer nämna, nämligen att den rapport från konsultfirman han hänvisar till visar sig vara gjord av en investerare i olja. Surprise, surprise... http://www.scmp.com/news/hong-kong/heal ... -polluting
Denna artikel är för mig lite av spiken i kistan för hans trovärdighet. Antingen tycker han bara personligen rent illa om en utveckling som kommer göra en del av hans kunskaper obsoleta, eller så har han helt enkelt ekonomiska intressen i bensinbilar på något sätt. Vore ju förnämligt om Janne Josefsson eller någon liknande grävande journalist ville titta på vilka kopplingar det finns mellan Matson och bensinindustrin. Vilka förmåner/intäkter har han utöver sin journalistlön. Jag skulle inte bli förvånad om det finns ett och annat konsultuppdrag eller trevliga bjudresor..
Denna artikel är för mig lite av spiken i kistan för hans trovärdighet. Antingen tycker han bara personligen rent illa om en utveckling som kommer göra en del av hans kunskaper obsoleta, eller så har han helt enkelt ekonomiska intressen i bensinbilar på något sätt. Vore ju förnämligt om Janne Josefsson eller någon liknande grävande journalist ville titta på vilka kopplingar det finns mellan Matson och bensinindustrin. Vilka förmåner/intäkter har han utöver sin journalistlön. Jag skulle inte bli förvånad om det finns ett och annat konsultuppdrag eller trevliga bjudresor..
- Oppfinnarn
- Teslaägare
Re: Sveriges främste bensinlobbyist...
Jag läser artikeln, tittar i min plånbok och ser ett mycket bättre kassaflöde med Teslan .... Jag fnissar åt journalistens text och susar vidare billigt och tyst på vägen .... 

#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22
....

- lator
- Teslaägare
Bra tänk. Det går helt enkelt inte att stå emot hur länge som helst men vissa kämpar ju emot varje förändring...Oppfinnarn skrev:Jag läser artikeln, tittar i min plånbok och ser ett mycket bättre kassaflöde med Teslan .... Jag fnissar åt journalistens text och susar vidare billigt och tyst på vägen ....

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Man skulle ju samla på alla dessa fossillobbyister domedagspredikningar och alla texter från folk som inte tror att elbilen har nån framtid för att om 10-20 år senare sammanställa detta och presentera det för dem. Men de skulle väl inte skämmas ändå. De har de inte vett till...
Kan någon dela texten i sin helhet så man kan bemöta dumheterna... Grannarna läser ju och kallar mig miljöbov.
Det är nog samma sorts bakåtsträvande människor som förutspådde att internet var en fluga, att man skulle behöva max 3 datorer i hela världen, att folk skulle dö av farten när de åkte tåg osv. Jag skulle tro att det fanns stenåldersmänniskor som tyckte att elden var inget att ha, eftersom man kunde bränna sig. Hjulet var det säkert också nåt fel på, för runt kanske. Listan kan göras lång. Det som alla dessa typer har gemensamt är att de till sist tystnar. Och att de aldrig kommer att erkänna att de hade fel.Jerker skrev:Man skulle ju samla på alla dessa fossillobbyister domedagspredikningar och alla texter från folk som inte tror att elbilen har nån framtid för att om 10-20 år senare sammanställa detta och presentera det för dem. Men de skulle väl inte skämmas ändå. De har de inte vett till...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
http://www.di.se/artiklar/2016/5/26/sva ... m-elbilen/
Det går att läsa hela texten.
Markera bara texten från "April" till "fortsätt läsa" och kopiera den.
Klistra sedan in den i Wordpad, så ser du hela texten
Det går att läsa hela texten.
Markera bara texten från "April" till "fortsätt läsa" och kopiera den.
Klistra sedan in den i Wordpad, så ser du hela texten
Jämförelsen med bensinförbrukningen haltar på så många sätt att jag knappt orkar läsa vidare.
Usch, varför hålla på och bemöta det där tramset överhuvudtaget... Vi vet ju att det är fel. Det blir inte rättare bara för att felaktiga påståenden upprepas hela tiden.
Usch, varför hålla på och bemöta det där tramset överhuvudtaget... Vi vet ju att det är fel. Det blir inte rättare bara för att felaktiga påståenden upprepas hela tiden.
Jag läste också det här i morse och blev alldeles trött.
Det värsta är att det faktiskt hämmar utvecklingen. Har två kollegor här på jobbet som gärna skulle velat haft en Tesla men..... och så massa argument som inte håller. Jag ska ta med dem på lunch/provkörning nästa vecka så kommer nog det bli andra tongångar. Det brukar bli det.
Det värsta är att det faktiskt hämmar utvecklingen. Har två kollegor här på jobbet som gärna skulle velat haft en Tesla men..... och så massa argument som inte håller. Jag ska ta med dem på lunch/provkörning nästa vecka så kommer nog det bli andra tongångar. Det brukar bli det.
Levererad 10 mars 2016
S85D | Titanium | Panorama | 19" standard | Svarta Next gen | Matt abachiträdekor | AP | Premium interiör | Luftfjädring | Hi-fi | Köldpaket
S85D | Titanium | Panorama | 19" standard | Svarta Next gen | Matt abachiträdekor | AP | Premium interiör | Luftfjädring | Hi-fi | Köldpaket
Det roliga med den här listan är att samma rapport räknar genomsnitt för bensinare till 0,91 l/mil ekvivalent och hybrid till 0,55. Då ingår nämligen produktion av bil och bränsle i utsläppen.Indien: 1,18
Sydafrika: 0,98
Australien: 0,90
Indonesien: 0,84
Kina: 0,78
Turkiet: 0,59
Mexiko: 0,59
USA: 0,59
Storbritannien: 0,53
Tyskland: 0,5
Japan: 0,49
Italien: 0,47
Ryssland: 0,41
Spanien: 0,39
Kanada: 0,27
Frankrike: 0,19
Brasilien: 0,18
Sverige: 0,15
Island: 0,11
Paraguay: 0,11
Elbilen är alltså bättre än hybrid i mer än hälften av länderna och bättre än bensin i alla utom två, inklusive skräckexemplet Kina och deras "omoderna" nybyggda kolkraftverk.
Eh, så hybriden behöver inte räkna med sin elförbrukning men elbilen behöver det? Låter rimligt.Torkel skrev:Det roliga med den här listan är att samma rapport räknar genomsnitt för bensinare till 0,91 l/mil ekvivalent och hybrid till 0,55. Då ingår nämligen produktion av bil och bränsle i utsläppen.
Elbilen är alltså bättre än hybrid i mer än hälften av länderna och bättre än bensin i alla utom två, inklusive skräckexemplet Kina och deras "omoderna" nybyggda kolkraftverk.
Model S85D -15, "Voltaire"
- Peter Holm
- Teslaägare
Är det någon som sett trovärdiga siffror på CO2-avtrycket som uppumpning, raffinering och transport av en liter bensin respektive diesel ger?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
FUD!
Vi är nära nu snart har elbilen vunnit... Det vi ser här är bara den sista striden från oljeindustrin.
För så här är det de flesta, ja nästan alla, bryr sig mer om sin egen ekonomi och bekvämlighet än om den globala miljön. Så även om någon går på de här lögnerna så spelar det ingen roll när totalkostnaden för elbilen faller under den för fossilen. Folk i allmänhet kommer då välja den billigare lösningen, alltså elbilen.
För det andra så får jag min Model 3 2018 och då struntar jag i vad herr Matson tycker och tänker.
Vi är nära nu snart har elbilen vunnit... Det vi ser här är bara den sista striden från oljeindustrin.
För så här är det de flesta, ja nästan alla, bryr sig mer om sin egen ekonomi och bekvämlighet än om den globala miljön. Så även om någon går på de här lögnerna så spelar det ingen roll när totalkostnaden för elbilen faller under den för fossilen. Folk i allmänhet kommer då välja den billigare lösningen, alltså elbilen.
För det andra så får jag min Model 3 2018 och då struntar jag i vad herr Matson tycker och tänker.
Tänkt på detta också när jag sett förbrukning för hybrider. Om man då tar en Model S 90D och sätter en sådan här i frunken som laddar batteriet (12V-batteriet får det bli skulle jag tro) och kallar bilen för hybrid så skulle den gå 528 km på 3,5 liter... Dvs 0,66 liter per 100 km NEDC!Seregon skrev:Eh, så hybriden behöver inte räkna med sin elförbrukning men elbilen behöver det? Låter rimligt.Torkel skrev:Det roliga med den här listan är att samma rapport räknar genomsnitt för bensinare till 0,91 l/mil ekvivalent och hybrid till 0,55. Då ingår nämligen produktion av bil och bränsle i utsläppen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
"Vanliga" hybrider får ju sin el från bränslet, så du behöver inte räkna mer än det. Laddhybrider är en annan femma.Seregon skrev:Eh, så hybriden behöver inte räkna med sin elförbrukning men elbilen behöver det? Låter rimligt.Torkel skrev:Det roliga med den här listan är att samma rapport räknar genomsnitt för bensinare till 0,91 l/mil ekvivalent och hybrid till 0,55. Då ingår nämligen produktion av bil och bränsle i utsläppen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Du drar nog fel slutsats här. Siffran är i rapporten är 180g CO2/mile för hybrider i genomsnitt. Jag antar att genomsnittet hade ökat om man förutsatte smutsig el. Sedan har rapporten räknat om CO2e/mile till MPG, bensin. För elbilar anges inget genomsnitt som jag såg, men det borde ju rimligen vara lägre än för hybrider.Seregon skrev:Eh, så hybriden behöver inte räkna med sin elförbrukning men elbilen behöver det? Låter rimligt.Torkel skrev:Det roliga med den här listan är att samma rapport räknar genomsnitt för bensinare till 0,91 l/mil ekvivalent och hybrid till 0,55. Då ingår nämligen produktion av bil och bränsle i utsläppen.
- HerrNilsson
- Teslaägare
Exakt, ta med dom på en provkörning och så ändrar dom sig garanteratekenman skrev:Jag läste också det här i morse och blev alldeles trött.

Måste säga att för egen del väger inte miljöskälet jättetungt för att köra elbil. Även om bensinlobbyisten haft rätt i sin artikel hade jag ändå fortsatt med elbil. Det är så mycket annat som överväger till elbilens fördel ändå så miljöaspekten kommer först en bit ner på listan, och då främst att jag gillar att de lokala utsläppen är 0.
Varför kör jag elbil?
- - Tyst bilfärd
- - Vibrationsfri bilfärd
- - Grundmurat teknikintresse för elbilar och dess kringliggande system
- - Billigare
- - Bekvämt vintertid, fantastiska vinteregenskaper
- - Slippa bensinpumpar, dieselångor, smuts och kladd etc.
- - Rolig att köra
- - Mindre komplex konstruktion/mindre saker som kan gå sönder
Mvh
Nilsson
Nilsson
Varför kör jag elbil?
För att jag kan och allt annat känns bara fullkomligt puckat.

Jag blir jävligt ofta lack och irriterad på att elbilsutvecklingen har gått så jävla långsamt. Jag kan inte fatta bilindustrin har vatt så puckad i decennier och inte satsat mer på utvecklingen och istället låtit oljeindustrin styra och ställa.
Det som händer nu med att många av tillverkarna håller på att vakna är hade ju lika gärna kunnat hända för 20 år sedan.
Å andra sidan hade det hänt så så kanske inte ens Tesla Motors hade grundats.
Men va fan!? Det är ju Bara äckligt med alla avgaserna som man ska behöva stå ut med när man går inne i stan, eller längs en väg. Hur tänkte dom? Och hur kan det fortfarande finnas människor som skriver oljepropaganda?
Det som händer nu med att många av tillverkarna håller på att vakna är hade ju lika gärna kunnat hända för 20 år sedan.
Å andra sidan hade det hänt så så kanske inte ens Tesla Motors hade grundats.
Men va fan!? Det är ju Bara äckligt med alla avgaserna som man ska behöva stå ut med när man går inne i stan, eller längs en väg. Hur tänkte dom? Och hur kan det fortfarande finnas människor som skriver oljepropaganda?
+1Martinen skrev:Varför kör jag elbil?
Jag kan bara hålla med. Bensinbilar är ett skräckexempel för hur snett det kan gå när lobbyister och annat "skumt" folk får för mycket makt.
En stor anledning till att fossilbilarna "kommit till makten" och styrt marknaden är ju just möjligheten till mjölkning och eftermarknad. Ja tror folk ofta glömmer att just fossilbilarnas eftermarknad är sjukt stor.
Man kan ju räkna lite hur man vill men ekonomiskt går det ju inte runt för konsumenten.
Är du som konsument intresserad av att betala stora pengar för att transportera bränsle till mackar osv.
Självklart kostar det att få elen levererad hem till uttaget. Men vem tror ärligt på att fossilbränslet skulle vara billigare i transport(lol?).
Då ska vi se.. stora lastbilar med bränsletankar vs el infrastrukturen. Om man bara kollar på rörliga delar kan man snabbt konstatera att 2>1.
Sen så glömms det alldeles för ofta alla dessa smutsiga vätskor som ständigt skall bytas ut i fossilbilarna.
Fan tar dom vägen när man lämnar in på service varje gång? Oljefilter, flera liter olja och massa andra packningar och smådelar. Tror knappast att man slänger allt detta i ett svart hål från ACME från Roger Rabbit.
Visst våra teslor har också bromsvätska och kylvätska till batterierna. Ja tror att det är en tidsfråga innan tekniken kommer ikapp och vi slipper sånt med.
Jag tänker magnetiska bromsar (som våran motorbroms) samt att batterierna blir bättre och i framtiden slipper kylning.
Detta leder ju självklart till en sämre eftermarknad (om man jämför med fossilbilarna).
Nåja jag kan säkert babbla på i all evighet om olika saker som dehär, bottom line är att kvantat av hela denna disskusionen är effektivitet.
Elbilen eliminerar fruktansvärt mycket jobb och tjänster för att den är just sjukt effektiv (redan i mina ögon). Lita på att den kommer bli effektivare.
Vi har sett snubben som hackar sin Tesla och var ut först med att retrofitta med AP samt hittade kod för P100. Han är den första i en armé av människor som håller på med liknande grejer i elektronikvärlden idag.
Jag säger bara en sak till alla fossilerna där ute: bilindustrin integreras med IT och teknik industrin as we speak.
Ni som kör Tesla idag har säkert kännt av detta i form av snabba produktiterationer.
Kolla bara på telefonerna. Idag finns det en del smartphones och det finns en eftermarknad om man e lite... ja just smart.
Framtiden för transport kommer nog efterlikna telefonerna. Vi byter mycket och ofta pga tekniken utvecklas fort och därför kommer priset att sjunka drastiskt... eller så anpassar vi oss på något sätt med en ekonomisk modell som funkar.
Sent from my SM-G800F using Tapatalk
Man kan ju räkna lite hur man vill men ekonomiskt går det ju inte runt för konsumenten.
Är du som konsument intresserad av att betala stora pengar för att transportera bränsle till mackar osv.
Självklart kostar det att få elen levererad hem till uttaget. Men vem tror ärligt på att fossilbränslet skulle vara billigare i transport(lol?).
Då ska vi se.. stora lastbilar med bränsletankar vs el infrastrukturen. Om man bara kollar på rörliga delar kan man snabbt konstatera att 2>1.
Sen så glömms det alldeles för ofta alla dessa smutsiga vätskor som ständigt skall bytas ut i fossilbilarna.
Fan tar dom vägen när man lämnar in på service varje gång? Oljefilter, flera liter olja och massa andra packningar och smådelar. Tror knappast att man slänger allt detta i ett svart hål från ACME från Roger Rabbit.
Visst våra teslor har också bromsvätska och kylvätska till batterierna. Ja tror att det är en tidsfråga innan tekniken kommer ikapp och vi slipper sånt med.
Jag tänker magnetiska bromsar (som våran motorbroms) samt att batterierna blir bättre och i framtiden slipper kylning.
Detta leder ju självklart till en sämre eftermarknad (om man jämför med fossilbilarna).
Nåja jag kan säkert babbla på i all evighet om olika saker som dehär, bottom line är att kvantat av hela denna disskusionen är effektivitet.
Elbilen eliminerar fruktansvärt mycket jobb och tjänster för att den är just sjukt effektiv (redan i mina ögon). Lita på att den kommer bli effektivare.
Vi har sett snubben som hackar sin Tesla och var ut först med att retrofitta med AP samt hittade kod för P100. Han är den första i en armé av människor som håller på med liknande grejer i elektronikvärlden idag.
Jag säger bara en sak till alla fossilerna där ute: bilindustrin integreras med IT och teknik industrin as we speak.
Ni som kör Tesla idag har säkert kännt av detta i form av snabba produktiterationer.
Kolla bara på telefonerna. Idag finns det en del smartphones och det finns en eftermarknad om man e lite... ja just smart.
Framtiden för transport kommer nog efterlikna telefonerna. Vi byter mycket och ofta pga tekniken utvecklas fort och därför kommer priset att sjunka drastiskt... eller så anpassar vi oss på något sätt med en ekonomisk modell som funkar.
Model S 60 / Tech paket m. AP / Supercharger / 22kW Laddare / Halvläder / Automagisk baklucka / Finbelysning / Cyklon 19" SÅLD!
Model X 100D / Premium / AP / 7 säten
Rabattkod: http://---
Tror att detta hade gällt om inte samtidigt tekniken för autonoma bilar hade kommit så långt. När bilen kör helt själv så blir det svårt att räkna hem att ha en bil stående i garaget oanvänd, istället för att bara beställa hem en vid behov.ivveh skrev:Framtiden för transport kommer nog efterlikna telefonerna. Vi byter mycket och ofta pga tekniken utvecklas fort och därför kommer priset att sjunka drastiskt...
Jag tror därför inte att framtiden för persontransport kommer likna hur man köper telefoner idag, utan snarare hur kollektivtrafik fungerar. Samtidigt tror jag att folk vill ha sin egen lilla kupé, så på lång sikt tror jag att man förvarar kupén hemma och bara beställer hem ett autonomt chassi med drivlina och elektronik som snäpps ihop med kupén på något smart sätt. Med en sådan lösning hade man kunnat packa bilen i garaget som vanligt inför långfärd och sedan beställt hem drivlinan precis när man ska åka.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Ja kollektivtrafiken kommer definitivt förändras. Autonoma bilar som hämtar dig från a till b vid beställning, Taxi 2.0.
Samtidigt finns det folk som jag. Tycker inte speciellt om kollektivtrafik. Drar mig extremt för att åka runt tillsammans med folk jag inte känner. Jag har väldigt mycket bekanta som tycker likadant. Att kunna be min egen bil att åka och ladda nån annanstans medans jag handlar eller hämta mig när jag e salongsberusad efter en go afterwork.. de hade varit gött.
Jag tror känslan kommer från att vara självständig och därigenom behovet av ägandeskapet. Därför gillar jag även tänket som Musk har gällande dessa "problem". Kommer väl byta från bostadsrätt till hus inom kort då det helt enkelt är för svårt att bo "kollektivt/smart". Jag tycker det är tvärt om.. bökigt och bakåtsträvande. Jag vill ha solceller och batterier och ett smart boende. Ska man driva de i en förening får man leka Kafka i 100 år
Det är trots allt efterfrågan som styr framtiden. Vad folk önskar att ha. Mest den egna individen. Sen är de ju bra att konsolidera om många tycker likadant för effektivare produktion/tco.
Samtidigt finns det folk som jag. Tycker inte speciellt om kollektivtrafik. Drar mig extremt för att åka runt tillsammans med folk jag inte känner. Jag har väldigt mycket bekanta som tycker likadant. Att kunna be min egen bil att åka och ladda nån annanstans medans jag handlar eller hämta mig när jag e salongsberusad efter en go afterwork.. de hade varit gött.
Jag tror känslan kommer från att vara självständig och därigenom behovet av ägandeskapet. Därför gillar jag även tänket som Musk har gällande dessa "problem". Kommer väl byta från bostadsrätt till hus inom kort då det helt enkelt är för svårt att bo "kollektivt/smart". Jag tycker det är tvärt om.. bökigt och bakåtsträvande. Jag vill ha solceller och batterier och ett smart boende. Ska man driva de i en förening får man leka Kafka i 100 år

Det är trots allt efterfrågan som styr framtiden. Vad folk önskar att ha. Mest den egna individen. Sen är de ju bra att konsolidera om många tycker likadant för effektivare produktion/tco.
Model S 60 / Tech paket m. AP / Supercharger / 22kW Laddare / Halvläder / Automagisk baklucka / Finbelysning / Cyklon 19" SÅLD!
Jag håller helt och hållet med dig här - min poäng var inte att alla plötsligt ska omfamna idén att åka runt i en autonom podd som någon annan precis haft en katt i, spytt i eller skurit upp sätena med en kniv. Men det finns ju mellanting - för mig är det inte viktigt att äga bunken som oljorna förvaras i, batteriet, eller någon annan av alla dyra komponenter som tillhör chassiet som jag aldrig kommer i kontakt med eller ser - däremot vill jag gärna ha min egna kupé.ivveh skrev:Ja kollektivtrafiken kommer definitivt förändras. Autonoma bilar som hämtar dig från a till b vid beställning, Taxi 2.0.
Därför tror jag att det kommer finnas två varianter i framtiden - en för de som bor i lägenhet inne i stan och inte äger någon podd alls utan beställer vid behov (liknande dagens kollektivtrafik), och en där man äger sin egen poddkupé, inkl. bagageutrymme och alla delar som är synliga, men beställer hem skateboarden.
Tror inte att det är någon finess att folk ska äga sin helt egna kompletta podd på samma sätt som idag - du låser in dig i en batteristorlek och teknik som kan vara ett handikapp på långturer etc.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV