2019 Q1

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

2019 Q1

Inlägg av vigge50 »

Produktion
62 950 Model 3
14 500 Model S och X
77 100 totalt

Leveranser
50 900 Model 3
12 100 Model S och X
63 000 totalt

Jag förväntade mig inte lika bra siffror som Q4 dels då kvartalet är något kortare, och att betydligt fler skulle vara påväg till kund. Dock så tror jag detta är första gången på väldigt länge som Model S och X inte är över 20 000 tillsammans vilket betyder att detta är ett rejält drop. Kommer de ta igen senare i år eller märker Tesla nu av Model 3s och andra tillverkares elbilar?
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: 2019 Q1

Inlägg av Jeppe_E »

Men? 3:an har ju lanserats i resten av världen, så jag är inte alls förvånad över siffrorna. Dessutom var det ju rea ;)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 2019 Q1

Inlägg av vigge50 »

Här är Tesla hela pressmeddelande

http://ir.tesla.com/news-releases/news- ... deliveries
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 2019 Q1

Inlägg av Zalman3 »

Bloomberg gissade ju 79,130 Tesla 3 tillverkade.
Var ju långt ifrån verkligheten...

Tesla 3 produktion
Q4 2018
61,394

Q1 2019
62,950

Trots allt en ökning av tillverkade Tesla 3or.

CNBC trodde på att aktien skulle gå upp om leveranserna
av Tesla 3 låg runt 55.000 bilar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: 2019 Q1

Inlägg av dd88 »

Bra med tydlighet:

”Our delivery count should be viewed as slightly conservative, as we only count a car as delivered if it is transferred to the customer and all paperwork is correct. We count a produced but undelivered vehicle to be in transit if the related customer has placed an order or paid the full purchase price for such vehicle.”
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 2019 Q1

Inlägg av Legato »

vigge50 skrev:
Produktion
62 950 Model 3
14 500 Model S och X
77 100 totalt

Leveranser
50 900 Model 3
12 100 Model S och X
63 000 totalt

Jag förväntade mig inte lika bra siffror som Q4 dels då kvartalet är något kortare, och att betydligt fler skulle vara påväg till kund. Dock så tror jag detta är första gången på väldigt länge som Model S och X inte är över 20 000 tillsammans vilket betyder att detta är ett rejält drop. Kommer de ta igen senare i år eller märker Tesla nu av Model 3s och andra tillverkares elbilar?
Brrr.... Var oroad att man inte skulle nå förväntade 18-19000 S&X men detta var riktigt illa. Halvfart om ens det...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 2019 Q1

Inlägg av Zalman3 »

Tesla har ju tappat mycket av sin S och X försäljning.
Man man har ju dribblat mycket med priser och modeller
på ett sätt som inte har varit helt lätt att förklara.

När man tog bort 75kWh modellen förväntade folk
sig att nåt nytt var på gång. Men än har ingen facelift lanserats.
Hoppas att en facelift snart går att köpa, med ny inredning och
större batterier som går att ladda i 250kW.

Då blir det att byta till en ny S.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: 2019 Q1

Inlägg av Smutt »

Ofta kan man hitta svaret hos sig själv skulle jag köpt en ny S eller X nu om det inte varit rea? Mitt svar är i alla fall nej vill ha CCS utan adapter ny interiör osv om jag ska betala fullt pris, annars tar man en M3 som känns mycket modernare
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: 2019 Q1

Inlägg av MarcusC »

Jag kommer enbart köpa en S då den passar mig bättre.

Men jag väntar på en ny interiör.
Jag kanske inte är ensam om att tänka så?

Jag förstår att Tesla verkligen satsar på 3:an, men det känns helt klart som S och X har glömts bort totalt.
Nu har jag ingen Tesla än, men det verkar som de coolaste sakerna kommer till 3:an först.

Tex sentry/dog-mode och V3

Jag förstår att Sentry-mode var ett måste, men man borde väl kunna trycka ut mjukvaran till S samtidigt?
Så svårt är det väl inte med GUI-skillnaderna mellan bilarna?
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 2019 Q1

Inlägg av Legato »

Smutt skrev:
Ofta kan man hitta svaret hos sig själv skulle jag köpt en ny S eller X nu om det inte varit rea? Mitt svar är i alla fall nej vill ha CCS utan adapter ny interiör osv om jag ska betala fullt pris, annars tar man en M3 som känns mycket modernare
Men det var ju rea...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: 2019 Q1

Inlägg av Smutt »

Legato skrev:
Smutt skrev:
Ofta kan man hitta svaret hos sig själv skulle jag köpt en ny S eller X nu om det inte varit rea? Mitt svar är i alla fall nej vill ha CCS utan adapter ny interiör osv om jag ska betala fullt pris, annars tar man en M3 som känns mycket modernare
Men det var ju rea...
Ja och jag köpte en men när beställningarna gjordes för Q1 så var det inte rea därför minskade antalet tillverkade bilar
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 2019 Q1

Inlägg av Legato »

Smutt skrev:
Legato skrev:
Smutt skrev:
Ofta kan man hitta svaret hos sig själv skulle jag köpt en ny S eller X nu om det inte varit rea? Mitt svar är i alla fall nej vill ha CCS utan adapter ny interiör osv om jag ska betala fullt pris, annars tar man en M3 som känns mycket modernare
Men det var ju rea...
Ja och jag köpte en men när beställningarna gjordes för Q1 så var det inte rea därför minskade antalet tillverkade bilar
Inte med på vad du menar faktiskt. Tror du tänker på europeiska leveranstider, inte amerikanska.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: 2019 Q1

Inlägg av Smutt »

Legato skrev:
Smutt skrev:
Legato skrev:
Smutt skrev:
Ofta kan man hitta svaret hos sig själv skulle jag köpt en ny S eller X nu om det inte varit rea? Mitt svar är i alla fall nej vill ha CCS utan adapter ny interiör osv om jag ska betala fullt pris, annars tar man en M3 som känns mycket modernare
Men det var ju rea...
Ja och jag köpte en men när beställningarna gjordes för Q1 så var det inte rea därför minskade antalet tillverkade bilar
Inte med på vad du menar faktiskt. Tror du tänker på europeiska leveranstider, inte amerikanska.
Rea bilarna kommer väl framförallt ses på siffrorna på Q2?

Jag menar bara att S och X verkligen behöver fräschas upp ordentligt för att skapa ett bra köpsug och få tidigare köpare att vilja ha en ny, en rea är en väldigt kortsiktig lösning på problemet med för få beställningar
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: 2019 Q1

Inlägg av OfarligTesla »

Detta förklarar ju lite varför det blev rea och varför de fortfarande verkar ha kvar rean på lagerbilarna. Men det är ju förståligt, jag hade inte köpt en ny S/X idag för jag tror på att de kommer göra något större med dem relativt snart, förra året var jag däremot rätt säker på att det låg iaf 1.5 år bort så därför köpte jag min då.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 2019 Q1

Inlägg av Legato »

Smutt skrev:
Legato skrev:
Smutt skrev:
Legato skrev:
Smutt skrev:
Ofta kan man hitta svaret hos sig själv skulle jag köpt en ny S eller X nu om det inte varit rea? Mitt svar är i alla fall nej vill ha CCS utan adapter ny interiör osv om jag ska betala fullt pris, annars tar man en M3 som känns mycket modernare
Men det var ju rea...
Ja och jag köpte en men när beställningarna gjordes för Q1 så var det inte rea därför minskade antalet tillverkade bilar
Inte med på vad du menar faktiskt. Tror du tänker på europeiska leveranstider, inte amerikanska.
Rea bilarna kommer väl framförallt ses på siffrorna på Q2?

Jag menar bara att S och X verkligen behöver fräschas upp ordentligt för att skapa ett bra köpsug och få tidigare köpare att vilja ha en ny, en rea är en väldigt kortsiktig lösning på problemet med för få beställningar
Vet ärligt talat inte. Skulle nog gissa att det blir rätt jämt fördelat mellan Q1 & Q2. Av S&X antar jag att en stor andel fortfarande säljs i USA.

I övrigt enig :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
October1st
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 08 feb 2019 09:54

Re: 2019 Q1

Inlägg av October1st »

MarcusC skrev:
Jag kommer enbart köpa en S då den passar mig bättre.

Men jag väntar på en ny interiör.
Jag kanske inte är ensam om att tänka så?

Jag förstår att Tesla verkligen satsar på 3:an, men det känns helt klart som S och X har glömts bort totalt.
Nu har jag ingen Tesla än, men det verkar som de coolaste sakerna kommer till 3:an först.

Tex sentry/dog-mode och V3

Jag förstår att Sentry-mode var ett måste, men man borde väl kunna trycka ut mjukvaran till S samtidigt?
Så svårt är det väl inte med GUI-skillnaderna mellan bilarna?


MarcusC, Sentry- och dog-mode kom till S samtidigt som till Model 3. Vad gäller mjukvaran är det nog ingen skillnad i tid faktiskt, men V3 supercharging är ju en annan sak såklart.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: 2019 Q1

Inlägg av oscfor »

MarcusC skrev:
Jag kommer enbart köpa en S då den passar mig bättre.

Men jag väntar på en ny interiör.
Jag kanske inte är ensam om att tänka så?

Jag förstår att Tesla verkligen satsar på 3:an, men det känns helt klart som S och X har glömts bort totalt.
Nu har jag ingen Tesla än, men det verkar som de coolaste sakerna kommer till 3:an först.

Tex sentry/dog-mode och V3

Jag förstår att Sentry-mode var ett måste, men man borde väl kunna trycka ut mjukvaran till S samtidigt?
Så svårt är det väl inte med GUI-skillnaderna mellan bilarna?
Det du nämner finns redan i S och X. Det var någon vecka emellan leveranserna, så det är nog mest en fråga om storlek på flotta. Trycker de ut den till 3 får de helt enkelt ett snabbare genomslag. Tesla arbetar extremt agilt. De vill lansera så snabbt som möjligt för att därefter justera och anpassa. Allt prioriteras mot något annat. Om de kan få ut en funktion till en del av flottan för att nästa sprint anpassa den till en annan del av flottan prioriterar man så. Det handlar helt enkelt om tid och prioritering i utveckling och har gissningsvis väldigt lite med att göra om vad man prioriterar först i bilmodeller.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: 2019 Q1

Inlägg av MarcusC »

October1st skrev:
MarcusC skrev:
Jag kommer enbart köpa en S då den passar mig bättre.

Men jag väntar på en ny interiör.
Jag kanske inte är ensam om att tänka så?

Jag förstår att Tesla verkligen satsar på 3:an, men det känns helt klart som S och X har glömts bort totalt.
Nu har jag ingen Tesla än, men det verkar som de coolaste sakerna kommer till 3:an först.

Tex sentry/dog-mode och V3

Jag förstår att Sentry-mode var ett måste, men man borde väl kunna trycka ut mjukvaran till S samtidigt?
Så svårt är det väl inte med GUI-skillnaderna mellan bilarna?


MarcusC, Sentry- och dog-mode kom till S samtidigt som till Model 3. Vad gäller mjukvaran är det nog ingen skillnad i tid faktiskt, men V3 supercharging är ju en annan sak såklart.

Ok, my bad.
Antar att de youtuber jag följer inte visade det då :D

Som sagt, jag har ingen Tesla än utan väntar på uppdatering av S
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: 2019 Q1

Inlägg av Walker »

Men...tänk...
JAG har en Tesla!!! :lol: :lol:
Det är knappt man tror det. Många här inne som inte heller trodde att Walker skulle skaffa en (mycket snack å lite verksta! :D )
Måste bara skriva det, så faktum kryper in i min skalle....
JAG HAR EN TESLA!!!! 8-)
...overkligt. :roll:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: 2019 Q1

Inlägg av Walker »

Walker skrev:
Men...tänk...
JAG har en Tesla!!! :lol: :lol:
Det är knappt man tror det. Många här inne som inte heller trodde att Walker skulle skaffa en (mycket snack å lite verksta! :D )
Måste bara skriva det, så faktum kryper in i min skalle....
JAG HAR EN TESLA!!!! 8-)
...overkligt. :roll:
...å den är MIN!! :lol: (har kollat på transportstyrelsen)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

2019 Q1

Inlägg av taliz »

Hmm ja det här bör ju göra ett rejält avtryck på aktien tyvärr.
Lär gå neråt 250 nivån igen, kanske under 200 tom.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: 2019 Q1

Inlägg av TiborBlomhall »

Lite konstigt dock att aktieanalytiker inte förstår att det tar tid att skeppa bilar över oceanen. Produktionssiffrorna var ju bra (för 3, mindre bra för S/X men det var ju också väntat egentligen), det är bara leveranssiffrorna som är lägre än förut. Just för att en hel del av bilarna är på väg till kunderna.

Hur blind är man om man stirrar enbart på leveranssiffrorna utan att förstå vad som ligger bakom?
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: 2019 Q1

Inlägg av Jeppe_E »

OfarligTesla skrev:
Detta förklarar ju lite varför det blev rea och varför de fortfarande verkar ha kvar rean på lagerbilarna. Men det är ju förståligt, jag hade inte köpt en ny S/X idag för jag tror på att de kommer göra något större med dem relativt snart, förra året var jag däremot rätt säker på att det låg iaf 1.5 år bort så därför köpte jag min då.
Om man bara tittar på länderna i Europa såsom

Norge: 426 MS
Belgien: 5 MS
Danmark: 11 MS
Tyskland: 13 MS
Sverige: 21 MS
Nederländerna: 444 MS

Totalt lager för dessa 6 länder: 920 bilar x 400.000 kr = 368 miljoner kronor. (är det en rimlig uppskattning att en MS kostar 400k i tillverkningskostnad?)
Tesla har +1800 bilar i lager i USA.

Det är ju en klart besvärande sits för dem att lansera en ny uppfräschad modell när de har det lagret som de har.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

2019 Q1

Inlägg av taliz »

TiborBlomhall skrev:
Lite konstigt dock att aktieanalytiker inte förstår att det tar tid att skeppa bilar över oceanen. Produktionssiffrorna var ju bra (för 3, mindre bra för S/X men det var ju också väntat egentligen), det är bara leveranssiffrorna som är lägre än förut. Just för att en hel del av bilarna är på väg till kunderna.

Hur blind är man om man stirrar enbart på leveranssiffrorna utan att förstå vad som ligger bakom?
Analytikerna hade helt enkelt räknat med att Tesla skulle lyckas leverera fler oavsett.
Att de har så många in transit betyder ju att de inte får betalt för dem i Q1, dvs resultatet för Q1 försämras kraftigt.

Hur det går i kvartalen framöver blir spännande, om de skall nå sina mål måste de snitta över 100 000 bilar per kvartal. Krävs ju att dom får rejält med orders samt att de kan producera, och leverera, betydligt fler än 5000/vecka.
Tror det blir svårt, men fingers crossed.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: 2019 Q1

Inlägg av OfarligTesla »

Jeppe_E skrev:
OfarligTesla skrev:
Detta förklarar ju lite varför det blev rea och varför de fortfarande verkar ha kvar rean på lagerbilarna. Men det är ju förståligt, jag hade inte köpt en ny S/X idag för jag tror på att de kommer göra något större med dem relativt snart, förra året var jag däremot rätt säker på att det låg iaf 1.5 år bort så därför köpte jag min då.
Om man bara tittar på länderna i Europa såsom

Norge: 426 MS
Belgien: 5 MS
Danmark: 11 MS
Tyskland: 13 MS
Sverige: 21 MS
Nederländerna: 444 MS

Totalt lager för dessa 6 länder: 920 bilar x 400.000 kr = 368 miljoner kronor. (är det en rimlig uppskattning att en MS kostar 400k i tillverkningskostnad?)
Tesla har +1800 bilar i lager i USA.

Det är ju en klart besvärande sits för dem att lansera en ny uppfräschad modell när de har det lagret som de har.
Nu är det ju en piss i havet för Tesla om man skall vara ärlig. De kan slumpa iväg dem utan att det rör deras resultat eller balans nämnvärt.

Däremot verkar ju efterfrågan gått ner kraftigt så dessa rabatter på lagerbilar lär bestå ett tag till.
Skriv svar