Nej vi kan inte skippa aktie-delen för det du säger är helt felaktigt. Marknadsvärdet har i allra högsta grad relevans när det gäller möjligheten till förvärv. Både direkt och indirekt.Svenssons skrev:Vosst kan vi skippa aktie-delen men då kan man inte försöka motivera köp med hög aktiekurs. Market cap har ju inget med om Tesla kan köpa eller inte köpa annat bolag.
Borde Tesla köpa en annan tillverkare och i så fall vilken?
Moderator: Redaktion
Re: Borde Tesla köpa en annan tillverkare och i så fall vilk
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Borde Tesla köpa en annan tillverkare och i så fall vilk
Kanske också en anledning till att Elon vill lämna börsen? Det är ju inte så roligt att göra affärer om ens valuta fluktuerar upp och ner med 1/3 på några månader.
Re: Borde Tesla köpa en annan tillverkare och i så fall vilk
Fast så länge den fluktuerar mellan "insane och ludicrous" så är det ju inte så dumt.LarsL skrev:Kanske också en anledning till att Elon vill lämna börsen? Det är ju inte så roligt att göra affärer om ens valuta fluktuerar upp och ner med 1/3 på några månader.
Model S90D -16
Re: Borde Tesla köpa en annan tillverkare och i så fall vilk
Ja, får man något med samma värde så sjunker inte kursen. Slår man dock ihop t.ex Tesla och Volvo lär inte värdet av nya bolaget vara lika högt som värdet för Tesla+ värdet för Volvo.Legato skrev:Nej och Nja.Svenssons skrev:
Aktieägarna kan komma överrens om att fler ska skapas men då fallar ju också kursen. För att kunna köpa något med aktierna så gäller det också att hitta motpart som vill ha aktierna.
Kursen faller absolut inte per automatik pga att aktier emitteras för ett förvärv. Anser marknaden att förvärvet är strategiskt riktigt och sunt ekonomiskt så ökar kursen. Gäller motsatsen så sjunker kursen.
Det stämmer att köparen måste vilja ta emot aktier, men du behöver ju inte ge aktierna till köparen. Tesla kan (om de skulle vilja) givetvis emittera nya aktier till existerande och/eller nya ägare och använda emissionslikviden till ett eventuellt förvärv.
Med motpart menade jag någon som kunde tänka sig betala för aktierna, kan mycket väl vara dagens aktieägare. Det är dock alltid någon som måste ta emot aktierna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Borde Tesla köpa en annan tillverkare och i så fall vilk
Det jag menade var att om man vill skippa aktuedelen så måste man också skippa marknadsvärdet, de hänger ju ihop.Legato skrev:Nej vi kan inte skippa aktie-delen för det du säger är helt felaktigt. Marknadsvärdet har i allra högsta grad relevans när det gäller möjligheten till förvärv. Både direkt och indirekt.Svenssons skrev:Vosst kan vi skippa aktie-delen men då kan man inte försöka motivera köp med hög aktiekurs. Market cap har ju inget med om Tesla kan köpa eller inte köpa annat bolag.
Visst har större bolag lättare att köpa mindre bolag men marketing cap måste inte användas vid förvärv. Finns fall där bolag med mindre market cap köpt upp större även ifall det inte är vanligt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Borde Tesla köpa en annan tillverkare och i så fall vilk
Lyssna på Legato för här är du ute och cyklar. Hög aktiekurs är ett växande företags allra viktigaste valuta.Svenssons skrev:Det jag menade var att om man vill skippa aktuedelen så måste man också skippa marknadsvärdet, de hänger ju ihop.Legato skrev:Nej vi kan inte skippa aktie-delen för det du säger är helt felaktigt. Marknadsvärdet har i allra högsta grad relevans när det gäller möjligheten till förvärv. Både direkt och indirekt.
Visst har större bolag lättare att köpa mindre bolag men marketing cap måste inte användas vid förvärv. Finns fall där bolag med mindre market cap köpt upp större även ifall det inte är vanligt.
Re: Borde Tesla köpa en annan tillverkare och i så fall vilk
Det är inte en valuta för bolaget. Aktieägarna kan komma överrens om att emittera fler aktier som det sedan måste hittas en motpart till för att sedan kunna ha medel till att göra köp med.kallekula skrev:Lyssna på Legato för här är du ute och cyklar. Hög aktiekurs är ett växande företags allra viktigaste valuta.Svenssons skrev:Det jag menade var att om man vill skippa aktuedelen så måste man också skippa marknadsvärdet, de hänger ju ihop.Legato skrev:Nej vi kan inte skippa aktie-delen för det du säger är helt felaktigt. Marknadsvärdet har i allra högsta grad relevans när det gäller möjligheten till förvärv. Både direkt och indirekt.
Visst har större bolag lättare att köpa mindre bolag men marketing cap måste inte användas vid förvärv. Finns fall där bolag med mindre market cap köpt upp större även ifall det inte är vanligt.
Som jag har skrivit från första inlägg så ser jag ingen vinst för Tesla att köpa upp ett avgasbilsföretag, dvs inte till en kurs där aktieägarna i avgasbilsföretaget blir nöjda. Vid konkurs av ett avgasbilsföretag så kan det finnas delar som Tesla kan vara intresserade av men då funkar inte aktier som betalmedel. Visst skulle nyemittering kunna göras som sedan någon motpart, t.ex. befintliga aktieägare, betalar pengar för och därmed leda till att det finns pengar till att köpa delar av konkursboet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Borde Tesla köpa en annan tillverkare och i så fall vilk
Svenssons skrev:Som jag har skrivit från första inlägg så ser jag ingen vinst för Tesla att köpa upp ett avgasbilsföretag, dvs inte till en kurs där aktieägarna i avgasbilsföretaget blir nöjda. Vid konkurs av ett avgasbilsföretag så kan det finnas delar som Tesla kan vara intresserade av men då funkar inte aktier som betalmedel. Visst skulle nyemittering kunna göras som sedan någon motpart, t.ex. befintliga aktieägare, betalar pengar för och därmed leda till att det finns pengar till att köpa delar av konkursboet.
Håller med. Visst finns det delar av avgasbilsföretagen som Tesla hade kunnat vara intresserade av men knappast helheten. Teslas kommande Gigafabriker med integrerad batteritillverkning är något helt annat än de traditionellas biltillverkning. Och även om man separerade detta så måste linorna byggas om helt. Det kan vi ex se med Porsche som har problem med produktionen av Taycan där man måste bygga om linor samtidigt som de befintliga ska vara i full produktion.
Och klagomålen på Teslas produktion av Model 3 i all ära:
Jag har alltså lite svårt att se vad vitsen skulle vara med att uppköp, annat än då som du nämner ett konkursföretag där man kunde ta väl valda delar av ex butiker, servicecenter osv. Har dock lite svårt att komma på vilket det skulle vara om vi antar att det är ett företag som producerar mer än 1 miljon bilar/år i dagsläget. Och mindre företag som ex Rimac ser jag ingen vits med att köpa upp, det skulle vara ett rent know-how köp och det finns andra företag som har betydligt större behov av det. Därav då kanske Porsches investering i Rimac.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd