Jag tror att servicecentret kommer där det finns ett kundunderlag. Så hur många teslor finns det i ett tänkt upptagningsområde just nu och hur många finns det underlag till?
Jag skulle faktiskt kunna drista mig till att det kan bli ett till i södra Sverige, söder om dalaälven före det blir ett i norr. Just med tanke på antalet teslor och potentiella teslor i området.
Det är möjligt att elon faktiskt sett på kartan innan han twittrade, och såg hur stort område som var utan servicecenter, men sedan när någon parat det med antale invånare så dör nog intresset aningens.
Servicecenter i norr
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Servicecenter i norr
Jo, om man inte räknar med någon som helst nivå på expansion. Det är så Sundsvallsmuren konstrueras. Ett servicecenter i Skellefteå eller Haparanda får gissningsvis flera som kör norrut för service i stället för 70 mil söderut eftersom nästa är i Upplands Väsby. Ren expansion där det redan finns bilar bekräftar bara elbilsmyt nr 3. Potentiella Teslaköpare i norr ser bristen på struktur och köper en Dieselvolvo i stället.
Min fru vill inte ha en Tesla eller annan elbil. Hon hänvisar till bristen på infrastruktur. OK, det finns 0 Superchargers i kommunen eller ens i länet. Snabbladdare 0, typ 2 0, officiella laddplatser för elbil 0 i kommunen. den enda Teslaladdaren hänger på min husvägg. Tja, kanske myt nr 3 har visst fog för sig. Om inte ens vi i Teslaforumet efterfrågar struktur med täckning över hela Sverige kommer ingen annan att göra det heller. Satsa på dieselbiluthyrning i Sundsvall i stället?
Min fru vill inte ha en Tesla eller annan elbil. Hon hänvisar till bristen på infrastruktur. OK, det finns 0 Superchargers i kommunen eller ens i länet. Snabbladdare 0, typ 2 0, officiella laddplatser för elbil 0 i kommunen. den enda Teslaladdaren hänger på min husvägg. Tja, kanske myt nr 3 har visst fog för sig. Om inte ens vi i Teslaforumet efterfrågar struktur med täckning över hela Sverige kommer ingen annan att göra det heller. Satsa på dieselbiluthyrning i Sundsvall i stället?
Re: Servicecenter i norr
Service Center kan jag förstå att man vill ha relativt nära men när det kommer till laddareplatser, särskilt snabbladdare, så är det ju inte nära eller i kommunen man vill ha dessa. De vill man ha mellan 10 till 20 mil ifrån där man bor. Laddar i kommunen vill man kunna göra helst när man parkerar hemma och i andra hand när man parkerar bilen där man jobbar.Daf skrev:Min fru vill inte ha en Tesla eller annan elbil. Hon hänvisar till bristen på infrastruktur. OK, det finns 0 Superchargers i kommunen eller ens i länet. Snabbladdare 0, typ 2 0, officiella laddplatser för elbil 0 i kommunen. den enda Teslaladdaren hänger på min husvägg. Tja, kanske myt nr 3 har visst fog för sig. Om inte ens vi i Teslaforumet efterfrågar struktur med täckning över hela Sverige kommer ingen annan att göra det heller. Satsa på dieselbiluthyrning i Sundsvall i stället?
Jag tycker att nästa Service Center efter Segeltorp bör byggas norr om Sundsvall. Har dock inget emot att det även kommer ett på Småland efter det.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Servicecenter i norr
Daf skrev:Jo, om man inte räknar med någon som helst nivå på expansion. Det är så Sundsvallsmuren konstrueras. Ett servicecenter i Skellefteå eller Haparanda får gissningsvis flera som kör norrut för service i stället för 70 mil söderut eftersom nästa är i Upplands Väsby. Ren expansion där det redan finns bilar bekräftar bara elbilsmyt nr 3. Potentiella Teslaköpare i norr ser bristen på struktur och köper en Dieselvolvo i stället.
Min fru vill inte ha en Tesla eller annan elbil. Hon hänvisar till bristen på infrastruktur. OK, det finns 0 Superchargers i kommunen eller ens i länet. Snabbladdare 0, typ 2 0, officiella laddplatser för elbil 0 i kommunen. den enda Teslaladdaren hänger på min husvägg. Tja, kanske myt nr 3 har visst fog för sig. Om inte ens vi i Teslaforumet efterfrågar struktur med täckning över hela Sverige kommer ingen annan att göra det heller. Satsa på dieselbiluthyrning i Sundsvall i stället?
Jag jobbar stenhårt för 350kW snabbladdning i Västerbotten och Norrbotten!
Kommer att posta här när jag nått resultat.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Servicecenter i norr
Precis. Det kommer att bli helt andra volymer med Model 3 där antalet reservationer i Sverige gissningsvis är ungefär samma som totala antalet Tesla som är sålda i Sverige till dags dato. Det bör då inte röra sig om ett servicecenter utan x antal där ett rimligen blir längre norrut än Sundsvall.Daf skrev:Ren expansion där det redan finns bilar bekräftar bara elbilsmyt nr 3. Potentiella Teslaköpare i norr ser bristen på struktur och köper en Dieselvolvo i stället.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd