Varför valdes placeringen i bagaget denna gång? Mer smutskyddat eller annat argument?
Därför att inte den skulle synas + mindre risk för smuts
Det var Hans som äger roadstern som vill ha den.
Det blev riktigt bra
Jag konstruerade delarna och gjorde och testade att det skull passa på min med mallen.
Jag hade nog gjort det på min med om skulle gjort om det
Dock hade jag gjort en ny botten med ett hål istället för att lägga originalet på över
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
Det är nästan man blir sugen att komma på ett studiebesök och titta på dina Roadsters. Blir imponerad utav människor som har det handlaget att fixa med sina bilar som du har gjort. Själv har jag tummen mitt i handen
De går bra om du vill
Har mer bilar men bara en Roadster
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
Tack Stefan för ett helproffsigt monteringsarbete. Med alla dina egna förbättringar av kitet blev resultatet kanon!
Plötsligt blev Roadstern en bil man kan åka långt med ! Lite ”production hell” i miniformat, men till slut satt allt där det skulle
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Tog knappt 3 månader för mig att få allt. Kitet är inte bara att "skruva dit". Även om principen är enkel och delarna finns så är det en hel del justeringar, vinkelslipningar och anpassningar + dj-liga monteringar+ att även en välhållen bil uppenbarligen har några fastrostade skruvar ... En hel del att montera bort - lyft är ett måste.
Stefans kompletterande grejer + insikter var helt nödvändiga i mitt fall.
Kul att det gick att köra > 70 mil + montera grejerna + ca 8-9 tim jobb, åka några mil för att prova, på mindre än ett dygn. Det hade inte varit möjligt innan modifikationen.
I Sverige finns som väl är många 43 kW AC vilket möjliggör 60 A enfasladdning , t.ex. på Clever via typ 2 adapter. I Norge däremot har nästa alla dessa (med fast typ 2 kabel) försvunnit och då får man bara 32 A, ca 6 kW. Så ska man åka långt i Norge är JdeMo närmast ett måste.
Laddningen är inte som på modell S - här tjuvkopplar man Chademon till regenereringen, så när man laddar visar regen-mätaren fullt utslag (> 40kW). Det innebär att bilen måste vara på under laddning. Vidare finns en del tricks för att hålla koll på batteritemperaturen, batteriet blir annars ganska varmt innan bilen börjar kyla (Roadstern liksom folk i allmänhet behöver kylas över 42 grader, så då drar fläktarna igång). Även här monterade Stefan en liten diskret kontakt som kan aktivera bilens kylning (via ACn). Ett annat trick är att vb ladda en kort stund med AC (alltså UMCn ellet typ 2 adapter.) - då kyler bilen batteriet snabbt och effektivt ner till drygt 25 grader märkte jag.
Behov av "reboot" av JdeMo adaptern uppstår ibland, ingen snygg lösning finns än för det. Man borde kunna koppla en reboot funktion på OVMS modulen - ett annat tillbehör som gör Roadstern lite coolare...Den går dock att montera själv...
Kanske dags för en Roadster-träff nära nån stackare som inte har JdeMO ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Jag kan gärna vara värd. Bor ju hyfsat mitt emellan de flesta och har inte Jdemo men hps dock ha den installerad om ett par veckor . 30 mil från Sthlm 20 från Linköping drygt 30 från Ullared och var nu resten bor. Även Linköping är ju bra läge för de flesta
Jag åker ju med bilen mellan Norge å Sverige lite då å då och passerar Karlstad, så det skulle passa utmärkt, men Linköping är ju bra det med.
Det finns sommartid några trevliga stående motorträffar t.ex. i Vadstena onsdagar, flygvapenmuseet i Linköping torsdagar, vet inte hur det blir i år dock.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Linköping eller Karlstad med omnejd fungerar fint för mig!
Det vore klart häftigt att träffas i Vadstena en onsdag i sommar. Där brukar olika entusiastklubbar träffas med olika tema mm varje onsdag. Jag har varit där med min Roadster någon onsdag varje sommar sedan 2010.
/ Johan
------------------------------------------------------------------------------
Roadster 2.0 & Model S P85+
Fri supercharging vid köp av Model S/X http://---
Linköping eller Karlstad med omnejd fungerar fint för mig!
Det vore klart häftigt att träffas i Vadstena en onsdag i sommar. Där brukar olika entusiastklubbar träffas med olika tema mm varje onsdag. Jag har varit där med min Roadster någon onsdag varje sommar sedan 2010.
Jag åker ju med bilen mellan Norge å Sverige lite då å då och passerar Karlstad, så det skulle passa utmärkt, men Linköping är ju bra det med.
Det finns sommartid några trevliga stående motorträffar t.ex. i Vadstena onsdagar, flygvapenmuseet i Linköping torsdagar, vet inte hur det blir i år dock.
Tog knappt 3 månader för mig att få allt. Kitet är inte bara att "skruva dit". Även om principen är enkel och delarna finns så är det en hel del justeringar, vinkelslipningar och anpassningar + dj-liga monteringar+ att även en välhållen bil uppenbarligen har några fastrostade skruvar ... En hel del att montera bort - lyft är ett måste.
Stefans kompletterande grejer + insikter var helt nödvändiga i mitt fall.
Kul att det gick att köra > 70 mil + montera grejerna + ca 8-9 tim jobb, åka några mil för att prova, på mindre än ett dygn. Det hade inte varit möjligt innan modifikationen.
I Sverige finns som väl är många 43 kW AC vilket möjliggör 60 A enfasladdning , t.ex. på Clever via typ 2 adapter. I Norge däremot har nästa alla dessa (med fast typ 2 kabel) försvunnit och då får man bara 32 A, ca 6 kW. Så ska man åka långt i Norge är JdeMo närmast ett måste.
Laddningen är inte som på modell S - här tjuvkopplar man Chademon till regenereringen, så när man laddar visar regen-mätaren fullt utslag (> 40kW). Det innebär att bilen måste vara på under laddning. Vidare finns en del tricks för att hålla koll på batteritemperaturen, batteriet blir annars ganska varmt innan bilen börjar kyla (Roadstern liksom folk i allmänhet behöver kylas över 42 grader, så då drar fläktarna igång). Även här monterade Stefan en liten diskret kontakt som kan aktivera bilens kylning (via ACn). Ett annat trick är att vb ladda en kort stund med AC (alltså UMCn ellet typ 2 adapter.) - då kyler bilen batteriet snabbt och effektivt ner till drygt 25 grader märkte jag.
Behov av "reboot" av JdeMo adaptern uppstår ibland, ingen snygg lösning finns än för det. Man borde kunna koppla en reboot funktion på OVMS modulen - ett annat tillbehör som gör Roadstern lite coolare...Den går dock att montera själv...
Kanske dags för en Roadster-träff nära nån stackare som inte har JdeMO ?
Tack för all detaljerad info! Jag har två års garanti kvar på nya batteriet, så jag får se om jag gör detta snart eller väntar ut garantin... å andra sidan får jag ju två år tidigare semisnabbladdning om det installeras nu... hmm... och då lär jag ju köra ännu mer Roadster på långkörning .
Jag åker till Vadstena med Roadstern på onsdag 30/5. Inser att det är för kort tid för att dra ihop en träff.
Vad säger ni om träff i Vadstena onsdag 13/6, 27/6 eller 4/7?
/ Johan
------------------------------------------------------------------------------
Roadster 2.0 & Model S P85+
Fri supercharging vid köp av Model S/X http://---