Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Inlägg av Leo »

LarsL: Du har helt rätt att tunna jämna karossgap ofta är mest estetiskt (och säkert ganska dyrt att få till) MEN när det är så tight att lacken skavs bort eller karossdelar sticker ut mer än andra är det ett tekniskt problem.

På vår X så touchade dörr och framskärm varandra. FWD-dörrarna skavde bort lacken osv. DÅ blir det ett reellt problem med de dåliga karosspassningarna.

Samma sak när vissa lister eller karossdelar ”sticker ut”. Syns ofta med blotta ögat och känns lätt med händerna och syns lätt när kanten blir smutsig. Då skapas lätt vindbrus (som du skriver) men utstickande delar får även lätt mer stenskott, smuts fastnar, kan tränga in vatten osv. DÅ blir även det ett reellt problem.

Historiskt sett hade man större gap mellan karossdelar förr. Beroende på vekare chassi och karosser som flexade ihop. Då ”krävdes” större rörelsemån. Dessutom var det ofta mycket ”manuell” byggda bilar, slarvigt ihopsatta...(läs vissa engelska märken tex). Många som renoverat/monterat äldre engelska Cabbar med ”Tyska precisionsskarvar” har efter första sommaren upptäckt att olika plåtstycken lätt skaver bort lacken då karossdelarna flexar och tar i varandra.

Så det är robotisering ihop med styvare karosser som möjliggjort smalare och jämnare karosspassningar. Vilken nog den Tyska bilindustrin brukar anses världsledande på.

Men jag tycker ändå det är märkligt att inte Tesla lyckas få till det bättre 2019. De har väl tex under några år haft en fd Audi produktionschef anställd (som precis nu slutat).

Jag personligen tycker också det många gånger är föööör stora skillnader i karosspassning för att det ska se bra ut. Men det stora problemet är när det leder till bortskavd lack, vindbrus, smutsränder, blästrade plåtkanter osv.

Har själv ”vant mig” hur det brukar se ut. Men för de som undrar var ”nivån ligger” brukar jag säga ”-besök ett ställe med många Teslor och kolla själv.” Tex ett SC eller någon välbesökt SuC så får man realistiska förväntningar.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Inlägg av LarsL »

Leo skrev:
LarsL: Du har helt rätt att tunna jämna karossgap ofta är mest estetiskt (och säkert ganska dyrt att få till) MEN när det är så tight att lacken skavs bort eller karossdelar sticker ut mer än andra är det ett tekniskt problem.
Ja, om det stör funktionen så är det något de bör jobba på och rätta till. Fel i exteriören är lätt för folk att se och därför hugger många på det.
Två av mina senaste tre bilar har haft dörrar som inte gått att stänga, en Nissan Leaf och en Santa Fe, men mercedesen hade det inte. På Santa Fe som jag köpte begagnad hängde jag rätt dörren själv, men det var knepigt då den inte riktigt passade i karmen, sånt känns ju inte så bra. Santa Fe kostar ju ungefär en halv miljon och Leaf är ju inte direkt billig den heller.

För min del är jag mer oroad över driftsäkerhet. Jag gillar inte bilar/saker som inte fungerar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Inlägg av mati »

Jag tycker faktiskt att det är viktigt med estetik, även om det inte påverkar funktionen. När i princip samtliga biltillverkare klarar av att bygga bilar med fina och jämna avstånd mellan karossdelarna så är det inte orimligt att ställa frågan varför en Tesla, som kostar betydligt mer än en vanlig bil, ska se ut på det viset som de ibland gör. Även om man själv möjligen tycker att det inte är så viktigt hur bilen ser ut och hur "rak" den är, så tror jag att de flesta ändå gör det. Framförallt i den prisklassen. Jag har faktiskt blivit utskrattad, eller åtminstone så har folk påpekat de otroligt sneda dörrarna och den snett lutande huven på min Model S. Visst kan man vifta bort det och säga att sådana människor är bara avundsjuka osv, men de har ju faktiskt kommit fram för att titta på bilen för att de var intresserade. Vilken antiklimax när man sedan upptäcker att den på håll så fina bilen vid närmare kontroll ser ut som om en amatör har rättat till en krockskada. Man får i så fall skoja bort det, men pinsamt är det ändå. Tycker jag i alla fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Anders1
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 28 apr 2019 17:57

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Inlägg av Anders1 »

hanty skrev:
Blir lite OT men jag har en drygt 4 år gammal S 85D. På 4 år tappat från 417-407 km i räckvidd. Tesla har för några veckor sedan ”snott” ca 10% räckvidd ( se annan tråd). Så räckvidden i etron är inte sämre men Ionity håller inte måttet än
Vad menar du med snott 10%? Vilken tråd menar du?
Tesla Model S "Raven" Long range FSD 2019
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Inlägg av OfarligTesla »

Anders1 skrev:
hanty skrev:
Blir lite OT men jag har en drygt 4 år gammal S 85D. På 4 år tappat från 417-407 km i räckvidd. Tesla har för några veckor sedan ”snott” ca 10% räckvidd ( se annan tråd). Så räckvidden i etron är inte sämre men Ionity håller inte måttet än
Vad menar du med snott 10%? Vilken tråd menar du?
Läs mer på TMC.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... re.154976/
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Inlägg av bylund »

frippe skrev:
De fel vi hade inför semestrarna, ac ur funktion, löste de väldigt smidigt bara vi hade lite is i magen.
Is i magen som lösning på trasig luftkonditionering? ;)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 12 mar 2014 20:49
Ort: Borås

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Inlägg av hanty »

Anders1 skrev:

Vad menar du med snott 10%? Vilken tråd menar du?
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... ch+batteri
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Inlägg av frippe »

bylund skrev:
frippe skrev:
De fel vi hade inför semestrarna, ac ur funktion, löste de väldigt smidigt bara vi hade lite is i magen.
Is i magen som lösning på trasig luftkonditionering? ;)
Precis, kall mage ger kallt huvud. :P
Model Y LR.
Model S70D
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Inlägg av kanylbullen »

Nu gick det plötsligt att boka service i appen. Första tillgängliga tid i Stockholm 27e aug.
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Inlägg av OfarligTesla »

kanylbullen skrev:
Nu gick det plötsligt att boka service i appen. Första tillgängliga tid i Stockholm 27e aug.
Japp, samma här. De fick väl tummen ur nu och fixade det.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Inlägg av bylund »

OfarligTesla skrev:
kanylbullen skrev:
Nu gick det plötsligt att boka service i appen. Första tillgängliga tid i Stockholm 27e aug.
Japp, samma här. De fick väl tummen ur nu och fixade det.
Så nu fylls alla tider t o m november med folk som inte lyckats boka tidigare? :D
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Inlägg av OfarligTesla »

bylund skrev:
OfarligTesla skrev:
kanylbullen skrev:
Nu gick det plötsligt att boka service i appen. Första tillgängliga tid i Stockholm 27e aug.
Japp, samma här. De fick väl tummen ur nu och fixade det.
Så nu fylls alla tider t o m november med folk som inte lyckats boka tidigare? :D
När man väl kan boka så är ju servicen rätt snabb ändå och de bokar av folk för att köra ranger/mobile service. Jag kunde få mitt jobb gjort på någon av hubbarna för ”mobile service” redan nästa vecka om jag ville.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Inlägg av LarsL »

kanylbullen skrev:
Nu gick det plötsligt att boka service i appen. Första tillgängliga tid i Stockholm 27e aug.
De kanske är tillbaka från semestern?
Användarvisningsbild
M455E
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 30 jun 2019 22:45
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Inlägg av M455E »

Tesla bokade på eget bevåg idag av min tid som jag bokat 16/8 pga alla delar inte har kommit in. Har 6 garantikrav varav ett är smutsigt innertak, såg inte fingeravtrycken vid leverans :(
Dom kunde åtminstone ha fixat det eller betalat för rekond på annan firma. Nu svarar dom inte mig...
Fingeravtrycken samt blindspot problem pga dålig kamera är det som stör mig mest. En lackskada gör dock att jag inte vill lackförsegla eller foliera innan det är fixat. :?
<~ Nu Model Y LR tidigare Tesla Model 3, LR, Dragkrok, Easee, Tibber ~>
https://www.instagram.com/m455e/
https://www.instagram.com/ginger_modely/
Verdi

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Inlägg av Verdi »

bylund skrev:
OfarligTesla skrev:
kanylbullen skrev:
Nu gick det plötsligt att boka service i appen. Första tillgängliga tid i Stockholm 27e aug.
Japp, samma här. De fick väl tummen ur nu och fixade det.
Så nu fylls alla tider t o m november med folk som inte lyckats boka tidigare? :D

Första lediga tid just nu är 24 sept. Så skynda! :)
Magnus71
Inlägg: 146
Blev medlem: 27 dec 2017 20:13
Ort: Östersund

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Inlägg av Magnus71 »

Har aldrig behövt kontakta Tesla service tidigare.
Provade precis att boka i appen. Fungerar inte bra. I mitt fall så bor jag i Östersund. Anger jag min hemadress så är alla förslag på Tesla center som kommer upp i Norge. Eftersom de är närmast. Kan ej välja Stockholm. Men väljer jag ett serviceställe i Norge så blir det sedan error vid bokningen.
Nu fick jag istället ange adress till Stockholm för att få den möjligheten. Då gick bokningen igenom.
I just detta fall spelar det ingen roll då jag är ute efter att få en mjukvaruuppdatering pushad.
Men nu undrar jag över ev. Framtida bokningar.
- Kan man som svensk inte boka i Norge? 30 mil till Trondheim är kortare än 60 mil till Stockholm.
- Finns det något annat sätt att boka i appen med rätt hemadress och ändå välja annat servicecenter än dom som föreslås i appen?
-Kan man få en mjukvaruuppdatering pushad på annat sätt än boka servicetid i appen?
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Inlägg av evilirish »

Vad har du ställt in för preferens för mjukvaru-uppdateringar? Har du kvar den i standard-inställning kan det dröja mellan uppdateringar.
Jag ändrade så fort det blev möjligt och brukar sen dess få min uppdatering inom 1-3 dagar efter att den blir tillkännagiven.
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 mar 2019 20:03

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Inlägg av Vulgarsonic »

I början verkade det som att sätta uppdateringspreferens till advanced funkade bra.
Nu verkar det dock inte spela nån roll alls för min del.
Får ändå inga uppdateringar.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Inlägg av anna__ »

Vulgarsonic skrev:
I början verkade det som att sätta uppdateringspreferens till advanced funkade bra.
Nu verkar det dock inte spela nån roll alls för min del.
Får ändå inga uppdateringar.
Samma här, har inte sett röken av den nya uppdateringen :/
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Inlägg av kikat »

Får inte heller uppdateringar direkt med avancerat.
Får de ungefär med 1-2 veckors intervall när den stora massan får de enligt https://teslafi.com/firmware/
Visst är det kul med uppdateringar med varför ta servicetid från SC för att få de att pusha ut en uppdatering oftare, den kommer ju så småningom.
De verkar redan vara överbelamrade med jobb så dumt att boka in skitsaker. Finns viktigare saker för de att lägga tid på, t.ex. bilar som läcker in vatten eller inte fungerar alls.
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Inlägg av olarsson »

Får bara Error i appen... Och inte finns det någon frunk i telefonen att lägga bananer...

EDIT: Lyckades via mitt konto på nätet/webläsare. Och fick en tid redan i mitten av september.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Skriv svar