Precis, för Örebro blir det vad som är inom 10 mils avstånd. För Umeå blir det vad för Tesla-ägare det är inom drygt 30 mils omkrets. För Kalmar skulle det vara hur många som bor inom ca 17 mils avstånd. Det är dock inte enbart tätheten för bostadsorten som spelar roll utan även var ägarna kan tänka sig.StefL skrev:Det handlar inte bara om Örebro utan hur det ser ut runtom - det blir i mitten av Karlstad, Örebro, Arboga, Västerås etc - inom tio mil bor väldigt många människor.
Tittar man på Norrland kan man självklart fundera på var många Teslaägare kan tänkas bo men också på potentialen att sälja bilar baserat på befolkning, och eftersom Umeå med bred marginal är största staden norr om Uppsala ger det sig tämligen automatiskt...
Max-avståndet till en SC i Sverige skulle minska rejält om ett SC byggdes i Umeå, byggs det i Örebro skulle detta inte alls påverkas. Tesla-ägare har ju en tendens att köra land och rike runt med sina Teslor och det kanske är mer eftertraktat att inte ha för långt avstånd när man är på resande fot och behöver oplanerat besök hos SC jämfört med lite närmare när man är hemma och kan planera besöket.
Säljställe påverkar mindre, dels så säljs Tesla online och dels behöver showroom och liknande inte finnas på samma plats som SC vilket Göteborg/Mölndal är ett exempel på.