Verkar som Tesla skär ner Kundservice
Moderator: Redaktion
Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice
LarsL: Du har helt rätt att tunna jämna karossgap ofta är mest estetiskt (och säkert ganska dyrt att få till) MEN när det är så tight att lacken skavs bort eller karossdelar sticker ut mer än andra är det ett tekniskt problem.
På vår X så touchade dörr och framskärm varandra. FWD-dörrarna skavde bort lacken osv. DÅ blir det ett reellt problem med de dåliga karosspassningarna.
Samma sak när vissa lister eller karossdelar ”sticker ut”. Syns ofta med blotta ögat och känns lätt med händerna och syns lätt när kanten blir smutsig. Då skapas lätt vindbrus (som du skriver) men utstickande delar får även lätt mer stenskott, smuts fastnar, kan tränga in vatten osv. DÅ blir även det ett reellt problem.
Historiskt sett hade man större gap mellan karossdelar förr. Beroende på vekare chassi och karosser som flexade ihop. Då ”krävdes” större rörelsemån. Dessutom var det ofta mycket ”manuell” byggda bilar, slarvigt ihopsatta...(läs vissa engelska märken tex). Många som renoverat/monterat äldre engelska Cabbar med ”Tyska precisionsskarvar” har efter första sommaren upptäckt att olika plåtstycken lätt skaver bort lacken då karossdelarna flexar och tar i varandra.
Så det är robotisering ihop med styvare karosser som möjliggjort smalare och jämnare karosspassningar. Vilken nog den Tyska bilindustrin brukar anses världsledande på.
Men jag tycker ändå det är märkligt att inte Tesla lyckas få till det bättre 2019. De har väl tex under några år haft en fd Audi produktionschef anställd (som precis nu slutat).
Jag personligen tycker också det många gånger är föööör stora skillnader i karosspassning för att det ska se bra ut. Men det stora problemet är när det leder till bortskavd lack, vindbrus, smutsränder, blästrade plåtkanter osv.
Har själv ”vant mig” hur det brukar se ut. Men för de som undrar var ”nivån ligger” brukar jag säga ”-besök ett ställe med många Teslor och kolla själv.” Tex ett SC eller någon välbesökt SuC så får man realistiska förväntningar.
På vår X så touchade dörr och framskärm varandra. FWD-dörrarna skavde bort lacken osv. DÅ blir det ett reellt problem med de dåliga karosspassningarna.
Samma sak när vissa lister eller karossdelar ”sticker ut”. Syns ofta med blotta ögat och känns lätt med händerna och syns lätt när kanten blir smutsig. Då skapas lätt vindbrus (som du skriver) men utstickande delar får även lätt mer stenskott, smuts fastnar, kan tränga in vatten osv. DÅ blir även det ett reellt problem.
Historiskt sett hade man större gap mellan karossdelar förr. Beroende på vekare chassi och karosser som flexade ihop. Då ”krävdes” större rörelsemån. Dessutom var det ofta mycket ”manuell” byggda bilar, slarvigt ihopsatta...(läs vissa engelska märken tex). Många som renoverat/monterat äldre engelska Cabbar med ”Tyska precisionsskarvar” har efter första sommaren upptäckt att olika plåtstycken lätt skaver bort lacken då karossdelarna flexar och tar i varandra.
Så det är robotisering ihop med styvare karosser som möjliggjort smalare och jämnare karosspassningar. Vilken nog den Tyska bilindustrin brukar anses världsledande på.
Men jag tycker ändå det är märkligt att inte Tesla lyckas få till det bättre 2019. De har väl tex under några år haft en fd Audi produktionschef anställd (som precis nu slutat).
Jag personligen tycker också det många gånger är föööör stora skillnader i karosspassning för att det ska se bra ut. Men det stora problemet är när det leder till bortskavd lack, vindbrus, smutsränder, blästrade plåtkanter osv.
Har själv ”vant mig” hur det brukar se ut. Men för de som undrar var ”nivån ligger” brukar jag säga ”-besök ett ställe med många Teslor och kolla själv.” Tex ett SC eller någon välbesökt SuC så får man realistiska förväntningar.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice
Ja, om det stör funktionen så är det något de bör jobba på och rätta till. Fel i exteriören är lätt för folk att se och därför hugger många på det.Leo skrev:LarsL: Du har helt rätt att tunna jämna karossgap ofta är mest estetiskt (och säkert ganska dyrt att få till) MEN när det är så tight att lacken skavs bort eller karossdelar sticker ut mer än andra är det ett tekniskt problem.
Två av mina senaste tre bilar har haft dörrar som inte gått att stänga, en Nissan Leaf och en Santa Fe, men mercedesen hade det inte. På Santa Fe som jag köpte begagnad hängde jag rätt dörren själv, men det var knepigt då den inte riktigt passade i karmen, sånt känns ju inte så bra. Santa Fe kostar ju ungefär en halv miljon och Leaf är ju inte direkt billig den heller.
För min del är jag mer oroad över driftsäkerhet. Jag gillar inte bilar/saker som inte fungerar.
Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice
Jag tycker faktiskt att det är viktigt med estetik, även om det inte påverkar funktionen. När i princip samtliga biltillverkare klarar av att bygga bilar med fina och jämna avstånd mellan karossdelarna så är det inte orimligt att ställa frågan varför en Tesla, som kostar betydligt mer än en vanlig bil, ska se ut på det viset som de ibland gör. Även om man själv möjligen tycker att det inte är så viktigt hur bilen ser ut och hur "rak" den är, så tror jag att de flesta ändå gör det. Framförallt i den prisklassen. Jag har faktiskt blivit utskrattad, eller åtminstone så har folk påpekat de otroligt sneda dörrarna och den snett lutande huven på min Model S. Visst kan man vifta bort det och säga att sådana människor är bara avundsjuka osv, men de har ju faktiskt kommit fram för att titta på bilen för att de var intresserade. Vilken antiklimax när man sedan upptäcker att den på håll så fina bilen vid närmare kontroll ser ut som om en amatör har rättat till en krockskada. Man får i så fall skoja bort det, men pinsamt är det ändå. Tycker jag i alla fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice
Vad menar du med snott 10%? Vilken tråd menar du?hanty skrev:Blir lite OT men jag har en drygt 4 år gammal S 85D. På 4 år tappat från 417-407 km i räckvidd. Tesla har för några veckor sedan ”snott” ca 10% räckvidd ( se annan tråd). Så räckvidden i etron är inte sämre men Ionity håller inte måttet än
Tesla Model S "Raven" Long range FSD 2019
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice
Läs mer på TMC.Anders1 skrev:Vad menar du med snott 10%? Vilken tråd menar du?hanty skrev:Blir lite OT men jag har en drygt 4 år gammal S 85D. På 4 år tappat från 417-407 km i räckvidd. Tesla har för några veckor sedan ”snott” ca 10% räckvidd ( se annan tråd). Så räckvidden i etron är inte sämre men Ionity håller inte måttet än
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... re.154976/
Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice
Is i magen som lösning på trasig luftkonditionering?frippe skrev:De fel vi hade inför semestrarna, ac ur funktion, löste de väldigt smidigt bara vi hade lite is i magen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... ch+batteriAnders1 skrev:
Vad menar du med snott 10%? Vilken tråd menar du?
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice
Precis, kall mage ger kallt huvud.bylund skrev:Is i magen som lösning på trasig luftkonditionering?frippe skrev:De fel vi hade inför semestrarna, ac ur funktion, löste de väldigt smidigt bara vi hade lite is i magen.
Model Y LR.
Model S70D
-
- Teslaägare
- Inlägg: 764
- Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
- Ort: Skokloster
Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice
Nu gick det plötsligt att boka service i appen. Första tillgängliga tid i Stockholm 27e aug.
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice
Japp, samma här. De fick väl tummen ur nu och fixade det.kanylbullen skrev:Nu gick det plötsligt att boka service i appen. Första tillgängliga tid i Stockholm 27e aug.
Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice
Så nu fylls alla tider t o m november med folk som inte lyckats boka tidigare?OfarligTesla skrev:Japp, samma här. De fick väl tummen ur nu och fixade det.kanylbullen skrev:Nu gick det plötsligt att boka service i appen. Första tillgängliga tid i Stockholm 27e aug.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice
När man väl kan boka så är ju servicen rätt snabb ändå och de bokar av folk för att köra ranger/mobile service. Jag kunde få mitt jobb gjort på någon av hubbarna för ”mobile service” redan nästa vecka om jag ville.bylund skrev:Så nu fylls alla tider t o m november med folk som inte lyckats boka tidigare?OfarligTesla skrev:Japp, samma här. De fick väl tummen ur nu och fixade det.kanylbullen skrev:Nu gick det plötsligt att boka service i appen. Första tillgängliga tid i Stockholm 27e aug.
Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice
De kanske är tillbaka från semestern?kanylbullen skrev:Nu gick det plötsligt att boka service i appen. Första tillgängliga tid i Stockholm 27e aug.
Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice
Tesla bokade på eget bevåg idag av min tid som jag bokat 16/8 pga alla delar inte har kommit in. Har 6 garantikrav varav ett är smutsigt innertak, såg inte fingeravtrycken vid leverans
Dom kunde åtminstone ha fixat det eller betalat för rekond på annan firma. Nu svarar dom inte mig...
Fingeravtrycken samt blindspot problem pga dålig kamera är det som stör mig mest. En lackskada gör dock att jag inte vill lackförsegla eller foliera innan det är fixat.
Dom kunde åtminstone ha fixat det eller betalat för rekond på annan firma. Nu svarar dom inte mig...
Fingeravtrycken samt blindspot problem pga dålig kamera är det som stör mig mest. En lackskada gör dock att jag inte vill lackförsegla eller foliera innan det är fixat.
<~ Nu Model Y LR tidigare Tesla Model 3, LR, Dragkrok, Easee, Tibber ~>
https://www.instagram.com/m455e/
https://www.instagram.com/ginger_modely/
https://www.instagram.com/m455e/
https://www.instagram.com/ginger_modely/
Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice
bylund skrev:Så nu fylls alla tider t o m november med folk som inte lyckats boka tidigare?OfarligTesla skrev:Japp, samma här. De fick väl tummen ur nu och fixade det.kanylbullen skrev:Nu gick det plötsligt att boka service i appen. Första tillgängliga tid i Stockholm 27e aug.
Första lediga tid just nu är 24 sept. Så skynda!
Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice
Har aldrig behövt kontakta Tesla service tidigare.
Provade precis att boka i appen. Fungerar inte bra. I mitt fall så bor jag i Östersund. Anger jag min hemadress så är alla förslag på Tesla center som kommer upp i Norge. Eftersom de är närmast. Kan ej välja Stockholm. Men väljer jag ett serviceställe i Norge så blir det sedan error vid bokningen.
Nu fick jag istället ange adress till Stockholm för att få den möjligheten. Då gick bokningen igenom.
I just detta fall spelar det ingen roll då jag är ute efter att få en mjukvaruuppdatering pushad.
Men nu undrar jag över ev. Framtida bokningar.
- Kan man som svensk inte boka i Norge? 30 mil till Trondheim är kortare än 60 mil till Stockholm.
- Finns det något annat sätt att boka i appen med rätt hemadress och ändå välja annat servicecenter än dom som föreslås i appen?
-Kan man få en mjukvaruuppdatering pushad på annat sätt än boka servicetid i appen?
Provade precis att boka i appen. Fungerar inte bra. I mitt fall så bor jag i Östersund. Anger jag min hemadress så är alla förslag på Tesla center som kommer upp i Norge. Eftersom de är närmast. Kan ej välja Stockholm. Men väljer jag ett serviceställe i Norge så blir det sedan error vid bokningen.
Nu fick jag istället ange adress till Stockholm för att få den möjligheten. Då gick bokningen igenom.
I just detta fall spelar det ingen roll då jag är ute efter att få en mjukvaruuppdatering pushad.
Men nu undrar jag över ev. Framtida bokningar.
- Kan man som svensk inte boka i Norge? 30 mil till Trondheim är kortare än 60 mil till Stockholm.
- Finns det något annat sätt att boka i appen med rätt hemadress och ändå välja annat servicecenter än dom som föreslås i appen?
-Kan man få en mjukvaruuppdatering pushad på annat sätt än boka servicetid i appen?
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice
Vad har du ställt in för preferens för mjukvaru-uppdateringar? Har du kvar den i standard-inställning kan det dröja mellan uppdateringar.
Jag ändrade så fort det blev möjligt och brukar sen dess få min uppdatering inom 1-3 dagar efter att den blir tillkännagiven.
Jag ändrade så fort det blev möjligt och brukar sen dess få min uppdatering inom 1-3 dagar efter att den blir tillkännagiven.
- Vulgarsonic
- Teslaägare
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 29 mar 2019 20:03
Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice
I början verkade det som att sätta uppdateringspreferens till advanced funkade bra.
Nu verkar det dock inte spela nån roll alls för min del.
Får ändå inga uppdateringar.
Nu verkar det dock inte spela nån roll alls för min del.
Får ändå inga uppdateringar.
Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice
Samma här, har inte sett röken av den nya uppdateringen :/Vulgarsonic skrev:I början verkade det som att sätta uppdateringspreferens till advanced funkade bra.
Nu verkar det dock inte spela nån roll alls för min del.
Får ändå inga uppdateringar.
Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice
Får inte heller uppdateringar direkt med avancerat.
Får de ungefär med 1-2 veckors intervall när den stora massan får de enligt https://teslafi.com/firmware/
Visst är det kul med uppdateringar med varför ta servicetid från SC för att få de att pusha ut en uppdatering oftare, den kommer ju så småningom.
De verkar redan vara överbelamrade med jobb så dumt att boka in skitsaker. Finns viktigare saker för de att lägga tid på, t.ex. bilar som läcker in vatten eller inte fungerar alls.
Får de ungefär med 1-2 veckors intervall när den stora massan får de enligt https://teslafi.com/firmware/
Visst är det kul med uppdateringar med varför ta servicetid från SC för att få de att pusha ut en uppdatering oftare, den kommer ju så småningom.
De verkar redan vara överbelamrade med jobb så dumt att boka in skitsaker. Finns viktigare saker för de att lägga tid på, t.ex. bilar som läcker in vatten eller inte fungerar alls.
Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice
Får bara Error i appen... Och inte finns det någon frunk i telefonen att lägga bananer...
EDIT: Lyckades via mitt konto på nätet/webläsare. Och fick en tid redan i mitten av september.
EDIT: Lyckades via mitt konto på nätet/webläsare. Och fick en tid redan i mitten av september.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017