Jo, det drabbar ju dina planer en del också kan jag tro? Utrymmet för batteriuppgraderingar minskar ju en hel del när de trycker ihop priserna såhär.Tars skrev:Ärligt talat så skulle jag vilja ha tillbaka de gamla priserna.Bjelke skrev:Jag hoppas ju såklart på att Tesla tar det men antagligen blir det inga affärer till dom här prisernamati skrev:Sedan när har de som jobbar på Tesla koll på vad som gäller? Om Tesla är riktigt dåliga på nånting så är det kommunikation, både internt och utåt. Det blir riktigt kul när folk beställer bilar som attan nu och om några dagar visar det sig att priserna var fel med ett par hundratusen. Vem får då stå för mellanskillnaden?
och Tesla får en del skit för det och sen är allt som vanligt igen.... Och din bil blir lite mer värd igen
En justering ner är ok.
Men detta är inte ok.
De dödar en begmarknad och bokstavligt spottar folk i ansiktet som köpt sig en p Model tex.
Hur kul är det för dessa som hämtade ut sin p100d i torsdags?
Nyheter?
Moderator: Redaktion
Re: Nyheter?
Re: Nyheter?
Tesla's mission är att få en så snabb övergång till fossilfritt som möjligt. Tyvärr bara att tugga i sig.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nyheter?
Håller med, det här är inte en bra situation för ganska många...Tars skrev:Ärligt talat så skulle jag vilja ha tillbaka de gamla priserna.Bjelke skrev:Jag hoppas ju såklart på att Tesla tar det men antagligen blir det inga affärer till dom här prisernamati skrev:Sedan när har de som jobbar på Tesla koll på vad som gäller? Om Tesla är riktigt dåliga på nånting så är det kommunikation, både internt och utåt. Det blir riktigt kul när folk beställer bilar som attan nu och om några dagar visar det sig att priserna var fel med ett par hundratusen. Vem får då stå för mellanskillnaden?
och Tesla får en del skit för det och sen är allt som vanligt igen.... Och din bil blir lite mer värd igen
En justering ner är ok.
Men detta är inte ok.
De dödar en begmarknad och bokstavligt spottar folk i ansiktet som köpt sig en p Model tex.
Hur kul är det för dessa som hämtade ut sin p100d i torsdags?
OM det är rätt pris men under en väldigt kort tid så funkar det ju (vilket jag själv hoppas på såklart eftersom
jag då gör en bra affär nu) men då borde väl Tesla ha kunnat göra det via lagerbil-sidan typ, ska dom däremot
bygga nya på order känns det lite knäppt även om det skulle vara under en kort tid, då borde det inte vara några
få länder det gäller för och skillnaden mellan P och vanlig borde vara större...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Nyheter?
Samtidigt så har ganska många garvat ganska mycket om hur bra andrahandsvärde bilarna har. Att man minsann köpt sin P85D för mindre pengar än de säljs för idag yada yada... Det är roligt när det gynnar en själv. Mindre roligt när det går på andra hållet givetvis, men så är livet.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Nyheter?
Fast det här är ju inte riktigt samma sak. Har då aldrig hört talat om någon biltillverkare som kapat bort 30% av nypriset över en natt. Tycker verkligen synd om dom som nyss köpt en P-modell.Henrik Torphammar skrev:Samtidigt så har ganska många garvat ganska mycket om hur bra andrahandsvärde bilarna har. Att man minsann köpt sin P85D för mindre pengar än de säljs för idag yada yada... Det är roligt när det gynnar en själv. Mindre roligt när det går på andra hållet givetvis, men så är livet.
Model S P85DL+
Re: Nyheter?
En av nyheterna var att Model 3 Performance skulle få 15% högre effekt och att topphastigheten skulle öka med 10 km/h, nu säger Elon att samma gäller Model S(Model X?). Om det endast gäller performance är dock osäkert.
Re: Nyheter?
Så är det med Tesla priser går upp och priser går ner, paket förändras och försvinner och ändrar pris. Det lovas funktioner som inte kommer på en modell men sedan dyker det upp något efterhand på en annan. När man köper Tesla ska man acceptera det priset som är just då med det som faktiskt finns just då.
Re: Nyheter?
Som andra påpekat i andra trådar så dumpar andra tillverkare också priserna, ibland ännu mer.
Skillnaden är att det inte syns på webben.
Skillnaden är att det inte syns på webben.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Nyheter?
Ja, Tesla är ett nyckfullt företag, det händer oförutsägbara saker hela tiden. Och visst har priserna justerats tidigare. Det är ju inget konstigt. Men att kapa en tredjedel av nypriset utan att blinka tillhör knappast vanligheterna. Inte ens hos Tesla. Och knappast någon annanstans heller.
Ja, det är roligt för alla som nu kanske plötsligt har råd med en Tesla som var helt ouppnåelig i förrgår. Men kom ihåg att om detta har hänt en gång nu så kan det hända igen. Nästa gång drabbas alla som jublar idag. Men då drabbas inte vi andra som har bytt till ett annat bilmärke. Man kanske rentav byter till fossilt igen. Är det det som är masterplanen?
Ja, det är roligt för alla som nu kanske plötsligt har råd med en Tesla som var helt ouppnåelig i förrgår. Men kom ihåg att om detta har hänt en gång nu så kan det hända igen. Nästa gång drabbas alla som jublar idag. Men då drabbas inte vi andra som har bytt till ett annat bilmärke. Man kanske rentav byter till fossilt igen. Är det det som är masterplanen?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Nyheter?
Fast mati går priset ner på Tesla så ”drabbas” ju även du om eftersom dina begagnatköpare också kommer jämnföra din bil med en ny Tesla, eller hur?
Re: Nyheter?
Skitsnack. Som sagt andra gör precis samma sak. Skulle du köpa tex en ny Audi A8 precis innan nya generationen kommer får du nedsatt pris med många hundra tusen.mati skrev:Ja, Tesla är ett nyckfullt företag, det händer oförutsägbara saker hela tiden. Och visst har priserna justerats tidigare. Det är ju inget konstigt. Men att kapa en tredjedel av nypriset utan att blinka tillhör knappast vanligheterna. Inte ens hos Tesla. Och knappast någon annanstans heller.
Ja, det är roligt för alla som nu kanske plötsligt har råd med en Tesla som var helt ouppnåelig i förrgår. Men kom ihåg att om detta har hänt en gång nu så kan det hända igen. Nästa gång drabbas alla som jublar idag. Men då drabbas inte vi andra som har bytt till ett annat bilmärke. Man kanske rentav byter till fossilt igen. Är det det som är masterplanen?
I en annan tråd visas offert på en ny A7(nya generationen!) med nedsatt pris på närmare 300 000.
Skillnaden med Tesla är att allt är publikt på nätet, inget fuffens hos handlare.
De som byter till annat märke riskerar faktiskt att drabbas ännu mer, tillverkarna måste ju möta konkurrensen. Köper du tex en etron nu och Audi sänker priset med 3-400k om några månader för att konkurrera med Tesla, vad säger du då? Är det ok bara för att Audi gör det?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Nyheter?
Så är det naturligtvis.LarsL skrev:Fast mati går priset ner på Tesla så ”drabbas” ju även du om eftersom dina begagnatköpare också kommer jämnföra din bil med en ny Tesla, eller hur?
Alla andra biltillverkare jämför sina produkter med Tesla, oavsett vad de säger officiellt. Tesla är synonymt med elbilar för den stora massan som bryr sig om elbilar, och det är just nu omöjligt för övriga tillverkare att ha en mycket högra prissättning, om man vill sälja elbilar i stor skala.
Model Y P
Model S P
Model S P
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Nyheter?
Nu handlade det om en billigare bil i 300k klassen men jag har prutat ner en familjemedlems privatleasing med 10% på ett pris som redan var nedsatt 20% på grund av en dold kampanj. Har även fått andra riktigt bra erbjudanden på betydligt dyrare bilar också. Det förekommer helt klart konstiga rabatter hos andra tillverkare på utgående modeller men även på helt nya sådana, allt handlar däremot om hur bra man är på att snacka med säljaren och hur mycket de offrar för att man skall fortsätta köpa bilar hos dem.taliz skrev:Skitsnack. Som sagt andra gör precis samma sak. Skulle du köpa tex en ny Audi A8 precis innan nya generationen kommer får du nedsatt pris med många hundra tusen.mati skrev:Ja, Tesla är ett nyckfullt företag, det händer oförutsägbara saker hela tiden. Och visst har priserna justerats tidigare. Det är ju inget konstigt. Men att kapa en tredjedel av nypriset utan att blinka tillhör knappast vanligheterna. Inte ens hos Tesla. Och knappast någon annanstans heller.
Ja, det är roligt för alla som nu kanske plötsligt har råd med en Tesla som var helt ouppnåelig i förrgår. Men kom ihåg att om detta har hänt en gång nu så kan det hända igen. Nästa gång drabbas alla som jublar idag. Men då drabbas inte vi andra som har bytt till ett annat bilmärke. Man kanske rentav byter till fossilt igen. Är det det som är masterplanen?
I en annan tråd visas offert på en ny A7(nya generationen!) med nedsatt pris på närmare 300 000.
Skillnaden med Tesla är att allt är publikt på nätet, inget fuffens hos handlare.
De som byter till annat märke riskerar faktiskt att drabbas ännu mer, tillverkarna måste ju möta konkurrensen. Köper du tex en etron nu och Audi sänker priset med 3-400k om några månader för att konkurrera med Tesla, vad säger du då? Är det ok bara för att Audi gör det?
Re: Nyheter?
Ja, kanske indirekt. Men alla vill inte ha en Tesla, oavsett hur "billig" den är. Säg att jag köper en Volvo nu och säljer den om tre år. Hur många tittar då först vad en Tesla kostar? Troligen ingen eftersom det är två helt olika bilar.LarsL skrev:Fast mati går priset ner på Tesla så ”drabbas” ju även du om eftersom dina begagnatköpare också kommer jämnföra din bil med en ny Tesla, eller hur?
Om jag nu köper en e-Niro är det troligen inte heller så många som väger en begagnad sådan mot en Tesla. Tror jag ialla fall.
Risken med en e-tron eller i-pace är nog större eftersom de spelar ungefär i samma liga. Fast en inbiten Audi-kund byter väl kanske inte till Tesla heller så lätt.
För min del, som det ser ut nu, är det inget realistiskt alternativ längre. Jag har redan skickat frågan till min Audi-säljare om det är möjligt att ångra beställningen. Som tur är har jag faktiskt aldrig skrivit på nånting kom jag på.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nyheter?
Jag tänkte precis skriva det, om dom här priserna håller sig så skulle jag övervägt att försöka avbryta Audi-köpet,mati skrev:Ja, kanske indirekt. Men alla vill inte ha en Tesla, oavsett hur "billig" den är. Säg att jag köper en Volvo nu och säljer den om tre år. Hur många tittar då först vad en Tesla kostar? Troligen ingen eftersom det är två helt olika bilar.LarsL skrev:Fast mati går priset ner på Tesla så ”drabbas” ju även du om eftersom dina begagnatköpare också kommer jämnföra din bil med en ny Tesla, eller hur?
Om jag nu köper en e-Niro är det troligen inte heller så många som väger en begagnad sådan mot en Tesla. Tror jag ialla fall.
Risken med en e-tron eller i-pace är nog större eftersom de spelar ungefär i samma liga. Fast en inbiten Audi-kund byter väl kanske inte till Tesla heller så lätt.
För min del, som det ser ut nu, är det inget realistiskt alternativ längre. Jag har redan skickat frågan till min Audi-säljare om det är möjligt att ångra beställningen. Som tur är har jag faktiskt aldrig skrivit på nånting kom jag på.
vad ska man annars göra lixom?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Nyheter?
Ja visst går det plötsligt att få bra pris hos de andra biltillverkarna också.OfarligTesla skrev:Nu handlade det om en billigare bil i 300k klassen men jag har prutat ner en familjemedlems privatleasing med 10% på ett pris som redan var nedsatt 20% på grund av en dold kampanj. Har även fått andra riktigt bra erbjudanden på betydligt dyrare bilar också. Det förekommer helt klart konstiga rabatter hos andra tillverkare på utgående modeller men även på helt nya sådana, allt handlar däremot om hur bra man är på att snacka med säljaren och hur mycket de offrar för att man skall fortsätta köpa bilar hos dem.
Som privatköpare prutade jag ner en Audi från 440.000:- (listpris) till 299.000:- utan några som helst personliga avtal eller rabatter. Och det var inte en lagerbil, utan nybeställning med 12 veckors leveranstid.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Nyheter?
Blir väl många provkörningsbilar ”lediga” nu när dom stänger sina showrooms. Dom blir lättare att sälja om beg-marknaden stannar av...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Nyheter?
Ja, nej, jag ser inget alternativ just nu. Teslan kommer nog att säljas oavsett, skadan är ju redan skett så att säga. Det vore visserligen bättre rent ekonomiskt att behålla den ett tag till, men eftersom jag ändå inte använder den i någon större utsträckning längre, är det lika korkat att ha en stående hemma och betala leasing och förmån på den.Bjelke skrev:Jag tänkte precis skriva det, om dom här priserna håller sig så skulle jag övervägt att försöka avbryta Audi-köpet,
vad ska man annars göra lixom?
Jag får väl återuppta idén om en hyfsat användbar laddhybrid med dragkrok, typ en Passat GTE. Om man nu får tag i en sådan. I slutändan är jag inte ens främmande för idén att - åtminstone tillfälligt - förkasta alla principer och skaffa en begagnad fossilkombi. Det gick ju förr. Och det funkar bevisligen jättebra för alla andra.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Nyheter?
Jag sålde nyss min Volvo och överväger ny Tesla.mati skrev:Ja, kanske indirekt. Men alla vill inte ha en Tesla, oavsett hur "billig" den är. Säg att jag köper en Volvo nu och säljer den om tre år. Hur många tittar då först vad en Tesla kostar? Troligen ingen eftersom det är två helt olika bilar.LarsL skrev:Fast mati går priset ner på Tesla så ”drabbas” ju även du om eftersom dina begagnatköpare också kommer jämnföra din bil med en ny Tesla, eller hur?
Om jag nu köper en e-Niro är det troligen inte heller så många som väger en begagnad sådan mot en Tesla. Tror jag ialla fall.
Risken med en e-tron eller i-pace är nog större eftersom de spelar ungefär i samma liga. Fast en inbiten Audi-kund byter väl kanske inte till Tesla heller så lätt.
För min del, som det ser ut nu, är det inget realistiskt alternativ längre. Jag har redan skickat frågan till min Audi-säljare om det är möjligt att ångra beställningen. Som tur är har jag faktiskt aldrig skrivit på nånting kom jag på.
Farsan har också Volvo, men är intresserad av elbilar, har skaffat solpaneler, och nyfiken på Tesla.
Det finns som sagt många märkesfantaster, men jag skulle vilja påstå att det är väldigt få som håller fast oavsett vad.
Dagens Teslafantaster är bevis på det. Många av dem är tidigare inbitna BMW/Audi/Mercedes-ägare.
Tror faktiskt det är ett extra stort problem just för de tyska premiummärkena. Många har nog förväxlat märkeslojalitet med intresse för ny teknik och en statusindikator.
Min gissning är att många som tidigare köpte BMW/Audi/Mercedes gjorde det för att de ville ha ”det senaste” och något som signalerar status.
Den bilden håller på att förändras. Tesla har nu den mest avancerade tekniken, och som statusmarkör är de nog tom förbi tyskarna nu, åtminstone bland yngre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Nyheter?
