Det hjälper ju inte mot dom som skall ringa in och undra varför handtaget med V-power inte går att få in i tanklocket på deras nya P100D.Surfaren skrev:Om Tesla vill slippa kontakten med kunderna så kan de väl låta bilarna själva rapportera in så många fel som möjligt, skicka ut mobilservice dit där bilen står och laga den utan att ägaren kanske ens hade hunnit märka att något var fel.
Verkar som Tesla skär ner Kundservice
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 657
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice
Nej det tror jag inte. Man får ett autosvar direkt som säger att dom ska återkomma men...TheJonas skrev:Är de e-post adresserna som de lagt ner.HerrNilsson skrev:Apropå detta, är det nån som får nån respons från ServiceHelpEU@tesla.com?
Tidigare alltid fått snabb support från dom när man haft frågor kring nåt. Nu helt dött.
Thank you for contacting Customer Support. We have received your email and we will respond as soon as possible.
If your inquiry is regarding any of the below categories, please ensure that correct email is used. All emails regarding roadside assistance will be answered from this email address.
Ownership or Tesla Account Inquiries: AccountSupportEMEA@tesla.com
Referral Inquiries: referralprogram@tesla.com
Charging Inquiries: charginginstallation-eur@tesla.com
If the category of your inquiry is not listed above, please visit our website for the correct contact details and our FAQ guide.
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR
Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice
Vad ÄR detta för något? Jag lovordade Tesla för deras fantastiska service men det är ju HELT omöjligt att få svar från dem. Jag har en tid om 4 d på SC som jag bokat via appen men ingen har hört av sig för att att höra VAD som behöver fixas så jag åker dit "i blindo" och överraskar dem med det som behöver göras... Har skickat 2 (!) mail med ett par dagars mellanrum - inget svar på något av dessa - svagt! Ska det vara såhär kommer jag redan efter 10 månaders förstagångsägande av denna i övrigt fantastiska MS 100D överväga andra bilmärken i framtiden. De måste värna om sina kunder spec om lagt över en mille på en bil?!
Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice
Skrev du inte i appen när du bokade service vad som behöver göras? Tesla kontaktar endast dig om det är något oklart med din beskrivning.docf skrev:Vad ÄR detta för något? Jag lovordade Tesla för deras fantastiska service men det är ju HELT omöjligt att få svar från dem. Jag har en tid om 4 d på SC som jag bokat via appen men ingen har hört av sig för att att höra VAD som behöver fixas så jag åker dit "i blindo" och överraskar dem med det som behöver göras... Har skickat 2 (!) mail med ett par dagars mellanrum - inget svar på något av dessa - svagt! Ska det vara såhär kommer jag redan efter 10 månaders förstagångsägande av denna i övrigt fantastiska MS 100D överväga andra bilmärken i framtiden. De måste värna om sina kunder spec om lagt över en mille på en bil?!
Egen erfarenhet säger att de avbokar först 1 dag före din bokning om det är någon del som behövs som de inte har hemma.
Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice
Låter dåligt att inte höra av sig eller svara. Men du kan lägga in vad du vill ha åtgärdat under bokningen i appen, i fritext fältet. Då är det iaf inte en total överraskning, förhoppningsvis.docf skrev:Vad ÄR detta för något? Jag lovordade Tesla för deras fantastiska service men det är ju HELT omöjligt att få svar från dem. Jag har en tid om 4 d på SC som jag bokat via appen men ingen har hört av sig för att att höra VAD som behöver fixas så jag åker dit "i blindo" och överraskar dem med det som behöver göras... Har skickat 2 (!) mail med ett par dagars mellanrum - inget svar på något av dessa - svagt! Ska det vara såhär kommer jag redan efter 10 månaders förstagångsägande av denna i övrigt fantastiska MS 100D överväga andra bilmärken i framtiden. De måste värna om sina kunder spec om lagt över en mille på en bil?!
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice
Har haft Tesla i över 5 år och alltid varit nöjd med servicen, alltid fått en Tesla lånebil utom 1. Gången ( då fanns det nästan inga Teslor i Sv och leveranstiden var 6 mån). Nu övertygade jag sonen att Tesla var ett bra val och han skaffade en model 3. För 10 dagar sedan havererade driving unit (DU) på semester utanför Trondheim. Snabb respons från Tesla, norsk hyrbil (Skoda Superb) och fortsatt semesterresa inom några timmar! Sen blir det trist, väl hemma på Västkusten med besked om DU haveri och lång väntetid på reparation har bett om byte till Tesla lånebil under garantireparationen men utan framgång. Det är illa nog att DU går sönder efter 700 mil, att dessutom behöva tuffa runt med en fosilbil i månader när man samtidigt betalar leasingavgifter för en Tesla är surt. Är själv på väg att byta till en ny model S men avvaktar nu pga den uppenbart sämre servicen i Sverige. Kollade därför på Audi etron igår. Positiv erfarenhet på många sätt och med dragkrok! Den dåliga räckvidden i kombination med Ionitys änsålänge begränsade utbyggnad gör att jag tvekar. Blir ju nästan som utlandssemester med Teslan 2014, det var långt mellan superchargers då...
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice
Är faktiskt beredd att hålla med, jag är glad att jag lämnade tillbaka min nya 3a. Blir nog tyvärr ingen Tesla som andra bil i det närmaste.hanty skrev:Har haft Tesla i över 5 år och alltid varit nöjd med servicen, alltid fått en Tesla lånebil utom 1. Gången ( då fanns det nästan inga Teslor i Sv och leveranstiden var 6 mån). Nu övertygade jag sonen att Tesla var ett bra val och han skaffade en model 3. För 10 dagar sedan havererade driving unit (DU) på semester utanför Trondheim. Snabb respons från Tesla, norsk hyrbil (Skoda Superb) och fortsatt semesterresa inom några timmar! Sen blir det trist, väl hemma på Västkusten med besked om DU haveri och lång väntetid på reparation har bett om byte till Tesla lånebil under garantireparationen men utan framgång. Det är illa nog att DU går sönder efter 700 mil, att dessutom behöva tuffa runt med en fosilbil i månader när man samtidigt betalar leasingavgifter för en Tesla är surt. Är själv på väg att byta till en ny model S men avvaktar nu pga den uppenbart sämre servicen i Sverige. Kollade därför på Audi etron igår. Positiv erfarenhet på många sätt och med dragkrok! Den dåliga räckvidden i kombination med Ionitys änsålänge begränsade utbyggnad gör att jag tvekar. Blir ju nästan som utlandssemester med Teslan 2014, det var långt mellan superchargers då...
Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice
Jämfört med en ny Model S/3 har e-tron naturligtvis "dålig" räckvidd. Men inte när man jämför med en äldre Model S. Nu vet jag inte vilken modell du har. Jag hade en P85 och en 90D och min e-tron ligger ungefär i samma härad räckviddsmässigt. 90:an var bättre när den var helt ny, men den glädjen varade inte längre än en ett halvår. Jag upplever på inget sätt att jag har bytt ner mig räckviddsmässigt.hanty skrev:..... Kollade därför på Audi etron igår. Positiv erfarenhet på många sätt och med dragkrok! Den dåliga räckvidden i kombination med Ionitys änsålänge begränsade utbyggnad gör att jag tvekar. Blir ju nästan som utlandssemester med Teslan 2014, det var långt mellan superchargers då...
Laddnätverket är såklart än så länge inte på samma nivå som SuC.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice
Blir lite OT men jag har en drygt 4 år gammal S 85D. På 4 år tappat från 417-407 km i räckvidd. Tesla har för några veckor sedan ”snott” ca 10% räckvidd ( se annan tråd). Så räckvidden i etron är inte sämre men Ionity håller inte måttet änmati skrev:Jämfört med en ny Model S/3 har e-tron naturligtvis "dålig" räckvidd. Men inte när man jämför med en äldre Model S. Nu vet jag inte vilken modell du har. Jag hade en P85 och en 90D och min e-tron ligger ungefär i samma härad räckviddsmässigt. 90:an var bättre när den var helt ny, men den glädjen varade inte längre än en ett halvår. Jag upplever på inget sätt att jag har bytt ner mig räckviddsmässigt.
Laddnätverket är såklart än så länge inte på samma nivå som SuC.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice
Än så länge är det väl inget som säger att etron kommer vara mer driftsäker.
Med tanke på deras begränsade erfarenhet av eldrift torde det rent logiskt vara större risk för problem.
Vi vet heller inget om vad batteridegradering kommer få för effekt.
Med tanke på deras begränsade erfarenhet av eldrift torde det rent logiskt vara större risk för problem.
Vi vet heller inget om vad batteridegradering kommer få för effekt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice
Enig, har med detta i mina överväganden, har även skummat garantivillkoren, Teslas 4 år/8000 mil verkar bättre. Det var dock en större chansning när jag köpte en model S 2014, knappt 100 model S i Sv då och Ett servicecenter 50 mil bort. Men just nu surar jag över servicen och konfiskation av 10% räckvidd.taliz skrev:Än så länge är det väl inget som säger att etron kommer vara mer driftsäker.
