Ja, läste det också. Nu vet vi ju iofs inte om de skulle bli majoritetsägare i ett avnoterat Tesla (hur många kommer t.ex. att behålla sina aktier?), men det känns lite trist att oljepengar (vilket jag antar att det är) ska hjälpa till med detta. Å andra sidan finns det inget som hindrar Saudierna att köpa aktier i dagsläget heller.
Jag ser inte några problem med att oljepengar hjälper Elon. Vad vet vi om pengarna som redan är inne i företaget. Det kan koma från olja,vapen,knark eller vad som helst.
Det gör inte jag heller, ser några större problem alltså (eftersom jag inte är så konspiratoriskt lagd i detta fall), och det var inte det jag skrev. Jag skrev bara att jag tyckte det var lite trist, vilket jag kanske borde utvecklat.
Jag tycker det hade varit roligare om man lyckats med omställningen till eldrivet på egen hand, och på så sätt komma lite längre bort från oljeberoendet. Att samtidigt gynna dessa stater/bolag om man lyckas tycker jag känns trist helt enkelt. Men "if you can't beat them, join them" heter det ju.
Så i sak har jag inga större problem med detta. Kan oljepengarna komma till nytta så är det ju bra.
Senast redigerad av ellerstrom, redigerad totalt 2 gång.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
men det känns lite trist att oljepengar (vilket jag antar att det är) ska hjälpa till med detta. .
Det är väl bättre att de lägger pengarna på detta än att de lägger pengarna på nya satsningar på olja, eller för den delen köper mer vapen och ammunition för pengarna.
Att Saudi köper Tesla-aktier för sina oljapengar är väl lika bra som att Norge köper Tesla-bilar för sina oljepengar. Tänk er själva om inte Norge satsat så hårt på elbilar (vilket de nog inte haft råd med utan oljepengar), tror ni Tesla hade lyckats lika bra då och kommit lika långt?
Det tycker jag såklart också, och speciellt om alternativen är de du beskriver ovan. Som jag skrev i svaret till nek0, jag har inga problem med att oljepengar finansierar företag som utvecklar framtidens lösningar och produkter. Jag tycker bara att det hade varit roligare om Tesla lyckats utan att få denna hjälp, men det är såklart viktigare att de lyckas överhuvudtaget.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Lite sunt skeptisk till Saudie SWF. Vad är deras agenda? Det skulle kunna vara att försena omställningen med 10-20 år. Det skulle också kunna vara att säkra upp sig emot förluster på oljesidan. Eller en kombination... vilket är troligast.
De vill så klart inte att omställningen går för fort, precis som biltillverkarna. De har ju stora investeringar i oljeindustrin som de vill hinna få betalt för innan Tesla, elbilar och solenergin tar över. Alltså är långsiktighet perecis vad de är ute efter... lååångsiktighet, helst 50år eller så.
Lite sunt skeptisk till Saudie SWF. Vad är deras agenda? Det skulle kunna vara att försena omställningen med 10-20 år. Det skulle också kunna vara att säkra upp sig emot förluster på oljesidan. Eller en kombination... vilket är troligast.
De vill så klart inte att omställningen går för fort, precis som biltillverkarna. De har ju stora investeringar i oljeindustrin som de vill hinna få betalt för innan Tesla, elbilar och solenergin tar över. Alltså är långsiktighet perecis vad de är ute efter... lååångsiktighet, helst 50år eller så.
Det är absolut min tanke också, oljeindustrin har allt att vinna på att dra ut på det hela så långt det går, och med makt i ett av dom viktigaste företaget
i ebils-revolutionen kan jag se en risk att dom inte ser denna placering som en intäkt i sig utan ett sätt att fördröja allt så mycket det bara går.
Lite sunt skeptisk till Saudie SWF. Vad är deras agenda? Det skulle kunna vara att försena omställningen med 10-20 år. Det skulle också kunna vara att säkra upp sig emot förluster på oljesidan. Eller en kombination... vilket är troligast.
De vill så klart inte att omställningen går för fort, precis som biltillverkarna. De har ju stora investeringar i oljeindustrin som de vill hinna få betalt för innan Tesla, elbilar och solenergin tar över. Alltså är långsiktighet perecis vad de är ute efter... lååångsiktighet, helst 50år eller så.
Det är absolut min tanke också, oljeindustrin har allt att vinna på att dra ut på det hela så långt det går, och med makt i ett av dom viktigaste företaget
i ebils-revolutionen kan jag se en risk att dom inte ser denna placering som en intäkt i sig utan ett sätt att fördröja allt så mycket det bara går.
Dock så har aktieägare vad jag förstått det betydligt mindre makt i ett privatägt bolag än ett börsnoterat bolag. Sen så har SWF satsat GA ska mycket inom solenergi och inte tyder deras satsning där på att de vill bromsa utvecklingen?
Lite sunt skeptisk till Saudie SWF. Vad är deras agenda? Det skulle kunna vara att försena omställningen med 10-20 år. Det skulle också kunna vara att säkra upp sig emot förluster på oljesidan. Eller en kombination... vilket är troligast.
De vill så klart inte att omställningen går för fort, precis som biltillverkarna. De har ju stora investeringar i oljeindustrin som de vill hinna få betalt för innan Tesla, elbilar och solenergin tar över. Alltså är långsiktighet perecis vad de är ute efter... lååångsiktighet, helst 50år eller så.
Det är absolut min tanke också, oljeindustrin har allt att vinna på att dra ut på det hela så långt det går, och med makt i ett av dom viktigaste företaget
i ebils-revolutionen kan jag se en risk att dom inte ser denna placering som en intäkt i sig utan ett sätt att fördröja allt så mycket det bara går.
Dock så har aktieägare vad jag förstått det betydligt mindre makt i ett privatägt bolag än ett börsnoterat bolag. Sen så har SWF satsat GA ska mycket inom solenergi och inte tyder deras satsning där på att de vill bromsa utvecklingen?
Att satsa på solceller där kan ju räknas hem i reda pengar men utesluter inte att dom vill fortsätta med sin oljeindustri så länge det går, att däremot satsa i det mest betydelsefulla elbilsföretaget idag
är en helt annan femma, men visst kan du ha rätt i att det inte ger någon större makt, jag hoppas alla har rätt i att dom gör det med bara goda avsikter men jag är långt ifrån övertygad.
Å ena sidan så är det såklart så att SWF fritt kan köpa aktier över börsen precis som alla andra. Det är också väldigt mycket bättre att de investerar i Tesla än i fortsatt oljeutvinning.
Å andra sidan tror jag stenhårt på att Tesla kommer generera stora vinster i framtiden. Att jag om jag köper en ny Tesla framöver indirekt kommer sponsra Salafism och än värre Salafistisk terrorism känns för jävligt. Ser tom hellre att pengarna hamnar hos Putin
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ja, läste det också. Nu vet vi ju iofs inte om de skulle bli majoritetsägare i ett avnoterat Tesla (hur många kommer t.ex. att behålla sina aktier?), men det känns lite trist att oljepengar (vilket jag antar att det är) ska hjälpa till med detta. Å andra sidan finns det inget som hindrar Saudierna att köpa aktier i dagsläget heller.
Problemet är ju inte att det är oljepengar, utan att det är pengar från en av världens värsta regimer, som för tillfället roar sig med att bomba och blockera sitt södra grannland till stenåldern. Bonus att blockaden orsakar svält och epidemier. Så skulle Elon använda Saudi-pengar för att ta Tesla privat så blir det att handla elbil av någon med mer välfungerande moralisk kompass.
Ett av de främsta argumenten som amerikaner använder för att köpa elbilar är ju att slippa sponsra "skurkstater" med oljepengar. Förstår inte hur Elon tänker då han verkar vara beredd att eliminera denna fördel vad gäller Teslas bilar. Ser inte alls bra ut att vara VDn som inte klarade livet på börsen utan var tvungen att få hjälp av närmaste diktator så han kan begränsa insynen i sitt bolag.
Ja, läste det också. Nu vet vi ju iofs inte om de skulle bli majoritetsägare i ett avnoterat Tesla (hur många kommer t.ex. att behålla sina aktier?), men det känns lite trist att oljepengar (vilket jag antar att det är) ska hjälpa till med detta. Å andra sidan finns det inget som hindrar Saudierna att köpa aktier i dagsläget heller.
Problemet är ju inte att det är oljepengar, utan att det är pengar från en av världens värsta regimer, som för tillfället roar sig med att bomba och blockera sitt södra grannland till stenåldern. Bonus att blockaden orsakar svält och epidemier. Så skulle Elon använda Saudi-pengar för att ta Tesla privat så blir det att handla elbil av någon med mer välfungerande moralisk kompass.
Det handlar väl om ca 5% av aktiestocken? Det gör visserligen saudierna inte rumsrena men något inflytande tror jag inte det handlar om. Musk har väl själv ca 22%? De gör väl som norrmännen med sin oljeindustrin: investerar i näringsliv runt om så gott det går. Ren business. De tjänar pengar och fortsätter med sitt djävulskap tills omständigheter tvingar dem att ändra sig. Revolution, Iransk eller Israelisk atombomb eller kungahuset slänger ur prästerna och blir själva "snälla". Jag tror de ser affärsmässigt på Tesla. De lägger en del ägg i en annan påse.
Det handlar väl om ca 5% av aktiestocken? Det gör visserligen saudierna inte rumsrena men något inflytande tror jag inte det handlar om. Musk har väl själv ca 22%? De gör väl som norrmännen med sin oljeindustrin: investerar i näringsliv runt om så gott det går. Ren business. De tjänar pengar och fortsätter med sitt djävulskap tills omständigheter tvingar dem att ändra sig. Revolution, Iransk eller Israelisk atombomb eller kungahuset slänger ur prästerna och blir själva "snälla". Jag tror de ser affärsmässigt på Tesla. De lägger en del ägg i en annan påse.
5% idag med potentialt 1/3-del till vilket blir runt 35-40% efter avnotering.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Problemet är ju inte att det är oljepengar, utan att det är pengar från en av världens värsta regimer, som för tillfället roar sig med att bomba och blockera sitt södra grannland till stenåldern. Bonus att blockaden orsakar svält och epidemier. Så skulle Elon använda Saudi-pengar för att ta Tesla privat så blir det att handla elbil av någon med mer välfungerande moralisk kompass.
Det handlar väl om ca 5% av aktiestocken? Det gör visserligen saudierna inte rumsrena men något inflytande tror jag inte det handlar om. Musk har väl själv ca 22%? De gör väl som norrmännen med sin oljeindustrin: investerar i näringsliv runt om så gott det går. Ren business. De tjänar pengar och fortsätter med sitt djävulskap tills omständigheter tvingar dem att ändra sig. Revolution, Iransk eller Israelisk atombomb eller kungahuset slänger ur prästerna och blir själva "snälla". Jag tror de ser affärsmässigt på Tesla. De lägger en del ägg i en annan påse.
Att det köpt knappt 5% av ett noterat bolag är inget problem, det är en öppen marknad och har inget med Tesla eller Elon att göra.
Om de finansierar en affär för att avlista Tesla från börsen så har Telsa och Elon allierat sig med Saudiarabien i en för bolaget väldigt viktig affär, och visat vilka affärspartner de tycker är acceptabla.
Precis att någon köper in sig på den öppna marknaden ser jag inte heller som något bekymmer, inte på den här nivån i alla fall. Det är ju inget varken Tesla eller Elon Musk kan ha kontroll över. Men nu handlar det ju om att Elon samarbetar med dem om att ta bort Tesla från den öppna marknaden och insynen i företaget. Hur mycket inflytande kommer de att få över utvecklingen i framtiden?
Precis att någon köper in sig på den öppna marknaden ser jag inte heller som något bekymmer, inte på den här nivån i alla fall. Det är ju inget varken Tesla eller Elon Musk kan ha kontroll över. Men nu handlar det ju om att Elon samarbetar med dem om att ta bort Tesla från den öppna marknaden och insynen i företaget. Hur mycket inflytande kommer de att få över utvecklingen i framtiden?
Men hur är det? Jag vill minnas att MB ägs till stor del av saudier. Sedan länge. (Jag är dock mycket osäker här!)
Har vi i västvärlden nu köpt en massa olja från skurkstaterna i Mellanöstern (och från Ryssland) så att de har fått kapital att investera så är det väl bara att gilla läget.
Precis att någon köper in sig på den öppna marknaden ser jag inte heller som något bekymmer, inte på den här nivån i alla fall. Det är ju inget varken Tesla eller Elon Musk kan ha kontroll över. Men nu handlar det ju om att Elon samarbetar med dem om att ta bort Tesla från den öppna marknaden och insynen i företaget. Hur mycket inflytande kommer de att få över utvecklingen i framtiden?
Men hur är det? Jag vill minnas att MB ägs till stor del av saudier. Sedan länge. (Jag är dock mycket osäker här!)
Har vi i västvärlden nu köpt en massa olja från skurkstaterna i Mellanöstern (och från Ryssland) så att de har fått kapital att investera så är det väl bara att gilla läget.
Exakt, i slutändan är det ju ändå västvärldens pengar
Precis att någon köper in sig på den öppna marknaden ser jag inte heller som något bekymmer, inte på den här nivån i alla fall. Det är ju inget varken Tesla eller Elon Musk kan ha kontroll över. Men nu handlar det ju om att Elon samarbetar med dem om att ta bort Tesla från den öppna marknaden och insynen i företaget. Hur mycket inflytande kommer de att få över utvecklingen i framtiden?
Men hur är det? Jag vill minnas att MB ägs till stor del av saudier. Sedan länge. (Jag är dock mycket osäker här!)
Jobbar man 120h-vecka så är det inte så konstigt att man behöver sömnpiller.. Hoppas att de är på bollen med att ta in folk som kan avlasta honom.
Är du frivillig?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.