Ska Elon granska journalister?
Moderator: Redaktion
Re: Ska Elon granska journalister?
Problemet var ju att Elon Musk gör för många saker och därför inte kan åstadkomma något. Det anser jag inte stämmer, för det första, och sedan så kan just företag tackvare att de inte består av en person åstadkomma flera saker samtidigt om de är bra organiserade. Det är också just förmågan att göra flera saker samtidigt och takten av innovation som ger framgång i långa loppet. Jag skulle bli extremt orolig om Elon Musk sa att nu ska jag och hela Tesla fokusera på att få ut 10000 Model 3 per vecka och inte göra något annat.
Re: Ska Elon granska journalister?
Självklart behöver de satsa på framtida produkter och tjänster också, jag vet inte riktigt hur du tolkar mina inlägg för att komma fram till att det var det jag menade? Det är klart att det kan åstakomma flera saker samtidigt. Faktum var ju dock fortfarande att de fick omfördela resurser för att fixa Model 3, vilket ju tyder på att man hade haft lite bråttom under utvecklingsfasen av Model 3 och inte haft tid/resurser för att verifiera produktionlösningarna innan de sattes in skarpt.LarsL skrev:Problemet var ju att Elon Musk gör för många saker och därför inte kan åstadkomma något. Det anser jag inte stämmer, för det första, och sedan så kan just företag tackvare att de inte består av en person åstadkomma flera saker samtidigt om de är bra organiserade. Det är också just förmågan att göra flera saker samtidigt och takten av innovation som ger framgång i långa loppet. Jag skulle bli extremt orolig om Elon Musk sa att nu ska jag och hela Tesla fokusera på att få ut 10000 Model 3 per vecka och inte göra något annat.
Re: Ska Elon granska journalister?
De försöker göra saker snabbare än andra. Tror att det tar traditionella tillverkare ungefär 5år att ta fram en ny bilmodell och då har de en lina uppe redan. Jag vet inte hur länge Tesla har arbetat med Model 3 nu?
Re: Ska Elon granska journalister?
Fem år är i överkant. Automotor&sport hade ju en artikel för något åt sedan där man hade intervjuat ledande personer som jobbade med utvecklingen av den senaste XC90:n. Enligt den så frös man designen (i stora drag iaf, småändringar gjordes säkert) i Maj 2011. Bilen började produceras i slutet av 2014. Så runt 4 år handlar det nog om när man som i det fallet även utvecklar en helt ny plattform och nya drivlinor, som även kräver mycket ombyggnationer av fabrikerna. Handlar det om en modell på en befintlig plattform går det betydligt mycket snabbare än så. Jag vet inte riktigt när Tesla började jobba med Model 3, vet någon utanför Tesla?LarsL skrev:De försöker göra saker snabbare än andra. Tror att det tar traditionella tillverkare ungefär 5år att ta fram en ny bilmodell och då har de en lina uppe redan. Jag vet inte hur länge Tesla har arbetat med Model 3 nu?
Re: Ska Elon granska journalister?
Vi får ju snacka samma sak här!!! Tesla hade ”pensel down” 1 Juli 2016 vilket borde motsvara Maj 2011 för Volvon. Tesla är nu påväg in emot 2 och ligger alltså på ungefär halva tiden emot Volvo. Då ska vi också ta med att Tesla tillverka betydligt fler Model 3 än vad Volvo tillverkar XC90. XC90 är dessutom bara en ny variant av samma biltyp medan Model 3 är en helt ny med ny linje.Geni87 skrev:Fem år är i överkant. Automotor&sport hade ju en artikel för något åt sedan där man hade intervjuat ledande personer som jobbade med utvecklingen av den senaste XC90:n. Enligt den så frös man designen (i stora drag iaf, småändringar gjordes säkert) i Maj 2011. Bilen började produceras i slutet av 2014. Så runt 4 år handlar det nog om när man som i det fallet även utvecklar en helt ny plattform och nya drivlinor, som även kräver mycket ombyggnationer av fabrikerna. Handlar det om en modell på en befintlig plattform går det betydligt mycket snabbare än så. Jag vet inte riktigt när Tesla började jobba med Model 3, vet någon utanför Tesla?LarsL skrev:De försöker göra saker snabbare än andra. Tror att det tar traditionella tillverkare ungefär 5år att ta fram en ny bilmodell och då har de en lina uppe redan. Jag vet inte hur länge Tesla har arbetat med Model 3 nu?
Re: Ska Elon granska journalister?
Precis, vi får snacka om samma sak. Nej, "pencil down" motsvarar inte vart Volvo var Maj 2011. Hittade artikeln i AMS nu och det står att designfrys för XC90 var i mitten av 2013. Så jag mindes fel, 2011 var väldigt konceptuellt och man hade flera olika alternativ för designinriktning. Så designfrys drygt ett år innan produktionsstart. Dessutom läser du inte vad jag skriver. Nya XC90 var inte en ny variant, den baserades på en _helt_ ny egenutvecklad plattform (SPA), om du minns så hade Ford sålt Volvo då vilket gjorde att man inte kunde använda deras plattformar längre. Såvitt jag vet från det jag har läst i tidningarna byggde man en helt ny kaross- och målerlinje för SPA-plattformen i Torslanda, och byggde om slutmontering rejält också.LarsL skrev:Vi får ju snacka samma sak här!!! Tesla hade ”pensel down” 1 Juli 2016 vilket borde motsvara Maj 2011 för Volvon. Tesla är nu påväg in emot 2 och ligger alltså på ungefär halva tiden emot Volvo. Då ska vi också ta med att Tesla tillverka betydligt fler Model 3 än vad Volvo tillverkar XC90. XC90 är dessutom bara en ny variant av samma biltyp medan Model 3 är en helt ny med ny linje.Geni87 skrev:Fem år är i överkant. Automotor&sport hade ju en artikel för något åt sedan där man hade intervjuat ledande personer som jobbade med utvecklingen av den senaste XC90:n. Enligt den så frös man designen (i stora drag iaf, småändringar gjordes säkert) i Maj 2011. Bilen började produceras i slutet av 2014. Så runt 4 år handlar det nog om när man som i det fallet även utvecklar en helt ny plattform och nya drivlinor, som även kräver mycket ombyggnationer av fabrikerna. Handlar det om en modell på en befintlig plattform går det betydligt mycket snabbare än så. Jag vet inte riktigt när Tesla började jobba med Model 3, vet någon utanför Tesla?LarsL skrev:De försöker göra saker snabbare än andra. Tror att det tar traditionella tillverkare ungefär 5år att ta fram en ny bilmodell och då har de en lina uppe redan. Jag vet inte hur länge Tesla har arbetat med Model 3 nu?
Men visst är Tesla snabba på att utveckla, har inte hävdad något annat. Tror iofs att även Volvo är snabbare än många andra numera när man har kommit ur den tröga och gigantiska Fordsfären. Sen ska man inte tro att utvecklingstiden för en bil börjar vid "pencil down". Väldigt mycket arbete har gjorts innan man fryser designen, och det gäller oavsett tillverkare. Om jag inte minns fel snackade väl Elon om projekt "BlueStar" redan under 2012.
Re: Ska Elon granska journalister?
XC90 fossilbil med motor, växellåda och bränsletank... samma som de gjorde innan i ungefär samma volymer. Model 3 har visserligen batterier och elmotorer men tillverkas i en helt annan skala.
Hur många XC90 gör Volvo idag per vecka?
Hur många XC90 gör Volvo idag per vecka?
Re: Ska Elon granska journalister?
Den här diskussionen leder inget vart. Ja, samma typ av drivlina, dock en helt nyutvecklad sådan. Dessutom en PHEV också, vars drivlina i princip innehåller en nedskalad BEV-drivlina med allt vad det innebär (kylning för batteri, elmaskiner, kraftelektronik osv). XC90 tillverkas ungefär i 100' om året, det är å andra sidan en mycket större bil med grymt mycket fler valmöjligheter och varianter än Model 3.LarsL skrev:XC90 fossilbil med motor, växellåda och bränsletank... samma som de gjorde innan i ungefär samma volymer. Model 3 har visserligen batterier och elmotorer men tillverkas i en helt annan skala.
Hur många XC90 gör Volvo idag per vecka?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19586
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ska Elon granska journalister?
Hehe, nej det är väl förhoppningsvis ingen som tror det heller för vid pencil down ska ju all utveckling vara klar liksom,Geni87 skrev:...Sen ska man inte tro att utvecklingstiden för en bil börjar vid "pencil down". Väldigt mycket arbete har gjorts innan man fryser designen, och det gäller oavsett tillverkare. Om jag inte minns fel snackade väl Elon om projekt "BlueStar" redan under 2012.LarsL skrev:Vi får ju snacka samma sak här!!! Tesla hade ”pensel down” 1 Juli 2016 vilket borde motsvara Maj 2011 för Volvon. Tesla är nu påväg in emot 2 och ligger alltså på ungefär halva tiden emot Volvo. Då ska vi också ta med att Tesla tillverka betydligt fler Model 3 än vad Volvo tillverkar XC90. XC90 är dessutom bara en ny variant av samma biltyp medan Model 3 är en helt ny med ny linje.Geni87 skrev:Fem år är i överkant. Automotor&sport hade ju en artikel för något åt sedan där man hade intervjuat ledande personer som jobbade med utvecklingen av den senaste XC90:n. Enligt den så frös man designen (i stora drag iaf, småändringar gjordes säkert) i Maj 2011. Bilen började produceras i slutet av 2014. Så runt 4 år handlar det nog om när man som i det fallet även utvecklar en helt ny plattform och nya drivlinor, som även kräver mycket ombyggnationer av fabrikerna. Handlar det om en modell på en befintlig plattform går det betydligt mycket snabbare än så. Jag vet inte riktigt när Tesla började jobba med Model 3, vet någon utanför Tesla?LarsL skrev:De försöker göra saker snabbare än andra. Tror att det tar traditionella tillverkare ungefär 5år att ta fram en ny bilmodell och då har de en lina uppe redan. Jag vet inte hur länge Tesla har arbetat med Model 3 nu?
då återstår "bara" ev justeringar för produktionen i sig osv... Ja och så att bygga upp själva tillverkningslinan såklart...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ska Elon granska journalister?
...så duktigt av Volvo att tillverka lika många XC90 som Tesla tillverkar Model X och S...
Om två år kommer Tesla producera fler Model 3 än vad Volvo idag producerar totalt av alla modeller.
Om två år kommer Tesla producera fler Model 3 än vad Volvo idag producerar totalt av alla modeller.
Re: Ska Elon granska journalister?
Om ni ska klaga på någons oförmåga att tillverka produkter så fokusera på Nissan, Hyundai, VW och GM. Ingen av dem lyckas tillverka tillräckligt med bilar till marknaden utan dras med flera halvårsvisa leveransköer. Och detta skulle vara de traditionella tillverkarnas styrka!
Re: Ska Elon granska journalister?
Vadå klaga? Vi diskuterar, eller vi försöker iaf göra det men du verkar ta allt som inte är 100% positivt om Tesla som personlig kritik. Nu svävar du lite väl långt från ämnet. Exemplet med Volvo tillkom enbart för att det är den enda artikeln jag har sett som handlar om utvecklingsprocessen av en modern bil, dessutom relativt detaljerat - inte för att XC90 och Model 3 skulle vara speciellt lika bilar.LarsL skrev:Om ni ska klaga på någons oförmåga att tillverka produkter så fokusera på Nissan, Hyundai, VW och GM. Ingen av dem lyckas tillverka tillräckligt med bilar till marknaden utan dras med flera halvårsvisa leveransköer. Och detta skulle vara de traditionella tillverkarnas styrka!
Re: Ska Elon granska journalister?
Spå in i framtiden kan du också tydligen. Vi får väl se, klart är iaf att Tesla kommer tillverka betydligt fler bilar om två år jämfört med idag. Likväl växer Volvo stabilt varje år och har byggt fyra nya fabriker de senaste fem åren, och byggt ut de två befintliga. Man bör ha en kapacitet på ca 1 miljon bilar/år när fabriken i USA är helt färdig.LarsL skrev:...så duktigt av Volvo att tillverka lika många XC90 som Tesla tillverkar Model X och S...
Om två år kommer Tesla producera fler Model 3 än vad Volvo idag producerar totalt av alla modeller.
Re: Ska Elon granska journalister?
Du tar åt dig trots att jag inte citerar dig... hela tiden.Geni87 skrev:Vadå klaga? Vi diskuterar, eller vi försöker iaf göra det men du verkar ta allt som inte är 100% positivt om Tesla som personlig kritik. Nu svävar du lite väl långt från ämnet. Exemplet med Volvo tillkom enbart för att det är den enda artikeln jag har sett som handlar om utvecklingsprocessen av en modern bil, dessutom relativt detaljerat - inte för att XC90 och Model 3 skulle vara speciellt lika bilar.
Re: Ska Elon granska journalister?
Haha, vem är det du pratar med då? Elon?LarsL skrev:Du tar åt dig trots att jag inte citerar dig... hela tiden.Geni87 skrev:Vadå klaga? Vi diskuterar, eller vi försöker iaf göra det men du verkar ta allt som inte är 100% positivt om Tesla som personlig kritik. Nu svävar du lite väl långt från ämnet. Exemplet med Volvo tillkom enbart för att det är den enda artikeln jag har sett som handlar om utvecklingsprocessen av en modern bil, dessutom relativt detaljerat - inte för att XC90 och Model 3 skulle vara speciellt lika bilar.
Re: Ska Elon granska journalister?
Halvårsvis säger du?LarsL skrev:Om ni ska klaga på någons oförmåga att tillverka produkter så fokusera på Nissan, Hyundai, VW och GM. Ingen av dem lyckas tillverka tillräckligt med bilar till marknaden utan dras med flera halvårsvisa leveransköer. Och detta skulle vara de traditionella tillverkarnas styrka!
Din Model 3 reserverades den 31/03/2016.
Re: Ska Elon granska journalister?
Kanske lite orättvist att jämföra med tanke på att Tesla har 450k reservationer. Teslas problem är att de (Elon) har lovat mer än vad de har klarat av, och fått kritik för det. Massiv kritik kan man nog säga. Men ser man på den absoluta mängden Model 3 som produceras nu och marknadsandelar i det segment den befinner sig i så ser det rätt bra ut. Model 3 är snart den bäst säljande bilen i sitt segment i USA. De andra tillverkarnas insatser är fortfarande främst koncept bilar alternativt bilar i 150-200k klassen som man vill sälja för 350-400k, med kort räckvidd och taskig snabbladdning på köpet. Och ändå kan man inte möta behovet.dstr skrev:Halvårsvis säger du?LarsL skrev:Om ni ska klaga på någons oförmåga att tillverka produkter så fokusera på Nissan, Hyundai, VW och GM. Ingen av dem lyckas tillverka tillräckligt med bilar till marknaden utan dras med flera halvårsvisa leveransköer. Och detta skulle vara de traditionella tillverkarnas styrka!
Din Model 3 reserverades den 31/03/2016.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Ska Elon granska journalister?
Och DÄR stoppar vi pajkastningen. Tesla och volvo gör båda bra bilar och utvecklingstakt och produktionen är hög så båda mår gott så att säga.
Om vi återgår till ämnet så finns det också man kan se problem med vilka som skall granska granskarna. Det är oerhört lätt att manipulera undersökningar på webben, bara man har en trogen följeskara. Så är det något företag som inte tycker om att bli kritiskt granskad så kan den helt enkelt dirigera sina minioner till artikel och säga att den är oseriös, fast den kanske var helt saklig och korrekt. Vad har vi vunnit där? Samma sak med tex Trump som men en twitterlänk kan manipulera ratingen på icke önskad sätt.
Det är alltså väldigt många aspekter och problem man måste lösa. Och det i flera led. t.o.m. DN faktagranskaren anklagas för att vara biased.(rätt eller fel?)
Om vi återgår till ämnet så finns det också man kan se problem med vilka som skall granska granskarna. Det är oerhört lätt att manipulera undersökningar på webben, bara man har en trogen följeskara. Så är det något företag som inte tycker om att bli kritiskt granskad så kan den helt enkelt dirigera sina minioner till artikel och säga att den är oseriös, fast den kanske var helt saklig och korrekt. Vad har vi vunnit där? Samma sak med tex Trump som men en twitterlänk kan manipulera ratingen på icke önskad sätt.
Det är alltså väldigt många aspekter och problem man måste lösa. Och det i flera led. t.o.m. DN faktagranskaren anklagas för att vara biased.(rätt eller fel?)
Re: Ska Elon granska journalister?
Precis.Mickep skrev:Och DÄR stoppar vi pajkastningen. Tesla och volvo gör båda bra bilar och utvecklingstakt och produktionen är hög så båda mår gott så att säga.
Om vi återgår till ämnet så finns det också man kan se problem med vilka som skall granska granskarna. Det är oerhört lätt att manipulera undersökningar på webben, bara man har en trogen följeskara. Så är det något företag som inte tycker om att bli kritiskt granskad så kan den helt enkelt dirigera sina minioner till artikel och säga att den är oseriös, fast den kanske var helt saklig och korrekt. Vad har vi vunnit där? Samma sak med tex Trump som men en twitterlänk kan manipulera ratingen på icke önskad sätt.
Det är alltså väldigt många aspekter och problem man måste lösa. Och det i flera led. t.o.m. DN faktagranskaren anklagas för att vara biased.(rätt eller fel?)
Ja man behöver inte vara allt för konspiratoriskt lagd för att inse att det är problematiskt med väldigt partiska granskare...
Re: Ska Elon granska journalister?
Partiska granskare har vi ju haft i form av SVT under många år i Sverige.
Re: Ska Elon granska journalister?
Flame bait?LarsL skrev:Partiska granskare har vi ju haft i form av SVT under många år i Sverige.