Electrek fejkartiklar??

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

granlundii
Inlägg: 291
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Electrek fejkartiklar??

Inlägg av granlundii »

När man googlar nyheter om Tesla kommer det vanligen en och annan electrek-artikel högst upp. Denna sida irriterar mig en hel del, då deras artiklar verkar vara mest bluff. Även om man hejar på Tesla borde det höra till god journalistik att försöka ge en så rättvis bild som möjligt. Men tydligen är det helt okej med fake news...

Nu senast har man kommit fram till att Tesla Model S håller värdet 2-3 gånger bättre än andra bilar, och att värdet minskar bara med 17 % på 3 år :evil:
https://electrek.co/2019/06/17/tesla-ho ... car-study/

Här om dagen konstaterade man att ägandekostnaden för en Model 3 var lägre än för en Honda Civic :oops:
Nissan Leaf 2014
Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Electrek fejkartiklar??

Inlägg av Jerka »

Njae. Jag tycker nog att Electrek är en av de bättre elbilssajterna. Visst, Fred som driver den har lite för hård Tesla-vinkling på sina artiklar (även de som egentligen inte handlar om Tesla) och han har ofta alltför lätt att ursäkta Tesla och kritisera andra. Däremot är han noga med att alltid ange källa och han är tydlig med vad som är källans påståenden och vad som är hans egna funderingar. Jag tycker aldrig man ser rena rykten på Electrek, som t.ex. InsideEVs brukar köra med.

Just artikeln du länkade till var det väl inga direkta fel i?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Electrek fejkartiklar??

Inlägg av Jerker »

Jag tycker nog också att Electrek är en bra elbilssajt som rapporterar om mycket som man man inte kan läsa om nån annan stans och det verkar som att rapporteringen håller rätt hög kvalitet.

Det enda jag kan bli lite trött på är att han försöker mjölka så mycket som möjligt ur små nyheter och för att få till en text så upprepar han en massa som han redan tidigare skrivit, kanske många gånger. Extremt Nordamerikanskt ordbajseri, alltså. Men inte några katastrofala felaktigheter, vad jag har kunnat se.
Användarvisningsbild
RoadFury
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 22 mar 2019 15:15
Ort: KÄRNA

Re: Electrek fejkartiklar??

Inlägg av RoadFury »

Grabbarna (allmän FUD och TSLAQ) på andra sidan spektrat är ju minst sagt bra mycket hårdare med sina "fake news" och negativa vinklingar.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Electrek fejkartiklar??

Inlägg av PoloPrinsen »

Att en bil bara tappar 17% på 3 år är såklart inte det normala, men fullt möjligt. Är det inte Morgan som under många års tid var kända för att kunna säljas till ett högre pris än nypriset.... när man väl fått den levererad efter lång väntan iofs. Har även för mig att Porsches 959 var mycket bra affär för de som hade pengarna att lägga ut under en liten tid. Men men nog om anekdoter från andra märken, det borde ju finnas flera gamla rävar här inne på detta forumet som köpte sin tesla när dollarn var billig och... ja TS förstår nog.
Om nån vill o kan med att berätta i Jantelagslandet så vore det kul!

I usa så kanske det helt enkelt varit frågan om att tillgång varit i obalans med intresset. De har ju inte valutafluktationer som påverkas, utan kanske "bara" har haft brist åå begagnade teslor.

Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
granlundii
Inlägg: 291
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Electrek fejkartiklar??

Inlägg av granlundii »

Bra poäng att det finns mycket fejkartiklar från "andra" sidan också. Det är många som har svårt att ge en nyanserad bild av Tesla, antingen är man för eller emot ;)

En värdeminskning på 17% på tre år är möjlig, men i Teslas fall helt enkelt inte sann, vilket de flesta Tesla-ägare torde veta. För de flesta ägare torde minskningen vara kring 50%, kanske något lägre i USA (men också där verkar finnas gott om 3-5 år gamla Teslor för 30-40000 USD). Det är enbart ett fåtal samlarbilar som kan håller värdet så bra.

Vad jag ser hänvisar man i artikeln till en studie av iSeeCars som redovisar värdeminskningen för ett antal bilar, däremot inte för någon Tesla, har Electrek själv hittat på siffrorna för Tesla!?

Jag reagerar för att jag tycker att vissa artiklar närmast kan likställas med falsk konsumentupplysning.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Electrek fejkartiklar??

Inlägg av dd88 »

Han som driver siten är en fullblods-fanboy, men det som är så intressant är alla stories, dels teorier om varför dom växte sig så stora så snabbt:

https://www.thedrive.com/tech/21838/the ... with-tesla

Dels hur många anser att han är för kritisk i sin rapportering:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ar.144422/

Tycker ändå ett inlägg i den tråden sammanfattar det bra, ”han är ingen journalist och måste därför inte förhålla sig till pressetiska regler”.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Electrek fejkartiklar??

Inlägg av taliz »

granlundii skrev:
Bra poäng att det finns mycket fejkartiklar från "andra" sidan också. Det är många som har svårt att ge en nyanserad bild av Tesla, antingen är man för eller emot ;)

En värdeminskning på 17% på tre år är möjlig, men i Teslas fall helt enkelt inte sann, vilket de flesta Tesla-ägare torde veta. För de flesta ägare torde minskningen vara kring 50%, kanske något lägre i USA (men också där verkar finnas gott om 3-5 år gamla Teslor för 30-40000 USD). Det är enbart ett fåtal samlarbilar som kan håller värdet så bra.

Vad jag ser hänvisar man i artikeln till en studie av iSeeCars som redovisar värdeminskningen för ett antal bilar, däremot inte för någon Tesla, har Electrek själv hittat på siffrorna för Tesla!?

Jag reagerar för att jag tycker att vissa artiklar närmast kan likställas med falsk konsumentupplysning.
Nja, finns väl gott om folk även här som sålt och tappat extremt lite. Det är ju först senaste året som priserna börjat pressas rejält, och det syns kanske inte i statistiken än.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Electrek fejkartiklar??

Inlägg av Jeppe_E »

taliz skrev:
granlundii skrev:
Bra poäng att det finns mycket fejkartiklar från "andra" sidan också. Det är många som har svårt att ge en nyanserad bild av Tesla, antingen är man för eller emot ;)

En värdeminskning på 17% på tre år är möjlig, men i Teslas fall helt enkelt inte sann, vilket de flesta Tesla-ägare torde veta. För de flesta ägare torde minskningen vara kring 50%, kanske något lägre i USA (men också där verkar finnas gott om 3-5 år gamla Teslor för 30-40000 USD). Det är enbart ett fåtal samlarbilar som kan håller värdet så bra.

Vad jag ser hänvisar man i artikeln till en studie av iSeeCars som redovisar värdeminskningen för ett antal bilar, däremot inte för någon Tesla, har Electrek själv hittat på siffrorna för Tesla!?

Jag reagerar för att jag tycker att vissa artiklar närmast kan likställas med falsk konsumentupplysning.
Nja, finns väl gott om folk även här som sålt och tappat extremt lite. Det är ju först senaste året som priserna börjat pressas rejält, och det syns kanske inte i statistiken än.
På grund av dollarns utveckling va?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Electrek fejkartiklar??

Inlägg av Jeppe_E »

PoloPrinsen skrev:
Att en bil bara tappar 17% på 3 år är såklart inte det normala, men fullt möjligt. Är det inte Morgan som under många års tid var kända för att kunna säljas till ett högre pris än nypriset.... när man väl fått den levererad efter lång väntan iofs. Har även för mig att Porsches 959 var mycket bra affär för de som hade pengarna att lägga ut under en liten tid.

Mvh PP
Vänta nu här lite, du jämför alltså bilar med begränsade upplagor med en serietillverkad bil? :roll:

959 var och är ju ett samlarobjekt.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Electrek fejkartiklar??

Inlägg av taliz »

Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
granlundii skrev:
Bra poäng att det finns mycket fejkartiklar från "andra" sidan också. Det är många som har svårt att ge en nyanserad bild av Tesla, antingen är man för eller emot ;)

En värdeminskning på 17% på tre år är möjlig, men i Teslas fall helt enkelt inte sann, vilket de flesta Tesla-ägare torde veta. För de flesta ägare torde minskningen vara kring 50%, kanske något lägre i USA (men också där verkar finnas gott om 3-5 år gamla Teslor för 30-40000 USD). Det är enbart ett fåtal samlarbilar som kan håller värdet så bra.

Vad jag ser hänvisar man i artikeln till en studie av iSeeCars som redovisar värdeminskningen för ett antal bilar, däremot inte för någon Tesla, har Electrek själv hittat på siffrorna för Tesla!?

Jag reagerar för att jag tycker att vissa artiklar närmast kan likställas med falsk konsumentupplysning.
Nja, finns väl gott om folk även här som sålt och tappat extremt lite. Det är ju först senaste året som priserna börjat pressas rejält, och det syns kanske inte i statistiken än.
På grund av dollarns utveckling va?
Flera anledningar. Dollarkursen, sänkta nypriser, ökat utbud på begmarknaden, 3ans intåg osv..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar