Kreditnota vid beställning

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Kreditnota vid beställning

Inlägg av renes »

Jag beställde en M3 på företagsleasing DNB för ett par dagar sen. Fick omgående förskottsfakturan på 15000 och ett par dagar senare dök det upp en kreditnota på samma belopp i mitt Tesla konto. Ringde supporten och de säger att det alltid görs så, men kunde inte svara på varför och vad som händer sen.

Min gissning är att man vid leasing financierar hela beloppet och därför i princip krediterar och betalar tillbaka förskotten när bilen levereras, men frågan är då varför man skriver en kreditnota nu direkt. Det är ju onekligen i deras fördel eftersom de då inte behöver betala in momsen jag gav dem. Lite lurigt eftersom det betyder att jag också behöver boka kreditnotan och därmed inte heller kan få momsen (50%) tillbaka. Inte nu i alla fall.

Har jag resonerat rätt? Ska jag boka kreditnotan redan? Någon som har gått igenom det här redan och har en annan vinkel på detta?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Kreditnota vid beställning

Inlägg av kler »

Inte för att det hjälper dig kanske, men jag och många med mig betalade kontantsumman privat, och då krediteras den också privat efter att leasingen startar. På så vis är bolaget aldrig inblandad i denna transaktion.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Kreditnota vid beställning

Inlägg av loftux »

Bokför hela beloppet som en kortfristiga fordran. Sedan bokar du bort det när du formellt betalar kontantinsatsen, det du måste ta från checkkontot är ju minus det du redan betalt. Momsdelen hanterar du då med.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Kreditnota vid beställning

Inlägg av renes »

kler skrev:
Inte för att det hjälper dig kanske, men jag och många med mig betalade kontantsumman privat, och då krediteras den också privat efter att leasingen startar. På så vis är bolaget aldrig inblandad i denna transaktion.
Ok, det förklarar nog varför de gör så. I mitt fall så betalade jag förskottet via bolagets kreditkort, men det hade jag inte behövt göra.
loftux skrev:
Bokför hela beloppet som en kortfristiga fordran. Sedan bokar du bort det när du formellt betalar kontantinsatsen, det du måste ta från checkkontot är ju minus det du redan betalt. Momsdelen hanterar du då med.
Ja, fast jag tror jag måste boka kreditfakturan redan nu, annars kommer jag att få momsen från Skatteverket, medan Tesla inte betalat momsen till dem. Jag har ju redan bokat förskottsfakturan. Och jag tror inte man ska reta Skatteverket. Att jag sen får vänta med att få kreditfakturan utbetald tills senare är väl ok.

Så lite konfunderande, men egentligen inte ett problem.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Skriv svar