Tesla och utsläppsrätter

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Tesla och utsläppsrätter

Inlägg av pubbe »

Läste denna och känner mig faktiskt väldigt besviken på Tesla: https://www.theverge.com/2019/4/8/18300 ... ions-fines

Tesla var inte som andra bolag som gör allt för att maximera vinst till aktieägarna. Tesla var ett bolag som jobbade för en renare transportsektor, samtidigt som man genererade en vinst till aktieägarna.

Det här tar bort lite av känslan när man kör bilen. Det var en speciell känsla att köra en bra bil samtidigt som man har ett miljötänk, nu sitter man i bilen och tänker att Fiat kan släppa ut en massa extra avgaser för att jag kör Tesla.

Är det verkligen så att stora bolag måste vara "evil"?
https://www.engadget.com/2018/05/24/goo ... BlvV18HbAw
Verdi

Re: Tesla och utsläppsrätter

Inlägg av Verdi »

pubbe skrev:
Läste denna och känner mig faktiskt väldigt besviken på Tesla: https://www.theverge.com/2019/4/8/18300 ... ions-fines

Tesla var inte som andra bolag som gör allt för att maximera vinst till aktieägarna. Tesla var ett bolag som jobbade för en renare transportsektor, samtidigt som man genererade en vinst till aktieägarna.

Det här tar bort lite av känslan när man kör bilen. Det var en speciell känsla att köra en bra bil samtidigt som man har ett miljötänk, nu sitter man i bilen och tänker att Fiat kan släppa ut en massa extra avgaser för att jag kör Tesla.

Är det verkligen så att stora bolag måste vara "evil"?
https://www.engadget.com/2018/05/24/goo ... BlvV18HbAw

De får ju mer pengar att göra bra saker för. Eller tycker du inte pengarna gör mer nytta hos Tesla än hos de andra?
Användarvisningsbild
AndersB_Hson
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 07 jan 2016 19:09
Ort: Ulricehamn

Re: Tesla och utsläppsrätter

Inlägg av AndersB_Hson »

Håller med Verdi här, systemet är upplagt så att de som smutsar ner mer får betala till de som smutsar ner mindre, nån variant på Bonus-Malus. Bättre att Tesla får mer pengar för att kunna göra mer miljövänliga bilar än att Fiat får dem. Sen tycker jag att det är konstigt att vinkla det så att Tesla minsann inte skulle ta emot sådana här pengar. Varför inte? Är ingen irriterad på Fiat för att de måste gå ihop med andra bolag för att hålla sig på rätt sida 95g-strecket. Det är väl ändå de som är bad guy här, inte Tesla.
Model 3 LR RWD svart/svart 18'', levererad 5/6 2019
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla och utsläppsrätter

Inlägg av taliz »

Det fina med detta är just att de som inte löser sina egna problem gräver en djupare grop åt sig själva, och tvingas gynna de som driver utvecklingen framåt.
Precis som bonus malus. Ingen förespråkar väl bara malus, utan det är just kombinationen som gör underverk.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Tesla och utsläppsrätter

Inlägg av pubbe »

AndersB_Hson skrev:
Håller med Verdi här, systemet är upplagt så att de som smutsar ner mer får betala till de som smutsar ner mindre, nån variant på Bonus-Malus. Bättre att Tesla får mer pengar för att kunna göra mer miljövänliga bilar än att Fiat får dem. Sen tycker jag att det är konstigt att vinkla det så att Tesla minsann inte skulle ta emot sådana här pengar. Varför inte? Är ingen irriterad på Fiat för att de måste gå ihop med andra bolag för att hålla sig på rätt sida 95g-strecket. Det är väl ändå de som är bad guy här, inte Tesla.
Vad hade Fiat behövt göra om Tesla inte gått med på detta? Jag tror att dom hade behövt betala böter och jobba snabbare mot miljövänliga bilar, vilket hade resulterat i mindre utsläpp.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Tesla och utsläppsrätter

Inlägg av mickeisol »

Tesla har ju i princip utnyttjat samma system förut i USA.

Vad jag inte kan förstå är varför inte Fiat/Chrysler gör egna elbilar istället för att betala till en elbilstillverkare som Tesla, det måste ju vara totalt hål i huvudet.

Det som kommer att hända är ju att Fiat/Chrysler stärker teslas ekonomi och i princip hjälper tesla att konkurrera ut sina egna fossilbilar.
Även utan Fiat/Chryslers pengar så gör ju Tesla det ändå, men med ytterligare kapital kommer detta ju att påskyndas ytterligare.

Tesla säljer ju alla bilar dom tillverkar, med ytterligare olja (pengar) i maskineriet kommer dom ju att snabba på ökningen ytterligare.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla och utsläppsrätter

Inlägg av taliz »

pubbe skrev:
AndersB_Hson skrev:
Håller med Verdi här, systemet är upplagt så att de som smutsar ner mer får betala till de som smutsar ner mindre, nån variant på Bonus-Malus. Bättre att Tesla får mer pengar för att kunna göra mer miljövänliga bilar än att Fiat får dem. Sen tycker jag att det är konstigt att vinkla det så att Tesla minsann inte skulle ta emot sådana här pengar. Varför inte? Är ingen irriterad på Fiat för att de måste gå ihop med andra bolag för att hålla sig på rätt sida 95g-strecket. Det är väl ändå de som är bad guy här, inte Tesla.
Vad hade Fiat behövt göra om Tesla inte gått med på detta? Jag tror att dom hade behövt betala böter och jobba snabbare mot miljövänliga bilar, vilket hade resulterat i mindre utsläpp.
Om dom skulle betala böter så innebär det ju mindre pengar till utveckling. Att ”böterna” istället går till Tesla gör att Tesla kan växa ännu snabbare och därmed leverera ännu fler elbilar och sänka utsläppen ytterligare.
Som sagt bonus malus. Om bara malus hade varit tillräckligt så hade vi haft bara det i Sverige, men nu har vi bonus också eftersom det ger bäst effekt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Tesla och utsläppsrätter

Inlägg av juristen »

pubbe skrev:
AndersB_Hson skrev:
Håller med Verdi här, systemet är upplagt så att de som smutsar ner mer får betala till de som smutsar ner mindre, nån variant på Bonus-Malus. Bättre att Tesla får mer pengar för att kunna göra mer miljövänliga bilar än att Fiat får dem. Sen tycker jag att det är konstigt att vinkla det så att Tesla minsann inte skulle ta emot sådana här pengar. Varför inte? Är ingen irriterad på Fiat för att de måste gå ihop med andra bolag för att hålla sig på rätt sida 95g-strecket. Det är väl ändå de som är bad guy här, inte Tesla.
Vad hade Fiat behövt göra om Tesla inte gått med på detta? Jag tror att dom hade behövt betala böter och jobba snabbare mot miljövänliga bilar, vilket hade resulterat i mindre utsläpp.
Om Tesla inte gått med på detta hade Fiat behövt betala höga böter till EU. Då kan man fråga sig hur de pengarna hade använts, och om pengarna hade använts på ett sätt som gynnar omställningen till elbilar på något mer sätt än just att de betalats av Fiat som böter.

Nu när Tesla gått med på detta så får istället Fiat betala inte fullt lika mycket pengar, men det är Tesla som får pengarna istället för EU. Jag tycker det är win-win. Fiat får både betala för att de ligger efter OCH Tesla kan använda pengarna till att fortsätta utveckla, pressa priserna och driva omställningen till eldrivet framåt!

Det är ju inte så att Fiat slipper betala eller att Tesla har "hjälpt" Fiat, vilket vissa vinklade artiklar försöker få det att verka som.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Tesla och utsläppsrätter

Inlägg av mickeisol »

mickeisol skrev:
Tesla har ju i princip utnyttjat samma system förut i USA.

Vad jag inte kan förstå är varför inte Fiat/Chrysler gör egna elbilar istället för att betala till en elbilstillverkare som Tesla, det måste ju vara totalt hål i huvudet.

Det som kommer att hända är ju att Fiat/Chrysler stärker teslas ekonomi och i princip hjälper tesla att konkurrera ut sina egna fossilbilar.
Även utan Fiat/Chryslers pengar så gör ju Tesla det ändå, men med ytterligare kapital kommer detta ju att påskyndas ytterligare.

Tesla säljer ju alla bilar dom tillverkar, med ytterligare olja (pengar) i maskineriet kommer dom ju att snabba på ökningen ytterligare.
pubbe skrev:
AndersB_Hson skrev:
Vad hade Fiat behövt göra om Tesla inte gått med på detta? Jag tror att dom hade behövt betala böter och jobba snabbare mot miljövänliga bilar, vilket hade resulterat i mindre utsläpp.
I och försig, men tesla har ju redan momentum att tillverka elbilar, så Fiat/Chryslers pengar gör säkert mera nytta hos tesla än hos dom själva.
Ja ja en dåre och hans pengar går snart skilda vägar.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Tesla och utsläppsrätter

Inlägg av Teslaspolen »

Det enda jag kan tycka är lite skevt med ett sådant här system är att man får betalt för att göra rätt, inte böta för att göra fel.

Hur skulle de kännas om man fick betalt för att inte skräpa ned? Känns betydligt mera rimligt som vi faktiskt har det på den punkten.

Men det är absolut bättre än inget system alls.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tesla och utsläppsrätter

Inlägg av Pontus »

Måste väl säga att det hade varit bättre att dom inte fick sälja sina bilar eller typ en nedtrappning på 5% varje år eller liknande och att för var 10e elbil de säljer kan de sälja en bensinbil utanför nedtrappningen.

Sedan håller jag med andra här att det är bättre att Tesla får pengarna än att de går som böter till EU. Men bäst är väl ett stopp som det inte går köpa sig fri från.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla och utsläppsrätter

Inlägg av vigge50 »

Teslaspolen skrev:
Det enda jag kan tycka är lite skevt med ett sådant här system är att man får betalt för att göra rätt, inte böta för att göra fel.

Hur skulle de kännas om man fick betalt för att inte skräpa ned? Känns betydligt mera rimligt som vi faktiskt har det på den punkten.

Men det är absolut bättre än inget system alls.
Vad är skillnaden?
Verdi

Re: Tesla och utsläppsrätter

Inlägg av Verdi »

pubbe skrev:
AndersB_Hson skrev:
Håller med Verdi här, systemet är upplagt så att de som smutsar ner mer får betala till de som smutsar ner mindre, nån variant på Bonus-Malus. Bättre att Tesla får mer pengar för att kunna göra mer miljövänliga bilar än att Fiat får dem. Sen tycker jag att det är konstigt att vinkla det så att Tesla minsann inte skulle ta emot sådana här pengar. Varför inte? Är ingen irriterad på Fiat för att de måste gå ihop med andra bolag för att hålla sig på rätt sida 95g-strecket. Det är väl ändå de som är bad guy här, inte Tesla.
Vad hade Fiat behövt göra om Tesla inte gått med på detta? Jag tror att dom hade behövt betala böter och jobba snabbare mot miljövänliga bilar, vilket hade resulterat i mindre utsläpp.

Fast mer pengar till Tesla kan ju sänka utsläppen ännu mer än vad Fiat hade lyckats med.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Tesla och utsläppsrätter

Inlägg av Teslaspolen »

vigge50 skrev:
Teslaspolen skrev:
Det enda jag kan tycka är lite skevt med ett sådant här system är att man får betalt för att göra rätt, inte böta för att göra fel.

Hur skulle de kännas om man fick betalt för att inte skräpa ned? Känns betydligt mera rimligt som vi faktiskt har det på den punkten.

Men det är absolut bättre än inget system alls.
Vad är skillnaden?
Psykologisk. Som det är idag så är det normalt att smutsa ned och speciellt att göra rätt för sig. Man borde istället se till att det självklara är att hålla rent, och ett undantag, dvs straffar sig, att smutsa ned.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla och utsläppsrätter

Inlägg av taliz »

Teslaspolen skrev:
vigge50 skrev:
Teslaspolen skrev:
Det enda jag kan tycka är lite skevt med ett sådant här system är att man får betalt för att göra rätt, inte böta för att göra fel.

Hur skulle de kännas om man fick betalt för att inte skräpa ned? Känns betydligt mera rimligt som vi faktiskt har det på den punkten.

Men det är absolut bättre än inget system alls.
Vad är skillnaden?
Psykologisk. Som det är idag så är det normalt att smutsa ned och speciellt att göra rätt för sig. Man borde istället se till att det självklara är att hålla rent, och ett undantag, dvs straffar sig, att smutsa ned.
Huh?
De pengar FCA nu tvingas betala till Tesla skänker de ju inte bort frivilligt, utan det kan gott och väl ses som just böter.
Skillnaden är att istället för att försvinna in i EUs byråkrati så kommer den direkt till nytta genom att Tesla kan accelerera sin produktion.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla och utsläppsrätter

Inlägg av vigge50 »

Teslaspolen skrev:
vigge50 skrev:
Teslaspolen skrev:
Det enda jag kan tycka är lite skevt med ett sådant här system är att man får betalt för att göra rätt, inte böta för att göra fel.

Hur skulle de kännas om man fick betalt för att inte skräpa ned? Känns betydligt mera rimligt som vi faktiskt har det på den punkten.

Men det är absolut bättre än inget system alls.
Vad är skillnaden?
Psykologisk. Som det är idag så är det normalt att smutsa ned och speciellt att göra rätt för sig. Man borde istället se till att det självklara är att hålla rent, och ett undantag, dvs straffar sig, att smutsa ned.
Så att betala pengar till EU skulle kännas riktigt jobbig men att skicka pengar till en av deras konkurrenter gör de gladeligen menar du? Hoppas Volkswagen känner liknande, då kan de ju kanske ge några miljarder till Tesla för att det är kul...
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Tesla och utsläppsrätter

Inlägg av Jeppe_E »

Var det verkligen så länge sedan ni själv körde fossilbilar, att ni glömt att ni inte brydde er om detta då?

Just saying.... ;)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Tesla och utsläppsrätter

Inlägg av pubbe »

Jeppe_E skrev:
Var det verkligen så länge sedan ni själv körde fossilbilar, att ni glömt att ni inte brydde er om detta då?

Just saying.... ;)
Hålla i ratten, trampa på gasen / bromsen och med jämna intervall röra runt i bensinen med en spak? Hur kan man ens kalla det för att köra bil?
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1494
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Tesla och utsläppsrätter

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Tycker detta är utmärkt i detta ganska utsatta läge för Tesla, dom behöver pengar, massor med pengar, kan dom sen få det av sina konkurrenter för dessa inte har råd eller kan utveckla bättre teknik, ännu bättre!

Tyvärr är nog inte Tesla i det läget att dom kan tacka nej just nu.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tesla och utsläppsrätter

Inlägg av dd88 »

Tesla borde ta det steget längre och börja tillverka drivlinan åt andra aktörer, då börjar det bli riktigt intressant.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla och utsläppsrätter

Inlägg av bylund »

dd88 skrev:
Tesla borde ta det steget längre och börja tillverka drivlinan åt andra aktörer, då börjar det bli riktigt intressant.
Som denna? https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_RAV4_EV
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Tesla och utsläppsrätter

Inlägg av kler »

Teslaspolen skrev:
Det enda jag kan tycka är lite skevt med ett sådant här system är att man får betalt för att göra rätt, inte böta för att göra fel.

Hur skulle de kännas om man fick betalt för att inte skräpa ned?
Det är väl så att Tesla får betalt för att städa, snarare än att inte skräpa ner.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla och utsläppsrätter

Inlägg av bylund »

kler skrev:
Teslaspolen skrev:
Det enda jag kan tycka är lite skevt med ett sådant här system är att man får betalt för att göra rätt, inte böta för att göra fel.

Hur skulle de kännas om man fick betalt för att inte skräpa ned?
Det är väl så att Tesla får betalt för att städa, snarare än att inte skräpa ner.
Snarare betalt för att inte skräpa ned lika mycket, om man ska fortsätta analogin.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Tesla och utsläppsrätter

Inlägg av kler »

bylund skrev:
kler skrev:
Teslaspolen skrev:
Det enda jag kan tycka är lite skevt med ett sådant här system är att man får betalt för att göra rätt, inte böta för att göra fel.

Hur skulle de kännas om man fick betalt för att inte skräpa ned?
Det är väl så att Tesla får betalt för att städa, snarare än att inte skräpa ner.
Snarare betalt för att inte skräpa ned lika mycket, om man ska fortsätta analogin.
Sant - än så länge absorberar bilarna inte CO2 :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla och utsläppsrätter

Inlägg av taliz »

Förövrigt noterbart att co2 utsläppen för EUs bilar minskat stadigt i många år.
Men 2018 ökade dom igen..
Anledningen är att folk återigen köper mer bensinbilar än diesel.
Därmed kommer det bli svårare än planerat för avgasbilstillverkarna att nå EUs krav och slippa miljardböter.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar