Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av JFAH »

mati skrev:
Geni87 skrev:
Flyget är den tuffaste nöten att knäcka som du säger. Mängden energi som krävs skulle i dagsläget kräva batterier med en vikt på mer än hela nyttolasten i ett vanligt trafikflygplan.
Att stora flygplan enbart går på batterier tror jag inte kommer att hända under min livstid. Hybridflygplan däremot kan tänkas dyka upp inom överskådlig framtid.
Den klart svåraste nöten att knäcka i det sambandet är folks beteende. Det måste flygas mindre. Mycket mindre. Jag har svårt att se hur det ständigt ökande flygandet ska kunna fortsätta med de begränsade energiresurserna som finns. Batteriflygplan som går på förnyelsebar el lär inte kunna ersätta fossilflyget över en natt.
Får m an snurr på hyperloop kan det faktiskt bli ett fullgånget alternativ för europeisk del. Att ha hyperloop mellan stockholm-oslo (30 minuter), Stcokholm Berlin, 1h timmer, eller stockholm paris på 1,5 timmar skulle göra underverk. Drömma kan man ju alltid.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av mati »

Ja, det är väl i princip meningen med hyperloop, att den ska ersätta flyget i den mån det går. Jag vill ju inte vara pessimisten här, men jag tror att det kommer ta ännu längre tid att vi (eller snarare inte vi) får se någon form av hyperloop i Europa. Sverige vill jag inte ens prata om. Vi får väl se till att leva riktigt länge, alternativt kan vi lägga oss i frysen och ställa upptiningstimern på 200 år i framtiden eller så. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av LarsL »

Tycker inte man ska gå in i Dark-green och börja kräva att vi ska flyga/resa mindre. Jag är för bright-green där tekniken kommer göra att vi kan resa mer, längre och billigare.

Med eldrift skulle man kunna flyga betydligt högre upp i tunnare atmosfär. Jag är emot hybrider eftersom de kräver att man släpar på två system men jag kan tänka mig att man använder fossilmotorer för att komma upp och sedan går över till el. Men det är nog troligare att det blir rena elflyg just på grund av att det inte funkar att ha två system på samma plan med tanke på vikt.
Små sportflyg finns ju redan kommersiellt med endast eldrift. Men dessa flyger ju korta sträckor på låg höjd så där utnyttjas ju inte alla fördelar.

Ska man tro Elon Musk så blir det hyperloop för korta resor och BFR för de längre. Han har ju åtminstone inte presenterat några andra alternativ för medellånga resor, typ över Atlanten.
Skriv svar