Tesla sparkar 7%
Moderator: Redaktion
Tesla sparkar 7%
https://www.tesla.com/sv_SE/blog/tesla-company-update
Får verkligen hoppas de får till en kostnadseffektiv SR omgående.
Får verkligen hoppas de får till en kostnadseffektiv SR omgående.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tesla sparkar 7%
Känns som det är deras nya problem, de måste nog få ut den i sommar, våren kan de säkert leva på Europa och Kina och lite strö ordrar i USA/Kanada. Frågan är om de presenterar model Y i mars vad det gör för försäljningen?
Sen är det frågan vilka de sparkat, är det folk de ville bli av med?
Sen är det frågan vilka de sparkat, är det folk de ville bli av med?
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Tesla sparkar 7%
Heh, satt precis och skrev om detta. Men som de även skriver, så har de ju tidigare anställt 30% fler. Så nu när den initiala vågen av Model 3 köpare har lagt sig, så står de med överkapacitet i fabriken och behöver skära på kostnaderna. Inget konstigt med det. Frågan är ju hur många Kineser som har lagt order. Om trenden i Kina är densamma som i EU så lär den initiala försörjningen vara avklarad på 5-6 veckor.
Frågan är om detta inte påskyndar både lanseringen av MR för EU/Kina och SR för USA.
Frågan är om detta inte påskyndar både lanseringen av MR för EU/Kina och SR för USA.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Tesla sparkar 7%
Kan ju också vara relaterat till S/X, med tanke på att de tog bort 75orna nyss.
De stod ju för majoriteten av volymen. Så nog en hel del överflödiga på den sidan.
De stod ju för majoriteten av volymen. Så nog en hel del överflödiga på den sidan.
Du förutsätter att de har SR redo? Jag får känslan att de fortfarande inte fått till någon kostnadseffektiv lösning för den. Dvs de kan ännu inte lansera den utan att gå med förlust.Jeppe_E skrev:Frågan är om detta inte påskyndar både lanseringen av MR för EU/Kina och SR för USA.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla sparkar 7%
De kanske har tid att sätta sig ner och effektivisera nu? Så mycket som de anställt lär de ju till och med ha större problem än övriga företag med att många roller och personer är överflödiga och inte presterar tillräckligt.
Re: Tesla sparkar 7%
Som jag förstått det, så bygger mycket på det nya batteriet. Kostnaden för själva bilen har de ju klar. De vet hur mycket pengar det kostar att skruva ihop en M3. Förutom batteriet, så behöver Tesla öka effektiviteten, så att det går åt kortare tid att bygga en bil. Råvarukostnaden är ju vad den är oavsett om det är en LR, MR eller SR (bortsett då från de komponenter som skiljer).taliz skrev:Kan ju också vara relaterat till S/X, med tanke på att de tog bort 75orna nyss.
De stod ju för majoriteten av volymen. Så nog en hel del överflödiga på den sidan.
Du förutsätter att de har SR redo? Jag får känslan att de fortfarande inte fått till någon kostnadseffektiv lösning för den. Dvs de kan ännu inte lansera den utan att gå med förlust.Jeppe_E skrev:Frågan är om detta inte påskyndar både lanseringen av MR för EU/Kina och SR för USA.
Men tittar vi på en MR, som ändå får anses var den som kommer att likna en SR mest (dvs en motor) och lyfter bort premiuminteriören som väl kostar en 3-4000 USD? Så är vi inte långt borta. Jag tror att Tesla mycket väl hade kunnat tillverka en 35kUSD bil idag, men att de tjänat alldeles för lite på den. Så, nytt batteri och förbättrad OEE i fabriken. Tror inte det ligger alls långt bort faktiskt. Elon sa ju redan i oktober att det nya batteriet var 6 månader bort.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Tesla sparkar 7%
Undra hur komplext det vore att bygga en herrgårdsvagn av Model 3?
Inte särskilt antagligen?
Får känslan att det skulle kunna öka försäljningen rätt rejält i EU åtminstone.
Majoriteten av mellanklassare lär väl vara det här?
Inte särskilt antagligen?
Får känslan att det skulle kunna öka försäljningen rätt rejält i EU åtminstone.
Majoriteten av mellanklassare lär väl vara det här?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tesla sparkar 7%
Jeppe_E skrev:Som jag förstått det, så bygger mycket på det nya batteriet. Kostnaden för själva bilen har de ju klar. De vet hur mycket pengar det kostar att skruva ihop en M3. Förutom batteriet, så behöver Tesla öka effektiviteten, så att det går åt kortare tid att bygga en bil. Råvarukostnaden är ju vad den är oavsett om det är en LR, MR eller SR (bortsett då från de komponenter som skiljer).taliz skrev:Kan ju också vara relaterat till S/X, med tanke på att de tog bort 75orna nyss.
De stod ju för majoriteten av volymen. Så nog en hel del överflödiga på den sidan.
Du förutsätter att de har SR redo? Jag får känslan att de fortfarande inte fått till någon kostnadseffektiv lösning för den. Dvs de kan ännu inte lansera den utan att gå med förlust.Jeppe_E skrev:Frågan är om detta inte påskyndar både lanseringen av MR för EU/Kina och SR för USA.
Men tittar vi på en MR, som ändå får anses var den som kommer att likna en SR mest (dvs en motor) och lyfter bort premiuminteriören som väl kostar en 3-4000 USD? Så är vi inte långt borta. Jag tror att Tesla mycket väl hade kunnat tillverka en 35kUSD bil idag, men att de tjänat alldeles för lite på den. Så, nytt batteri och förbättrad OEE i fabriken. Tror inte det ligger alls långt bort faktiskt. Elon sa ju redan i oktober att det nya batteriet var 6 månader bort.
Går ju att förbättra och effektivisera monteringen av själva bilen också.
Fan vet alltså, hur går det till när t ex Skoda skruva ihop en Octavia och säljer den för ett grundpris från under 200 tkr efter rabatter. Då är det ändå en helt ok bil med karosskarvar och kvalitet som i många delar är bättre än vad Tesla lyckas med. Känns som som Teslas fabrik inte är den allra mest effektiva. Än. Inte så konstigt iofs.
Re: Tesla sparkar 7%
Du kan inte bara ta bort kostnaden för premium och säga ”voilà, en billigare bil!”.Jeppe_E skrev:Som jag förstått det, så bygger mycket på det nya batteriet. Kostnaden för själva bilen har de ju klar. De vet hur mycket pengar det kostar att skruva ihop en M3. Förutom batteriet, så behöver Tesla öka effektiviteten, så att det går åt kortare tid att bygga en bil. Råvarukostnaden är ju vad den är oavsett om det är en LR, MR eller SR (bortsett då från de komponenter som skiljer).taliz skrev:Kan ju också vara relaterat till S/X, med tanke på att de tog bort 75orna nyss.
De stod ju för majoriteten av volymen. Så nog en hel del överflödiga på den sidan.
Du förutsätter att de har SR redo? Jag får känslan att de fortfarande inte fått till någon kostnadseffektiv lösning för den. Dvs de kan ännu inte lansera den utan att gå med förlust.Jeppe_E skrev:Frågan är om detta inte påskyndar både lanseringen av MR för EU/Kina och SR för USA.
Men tittar vi på en MR, som ändå får anses var den som kommer att likna en SR mest (dvs en motor) och lyfter bort premiuminteriören som väl kostar en 3-4000 USD? Så är vi inte långt borta. Jag tror att Tesla mycket väl hade kunnat tillverka en 35kUSD bil idag, men att de tjänat alldeles för lite på den. Så, nytt batteri och förbättrad OEE i fabriken. Tror inte det ligger alls långt bort faktiskt. Elon sa ju redan i oktober att det nya batteriet var 6 månader bort.
Om du gör det så klipper du bort en stor del av marginalen, den marginal som i nuläget gör att bilen överhuvudtaget går att sälja utan förlust. De bitarna kostar antagligen inte Tesla mycket mer att tillverka/köpa än det som sedan blir ”standard”.
Dvs det blir en dubbelstöt för SR. För dyra grundkomponenter och sedan inga options med goda marginaler att rädda vinsten med.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tesla sparkar 7%
För Skoda är det faktiskt väldigt enkelt.Verdi skrev:Fan vet alltså, hur går det till när t ex Skoda skruva ihop en Octavia och säljer den för ett grundpris från under 200 tkr efter rabatter. Då är det ändå en helt ok bil med karosskarvar och kvalitet som i många delar är bättre än vad Tesla lyckas med. Känns som som Teslas fabrik inte är den allra mest effektiva. Än. Inte så konstigt iofs.
1) de får alla bottenplattor, motorer, tillverkningsverktyg osv från VW.
2) många av deras modeller bygger, underliggande, på ”gamla” varianter av VWs storsäljare. Dvs tekniken är färdigutvecklad, och maximalt kostnadspressad då den redan producerats i flera år hos VW.
3) de tillverkar sina bilar i lågkostnadsländer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tesla sparkar 7%
taliz skrev:För Skoda är det faktiskt väldigt enkelt.Verdi skrev:Fan vet alltså, hur går det till när t ex Skoda skruva ihop en Octavia och säljer den för ett grundpris från under 200 tkr efter rabatter. Då är det ändå en helt ok bil med karosskarvar och kvalitet som i många delar är bättre än vad Tesla lyckas med. Känns som som Teslas fabrik inte är den allra mest effektiva. Än. Inte så konstigt iofs.
1) de får alla bottenplattor, motorer, tillverkningsverktyg osv från VW.
