Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Aktien TSLA

Inläggav Teslaägare martinsson » 15 mar 2014 10:28

Tesla Motors aktie är en anledning till att jag började intressera mig för aktier. Jag är en total nybörjare men man behöver ju inte vara expert för att se vart det barkar. Jag köpte en pott för 170 usd/st, ytterligare en större pott när den låg på 205. Nu i förra veckan blev det även en för 242. Den sista svider lite nu när den sjönk. Detta är ju dock en långsiktig investering som jag ser på mer än 5 år.
Tänk när dem får igång sin mega batterifabrik samt att Model E börjar säljas i stor skala. Visst allting kan gå fel men jag har stort förtroende för att Tesla kommer bli en succé.
Någon mer som köpt TSLA?
Användarvisningsbild
martinsson
Teslaägare

Re: Aktien TSLA

Inläggav Daoops » 18 mar 2014 07:23

Japp köpte för $20 respektive $30 förra året :)

Det är en vild resa med tsla och scty, man får nog vara beredd på lite upp och ned. Som du säger känns det som rätt häst i långa loppet och den kan givetvis gå långt högre än vad den är nu. Men också lägre kortsiktigt, det är ju mest ett psykologiskt spel.
Användarvisningsbild
Daoops

Inläggav Teslaägare Dan » 18 mar 2014 20:52

Köpte förra året på 125USD och tänkte sälja en del av innehavet nu för att finansiera bilen (givetvis en Model S) som jag beställde för några veckor sedan. Sedan blir det nog att köpa på sig lite mer eftersom jag tror det kommer att bli en bra investering på lång sikt och inte minst för att jag gillar bolaget skarpt.
Användarvisningsbild
Dan
Teslaägare

Inläggav Teslaägare martinsson » 20 mar 2014 22:36

Daoops skrev:Japp köpte för $20 respektive $30 förra året :)

Det är en vild resa med tsla och scty, man får nog vara beredd på lite upp och ned. Som du säger känns det som rätt häst i långa loppet och den kan givetvis gå långt högre än vad den är nu. Men också lägre kortsiktigt, det är ju mest ett psykologiskt spel.

Snacka om att köpa vid rätt tillfälle :)
Önskar jag var tidigare ute men tror som sagt ändå på framgång trots det lite höga inköpspriset.
Användarvisningsbild
martinsson
Teslaägare

Inläggav Teslaägare martinsson » 20 mar 2014 22:43

Dan skrev:Köpte förra året på 125USD och tänkte sälja en del av innehavet nu för att finansiera bilen (givetvis en Model S) som jag beställde för några veckor sedan. Sedan blir det nog att köpa på sig lite mer eftersom jag tror det kommer att bli en bra investering på lång sikt och inte minst för att jag gillar bolaget skarpt.

Bra köp där med :)
Ja, man får se det på lång sikt och inte stirra sig blind på dagsläget. Bolaget i sig och Elon gör ju att man bara kan gilla konceptet.
Användarvisningsbild
martinsson
Teslaägare

Inläggav Daoops » 21 mar 2014 04:41

martinsson skrev:
Daoops skrev:Japp köpte för $20 respektive $30 förra året :)

Snacka om att köpa vid rätt tillfälle :)
Önskar jag var tidigare ute men tror som sagt ändå på framgång trots det lite höga inköpspriset.

Man kan ju också se det som en galnare investering då, det var före dom fick motor trends car of the year award, A123 och Solyndra gick i konkurs, superchargers fanns inte, dom blödde pengar i en faslig takt och ingen visste skillnaden på en Tesla och en Fisker Karma. Sjukt vad det hänt mycket kort tid. Och vi har nog inte sett slutet på det direkt :)
Användarvisningsbild
Daoops

Inläggav Teslaägare martinsson » 26 mar 2014 17:11

Den har gått ner lite väl mycket nu. Skulle förvåna mig om den inte vänder snart. Köpläge?
Användarvisningsbild
martinsson
Teslaägare

Inläggav Daoops » 27 mar 2014 04:00

Det är en väldigt volatil aktie. Som är väldigt högt värderad för ett bolag som säljer 30k bilar om året. Fast med en otrolig potential. Så dom korta svängningarna är tuffa att förutspå, nu verkar den segla nedåt med en allmän sur stämning på börsen senaste tiden.
Så givetvis med reservation för att jag inte har en aning :) så kan jag tänka mig att nyheter som kan elda på det igen är:
Nytt batteri med 70 mils räckvidd
Nyheter om Gigafactory (tex, google stor partner)
Ett stort taxibolag i en större stad köper in teslor + sc/swap

Medans nyheter som kan sänka den:
Rapporter om dålig efterfrågan i Kina eller annat juridiskt trassel där
Juridiskt trassel i usa (nada och det där)
5.9 tillåter low setting på fjädringen igen, några fler som kör på skit på vägarna och lite fler bränder på youtube.
Första dödsfallet i en tesla (statistiskt sett är det dags även i världens säkraste bil)

Så kör på gut feeling, och köp hellre fler mindre poster över tid än en stor. Och skilj på långsiktigt och kortsiktigt.
Användarvisningsbild
Daoops

Inläggav Teslaägare martinsson » 27 mar 2014 14:44

Jo det är gut feeling. Ligger back på några poster men fram på andra.
Dem kommer ju snart avslöja i vilken stat giga factory skall ligga som ger 6500 arbetstillfällen. Det kan bli en bra nyhet.
Tesla har över 12000 reserveringsordrar inne för Model X. Alla har betalt 40000 USD vilket blir några miljarder SEK. Borde vara en bra nyhet.
Vi hoppas på många bra nyheter :)
Användarvisningsbild
martinsson
Teslaägare

Inläggav TiborBlomhall » 27 mar 2014 14:55

Jag tror också tyvärr att vi ser fram emot en snar dip när första dödsfallet i en Tesla inträffar. Statistiskt sett kommer det hända förr eller senare, och det kommer att basuneras ut i medierna.

Sänkningen av bilarna i 5.9 medför dessutom åter igen ökad risk för att köra på saker och därmed starta bränder. Fast jag tror ärligt att senaste månadernas extra uppmärksamhet kring bilbränder (host-host-Porsche-host-host) har minskat den negativa inverkan en ny Tesla-brand skulle innebära.

Apropå olyckor är jag i långa loppet inte alls nöjd med Tesla Motors forskning kring självstyrande bilar. När Tesla Motors släpper bilar med autopilot och de kommer att krocka med något -och det kommer de, tro på en luttrad mjukvaruutvecklingschef- kommer det sänka aktiekursen minst lika mycket som första Teslabranden gjorde. Och ärligt talat undrar jag hur många som inte vill köra sina Teslor själva? Visst, skulle vi tala om nån Skoda här - men Teslan är ju en dröm att köra, inte vill jag överlåta det till nån annan/annat!

Friskrivning: Jag har inga TSLA aktier så allt ovanstående är bara tomt svammel från min sida ;)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Nästa

Återgå till Företaget Tesla