Servicecenter i norr

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Servicecenter i norr

Inlägg av frippe »

Jag tror att servicecentret kommer där det finns ett kundunderlag. Så hur många teslor finns det i ett tänkt upptagningsområde just nu och hur många finns det underlag till?

Jag skulle faktiskt kunna drista mig till att det kan bli ett till i södra Sverige, söder om dalaälven före det blir ett i norr. Just med tanke på antalet teslor och potentiella teslor i området.

Det är möjligt att elon faktiskt sett på kartan innan han twittrade, och såg hur stort område som var utan servicecenter, men sedan när någon parat det med antale invånare så dör nog intresset aningens.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Servicecenter i norr

Inlägg av TiborBlomhall »

Exakt så trodde de om IKEA också, ända tills Kamprad stod envist på sig.
Användarvisningsbild
Daf
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 20 aug 2017 22:14
Ort: Tornedalen

Re: Servicecenter i norr

Inlägg av Daf »

Jo, om man inte räknar med någon som helst nivå på expansion. Det är så Sundsvallsmuren konstrueras. Ett servicecenter i Skellefteå eller Haparanda får gissningsvis flera som kör norrut för service i stället för 70 mil söderut eftersom nästa är i Upplands Väsby. Ren expansion där det redan finns bilar bekräftar bara elbilsmyt nr 3. Potentiella Teslaköpare i norr ser bristen på struktur och köper en Dieselvolvo i stället.

Min fru vill inte ha en Tesla eller annan elbil. Hon hänvisar till bristen på infrastruktur. OK, det finns 0 Superchargers i kommunen eller ens i länet. Snabbladdare 0, typ 2 0, officiella laddplatser för elbil 0 i kommunen. den enda Teslaladdaren hänger på min husvägg. Tja, kanske myt nr 3 har visst fog för sig. Om inte ens vi i Teslaforumet efterfrågar struktur med täckning över hela Sverige kommer ingen annan att göra det heller. Satsa på dieselbiluthyrning i Sundsvall i stället?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Servicecenter i norr

Inlägg av Svenssons »

Daf skrev:
Min fru vill inte ha en Tesla eller annan elbil. Hon hänvisar till bristen på infrastruktur. OK, det finns 0 Superchargers i kommunen eller ens i länet. Snabbladdare 0, typ 2 0, officiella laddplatser för elbil 0 i kommunen. den enda Teslaladdaren hänger på min husvägg. Tja, kanske myt nr 3 har visst fog för sig. Om inte ens vi i Teslaforumet efterfrågar struktur med täckning över hela Sverige kommer ingen annan att göra det heller. Satsa på dieselbiluthyrning i Sundsvall i stället?
Service Center kan jag förstå att man vill ha relativt nära men när det kommer till laddareplatser, särskilt snabbladdare, så är det ju inte nära eller i kommunen man vill ha dessa. De vill man ha mellan 10 till 20 mil ifrån där man bor. Laddar i kommunen vill man kunna göra helst när man parkerar hemma och i andra hand när man parkerar bilen där man jobbar.

Jag tycker att nästa Service Center efter Segeltorp bör byggas norr om Sundsvall. Har dock inget emot att det även kommer ett på Småland efter det.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Servicecenter i norr

Inlägg av Zalman3 »

Daf skrev:
Jo, om man inte räknar med någon som helst nivå på expansion. Det är så Sundsvallsmuren konstrueras. Ett servicecenter i Skellefteå eller Haparanda får gissningsvis flera som kör norrut för service i stället för 70 mil söderut eftersom nästa är i Upplands Väsby. Ren expansion där det redan finns bilar bekräftar bara elbilsmyt nr 3. Potentiella Teslaköpare i norr ser bristen på struktur och köper en Dieselvolvo i stället.

Min fru vill inte ha en Tesla eller annan elbil. Hon hänvisar till bristen på infrastruktur. OK, det finns 0 Superchargers i kommunen eller ens i länet. Snabbladdare 0, typ 2 0, officiella laddplatser för elbil 0 i kommunen. den enda Teslaladdaren hänger på min husvägg. Tja, kanske myt nr 3 har visst fog för sig. Om inte ens vi i Teslaforumet efterfrågar struktur med täckning över hela Sverige kommer ingen annan att göra det heller. Satsa på dieselbiluthyrning i Sundsvall i stället?

Jag jobbar stenhårt för 350kW snabbladdning i Västerbotten och Norrbotten!
Kommer att posta här när jag nått resultat.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Servicecenter i norr

Inlägg av Laban »

Daf skrev:
Ren expansion där det redan finns bilar bekräftar bara elbilsmyt nr 3. Potentiella Teslaköpare i norr ser bristen på struktur och köper en Dieselvolvo i stället.
Precis. Det kommer att bli helt andra volymer med Model 3 där antalet reservationer i Sverige gissningsvis är ungefär samma som totala antalet Tesla som är sålda i Sverige till dags dato. Det bör då inte röra sig om ett servicecenter utan x antal där ett rimligen blir längre norrut än Sundsvall.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar