Ny förarstol till Model X dröjer...

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Ny förarstol till Model X dröjer...

Inläggav Teslaägare Johnalm » 14 sep 2018 13:03

Hade min Model X inne på 4000-milaservice i mars 2018.
Där konstaterades att rumpvärmen ej fungerade i förarstolen, utan bara ryggen som blev varm (27 grader).
Ny stol beställdes.
So far so good...
Idag (ett halvår senare) ringde jag upp SC Väsby för att få reda på om / när ny stol kunde monteras. Det börjar snart bli aktuellt med rumpvärme igen.
De kunde inte lämna något besked annat än att nyproduktion går före i kön(???).
Ytterst märkligt att de inte kan se när beställda delar tillverkas och levereras, det har ju andra tillverkare i flertalet tillverkande industrier lyckats med sedan 20 år tillbaka.
Riktigt besviken på inställningen att befintliga kunder fint får vänta, dessutom att man inte bryr sig om att specifiera eller i vart fall undersöka leveransdatum.
Model X P90D, deep blue metallic med ultravit inredning, allt på utom fungerande handsfree, utökad laddare och ett L.
http://ts.la/john1529
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Re: Ny förarstol till Model X dröjer...

Inläggav elbilist gellerstam » 14 sep 2018 13:22

Johnalm skrev:Hade min Model X inne på 4000-milaservice i mars 2018.
Där konstaterades att rumpvärmen ej fungerade i förarstolen, utan bara ryggen som blev varm (27 grader).
Ny stol beställdes.
So far so good...
Idag (ett halvår senare) ringde jag upp SC Väsby för att få reda på om / när ny stol kunde monteras. Det börjar snart bli aktuellt med rumpvärme igen.
De kunde inte lämna något besked annat än att nyproduktion går före i kön(???).
Ytterst märkligt att de inte kan se när beställda delar tillverkas och levereras, det har ju andra tillverkare i flertalet tillverkande industrier lyckats med sedan 20 år tillbaka.
Riktigt besviken på inställningen att befintliga kunder fint får vänta, dessutom att man inte bryr sig om att specifiera eller i vart fall undersöka leveransdatum.

Galet! Så när ens kommande M3 går sönder kommer man få vänta lääääänge på delar helt enkelt. Hoppas det blivit ett missförstånd någon stans på vägen.
Outlander PHEV
E-UP
Reserverat MODEL 3 Ingen dragkrok == INGEN beställning.
Användarvisningsbild
gellerstam
elbilist

Inläggav Teslaägare Kirre » 14 sep 2018 13:40

Har väntat på byte av min förarstol i 11 månader nu...
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
Referral: http://ts.la/eric2944
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Remuz » 14 sep 2018 13:52

Jag väntade runt 9mån på en ny ventilerad stol back in the days
P100D 7-sits med allt på

http://ts.la/stefan4169
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Verdi » 14 sep 2018 14:05

Å satan. Nu får jag lite ångest över att jag precis beställde en ny Tesla. :cry:

Kommer t ex ingen spolarvätska på min nuvarande. Troligen är det pumpen som lagt av för jag hör inget heller när jag trycker på knappen. Har trott hela sommaren att det bara varit slut på spolarvätskan. :oops:

Väntar nu på att de ska ringa upp och boka tid. Har väntat en vecka nu. Tycker det känns sisådär för spolarvätska är ju i högsta grad en trafiksäkerhetsgrej. Att de inte kan skynda på ens för såna saker?
Model S 100D -18 Obsidiansvart, soltak, vitt fuskskinn.
Model S 90D -16 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premium, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svart skinn
Model S 75D -17 Midnight silver, Soltak, AP2, ljusbrunt skinn
http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Sandor » 14 sep 2018 14:38

Måste vara väldigt olika beroende på vilken stol det är. Jag fick båda mina framstolar bytta i våras. Från anmärkning till fix tog det mindre än en månad. Ventilerade stolar till model X.
Model X90D Whitepearl AP2
Användarvisningsbild
Sandor
Teslaägare

Inläggav Teslaägare HelectriC » 14 sep 2018 15:27

Jag fick bytt båda framstolarna på min förra Model S och det tog ca 6mån från beställning till montering.
Model S P75D -17
eGolf 300km -18
Jaguar iPace -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Hyundai Kona EV (lev. jan-19)
Model 3 LR (lev. feb-19)
VW I.D., Byton, BMW iX3, DS3 Crossback
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Johnalm » 14 sep 2018 17:38

Okej, verkar ju vara lotteri-förfarande...
Mest fundersam blir jag som sagt för att de inte kan uppge ett datum för leverans/montage. Ska ringa igen nästa vecka, kanske får prata med någon mer intresserad?
Ventilerade vita vegansäten kan ju inte vara så svårt att trolla fram?
Model X P90D, deep blue metallic med ultravit inredning, allt på utom fungerande handsfree, utökad laddare och ett L.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inläggav Teslaägare mahulkp » 14 sep 2018 19:07

Johnalm skrev:Okej, verkar ju vara lotteri-förfarande...
Mest fundersam blir jag som sagt för att de inte kan uppge ett datum för leverans/montage. Ska ringa igen nästa vecka, kanske får prata med någon mer intresserad?
Förstår inte varför de ska byta hela stolen. Normalt sätt kränger man av klädseln och byter värmeslingan och ev skumgummidynan den sitter limmad på. Ett enkelt ingrepp istället för att skeppa en hel stol över Atlanten.
MY X: X P90DL 7-sits helsvart, alla options
Model 3 reservation x 2
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Johnalm » 14 sep 2018 20:15

mahulkp skrev:
Johnalm skrev:Okej, verkar ju vara lotteri-förfarande...
Förstår inte varför de ska byta hela stolen. Normalt sätt kränger man av klädseln och byter värmeslingan och ev skumgummidynan den sitter limmad på. Ett enkelt ingrepp istället för att skeppa en hel stol över Atlanten.

Jag är benägen att hålla med. Kanske är svårt att hitta en frivillig vegan som kan tänka sig att skänka ett par löpmeter skinn?
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Nästa

Återgå till Företaget Tesla