Jag håller med om detta resonemang då jag själv kan placera mig i den kategorin som varit Audifantast. Har tyvärr haft dåliga erfarenheter med Audi på senast med service och problem med min bil och en konflikt med Audi. Är därför helt osugen på en ny Audi och som teknikintresserad är Tesla riktigt intressant. Jag har lite lämnat det bakom mig med tysk byggkvalitet och tycker det faktiskt är ett riktigt överdrivet begrepp som många slänger sig med i dessa tider.taliz skrev:Jag sålde nyss min Volvo och överväger ny Tesla.mati skrev:Ja, kanske indirekt. Men alla vill inte ha en Tesla, oavsett hur "billig" den är. Säg att jag köper en Volvo nu och säljer den om tre år. Hur många tittar då först vad en Tesla kostar? Troligen ingen eftersom det är två helt olika bilar.LarsL skrev:Fast mati går priset ner på Tesla så ”drabbas” ju även du om eftersom dina begagnatköpare också kommer jämnföra din bil med en ny Tesla, eller hur?
Om jag nu köper en e-Niro är det troligen inte heller så många som väger en begagnad sådan mot en Tesla. Tror jag ialla fall.
Risken med en e-tron eller i-pace är nog större eftersom de spelar ungefär i samma liga. Fast en inbiten Audi-kund byter väl kanske inte till Tesla heller så lätt.
För min del, som det ser ut nu, är det inget realistiskt alternativ längre. Jag har redan skickat frågan till min Audi-säljare om det är möjligt att ångra beställningen. Som tur är har jag faktiskt aldrig skrivit på nånting kom jag på.
Farsan har också Volvo, men är intresserad av elbilar, har skaffat solpaneler, och nyfiken på Tesla.
Det finns som sagt många märkesfantaster, men jag skulle vilja påstå att det är väldigt få som håller fast oavsett vad.
Dagens Teslafantaster är bevis på det. Många av dem är tidigare inbitna BMW/Audi/Mercedes-ägare.
Tror faktiskt det är ett extra stort problem just för de tyska premiummärkena. Många har nog förväxlat märkeslojalitet med intresse för ny teknik och en statusindikator.
Min gissning är att många som tidigare köpte BMW/Audi/Mercedes gjorde det för att de ville ha ”det senaste” och något som signalerar status.
Den bilden håller på att förändras. Tesla har nu den mest avancerade tekniken, och som statusmarkör är de nog tom förbi tyskarna nu, åtminstone bland yngre.
När det gäller Audi så har jag som tidigare lojal mot Audi såklart varit inne på att köpa en E-tron. Det som gjort att jag inte aktualiserat detta är att jag tycker den är för dyr för vad man faktiskt får samt att det erbjuds 0% i rabatt trots gammal kund. Just den här avsaknaden av rabatt just i dagsläget gör mig nämligen orolig. Jag vet att Audihandlare snabbt kan justera priser och vad händer då om E-tron inte säljer som tänkt och helt plötsligt erbjuds rabatter och det tas fram bättre paketerbjudanden. För min del som gillar sportighet så tycker jag också att E-tron är en besvikelse med prestanda och att den är lite tråkig. Med detta sagt en fin bil, men jag får absolut inga vill-ha känslor och då är det för mycket pengar för något som känns tråkigt redan innan man tar leverans.
Re: Nyheter?
Samma argument som gjorde att jag tillsist inte gick vidare med beställning av en E-tron från min reservation.hooked skrev:Jag håller med om detta resonemang då jag själv kan placera mig i den kategorin som varit Audifantast. Har tyvärr haft dåliga erfarenheter med Audi på senast med service och problem med min bil och en konflikt med Audi. Är därför helt osugen på en ny Audi och som teknikintresserad är Tesla riktigt intressant. Jag har lite lämnat det bakom mig med tysk byggkvalitet och tycker det faktiskt är ett riktigt överdrivet begrepp som många slänger sig med i dessa tider.taliz skrev:Jag sålde nyss min Volvo och överväger ny Tesla.mati skrev:Ja, kanske indirekt. Men alla vill inte ha en Tesla, oavsett hur "billig" den är. Säg att jag köper en Volvo nu och säljer den om tre år. Hur många tittar då först vad en Tesla kostar? Troligen ingen eftersom det är två helt olika bilar.LarsL skrev:Fast mati går priset ner på Tesla så ”drabbas” ju även du om eftersom dina begagnatköpare också kommer jämnföra din bil med en ny Tesla, eller hur?
Om jag nu köper en e-Niro är det troligen inte heller så många som väger en begagnad sådan mot en Tesla. Tror jag ialla fall.
Risken med en e-tron eller i-pace är nog större eftersom de spelar ungefär i samma liga. Fast en inbiten Audi-kund byter väl kanske inte till Tesla heller så lätt.
För min del, som det ser ut nu, är det inget realistiskt alternativ längre. Jag har redan skickat frågan till min Audi-säljare om det är möjligt att ångra beställningen. Som tur är har jag faktiskt aldrig skrivit på nånting kom jag på.
Farsan har också Volvo, men är intresserad av elbilar, har skaffat solpaneler, och nyfiken på Tesla.
Det finns som sagt många märkesfantaster, men jag skulle vilja påstå att det är väldigt få som håller fast oavsett vad.
Dagens Teslafantaster är bevis på det. Många av dem är tidigare inbitna BMW/Audi/Mercedes-ägare.
Tror faktiskt det är ett extra stort problem just för de tyska premiummärkena. Många har nog förväxlat märkeslojalitet med intresse för ny teknik och en statusindikator.
Min gissning är att många som tidigare köpte BMW/Audi/Mercedes gjorde det för att de ville ha ”det senaste” och något som signalerar status.
Den bilden håller på att förändras. Tesla har nu den mest avancerade tekniken, och som statusmarkör är de nog tom förbi tyskarna nu, åtminstone bland yngre.
När det gäller Audi så har jag som tidigare lojal mot Audi såklart varit inne på att köpa en E-tron. Det som gjort att jag inte aktualiserat detta är att jag tycker den är för dyr för vad man faktiskt får samt att det erbjuds 0% i rabatt trots gammal kund. Just den här avsaknaden av rabatt just i dagsläget gör mig nämligen orolig. Jag vet att Audihandlare snabbt kan justera priser och vad händer då om E-tron inte säljer som tänkt och helt plötsligt erbjuds rabatter och det tas fram bättre paketerbjudanden. För min del som gillar sportighet så tycker jag också att E-tron är en besvikelse med prestanda och att den är lite tråkig. Med detta sagt en fin bil, men jag får absolut inga vill-ha känslor och då är det för mycket pengar för något som känns tråkigt redan innan man tar leverans.
Svart XP100DL Vit inredning - Beställd
MODEL ≡ - Avbokad
MODEL ≡ - Avbokad
Re: Nyheter?
Jonas83 skrev:Samma argument som gjorde att jag tillsist inte gick vidare med beställning av en E-tron från min reservation.hooked skrev:Jag håller med om detta resonemang då jag själv kan placera mig i den kategorin som varit Audifantast. Har tyvärr haft dåliga erfarenheter med Audi på senast med service och problem med min bil och en konflikt med Audi. Är därför helt osugen på en ny Audi och som teknikintresserad är Tesla riktigt intressant. Jag har lite lämnat det bakom mig med tysk byggkvalitet och tycker det faktiskt är ett riktigt överdrivet begrepp som många slänger sig med i dessa tider.taliz skrev:Jag sålde nyss min Volvo och överväger ny Tesla.mati skrev:Ja, kanske indirekt. Men alla vill inte ha en Tesla, oavsett hur "billig" den är. Säg att jag köper en Volvo nu och säljer den om tre år. Hur många tittar då först vad en Tesla kostar? Troligen ingen eftersom det är två helt olika bilar.LarsL skrev:Fast mati går priset ner på Tesla så ”drabbas” ju även du om eftersom dina begagnatköpare också kommer jämnföra din bil med en ny Tesla, eller hur?
Om jag nu köper en e-Niro är det troligen inte heller så många som väger en begagnad sådan mot en Tesla. Tror jag ialla fall.
Risken med en e-tron eller i-pace är nog större eftersom de spelar ungefär i samma liga. Fast en inbiten Audi-kund byter väl kanske inte till Tesla heller så lätt.
För min del, som det ser ut nu, är det inget realistiskt alternativ längre. Jag har redan skickat frågan till min Audi-säljare om det är möjligt att ångra beställningen. Som tur är har jag faktiskt aldrig skrivit på nånting kom jag på.
Farsan har också Volvo, men är intresserad av elbilar, har skaffat solpaneler, och nyfiken på Tesla.
Det finns som sagt många märkesfantaster, men jag skulle vilja påstå att det är väldigt få som håller fast oavsett vad.
Dagens Teslafantaster är bevis på det. Många av dem är tidigare inbitna BMW/Audi/Mercedes-ägare.
Tror faktiskt det är ett extra stort problem just för de tyska premiummärkena. Många har nog förväxlat märkeslojalitet med intresse för ny teknik och en statusindikator.
Min gissning är att många som tidigare köpte BMW/Audi/Mercedes gjorde det för att de ville ha ”det senaste” och något som signalerar status.
Den bilden håller på att förändras. Tesla har nu den mest avancerade tekniken, och som statusmarkör är de nog tom förbi tyskarna nu, åtminstone bland yngre.
När det gäller Audi så har jag som tidigare lojal mot Audi såklart varit inne på att köpa en E-tron. Det som gjort att jag inte aktualiserat detta är att jag tycker den är för dyr för vad man faktiskt får samt att det erbjuds 0% i rabatt trots gammal kund. Just den här avsaknaden av rabatt just i dagsläget gör mig nämligen orolig. Jag vet att Audihandlare snabbt kan justera priser och vad händer då om E-tron inte säljer som tänkt och helt plötsligt erbjuds rabatter och det tas fram bättre paketerbjudanden. För min del som gillar sportighet så tycker jag också att E-tron är en besvikelse med prestanda och att den är lite tråkig. Med detta sagt en fin bil, men jag får absolut inga vill-ha känslor och då är det för mycket pengar för något som känns tråkigt redan innan man tar leverans.
Det händer mer kring Tesla, det får man ändå ge dem.
Re: Nyheter?
Utan tvekan. Är man sugen på sömnlösa nätter, återkommande magont, huvudvärk och dålig stämning hemma är man den perfekta Tesla-kunden. Äventyr av olika slag är nästan garanterat en del av upplevelsen.Verdi skrev:Det händer mer kring Tesla, det får man ändå ge dem.
Vill man ha ett bekymmersfritt bilägande och ägna sin tid åt nåt betydelsefullt får man hålla sig till andra bilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Nyheter?
Verkar tråkigt. Har haft min i 2.5 år utan nämnvärda problem. Bytte 12 volts batteri bara, vilket var gjort på en kvart i Upplands Väsby.mati skrev:Utan tvekan. Är man sugen på sömnlösa nätter, återkommande magont, huvudvärk och dålig stämning hemma är man den perfekta Tesla-kunden. Äventyr av olika slag är nästan garanterat en del av upplevelsen.Verdi skrev:Det händer mer kring Tesla, det får man ändå ge dem.
Vill man ha ett bekymmersfritt bilägande och ägna sin tid åt nåt betydelsefullt får man hålla sig till andra bilar.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Nyheter?
Jag säger som så många andra redan sagt, jag kan inte för mitt liv förstå att du behållit din Tesla. Skulle något påverka mitt liv så otroligt negativt som Teslan påverkar dig så hade jag sålt den för länge sedan. Den ekonomiska smällen är ju ganska irrelevant jämfört med att inte kunna sova och ha magont. Inte ens en fossilbil hade plågat mig så mycket, även om jag aldrig någonsin kommer äga en fossil igen.mati skrev:Utan tvekan. Är man sugen på sömnlösa nätter, återkommande magont, huvudvärk och dålig stämning hemma är man den perfekta Tesla-kunden. Äventyr av olika slag är nästan garanterat en del av upplevelsen.Verdi skrev:Det händer mer kring Tesla, det får man ändå ge dem.
Vill man ha ett bekymmersfritt bilägande och ägna sin tid åt nåt betydelsefullt får man hålla sig till andra bilar.
För mig är den perfekta Tesla kunden den som gillar att ligga i teknisk framkant samt gillar körglädje och prestanda till en rimlig peng. På köpet får man miljövänligheten samt att man är med och leder transformationen av bilindustrin bort från dieselfuskande "fat cat"-bolag.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021