Med tanke på deras begränsade erfarenhet av eldrift torde det rent logiskt vara större risk för problem.
Vi vet heller inget om vad batteridegradering kommer få för effekt.
Reduktion av bra batterikapacitet via en uppdatering utan ngt meddelande, hade nog inte märkt det så snabbt om jag inte läst om det på forumet; räckvidden vid 90% är ungefär den samma (365km) men minskat snabbare vid körning, förbrukningen vid typical har sänkts från ca 189W/km till ca 170W/km för att ”kamouflera” räckviddsminskningen. Gillar inte när man inte spelar med öppna kort...
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice
Stora fördelen med e-tron är närheten till service. Hur mycket bilen än krånglar (det har den hittills inte gjort tack och lov) så är det ett mindre problem när verkstaden finns i närheten. Man kan ringa dem, man kan mejla, man kan åka dit och får hjälp direkt. Det är underbart skönt att veta att hjälp alltid finns ett stenkast bort. Jag behöver inte ta ledigt och inte heller åka tiotals mil för att sedan upptäcka att bilen inte är klar.
Jag får ibland (för ett ögonblick i svaga stunder) lite tankar om att kanske en Model Y skulle kunna vara intressant för mig i framtiden om tre år eller så. Men då kommer jag ihåg det eländiga servicekrånglet och förståndet kickar in igen.
Jag får ibland (för ett ögonblick i svaga stunder) lite tankar om att kanske en Model Y skulle kunna vara intressant för mig i framtiden om tre år eller så. Men då kommer jag ihåg det eländiga servicekrånglet och förståndet kickar in igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verkar som Tesla skär ner Kundservice
Jag skulle inte våga vara så säker på att det kommer vara helt bekymmerslöst den dagen man får driftstopp. Alla verkstäder har garanterat inte fullständig kompetens på allt på en etron.mati skrev:Stora fördelen med e-tron är närheten till service. Hur mycket bilen än krånglar (det har den hittills inte gjort tack och lov) så är det ett mindre problem när verkstaden finns i närheten. Man kan ringa dem, man kan mejla, man kan åka dit och får hjälp direkt. Det är underbart skönt att veta att hjälp alltid finns ett stenkast bort. Jag behöver inte ta ledigt och inte heller åka tiotals mil för att sedan upptäcka att bilen inte är klar.
Jag får ibland (för ett ögonblick i svaga stunder) lite tankar om att kanske en Model Y skulle kunna vara intressant för mig i framtiden om tre år eller så. Men då kommer jag ihåg det eländiga servicekrånglet och förståndet kickar in igen.
Avgasbilsmekaniker har de gott om. Elbilar? Not so much.
Att dom inte ens kan fixa kroken på din bil liksom...
Tre år är lång tid. Skulle bli väldigt förvånad om det inte blivit bättre då.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice
Undrar var elbils mekaniker kommer från? Ja en retorisk fråga.. Alla måste vi lära oss nya saker efterhand som världen utvecklas.taliz skrev:Jag skulle inte våga vara så säker på att det kommer vara helt bekymmerslöst den dagen man får driftstopp. Alla verkstäder har garanterat inte fullständig kompetens på allt på en etron.mati skrev:Stora fördelen med e-tron är närheten till service. Hur mycket bilen än krånglar (det har den hittills inte gjort tack och lov) så är det ett mindre problem när verkstaden finns i närheten. Man kan ringa dem, man kan mejla, man kan åka dit och får hjälp direkt. Det är underbart skönt att veta att hjälp alltid finns ett stenkast bort. Jag behöver inte ta ledigt och inte heller åka tiotals mil för att sedan upptäcka att bilen inte är klar.
Jag får ibland (för ett ögonblick i svaga stunder) lite tankar om att kanske en Model Y skulle kunna vara intressant för mig i framtiden om tre år eller så. Men då kommer jag ihåg det eländiga servicekrånglet och förståndet kickar in igen.
Avgasbilsmekaniker har de gott om. Elbilar? Not so much.
Att dom inte ens kan fixa kroken på din bil liksom...
Tre år är lång tid. Skulle bli väldigt förvånad om det inte blivit bättre då.
Jag ser det som att de finns bra och dåliga verkstäder. Jag själv har mest erfarenhet av Volvo, där jag träffat på både bra och dåliga verkstäder, fördelen är att i Skåne finns de minst 5 olika Volvo kedjor av verkstäder att välja mellan. Tesla finns de bara en verkstad.
Obs. Jag har fått bilden av att Tesla Malmö gör ett väldigt bra jobb men vill bara peka på att med tex en Volvo så får man väldigt många val möjlighet men med Tesla så gäller de att den verksamt som finns är bra.
Jag är övertygad om att med rätt personer så kommer de bli hur duktiga som helst på elbilar men självklart har de en del att lära innan de är där men med rätt inställning så går de.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice
Fast det är ju Audi centralt som är hopplösa. Verkstaden/återförsäljaren är helt oskyldig i det sammanhanget.taliz skrev:Att dom inte ens kan fixa kroken på din bil liksom...
Ja fast nu har ju servicen först och främst blivit sämre. För tre år sedan när jag skaffade min första Tesla var servicen enastående, och trots avståndet till SC kände jag inte att det var ett verkligt problem. Det var då.Tre år är lång tid. Skulle bli väldigt förvånad om det inte blivit bättre då.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Teslaägare
- Inlägg: 764
- Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
- Ort: Skokloster
Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice
Jag kan varken boka online eller i appen. Får bara felmeddelanden. Väldigt irriterande.
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Verkar som Tesla skär ner Kundservice
Du har väl köpt bilen av återförsäljaren?mati skrev:Fast det är ju Audi centralt som är hopplösa. Verkstaden/återförsäljaren är helt oskyldig i det sammanhanget.taliz skrev:Att dom inte ens kan fixa kroken på din bil liksom...
Att de skyller på ”Audi centralt” är ju ett illavarslande tecken.
Då kan de säkert tänkas göra samma sak om de inte lyckas fixa en trasig DU eller whatever.
Att det blivit sämre betyder ju inte att det nödvändigtvis måste fortsätta i den riktningen.mati skrev:Ja fast nu har ju servicen först och främst blivit sämre. För tre år sedan när jag skaffade min första Tesla var servicen enastående, och trots avståndet till SC kände jag inte att det var ett verkligt problem. Det var då.taliz skrev:Tre år är lång tid. Skulle bli väldigt förvånad om det inte blivit bättre då.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice
Det gör de inte. Men det är Audi centralt som inte kan leverera dragkrokar. Jag har ju själv varit i kontakt med Audi centralt och de skyller ifrån sig och säger att de inte kan göra nånting. Jag har sett mejlkonversationen mellan säljaren och Audi och det var ungefär samma sak. Säljaren tjatar på dem att de ska hosta fram en dragkrok fort som fanken eftersom kunden (jag) har blivit jäkligt trött på hela skiten, ungefär så, och Audi svarar lite i goddag yxskaft stil, om de svarar överhuvudtaget.taliz skrev:Du har väl köpt bilen av återförsäljaren?mati skrev:Fast det är ju Audi centralt som är hopplösa. Verkstaden/återförsäljaren är helt oskyldig i det sammanhanget.taliz skrev:Att dom inte ens kan fixa kroken på din bil liksom...
Att de skyller på ”Audi centralt” är ju ett illavarslande tecken..
Jag är glad att det är främst säljaren som tar den diskussionen med Audi. I Teslas fall är det alltid jag som kund som måste göra det eftersom det inte finns några återförsäljare mellan kund och tillverkare. En del kan tycka att det är en fördel utan återförsäljare, jag ser det som en stor nackdel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 858
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice
Tror tvärtom, visst är ett bekvämt att inte själv behöva jaga upprättelse, men du är ett steg längre ifrån den part som skall ge dig det du beställt. Även om du fullt litar på återförsäljaren så har du inte kontroll över vad som sker där i deras konversation. Det är lättare för Audi neka något till dig eftersom de inte har ett direkt avtal med dig.mati skrev:Det gör de inte. Men det är Audi centralt som inte kan leverera dragkrokar. Jag har ju själv varit i kontakt med Audi centralt och de skyller ifrån sig och säger att de inte kan göra nånting. Jag har sett mejlkonversationen mellan säljaren och Audi och det var ungefär samma sak. Säljaren tjatar på dem att de ska hosta fram en dragkrok fort som fanken eftersom kunden (jag) har blivit jäkligt trött på hela skiten, ungefär så, och Audi svarar lite i goddag yxskaft stil, om de svarar överhuvudtaget.taliz skrev:Du har väl köpt bilen av återförsäljaren?mati skrev:Fast det är ju Audi centralt som är hopplösa. Verkstaden/återförsäljaren är helt oskyldig i det sammanhanget.taliz skrev:Att dom inte ens kan fixa kroken på din bil liksom...
Att de skyller på ”Audi centralt” är ju ett illavarslande tecken..
Jag är glad att det är främst säljaren som tar den diskussionen med Audi. I Teslas fall är det alltid jag som kund som måste göra det eftersom det inte finns några återförsäljare mellan kund och tillverkare. En del kan tycka att det är en fördel utan återförsäljare, jag ser det som en stor nackdel.
Så visst kan det i ditt specifika fall vara bättre. I de flesta fall kommer det vara lättare ställa krav ju färre mellanhänder som är inblandade och som man kan skylla ifrån sig på.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice
Kan vara så för vissa. Men återförsäljaren är ju oftast ändå mer mån om mig som kund än själva tillverkaren. För tillverkaren - skit samma om det är Audi eller Tesla eller Volvo - spelar det ingen som helst roll om jag är nöjd, om jag byter märke etc. Det skiter de fullständigt i. En kund mer eller mindre är ointressant för dem. Egentligen ska det ju inte vara så, men det är precis så de beter sig. De har ju så många andra kunder.
Men återförsäljaren har betydligt mer att förlora på en missnöjd kund. Framförallt här på landsbygden, där kundkretsen är ganska liten, kan en återförsäljare inte bete sig hur som helst mot sina kunder. Det skulle de behöva äta upp ganska omgående. Jag har gjort samma erfarenhet med en Volvo V70 jag hade en gång i tiden. Den krånglade hela tiden. Verkstaden tog in den en gång i veckan. De slet nåt så kopiöst, men Volvo centralt sa bara att det ska vara så, inget fel. Garantin hade gått ut, men verkstaden tog det på good will.
Men återförsäljaren har betydligt mer att förlora på en missnöjd kund. Framförallt här på landsbygden, där kundkretsen är ganska liten, kan en återförsäljare inte bete sig hur som helst mot sina kunder. Det skulle de behöva äta upp ganska omgående. Jag har gjort samma erfarenhet med en Volvo V70 jag hade en gång i tiden. Den krånglade hela tiden. Verkstaden tog in den en gång i veckan. De slet nåt så kopiöst, men Volvo centralt sa bara att det ska vara så, inget fel. Garantin hade gått ut, men verkstaden tog det på good will.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice
Angående tveksamhet om Audi e-Tron och deras verkstäder tänker jag så här:
Har haft en e-up och 4st e-Golf. Kört 10000mil med de och i princip inte haft ett enda problem. Fått eftermontera ett litet ”suddgummi” för att få bort en vibration från ett kylrör på min 2:a e-Golf (tog mekanikern 10sec). Inte en list som suttit snett, inte ett missljud förutom ovanstående, inga ”justeringar” av karossdelar, gummilister eller dekorationslister. Inga onormala vibrationer i drivaxlar osv. Aldrig någonsin behövt göra en re-boot”. Inga skärmar som går sönder eller får gula kanter. Inget vatten som kommit in i kupen. Aldrig behövt byta en UMC, aldrig bytt bromsdelar osv. (På mina 2 Tesla har dock allt ovan uppräknat förekommit)
Hämtade ut min E-up nov 2013 och VW-gruppen hade även äldre e-Golfar och hybrider innan det. Så de har trots allt hållit på lite med elbilar ändå.
På mina Tesla S och X (5000mil totalt) har jag haft väldigt FÅ åtgärder känns det som men ändå ett antal SC-besök, ett antal byte av detaljer, ett antal justeringar och flera ”as designed” =ingen åtgärd.
Så personligen skulle jag inte oroa mig för det när det gäller själva bilen Audi e-Tron.
Avseende verkstäderna så finns det nog fler Audi-verkstäder med elbilskompetens än Tesla SC. Nej elbilsmekanikerna på Audi är av förklarliga skäl inte lika erfarna med elbilar.
MEN! Min erfarenhet av mina egna Teslabilar och andras Teslor (via forum osv) är att absoluta majoriteten av FEL på Teslas bilar (åtminstone senaste 3åren) har väldigt lite med själva ELDRIFTEN att göra.
Det är mest typiska ”feltoleranser”, dålig kvalitetskontroll, dåligt monteringsarbete, slarv, brist på reservdelar, vanliga ”mekaniska” fel. Dvs såna som troligtvis finns betydligt mindre av på Audi e-Tron. Och OM det uppstår har de massor av verkstäder och ”vanliga mekaniker” som kan åtgärda tex, dålig passning, byte gummilister, byte dörrhandtag, fixa vibrationer i hjulupphängningar osv.
Angående ”batteridegradering” på VW/Audi har jag inte upplevt något och kan knappast ens komma på något ställe där jag ens läst om någon som upplever något nämnvärt. (Annat än naturliga årstidsvariationer). Har då hängt här och på Norska forum >4år.
Sen att Teslas SuC än så länge är överlägset, kontinuerliga uppdateringar är suveränt, designen betydligt mer ”futuristisk” (på gott och ont), telefonappen fungerat mer stabilt osv är en helt annan aspekt.
Har haft en e-up och 4st e-Golf. Kört 10000mil med de och i princip inte haft ett enda problem. Fått eftermontera ett litet ”suddgummi” för att få bort en vibration från ett kylrör på min 2:a e-Golf (tog mekanikern 10sec). Inte en list som suttit snett, inte ett missljud förutom ovanstående, inga ”justeringar” av karossdelar, gummilister eller dekorationslister. Inga onormala vibrationer i drivaxlar osv. Aldrig någonsin behövt göra en re-boot”. Inga skärmar som går sönder eller får gula kanter. Inget vatten som kommit in i kupen. Aldrig behövt byta en UMC, aldrig bytt bromsdelar osv. (På mina 2 Tesla har dock allt ovan uppräknat förekommit)
Hämtade ut min E-up nov 2013 och VW-gruppen hade även äldre e-Golfar och hybrider innan det. Så de har trots allt hållit på lite med elbilar ändå.
På mina Tesla S och X (5000mil totalt) har jag haft väldigt FÅ åtgärder känns det som men ändå ett antal SC-besök, ett antal byte av detaljer, ett antal justeringar och flera ”as designed” =ingen åtgärd.
Så personligen skulle jag inte oroa mig för det när det gäller själva bilen Audi e-Tron.
Avseende verkstäderna så finns det nog fler Audi-verkstäder med elbilskompetens än Tesla SC. Nej elbilsmekanikerna på Audi är av förklarliga skäl inte lika erfarna med elbilar.
MEN! Min erfarenhet av mina egna Teslabilar och andras Teslor (via forum osv) är att absoluta majoriteten av FEL på Teslas bilar (åtminstone senaste 3åren) har väldigt lite med själva ELDRIFTEN att göra.
Det är mest typiska ”feltoleranser”, dålig kvalitetskontroll, dåligt monteringsarbete, slarv, brist på reservdelar, vanliga ”mekaniska” fel. Dvs såna som troligtvis finns betydligt mindre av på Audi e-Tron. Och OM det uppstår har de massor av verkstäder och ”vanliga mekaniker” som kan åtgärda tex, dålig passning, byte gummilister, byte dörrhandtag, fixa vibrationer i hjulupphängningar osv.
Angående ”batteridegradering” på VW/Audi har jag inte upplevt något och kan knappast ens komma på något ställe där jag ens läst om någon som upplever något nämnvärt. (Annat än naturliga årstidsvariationer). Har då hängt här och på Norska forum >4år.
Sen att Teslas SuC än så länge är överlägset, kontinuerliga uppdateringar är suveränt, designen betydligt mer ”futuristisk” (på gott och ont), telefonappen fungerat mer stabilt osv är en helt annan aspekt.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice
Ska jag vara ärlig är jag mest orolig för hur Tesla börjat bete sig när det kommer till fel i allmänhet. Nu när de begränsar batterier samt tar bort P/PL från äldre bilar med uppdateringar, vägrar byta ut gula skärmar mm när de ser att det är systematiska fel som kostar mycket att laga. Om ägaren vill ha upprättelse blir det kontakt med Teslas jurister och inte ens när de vunnit den legala processen är det slut med fighten då Tesla försöker sig på fulingar då också.
Om de inte bryter denna nya trend de börjat med så ser jag inte vem som vågar äga en Tesla i framtiden när man inte vet hur stort batteriet kommer vara imorgon eller om garantin kommer gälla för fel som uppstår utan att behöva dra det till rätten.
Om de inte bryter denna nya trend de börjat med så ser jag inte vem som vågar äga en Tesla i framtiden när man inte vet hur stort batteriet kommer vara imorgon eller om garantin kommer gälla för fel som uppstår utan att behöva dra det till rätten.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice
Jag är inne på samma spår! Det är en oroväckande trend som pågår just nu. Om det har att göra med finansiella problem eller något annat inom Tesla låter jag vara osagt, men det känns inte helt lockande att beställa en ny bil från Tesla. Därför kommer jag med största sannolikhet inte att hämta ut den beställda Model 3 som ska leverans i augusti.OfarligTesla skrev:Ska jag vara ärlig är jag mest orolig för hur Tesla börjat bete sig när det kommer till fel i allmänhet. Nu när de begränsar batterier, tar bort P/PL från äldre bilar med uppdateringar, vägrar byta ut gula skärmar mm när de ser att det är systematiska fel som kostar mycket att laga. Om ägaren vill ha upprättelse blir det kontakt med Teslas jurister och inte ens när de vunnit den legala processen är det slut med fighten då Tesla försöker sig på fulingar då också.
Om de inte bryter denna nya trend de börjat med så ser jag inte vem som vågar äga en Tesla i framtiden när man inte vet hur stort batteriet kommer vara imorgon eller om garantin kommer gälla för fel som uppstår utan att behöva dra det till rätten.
Vi har haft några fel med vår förra eGolf (inget med nuvarande) och servicen hos VW var strålande, man kände att de stod på tå för att hjälpa till och aldrig ett uns av misstänksamhet av typen ”du har folie på handtagen, därför kan vi inte hjälpa dig med obalans i hjulen”. Nu är jag väldigt spänd på när och till vilket pris Polestar kommer. Har en stark känsla av att Teslan i familjen byts ut mot den och att vi då blir helt Tesla-fria. Det känns lite vemodigt, men jag har faktiskt varken tid eller ork att jaga medarbetare på SC så fort något problem uppstår (och de kommer med jämna mellanrum, det vet vi!). Gällande Supercharger-nätverket så är det bra, men denna sommar har jag i stort sett alltid sett alternativa CCS på alla platser vi har stoppat och dessutom är det så få som använder just nu att det knappast blir kö på en bra stund.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice
Med ”nya tider”=bilvolym, nya kundgrupper och kvartals/lönsamhetshets har nog Teslas fått ställa om rejält under de senaste åren. Tex att ändra processer i sin ”kundservice”
Den tidigare, i vissa fall nästan absurda, ”Goodwill-hanteringen” (i ekonomiskt avseende MEN positivt för kunderna!) i vissa fall har nog också skapat en bild av att ”Tesla löser allt”. Vilket måste ha skapat oerhörda kostnader. Hela stolar som byts ut för minsta veck, många ”hela & normalslitna” delar” som byts ut på begagnade bilar, nya kunder som får köpa ny bil till gamla priser, lämna igen uttagna bilar efter 1v trots ekonomiska smällen både med använd bil och utebliven supermiljöbilspremie osv. Saker/processer som är ohållbart eller åtminstone väldigt kostsamt i längden (och som Tesla nu ofta slutat med)
Jag skulle säga att 80% av problemen är orsakat av:
1 dålig/krånglig konstruktion, tex dörrhandtag, FWD, fel vinklar drivaxlar ihop med högt vridmoment, dålig fuktklassning tidiga UMC, stensprut dörrsidor M3 osv
2 medioker byggkvalite/detaljpassning. Hur svårt ska de vara att få till jämna karossgap, lister i linje osv? Är det svårt att få till, se punkt 1 ovanför...
3 bristande slutkontroll som släpper vidare allt för mycket slarv
4 toktryck på kvartalsleveranser att transportskadorna ökar och att man sen ändå väljer att släppa iväg uppenbara saker till slutkund med orden =”-det fixar vi sen” =skapar missnöje OCH är ett dyrt sätt att lösa problemet.
5 konstiga ej ”färdiguttänkta” processer som kanske dessutom ideligen ändras. Tex begagnathantering, prissättning, hantering/kostnader kring laddning, garantihantering som ideligen ändras, förutsättning kring kontakter och bemötande på SC. Där man nu i princip är hänvisad till appen eller personligt besök på SC
6 underbemanning och växtvärk! Har pratat med en del Teslaanställda ”off the records” om man säger så. De har inget lätt jobb att lösa allt på ett bra sätt om vi säger så.
Samtidigt är nog Tesla precis den ”injektion” bilbranschen behöver. För att ställa om sig, modernisera sin produkt/tjänst osv. De VÅGAR prova nya saker, är (för?) SNABBA att ändra sig och prova annat, VÅGAR tänka heeelt ”out of the box”. Har KUNDEN I FOKUS när de börjar ta fram saker. Tänker på HELHETEN =räckvidd, laddnätverk, parkering, användning, miljö, tänka på hela produktionskedjan. Där jag också tror att Tesla aldrig hade varit där de är (i framkant) om de tittat på hur den traditionella bilindustrin gör.
