...annars är det som att jämföra Windows 10 med MS DOS. Hoppas att det inte är samma tidsskala också.
När Elon sa december samtidigt som bilarna som rullade ut ur fabriken inte ens hade farthållare så var vi några som garvade och sa december 2017 kanske.
Jag måste vara helt ärlig och säga att jag inte skrattar längre. Det känns inte bra för Tesla.
Förut kunde vi S/X-ägare se förseningar i direkt relation till space-x händelser. Nu är det model 3, ap2, semi truck, model y, nexgen roadster och lite tunnlar - samt space x och lite solceller.
När Elon sa december samtidigt som bilarna som rullade ut ur fabriken inte ens hade farthållare så var vi några som garvade och sa december 2017 kanske.
Jag måste vara helt ärlig och säga att jag inte skrattar längre. Det känns inte bra för Tesla...
Om jag ska vara ärlig så tror jag visserligen att det finns mycket potential i AP2, däremot så tror jag inte att den kommer ikapp AP1 innan 2018. AP2 är i dagsläget otroligt långt efter och befinner sig enligt min bedömning i en mycket tidig utvecklingsfas och sånt tar sin lilla tid. Det går inte att tvinga fram oavsett vad Elon säger.
Det görs alltid en massa jämförelser med features som AP2 saknar jämfört med AP1, men det ger ingen rättvis bild eftersom även det som redan är implementerat fungerar avsevärt mycket sämre än i AP1.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Själv så har jag väntat över 2 år på sista funtionerna i autopiloten, självstängande laddlucka och summon. Även det saker som jag betalat för...
Det är ganska surt när man har ett leasingavtal på bara tre år. Kan man flytta över enhanced autopilot till nästa bil, bara ifall man inte har fått nånting när leasingavtalet löper ut? Skulle inte tro det...
F ö kan jag säga att det känns bittert att sätta sig i en hyfsat gammal pre-facelift bil och behöva inse att den egna helt nya bilen är hopplöst efterbliven. Jag hade gärna behållit lånebilen.
Jag hade en kund med mig som inte alls kunde begripa hur min nya bil kunde vara så mycket sämre än den gamla lånebilen. Hur förklarar man att man inte har gjort en dålig affär? Svårt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ursäkta min ignorans: min S från mars 2016, har den AP 1 eller AP 2?
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Ursäkta min ignorans: min S från mars 2016, har den AP 1 eller AP 2?
Du har AP1. Som sagt så har alla bilar som byggdes efter oktober 2016 fått hårdvaran för AP2.
Du kan se det t.ex. på kamerorna som AP2-bilarna har under sidoblinkersen och och i b-stolparna. Dessutom sitter det tre kameror i vindrutan isf en.
Ingen av dessa kameror används dock i nuläget.
AP2 är begränsad till 50km/h, förutom på stora motorvägar där den tillåts användas upp till 130km/h. Den läser inga skyltar och kan heller inte urskilja bilar från lastbilar eller motorcyklar. Den är bara kapabel att upptäcka bilar rakt framför, alltså inte i andra filer än din egen. Den ser inte heller lika långt framåt som AP1. Kurvor kan den bara hantera till viss del, ungefär i den omfattning som en vanlig motorväg svänger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14