2) många av deras modeller bygger, underliggande, på ”gamla” varianter av VWs storsäljare. Dvs tekniken är färdigutvecklad, och maximalt kostnadspressad då den redan producerats i flera år hos VW.
3) de tillverkar sina bilar i lågkostnadsländer.
Jo, men VWs varianter är inte så himla mycket dyrare så det är inte hela sanningen.
Tesla sparkar 7%
VW har ju en enorm skala. De använder samma bottenplatta för dussintals modeller, som tillverkas i miljontals exemplar.Verdi skrev:taliz skrev:För Skoda är det faktiskt väldigt enkelt.Verdi skrev:Fan vet alltså, hur går det till när t ex Skoda skruva ihop en Octavia och säljer den för ett grundpris från under 200 tkr efter rabatter. Då är det ändå en helt ok bil med karosskarvar och kvalitet som i många delar är bättre än vad Tesla lyckas med. Känns som som Teslas fabrik inte är den allra mest effektiva. Än. Inte så konstigt iofs.
1) de får alla bottenplattor, motorer, tillverkningsverktyg osv från VW.
2) många av deras modeller bygger, underliggande, på ”gamla” varianter av VWs storsäljare. Dvs tekniken är färdigutvecklad, och maximalt kostnadspressad då den redan producerats i flera år hos VW.
3) de tillverkar sina bilar i lågkostnadsländer.
Jo, men VWs varianter är inte så himla mycket dyrare så det är inte hela sanningen.
Det är ju just detta Tesla pratar om, economy of scale.
Får man inte upp volymen av Model 3 så når man inte de marginaler man behöver.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tesla sparkar 7%
Precis, det där där skillnaderna ligger tillsammans med att VW garanterat har ett mer förfinat och optimerat produktionssystem. VW kan också slå ut utvecklingskostnaderna på många fler producerade bilar. Självklart "får" inte Skoda någonting av VW, däremot är kostnaderna för de tunga investeringarna liten per bil då de delas med VW, Audi, Seat etc.taliz skrev:VW har ju en enorm skala. De använder samma bottenplatta för dussintals modeller, som tillverkas i miljontals exemplar.Verdi skrev:taliz skrev:För Skoda är det faktiskt väldigt enkelt.Verdi skrev:Fan vet alltså, hur går det till när t ex Skoda skruva ihop en Octavia och säljer den för ett grundpris från under 200 tkr efter rabatter. Då är det ändå en helt ok bil med karosskarvar och kvalitet som i många delar är bättre än vad Tesla lyckas med. Känns som som Teslas fabrik inte är den allra mest effektiva. Än. Inte så konstigt iofs.
1) de får alla bottenplattor, motorer, tillverkningsverktyg osv från VW.
2) många av deras modeller bygger, underliggande, på ”gamla” varianter av VWs storsäljare. Dvs tekniken är färdigutvecklad, och maximalt kostnadspressad då den redan producerats i flera år hos VW.
3) de tillverkar sina bilar i lågkostnadsländer.
Jo, men VWs varianter är inte så himla mycket dyrare så det är inte hela sanningen.
Det är ju just detta Tesla pratar om, economy of scale.
Får man inte upp volymen av Model 3 så når man inte de marginaler man behöver.
Sen är det ju lite av en överdrift att Skoda tillverkar i lågkostnadsländer. Tjeckien är inte Indien. Visst, Tjeckien har lägre löner än USA, en bilmontör verkar tjäna ungefär hälften där jämfört med i USA. Men kostnaderna för montörerna i bilfabriken är några få % av bilens totala kostnader, och även Tesla importerar en hel del komponenter från Mexiko, Kina och andra länder.
Re: Tesla sparkar 7%
Det är exakt vad Tesla planerar. De tänker namnge Model 3 i herrgårdsvagnsutförande för Model Y, och precis som de låtsas att deras minivan är en SUV kommer de låtsas att deras herrgårdsvagn är en crossover.taliz skrev:Undra hur komplext det vore att bygga en herrgårdsvagn av Model 3?
Inte särskilt antagligen?
Får känslan att det skulle kunna öka försäljningen rätt rejält i EU åtminstone.
Majoriteten av mellanklassare lär väl vara det här?
Re: Tesla sparkar 7%
Har för mig Y skulle byggas på en helt ny platta, dessutom på nya tillverkninglinjer. Dvs det kommer ta lång tid innan den når volymproduktion.ascii skrev:Det är exakt vad Tesla planerar. De tänker namnge Model 3 i herrgårdsvagnsutförande för Model Y, och precis som de låtsas att deras minivan är en SUV kommer de låtsas att deras herrgårdsvagn är en crossover.taliz skrev:Undra hur komplext det vore att bygga en herrgårdsvagn av Model 3?
Inte särskilt antagligen?
Får känslan att det skulle kunna öka försäljningen rätt rejält i EU åtminstone.
Majoriteten av mellanklassare lär väl vara det här?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.