Men jag tror att Tesla snabbt behöver få styrning på sina processer enligt punkt 1-6 jag skrev ovan.
Så om vi gifter ihop det bästa från den traditionella bilindustrin (karosskarvar, gummilister, logistik och vid behov beprövad teknik tex vanliga dörrar...) med det bästa från Tesla så kanske vi då kan få fram ”3.0 Bilen”
Den tidigare, i vissa fall nästan absurda, ”Goodwill-hanteringen” (i ekonomiskt avseende MEN positivt för kunderna!) i vissa fall har nog också skapat en bild av att ”Tesla löser allt”. Vilket måste ha skapat oerhörda kostnader. Hela stolar som byts ut för minsta veck, många ”hela & normalslitna” delar” som byts ut på begagnade bilar, nya kunder som får köpa ny bil till gamla priser, lämna igen uttagna bilar efter 1v trots ekonomiska smällen både med använd bil och utebliven supermiljöbilspremie osv. Saker/processer som är ohållbart eller åtminstone väldigt kostsamt i längden (och som Tesla nu ofta slutat med)
Jag skulle säga att 80% av problemen är orsakat av:
1 dålig/krånglig konstruktion, tex dörrhandtag, FWD, fel vinklar drivaxlar ihop med högt vridmoment, dålig fuktklassning tidiga UMC, stensprut dörrsidor M3 osv
2 medioker byggkvalite/detaljpassning. Hur svårt ska de vara att få till jämna karossgap, lister i linje osv? Är det svårt att få till, se punkt 1 ovanför...
3 bristande slutkontroll som släpper vidare allt för mycket slarv
4 toktryck på kvartalsleveranser att transportskadorna ökar och att man sen ändå väljer att släppa iväg uppenbara saker till slutkund med orden =”-det fixar vi sen” =skapar missnöje OCH är ett dyrt sätt att lösa problemet.
5 konstiga ej ”färdiguttänkta” processer som kanske dessutom ideligen ändras. Tex begagnathantering, prissättning, hantering/kostnader kring laddning, garantihantering som ideligen ändras, förutsättning kring kontakter och bemötande på SC. Där man nu i princip är hänvisad till appen eller personligt besök på SC
6 underbemanning och växtvärk! Har pratat med en del Teslaanställda ”off the records” om man säger så. De har inget lätt jobb att lösa allt på ett bra sätt om vi säger så.
Samtidigt är nog Tesla precis den ”injektion” bilbranschen behöver. För att ställa om sig, modernisera sin produkt/tjänst osv. De VÅGAR prova nya saker, är (för?) SNABBA att ändra sig och prova annat, VÅGAR tänka heeelt ”out of the box”. Har KUNDEN I FOKUS när de börjar ta fram saker. Tänker på HELHETEN =räckvidd, laddnätverk, parkering, användning, miljö, tänka på hela produktionskedjan. Där jag också tror att Tesla aldrig hade varit där de är (i framkant) om de tittat på hur den traditionella bilindustrin gör.
Men jag tror att Tesla snabbt behöver få styrning på sina processer enligt punkt 1-6 jag skrev ovan.
Så om vi gifter ihop det bästa från den traditionella bilindustrin (karosskarvar, gummilister, logistik och vid behov beprövad teknik tex vanliga dörrar...) med det bästa från Tesla så kanske vi då kan få fram ”3.0 Bilen”
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice
Ja jag håller med om att de var helt galna på goodwill tidigare, inte byter man en stol för att det blir ett litet väck i lädret på kanten osv. Att de fixade minsta lilla ljud eller små fel i passningen av lister osv är galet det också. Att man slutar med sådana saker förstår jag fullt.
Men nu verkar de ju gå åt andra hållet istället och vägrar ge garanti på faktiska fel orsakade av dåligt designade komponenter. Det är vad som känns farligt för oss kunder. Att de kraftigt begränsat batterikapaciteten hos vissa äldre batteripaket och försökt dölja det genom att sänka förbrukningssiffran som används för att räkna ut räckvidden i bilen gör iaf mig orolig för framtiden.
Men nu verkar de ju gå åt andra hållet istället och vägrar ge garanti på faktiska fel orsakade av dåligt designade komponenter. Det är vad som känns farligt för oss kunder. Att de kraftigt begränsat batterikapaciteten hos vissa äldre batteripaket och försökt dölja det genom att sänka förbrukningssiffran som används för att räkna ut räckvidden i bilen gör iaf mig orolig för framtiden.