Lägger man in nyheten i Artikel i Media tråden innehåller i dagsläget 266.918 inlägg fördelat på 340 sidor vilket jag anser blir väldigt svårt att följa eftersom det diskuteras olika saker till höger och vänster.
Lägger man in en ny tråd så försvinner den dock efter några dagar men den talar betydligt mera om vad som gäller och är betydligt lättare att söka upp med sökfunktionen.
Så tycker jag iaf
Okej, smaken är som baken, så du får naturligtvis göra som du vill. Men betänk hur många andra det är som gör som du, och fundera sen på hur du tror att flest vill ha det. Nu ska jag sluta baksätesmoderera.
PS: Visst har du koll på att man kan komma rakt in till senast olästa i en lång tråd? Det gör att det inte blir så stort problem att trådar blir långa eftersom man kan fortsätta där man var sist.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD 2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Lägger man in nyheten i Artikel i Media tråden innehåller i dagsläget 266.918 inlägg fördelat på 340 sidor vilket jag anser blir väldigt svårt att följa eftersom det diskuteras olika saker till höger och vänster.
Lägger man in en ny tråd så försvinner den dock efter några dagar men den talar betydligt mera om vad som gäller och är betydligt lättare att söka upp med sökfunktionen.
Så tycker jag iaf
Okej, smaken är som baken, så du får naturligtvis göra som du vill. Men betänk hur många andra det är som gör som du, och fundera sen på hur du tror att flest vill ha det. Nu ska jag sluta baksätesmoderera.
PS: Visst har du koll på att man kan komma rakt in till senast olästa i en lång tråd? Det gör att det inte blir så stort problem att trådar blir långa eftersom man kan fortsätta där man var sist.
Trådar på första sidan på TCS precis nu
Audi e-tron borde väl ligga på framtida bilar?
E-Golf 2017 borde väl ligga under elektriska fordon?
Toftaholm OK borde väl ligga under SuC diskutionen?
Porsche Mission E borde väl ligga under framtida bilar?
Bra pris på Roadster borde väl ligga under säljes?
mm. mm. mm.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn http://---
Lägger man in nyheten i Artikel i Media tråden innehåller i dagsläget 266.918 inlägg fördelat på 340 sidor vilket jag anser blir väldigt svårt att följa eftersom det diskuteras olika saker till höger och vänster.
Lägger man in en ny tråd så försvinner den dock efter några dagar men den talar betydligt mera om vad som gäller och är betydligt lättare att söka upp med sökfunktionen.
Så tycker jag iaf
Okej, smaken är som baken, så du får naturligtvis göra som du vill. Men betänk hur många andra det är som gör som du, och fundera sen på hur du tror att flest vill ha det. Nu ska jag sluta baksätesmoderera.
PS: Visst har du koll på att man kan komma rakt in till senast olästa i en lång tråd? Det gör att det inte blir så stort problem att trådar blir långa eftersom man kan fortsätta där man var sist.
Trådar på första sidan på TCS precis nu
Audi e-tron borde väl ligga på framtida bilar?
E-Golf 2017 borde väl ligga under elektriska fordon?
Toftaholm OK borde väl ligga under SuC diskutionen?
Porsche Mission E borde väl ligga under framtida bilar?
Bra pris på Roadster borde väl ligga under säljes?
mm. mm. mm.
Framtida bilar ligger under rubriken Tesla så där är det nog tänkt att vi ska diskutera Teslas kommande bilar som inte fått egen rubrik.
Lägger man in nyheten i Artikel i Media tråden innehåller i dagsläget 266.918 inlägg fördelat på 340 sidor vilket jag anser blir väldigt svårt att följa eftersom det diskuteras olika saker till höger och vänster.
Lägger man in en ny tråd så försvinner den dock efter några dagar men den talar betydligt mera om vad som gäller och är betydligt lättare att söka upp med sökfunktionen.
Så tycker jag iaf
Okej, smaken är som baken, så du får naturligtvis göra som du vill. Men betänk hur många andra det är som gör som du, och fundera sen på hur du tror att flest vill ha det. Nu ska jag sluta baksätesmoderera.
PS: Visst har du koll på att man kan komma rakt in till senast olästa i en lång tråd? Det gör att det inte blir så stort problem att trådar blir långa eftersom man kan fortsätta där man var sist.
Trådar på första sidan på TCS precis nu
Audi e-tron borde väl ligga på framtida bilar?
E-Golf 2017 borde väl ligga under elektriska fordon?
Toftaholm OK borde väl ligga under SuC diskutionen?
Porsche Mission E borde väl ligga under framtida bilar?
Bra pris på Roadster borde väl ligga under säljes?
mm. mm. mm.
Framtida bilar ligger under rubriken Tesla så där är det nog tänkt att vi ska diskutera Teslas kommande bilar som inte fått egen rubrik.
Då passar de ju bättre in i tråden Elektriska Fordon
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn http://---
Okej, smaken är som baken, så du får naturligtvis göra som du vill. Men betänk hur många andra det är som gör som du, och fundera sen på hur du tror att flest vill ha det. Nu ska jag sluta baksätesmoderera.
PS: Visst har du koll på att man kan komma rakt in till senast olästa i en lång tråd? Det gör att det inte blir så stort problem att trådar blir långa eftersom man kan fortsätta där man var sist.
Trådar på första sidan på TCS precis nu
Audi e-tron borde väl ligga på framtida bilar?
E-Golf 2017 borde väl ligga under elektriska fordon?
Toftaholm OK borde väl ligga under SuC diskutionen?
Porsche Mission E borde väl ligga under framtida bilar?
Bra pris på Roadster borde väl ligga under säljes?
mm. mm. mm.
Framtida bilar ligger under rubriken Tesla så där är det nog tänkt att vi ska diskutera Teslas kommande bilar som inte fått egen rubrik.
Då passar de ju bättre in i tråden Elektriska Fordon
Ja, och både Porsche Misson E, Audi E-tron och E-Golf ligger under elektriska fordon så de ligger rätt.
Okej, smaken är som baken, så du får naturligtvis göra som du vill. Men betänk hur många andra det är som gör som du, och fundera sen på hur du tror att flest vill ha det. Nu ska jag sluta baksätesmoderera.
PS: Visst har du koll på att man kan komma rakt in till senast olästa i en lång tråd? Det gör att det inte blir så stort problem att trådar blir långa eftersom man kan fortsätta där man var sist.
Trådar på första sidan på TCS precis nu
Audi e-tron borde väl ligga på framtida bilar?
E-Golf 2017 borde väl ligga under elektriska fordon?
Toftaholm OK borde väl ligga under SuC diskutionen?
Porsche Mission E borde väl ligga under framtida bilar?
Bra pris på Roadster borde väl ligga under säljes?
mm. mm. mm.
Framtida bilar ligger under rubriken Tesla så där är det nog tänkt att vi ska diskutera Teslas kommande bilar som inte fått egen rubrik.
Då passar de ju bättre in i tråden Elektriska Fordon
Ja, och både Porsche Misson E, Audi E-tron och E-Golf ligger under elektriska fordon så de ligger rätt.
Och Artikel i Media ingår ej i Tesla vilken Tesla 3 är
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn http://---
Då passar de ju bättre in i tråden Elektriska Fordon
Ja, och både Porsche Misson E, Audi E-tron och E-Golf ligger under elektriska fordon så de ligger rätt.
Och Artikel i Media ingår ej i Tesla vilken Tesla 3 är
Nä, men den tråden är väldigt allmän så i så fall skulle det behävas en ”Artikel i media” under varje rubrik.
Det borde finnas under varje rubrik som du säger plus ännu mera uppdelat. 300 tusen inlägg under samma tråd är enligt mig för mycket. Skriver du inget i denna tråd så glöms den bort och försvinner neråt med nyhetsvärdet.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn http://---
RANT:
Själv bryr jag mig inte särskilt mycket om var trådar skapas bara det inte är helt fel. När man läser trådarna här genom "Senaste inläggen" så ser man i princip aldrig var tråden skapats.
Tråden "Artikel i media" är bra för att fånga upp den stora mängd artiklar som gäller allt kring elbilar och annat som diskuteras här. När det gäller lite större nyheter så kan det vara bra att skapa en egen tråd om den nyheten. Det är upp till trådskaparen att själv bestämma om hen tycker det är en större nyhet eller ej. Vi har inga direkta moderatorer här vilket jag tycker är bra, vi är själva moderatorer för det som vi lägger upp, ansvaret ligger hos oss.
:ENDRANT
Tesla och Elon Musk går på offensiven när de nu höjer målet, om än som ett "burst production"-mål. Det visar att Tesla själva verkligen tror på 5 000 bilar per vecka och till och med över detta vid kvartalsslutet. De verkar nu göra allt som krävs för att öka produktionen så mycket som det går. Jag misstänker att Tesla under detta kvartal vill ta kostnader och fokusera på det som är nödvändiga för ökad produktion, leveranser och service av Model 3. Under de kommande två kvartalen kommer man skörda frukterna av detta för att visa att Tesla kan visa positivt resultat i kvartalsrapporter. Därefter kommer man skruva upp expansionsplanerna på nytt i och med lansering av Model 3 internationellt, samt utveckling och produktion av Semi, Model Y och Roadster. Då kanske mer pengar behöver tas in och det kommer vara billigare och lättare att göra i med två positiva kvartalsrapporter i ryggen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Ser man på de mest producerade bilarna i världen (5 flest producerade)
så börjar de runt 400 000/år. (fast då höll de på i 40 år)
det motsvarar ung 7-8 000 /vecka. det ger lite perspektiv på hur stor modell 3 egentligen är.
om de kommer upp i 5000/vecka i år så kommer jag lova att lägga en reservation.
Läste en intressant analys på Seeking Alpha om att detta fördubblar Teslas tillverkningskostnad för Model 3.
Logiken går så här:
Ursprungliga planen var 5000 bilar per vecka tillverkade på 5 dagar 2 skift, dvs 80 timmar.
Nu vill de tillverka lika många bilar per vecka tillverkade på 7 dagar 3 skift, dvs 168 timmar.
Det ger en fördubbling av tid per tillverkad bil. Troligtvis en effekt av mindre automatisering. Mer tid per bil = större lönekostnad per bil = minskad marginal.
Shorts på Seeking Alpha brukar ha massa konstiga idéer men den här är faktiskt tänkvärd.
Vem säger att planen var 5 000 bilar per vecka tillverkade på 5 dagar 2 skift? Vem säger att det är lika många personer på varje skift?
Man kan också se det som följande:
Ursprungliga planen var 2 500 bilar per vecka tillverkade på 5 dagar 2 skift, dvs 80 timmar vid kvartalsslut Q1 2018. Det vill säga 31,25 bilar per timme.
Nu ska de tillverka upp till 6 000 bilar per vecka på 7 dagar 3 skift, dvs 168 timmar vid kvartalsslut Q2 2018. Det vill säga 35,71 bilar per timme.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Läste en intressant analys på Seeking Alpha om att detta fördubblar Teslas tillverkningskostnad för Model 3.
Logiken går så här:
Ursprungliga planen var 5000 bilar per vecka tillverkade på 5 dagar 2 skift, dvs 80 timmar.
Nu vill de tillverka lika många bilar per vecka tillverkade på 7 dagar 3 skift, dvs 168 timmar.
Det ger en fördubbling av tid per tillverkad bil. Troligtvis en effekt av mindre automatisering. Mer tid per bil = större lönekostnad per bil = minskad marginal.
Shorts på Seeking Alpha brukar ha massa konstiga idéer men den här är faktiskt tänkvärd.
Fast det är ju väldigt förenklat. Vi har ju ingen aning om hur de utnyttjar respektive skift sett till antal anställda osv.
Sen är ju lönekostnader långt ifrån alla kostnader. Dvs även om lönekostnaderna (mot förmodan) skulle dubbleras så är det ju inte i närheten av att fördubbla den totala kostnaden. Med tanke på hur avancerad och robotiserad produktionen är så skulle det inte förvåna mig om avskrivningarna är en större kostnad än personalen tom...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Läste en intressant analys på Seeking Alpha om att detta fördubblar Teslas tillverkningskostnad för Model 3.
Logiken går så här:
Ursprungliga planen var 5000 bilar per vecka tillverkade på 5 dagar 2 skift, dvs 80 timmar.
Nu vill de tillverka lika många bilar per vecka tillverkade på 7 dagar 3 skift, dvs 168 timmar.
Det ger en fördubbling av tid per tillverkad bil. Troligtvis en effekt av mindre automatisering. Mer tid per bil = större lönekostnad per bil = minskad marginal.
Shorts på Seeking Alpha brukar ha massa konstiga idéer men den här är faktiskt tänkvärd.
Jag läste av någon shortare på Twitter att ingen annan biltillverkare kör fabriken 24/7? Kan det verkligen stämma, det låter helt otroligt?
Även om det blir mindre automation så sa de i inslaget med CBS att detta är den mest automatiserade biltillverkningen. Detta i kombination med att elbilar borde vara enklare att bygga än fossilbilar gör att jag tror att man kan slå de gamla jättarna rejält på fingrarna.
Kör inte Volvo 3 skift eller har gjort detta i omgångar när de sålt bra... 3 skift måste väl innebära 24/7 eller det kanske är 24/5, dvs vardagar?
Volvo Torslanda kör dygnet runt på vardagar, på helger tror jag att de bara kör dagtid just nu - men är inte helt säker på det sista. De producerar mer än 1300 bilar per dygn i Torslandafabriken numera.
Låter lite knepigt att få till helgkörning dygnet runt med bara tre skift tycker jag... Låter mer som 24/5. Fem skift brukar man ha när man kör 24/7, i alla fall i Sverige.
Detta är ju bara en uppgift i media ännu men en fabrik är ju en komplex helhet och även en automatiserad fabrik kommer ju behöva stå still för service och underhåll av produktionslinan, verktyg skall justeras eller bytas. Robotar skall smörjas mm.
Sedan är de ofta så på större fabriker av denna typ att man kan ju köra olika delar olika mycket. Det kanske är så att lackeringen måste gå fler timmar per dygn eftersom sammansättningen går snabbare än lackeringen.
Sedan är ju frågan om det är billigare eller dyrare för Tesla att köra fabriken fler timmar i veckan. Om det är så att man ökar produktiviteten per dygn genom att låta robotarna gå långsammare så mängden fel eller stopp minskar utan att behöva stoppa in så många fler mantimmar.
Men det jag tror är allra viktigast för Tesla är att få upp produktionsvolymen. Det är där det finns enorma förväntningar på företaget.
Teckningsbidraget för varje producerad bil tror jag i nuläget inte är det allra viktigaste.
Fast det är väl å andra sidan inte det bästa stället att diskutera det? Nästan allt Tesla gör kan ju anses kurspåverkande och höra hemma i TSLA i så fall.
Nej, alla vet ju att det är i tråden för Demofordon som man ska diskutera allt som inte har just med demofordon att göra
Ser man på de mest producerade bilarna i världen (5 flest producerade)
så börjar de runt 400 000/år. (fast då höll de på i 40 år)
det motsvarar ung 7-8 000 /vecka. det ger lite perspektiv på hur stor modell 3 egentligen är.
om de kommer upp i 5000/vecka i år så kommer jag lova att lägga en reservation.